شست و شوی دندان با آب نمک

شستن دندان با نمک

شست و شوی دندان با آب نمک از جمله اقداماتی است که برای ضدعفونی کردن دهان و دندان توصیه می‌شود. گاهی بنا به دلایلی ممکن است به مسواک و خمیردندان دسترسی نداشته باشید یا کسالتی دارید و حوصله مسواک زدن ندارید. در این گونه مواقع می‌توانید از آب نمک استفاده کنید. آب نمک فواید زیادی برای دندان‌های شما دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مورد قدری بیشتر صحبت کنیم.

چگونه از آب نمک برای شستشوی دندان استفاده کنیم؟

شستن دندان با آب نمک، کمک زیادی به رفع درد و عفونت می‌کند. این محلول در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و همیشه در دسترس است. اگرچه این ترکیب، تمام خواص دهان‌شویه را ندارد اما می‌تواند جانشین خوبی برای آن باشد. برای استفاده از آن ابتدا یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و پس از هم زدن آن به مدت ۱۰ تا ۱۲ ثانیه در دهان بچرخانید و دور بریزید. در صوت زیر بیشتر درباره استفاده از اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را گوش کنید.

همچنین آب نمک تاثیر زیادی در درمان افت دهان دارد که در مقاله مربوط به درمان خانگی آفت دهان درباره آن صحبت کردیم.

برخی از افراد به دها‌ن‌شویه‌ها حساسیت دارند به همین دلیل بهتر است از آب نمک برای این منظور استفاده کنند. چون در دهان افراد آلودگی‌های زیادی وجود دارد. این آلودگی‌ها به صورت انگل هستند و برای اینکه از فعالیت این انگل‌ها پیشگیری شود و آلودگی محیط دندان کاهش یابد باید دهان را ضدعفونی کنید تا سلامت دهان و دندان شما تضمین شود. استفاده از این محلول بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توصیه می‌شود و می‌توانید در هفته ۳ یا ۴ بار از آن برای غرغره کردن بهره بگیرید.

شست و شوی دندان با آب نمک

فواید آب نمک برای دندان

تاثیر آب نمک بر دندان زیاد است. با استفاده از آن می‌توان انواع عفونت‌ها و درد ناشی از آنها را کاهش داد. برای درمان فوری دندان درد و با عفونت و التهاب بافت لثه همراه است، می‌توانید از این محلول استفاده کنید و درد را تسکین دهید و برای رفع مشکل به دندانپزشکی مراجعه کنید‌. از جمله تاثیر آب نمک روی دندان و لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

ضدعفونی کننده

یکی از مهم ترین فواید آب نمک استفاده از اب نمک برای عفونت دندان است. این محلول، جریان خون در ناحیه آسیب دیده را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود این نواحی زودتر بهبود یابند. شما می‌توانید بعد از اینکه دندان‌های شما با آسیب‌های جزئی مانند برش‌های کوچک یا زخم دهان مواجه شد یا در برخی موارد مهم‌تر مانند زمانی که عمل جراحی دهان انجام می‌دهید با کمک این روش، زخم را بهبود ببخشید.
از آب نمک می‌توانید بعد از اینکه ۲۴ ساعت از عمل جراحی گذشت استفاده کنید. استفاده از آن را سه یا چهار بار در روز و به بعد از غذا خوردن موکول کنید. اگر از دسته افرادی هستید که دهان حساسی دارید و بعد از استفاده از آب نمک، سوزش شدیدی را تجربه می‌کنید می‌توانید از کمتر از یک قاشق چای‌خوری نمک برای تهیه آب نمک استفاده نمایید.

گفتنی است بعضی از افراد مسواک زدن با نمک را به مسواک زدن با خمیر دندان ترجیح می دهند که این مورد مبنای علمی ندارد.

کاهش باکتری دهان

کاهش باکتری

هر جا که باکتری‌ها بتوانند تکثیر و رشد کنند بیماری‌ها نیز بروز پیدا می‌کنند. در مورد دهان هم همین‌طور است. وقتی در دهان خود از آب و نمک استفاده می‌کنید سبب قلیایی شدن محیط دهان می‌شوید و رشد و تکثیر باکتری‌ها را سخت یا متوقف می‌کنید. به این ترتیب غرغره اب نمک، برای از بین بردن پلاک دندان، کاهش سطح باکتری دهان موثر و کاربردی است.

با استفاده از آب نمک، می‌توانید باکتری‌ها و عوامل عفونی را که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند، از بین ببرید. و در نتیجه، احتمال بروز عفونت‌های دهانی را کاهش می‌دهد.

در همین رابطه بد نیست اشاره ای داشته باشیم به اشاره ای که در سایت معتبر sutherlanddental شده

As mentioned, bacteria forms inside the mouth owing to the food debris that turns into bacteria and forms dental plaque. A swish of saltwater can wash the bacteria away leaving your mouth feeling and looking fresh, but also restores your smile.

قرقره کردن اب نمک مزیت دیگری هم برای دهان دارد و آن مزیت، این است که کمک می‌کند مواد غذایی که در بین دندان‌ها گیر کرده است را از دهان خارج کند. اگر ذرات غذا در بین دندان‌ها باقی بمانند و از دهان خارج نشوند لثه تحریک می‌شود. بیماری‌های لثه یکی از بیماری‌های دهان و دندان است که باعث می‌شود فرد نیاز بیشتری به مراجعه به دندانپزشک داشته باشد و متحمل هزینه‌های دندانپزشکی بیشتری شود. با استفاده از آب نمک، PH دهان متعادل می‌شود و در نتیجه التهاب لثه کاهش می‌یابد و لثه استحکام و مقاومت بالایی پیدا می‌کند.

همچنین  با توجه به خاصیت ضد باکتری بودن آب نمک، غرغره آب نمک برای مراقبت های بعد از ایمپلنت پیشنهاد اکثرا دندانپزشکان است.

مبارزه با تنفس بدبو

با استفاده از آب نمک، می‌توانید باکتری‌ها و عوامل عفونی را که می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد کنند، از بین ببرید. آب نمک باعث تعادل pH دهان می‌شود و در نتیجه، بوی بد دهان را کاهش می‌دهد. این روش ساده و موثر، می‌تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری در مورد تنفستان بدهد.

شستشوی دندان با نمک
شستشوی دندان با نمک برای مبارزه با تنفس بدبو موثر است

اگر از افرادی هستید که دندانپزشک برای رفع مشکل شما دندان دهان‌شویه را تجویز کرده است، اما به دهان‌شویه‌های موجود در بازار که حاوی الکل هستند حساسیت دارید می‌توانید از غرغره آب نمک بهره بگیرید. آب نمک با بیماری جینجیویت که یکی از بیماری‌های لثه است مبارزه می‌کند. از علائم این بیماری می‌توان سرخ و پف‌دار شدن لثه اشاره کرد. در این بیماری دهان و دندان فرد با هر بار مسواک زدن خونریزی می‌کند. اگر این بیماری درمان نشود تبدیل به بیماری پریودنتیت می‌شود. جینجیویت یکی از علت‌های تنفس بدبو به حساب می‌آید و با استفاده از آب نمک می‌توانید تنفس بدبو را کاهش دهید. البته سعی کنید که از نمک دریا برای این کار استفاده کنید.

ویدئوی زیر در رابطه با راه های از بین بردن بوی دهان است. پیشنهاد میکنیم حتما آن را ببینید:

 

از دیگر خواص آب نمک برای دندان، این است که می‌تواند به عنوان یک آرامش‌بخش طبیعی برای دهان عمل کند. با استفاده از این نوع آب، می‌توانید احساس تمیزی و خنکی در دهان خود را تجربه کنید که می‌تواند به شما احساس راحتی و آرامش بدهد

مقرون به صرفه بودن

چون نمک یکی از مواد ارزانی است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود استفاده از آن برای بهداشت دهان و دندان مقرون به صرفه می‌نماید. بد نیست اشاره کنیم عدم بهداشت دهان یکی از دلایل پس زدن ایمپلنت نیز به شمار می آید

بهتر است سه یا چهار بار در هفته از غرغره آب نمک استفاده کنید. ولی اگر یکبار در هفته هم از غرغره آب نمک برای شستشوی دهان و دندان استفاده کنید می‌تواند تضمین کننده سلامت دهان و دندان باشد.‌

آب نمک برای دندان درد

از خواص آب نمک برای دندان می توان به کاهش عفونت، درد و التهاب نیز اشاره کرد.

خواص آب نمک برای دندان مصنوعی

همچنین باید اشاره کرد که آب نمک فواید متعددی برای انواع دندان مصنوعی دارد، از جمله:

ضدعفونی کردن: آب نمک به طور طبیعی خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بوی بد دهان و عفونت شوند، کمک کند.

جلوگیری از جرم گرفتگی: آب نمک می‌تواند به شل شدن و از بین بردن جرم و پلاک روی دندان مصنوعی کمک کند. این امر به حفظ سلامت لثه‌ها و جلوگیری از التهاب و عفونت کمک می‌کند.

تسکین درد: اگر لثه‌های شما به دلیل استفاده از دندان مصنوعی تحریک شده یا ملتهب شده باشند، غرغره کردن با آب نمک می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک کند.

سفید کردن دندان مصنوعی: آب نمک می‌تواند به سفید کردن دندان مصنوعی و از بین بردن لکه‌های چای، قهوه و سایر مواد غذایی کمک کند.

مضرات آب نمک برای دندان

مضرات آب نمک برای دندان
مضرات آب نمک برای دندان

درست دیدید، بله! ضمن تایید مجدد تمام صحبت هایی که درباره فواید غرغره آب نمک برای دندان گفتیم. در صورت استفاده بیش از اندازه آب نمک به مینای دندان خود آسیب می رسانید.

در رابطه با مضرات آب نمک برای دندان دکتر جفری سالترز، دندانپزشک اعتقاد دارند که استفاده بیش از حد شستن دهان با آب نمک باعث خونریزی لثه خواهد شد.

Overuse of salt rinses could irritate gums leading to further bleeding, says Dr. Jeffrey Sulitzer, DMD. With that being said, saltwater solutions are generally safe to swallow, but it’s still best to spit them out, he adds.

And in the case of infections, Sulitzer says that spitting out saltwater is considered better at keeping the infection at bay. However, he warns against doing multiple mouth rinses per day, and swallowing too much saltwater, as this can also dehydrate you.

طرز تهیه آب نمک برای دندان

طرز تهیه آب نمک برای دندان روشی ساده و موثر است که می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند. برای تهیه آب نمک، کافیست یک لیوان آب گرم تهیه کنید و به آن یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. سپس آب نمک را در دهان خود نگه دارید و به آرامی آن را در دهانتان حرکت دهید و بین دندان‌ها و لثه‌ها پاک کنید. این روش می‌تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک دندان کمک کند و عوارضی مانند التهاب لثه را کاهش دهد. برای بهبود اثر آب نمک، می‌توانید چند قطر روغن نعناع هم اضافه کنید که به تازگی نفس تان را نیز تازه و منعش کند. در نهایت، برای بهترین نتیجه، این روش را روزانه دو بار، صبح و شب، انجام دهید.

در ویدیو زیر درباره طرز تهیه آب نمک برای دندان صحبت شده که پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید.

آیا میتوان از نمک به عنوان جایگزین خمیر دندان استفاده کرد؟

استفاده از نمک به عنوان جایگزین خمیر دندان ممکن است برای مدت کوتاهی کمک کند، اما این روش به طور دائمی توصیه نمی‌شود. نمک ممکن است باعث تمیزی دندان شود و باکتری‌ها را کاهش دهد، اما مصرف طولانی‌مدت نمک ممکن است باعث تحریک لثه یا خشکی دهان شود و بافت‌های دهانی را آسیب بزند. همچنین، نمک حاوی اسیدهای معدنی است که می‌تواند ایجاد آسیب به اسنان و لثه‌ها را تسریع کند.

بهترین روش برای بهداشت دهان و دندان استفاده از خمیر دندان مناسب، مسواک و نخ دندانی به صورت منظم است. اگرچه ممکن است در شرایط اضطراری از نمک استفاده کنید، اما برای بهترین نتیجه، استفاده از محصولات بهداشت دهانی معمولی توصیه می‌شود.

سخن پایانی

شستن دندان با آب نمک یکی از روش‌های ساده و ارزان برای بهداشت دهان و دندان است. آب نمک به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی شناخته شده و می‌تواند با کمک آن، باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در دهان را از بین ببرید. با استفاده از این محلول می‌توانید عفونت دندان و درد لثه را کاهش دهید و در داشتن دندان‌های سالم به خود کمک کنید. ما در مطلب امروز در مورد تاثیر آب نمک روی دندان صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در بخش کامنت ها تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

طرز تهیه آب نمک برای دندان به چه شکل است؟

برای استفاده از نمک برای دندان ابتدا یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم ترکیب کنید و پس از هم زدن آن به مدت ۱۰ تا ۱۲ ثانیه در دهان بچرخانید و دور بریزید.

فواید غرغره آب نمک برای دندان چیست؟

غرغره آب نمک برای ضدعفونی کردن دهان، کاهش درد و عفونت دندان و درمان افت دندان مفید است. همچنین با اب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز بسیار توصیه شده.

مضرات آب نمک برای دندان چیست؟

در صورت استفاده بیش از حد آب نمک در طول روز ممکن است به مینای دندان خود آسیب بزنید.

ایا اب نمک برای عفونت دندان خوب است؟

یکی از مهم ترین خاصیت آب نمک برای دندان استفاده از آن برای عفونت دندان است. این محلول، جریان خون در ناحیه آسیب دیده را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود این نواحی زودتر بهبود یابند.

۳۴ دیدگاه در “شست و شوی دندان با آب نمک

  1. حدیث سماواتی می گوید:

    پسرم ۲.۵ سن داره اصلا با مسواک زدن راحت نیست استفاده از آب نمک میتونه جایگزین مسواک زدن بشه تا دندون ها پوسیده نشن ؟

  2. سعید حسنی می گوید:

    سلام من۳۶سال سن دارم.اخیرا یک ماهه ۱۱تا ریشه کشیدم باجراحی و۴تا دندان عقل ایمپلنت گزاشتم ۷تاالبته فعلا فیکسچر گزاشتم وجراحی سینوس لیفت انجام دادم دکترم گفت سیگار نکش یا حد اکثر روزی۳نخ وقبل وبعد سیگار از اب نمک استفاده کن.جدا از اینکه روزی ۷ یا۸نخ سیگار میکشم بخاطر سیگار روزی ۷یا۸بار هم ابنمک استفاده میکنم هر بار حدودا ۵دقیقه.میخام ببینم این میزان اب نمک باتوجه به تعداد دفعات وزمان آن درروز به دندان هام یا لثه هام یا ایمپلنت هام اسیب میزنه وضرر داره؟ممنون.

  3. جهانبخش می گوید:

    اب نمک برای التهاب لثه مفید یا مضره؟ شنیده بودم اگر زیاد انجام بدیم باعث تغییر رنگ لثه میشه

  4. سیمین می گوید:

    استفاده از آب نمک برای التهاب و ورم لثه نوزاد چطور؟ اگه چند قطره آب نمک داخل دهانش بریزیم ممکنه التهاب لثه رو کمتر کنه؟

  5. Hadis می گوید:

    سلام من حدود یه هفته اس که لثه بالام اندازه تقریبا یک نخد باد کرده و قرمزه شده و سفته ایا نیازه به دندون پزشکی مراجعه کنم یا با مسواک مدام و نخ دندان و اب نمک رفع میشه؟ایا نیازه که قرصه خاصی واسه از بین رفتنش استفاده کنم؟

      • آسو علیزادە می گوید:

        سلام. من یک دندان پرکردە داشتم کە سە روز قبل مواد آن خارج شد. ولی پس از آن دندان درد و التهاب عجیبی دندان و لثەام را فرا گرفت. متاسفانە این وسط بە تعطیلات آخر سال میلادی هم خوردەام و تا دە روز دیگر خبری از دکتر و داروخانە نیست. حتی با وجود غرغرەی آب نمک هم وضعیت دارد بدتر می شود. شما بگویید چە کاری از دستم بر می آید.

  6. Wwww می گوید:

    سلام، من ۱۵ سالمه و یکی از دندان های اخریم از چند وقت پیش شروع به درد کردن کرد، اوایل شدید بود بعدش کم کم اروم شد و هی مسکن خوردمو اینا، بعدش ی مدت دردش میرفت یا خفیف میشد بعد ی مدت باز درد شدید میومد سراغم. موقعیتش پیش نیومد برم دندون پزشکی.
    الان ۳ روزه همون دندونم شدیدددد درد میکنه دارم با مسکن یکم خودمو اروم میکنم دردش نبض داره و وقتی دندونام بهم برخورد میکنن احساس میکنم سست میکنم و خیلی درد بدی داره و به گوشم و بقیه ی دندونامم زده.

  7. رضا می گوید:

    سلام وقت بخیر
    من چند وقتی هست که خمیر دندان نمیزنم بلکه فقط نمک را روی مسواک میریزم بعد مسواک میزنم
    میخاستم بگم ک این طرز کار برای دندونام ضرر نداره؟؟؟

  8. تارا می گوید:

    سلام من سه سال بین یک دندانم را خیلی محکم نخ دندان بی کیفیت میکشیدم
    تا اینکه ۶ ماه پیش متوجه شدم همون دندان درد میکند و ماهی یکبار درد گرفت تا اینکه در یک ماه اخیر به هفته ای یکبار رسید وقتی این درد به هرروز بعد غذاخوردن رسید رفتم دکتر گفتن دندانت نیست احتمالا لثه ات هست ، و‌وقتی به لثهام نگاه کردم دیدم محل اتصالش با دندان همان جا که نخ دندان سفت میکشیدم ورم بسیار کوچکی کرد که با دقت قابل مشاهده هست
    من هرروز با سرم شستشو دادم ولی خوب نشده فقط کمی ورم کم شده ، با توجه به اینکه باردارم چه کار درمانی میتونم انجام بدم ایا عفونت کرده ؟ یا یک ورم بخاطر فشار زیاد نخ دندان است؟

  9. اسما می گوید:

    سلام من یه خمیر دندان استفاده کردم بعد از اون دندانهایم حساس شد و لثه هام قرمز شد و متورم الان هروقت مسواک میزنم خون میاد و دندانهام حالت نبضی پیدا کرده خیلی اذیتم برای رفع مشکل باید چکار کنم ؟

  10. سنا می گوید:

    سلام
    اسم من سناست ، ۲۸ سال سن دارم امروز متوجه شدم که دندان های جلو ام خیلی نازک شده اند و در ساییده گی هم پیدا کرده است خیلی نگرانم کرد عاجل به گوگل سر زدم تا راه های جلوگیری و درمان را بیابم یک مدتیست که شدید دندانم های حساسیت پیدا کرده است با گرما و سرما
    لطفأ برایم کشوره بدهید خیلی نگرانم

    • mehravidclinic می گوید:

      برخی از افراد به دها‌ن‌شویه‌ها حساسیت دارند به همین دلیل بهتر است از آب نمک برای این منظور استفاده کنند. چون در دهان افراد آلودگی‌های زیادی وجود دارد. این آلودگی‌ها به صورت انگل هستند و برای اینکه از فعالیت این انگل‌ها پیشگیری شود و آلودگی محیط دندان کاهش یابد باید دهان را ضدعفونی کنید تا سلامت دهان و دندان شما تضمین شود. استفاده از این محلول بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توصیه می‌شود و می‌توانید در هفته ۳ یا ۴ بار از آن برای غرغره کردن بهره بگیرید.

      • علیرضا می گوید:

        بعد از کشیدن دندان ۵ بالا سمت راست برای جلوگیری از عفونت مواد قرص تتراسایکلین را داخل کمی آب میریختم و همون قسمت سمت راست دهانم میچرخوندم، صبح و شب ۴ یا ۵ روز
        الان همون قسمت دندون هام زرد شده و زبونمو که به دندون های سمت راستم میکشم یه احساس متفاوتی با حالت عادی آن داره مثل سنگریزه های خیلی ریز و کوچیک روی سطح دندان آیا به مرور زمان خوب میشه یا برم دکتر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .