علت پس زدن ایمپلنت چیست؟ بهترین درمان پس زدن ایمپلنت را بشناسید!

ایمپلنت دندان یک پست فلزی است که از طریق جراحی در محل دندان در فک قرار می‌گیرد و سپس یک دندان مصنوعی به آن متصل می‌شود. ایمپلنت‌های دندان نرخ موفقیت بالایی دارند، اما برخی افراد با مشکل پس زدن ایمپلنت مواجه هستند. این اتفاق ممکن است کمی بعد از انجام عمل یا حتی ماه‌ها بعد از آن رخ دهد. برای انجام ایمپلنت دندان و رفع مشکلات ناشی از آن می‌توانید با کلینیک‌های معتبری مانند مجموعه مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران محسوب می شود، در تماس باشید.

در ادامه مقاله قصد داریم به جزئیات بیشتری پیرامون این مسئله بپردازیم. با ما همراه باشید.

پس زدن ایمپلنت دندان

پس زدن ایمپلنت

حتماً شما هم کسی را می‌شناسید که گفته است، ایمپلنت دندان او پس زده شده و با موفقیت صورت نگرفته است. پس زده شدن ایمپلنت از سوی بدن درست شبیه زمانی است که بدن یک عضو اهدایی پیوند زده شده را نمی‌پذیرد. بسیاری از اوقات این سؤال برای شما پیش می‌آید که چه چیزی باعث شکست عمل ایمپلنت می‌شود. عدم موفقیت در عمل ایمپلنت به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که هر یک از آن‌ها می‌توانند تأثیر مستقیمی روی مدت زمان و میزان مؤثر بودن ایمپلنت داشته باشند.

ایمپلنت‌های دندان بهترین راه‌حل برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر و سلامت فرد هستند. با وجودی که احتمال موفقیت در اولین جراحی بسیار زیاد است، اما همچنان خطر پس زدن ایمپلنت دندان وجود دارد. برخی افراد از واژه شکست عمل ایمپلنت دندان استفاده می‌کنند، اما حقیقت این است که استفاده از واژه پس زدن برای چنین مشکلی مناسب‌تر خواهد بود.

علت پس زدن ایمپلنت

چرا ایمپلنت پس میزند؟ هیچگونه واکنش ایمنی در بدن نیست که مستقیماً باعث پس زده شدن ایمپلنت شود و در حقیقت، این اتفاق به خاطر سلامت ضعیف لثه می‌افتد. ایمپلنت‌ها از تیتانیوم ساخته می‌شوند. تیتانیوم ماده‌ای است که می‌تواند با استخوان فک یکی شود و همان عملکرد ریشه دندان را به صورت مصنوعی برای شما انجام می‌دهد.

به نقل از سایت bexleydental یکی دیگر از دلایل پس زدن ایمپلنت، موقعیت قرارگیری ایمپلنت در استخوان است:

One of the challenging aspects of implant dentistry is positioning the implant so that it’s fully surrounded by bone. Sometimes the ideal position in the bone is not the ideal position for the implant. So the implant and the bone can end up misaligned. When the implant doesn’t align with the bone, the crowns can look unnatural, gums can recede and the dark grey metal of the implant is visible around the gum.

ایمپلنت دندان فواید زیادی برای شما دارد و از این رو، بسیار مهم است که برای انجام این جراحییک متخصص ایمپلنت مجرب را انتخاب کنید که تجربه کاری بالایی دارند و اطلاعات و دانش آن‌ها در مورد ایمپلنت کافی است. همچنین دسترسی فرد جراح به امکاناتی مانند تکنولوژی تری دی یا میکروسکوپ‌های جراحی می‌تواند احتمال شکست خوردن ایمپلنت را به شدت کاهش دهد. تمام این شاخص‌ها به شما کمک می‌کنند تا برای مدت زمان طولانی‌تری از دندان‌های سالم و زیبا لذت ببرید.

علائم پس زدن ایمپلنت

انجام عمل ایمپلنت دندان جراحی پیچیده‌ای است که باید قبلاً خوب در مورد آن فکر کرده باشید؛ زیرا این فرایند دهان شما را که بخش مهمی از بدنتان است، درگیر می‌کند. اگر ایمپلنت توسط فردی با تخصص کافی صورت نگیرد، ممکن است مشکلات زیادی اتفاق بیفتند. احتمال پس زدن ایمپلنت در مراحل اولیه کار یا حتی بعد از مدت زمان طولانی وجود دارد. در ادامه به نشانه های پس زدن ایمپلنت می‌پردازیم.

درد شدید و احساس ناراحتی

دندان درد

درد زیاد یکی از علائم شکست جراحی ایمپلنت است. در طول زمان بهبود و در چند روز ابتدایی ممکن است کمی درد ایمپلنت را تجربه کنید، اما این درد را می‌توان با استفاده از مسکن‌ها کنترل کرد. زمانی که ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود، شما درد و ناراحتی زیادی را تجربه می‌کنید که مدت زمان طولانی پس از انجام جراحی شروع می‌شود. در چنین شرایطی، قبل از این که خیلی دیر شود، باید حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

عقب رفتن لثه اطراف ناحیه ایمپلنت

دو عامل اصلی که باعث عقب رفتن لثه اطراف ایمپلنت می‌شوند، شامل نبود استخوان و لثه کافی و همچنین قرار دادن نامناسب ایمپلنت هستند. اما چطور می‌توان عقب رفتن لثه را تشخیص داد؟ اولین نشانه دیده شدن بخش زیادی از تاج ایمپلنت است که عادی به نظر نمی‌رسد. اغلب این اتفاق با التهابی دردناک در اطراف ایمپلنت همراه می‌شود.

مشکل در جویدن و بلع

اگر در زمان جویدن غذا درد زیادی دارید، می‌تواند نشانه‌ای از پس زدن ایمپلنت در بدن شما باشد. نباید پس از انجام ایمپلنت هیچ گونه حالت غیر عادی و ناراحتی را در زمان صحبت کردن یا جویدن مواد خوراکی تجربه کنید. ایمپلنت‌ها طوری طراحی شده‌اند که درست مانند یک دندان طبیعی برای شما کار می‌کنند.

همان طور که در سایت drelhamvaziri اشاره شده:

 بنابراین هرگونه درد و ناراحتی در ایمپلنت دندان هنگام خوردن و جویدن غذا را جدی بگیرید و ضمن مراجعه به دندانپزشک، اقدامات لازم را جهت رفع این مشکل و درمان پس زدن ایمپلنت انجام دهید.

علت پس زده شدن ایمپلنت چیست؟

 

پس زدن ایمپلنت اغلب نتیجه اتفاقات پیچیده‌ای مانند رشد استخوان یا ناموفق بودن روند جراحی است. سن ایمپلنت دندان نیز می تواند یکی از عوامل موثر در این اتفاق باشد. دلایل ناموفق بودن عمل ایمپلنت بسیار زیاد هستند و باید فاکتورهای خطر زیادی را در نظر گرفت. در ادامه به چند مورد از دلایل ناموفق بودن ایمپلنت اشاره می‌کنیم:

  • وجود عفونت: عفونت‌های قبل از ایمپلنت یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست این جراحی هستند. این عفونت می‌تواند در نتیجه یک این بیماری یا وجود یک شی خارجی در محیط دهان اتفاق افتاده باشد.
  • آسیب اعصاب: آسیب به اعصاب زمانی اتفاق می‌افتد که ایمپلنت بسیار نزدیک به اعصاب دهان قرار داده شود. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که انجام ایمپلنت را به پزشکی بسپارید که تجربه کافی برای این کار ندارد.
  • بهداشت ضعیف دهان: وجود درد و سخت بودن مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان پس از جراحی ایمپلنت می‌تواند احتمال مشکلاتی مانند پس زده شدن ایمپلنت را افزایش دهد. پس حتما با نحوه درست مسواک زدن آشنا شوید.
  • واکنش‌های آلرژیک: هر زمان یک شی خارجی وارد بدن شود، احتمال اثرات معکوس و واکنش‌های شدید از سمت بدن مطرح می‌شود. ایمپلنت‌های دندان و سایر ایمپلنت‌ها نیز می‌توانند باعث یک واکنش آلرژیک در بدن شوند که این ها میتوانند باعث پس زدن پایه ایمپلنت شوند. برای این که مطمئن باشید دندانپزشک شما در مورد شرایط سلامت بدن و آلرژی‌های احتمالی اطلاعات کافی دارد و از مواد خوبی استفاده می‌کند، باید از یک مرکز تخصصی معتبر خدمات لازم را دریافت کنید. کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید با بیش از ۷۰ پزشک متخصص یکی از بهترین مرکز ایمپلنت تهران به شمار می‌آید.
  • قالب‌گیری اشتباه: پزشک از دهان شما نمونه می‌‌گیرد و برای ساخت عاج دندان آن را به لابراتوار می‌فرستد. گاهی اندازه‌گیری و قالب‌گیری اشتباه باعث یک شکاف بین تاج و لثه شده و باعث بروز مشکل در زیبایی و عملکرد دندان شما می‌شود. در این شرایط، باکتری‌ها می‌توانند وارد لثه شوند و ایجاد عفونت کنند.

همچنین گفتنی است همان طور که در سایت clinicadrvilar اشاره شده ، حدود 2 درصد دچار پس زدن ایمپلنت می شوند

Notably rejection of dental implants occurs only in 2% of cases, so in no case should fear be a brake on carrying out this small intervention

درمان پس زده شدن ایمپلنت

درمان پس زدن ایمپلنت

نوع درمان تا حد زیادی به مرحله پیشرفت ایمپلنت بستگی دارد. هرچه جذب ایمپلنت بیشتر باشد، بیرون آوردن آن از بافت استخوان سخت‌تر می‌شود و احتمال موفق بودن ایمپلنت کمتر خواهد شد. اغلب پزشک در زمان پس زدن ایمپلنت راه‌حل‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کند.

دبریدمان موضعی

لازم است با استفاده از ابزارهای خاصی ایمپلنت کاملاً تمیز شود. در حقیقت، جرم‌گیرهای فلزی و آلتراسونیک می‌توانند سطح ایمپلنت را زبرتر کنند و میزان چسبندگی باکتری‌ها را افزایش دهند، البته این تجهیزات تنها می‌توانند در مراحل اولیه پس از ایمپلنت کافی باشند.

درمان‌های ضدعفونت

آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی

بر اساس شرایط فرد لازم است تصمیم‌گیری شود که نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی وجود دارد یا خیر. برای این تصمیم، پزشک باید شرایط دندان‌های باقیمانده در دهان را مورد بررسی قرار دهد. اگر در چند ناحیه مختلف ایمپلنت انجام نشده باشد، اغلب از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی استفاده می‌شود.

تکنیک‌های جراحی

این تکنیک‌ها محدود به ایمپلنت‌هایی هستند که در نواحی جلویی دهان قرار ندارند. با استفاده از ابزارهای خاصی درمان پس زده شدن ایمپلنت انجام می‌شود، البته گاهی اوقات این جراحی‌ها می‌توانند باعث نفوذ باکتری‌ها و ایجاد عفونت ایمپلنت شوند. حتماً باید جراحی و درمان ایمپلنت پس زده شده زیر نظر افراد متخصص انجام شوند.

جایگزینی ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

بیرون آوردن ایمپلنت عوارض جدی را روی حجم استخوان درون فک بر جای می‌گذارد. در حقیقت، نه تنها ایمپلنت‌های ناموفق می‌توانند باعث ذوب شدن بافت استخوان شوند، بلکه حجم خود ایمپلنت نیز مشکل‌ساز می‌شود. جایگزینی ایمپلنت دندان با همان نوع از ایمپلنت می‌تواند خطرات مشابهی را به همراه داشته باشد و حتی گاهی ریسک بالاتری دارد. در برخی شرایط، نیاز به بالا بردن سینوس یا پیوند استخوان وجود دارد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان روشی است که برای جایگزین دندان کشیده شده استفاده می‌شود. این جراحی شانس موفقیت بسیار بالایی دارد، اما نباید احتمال شکست این عمل را نادیده گرفت. از این رو، پس زدن ایمپلنت یکی از مشکلاتی است که احتمال دارد با آن مواجه شوید. این اتفاق دلایل متعددی دارد که یکی از مهم ترین دلایل پس زدن ایمپلنت عدم تبحر کافی دندانپزشک شما است. با مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید که یک مرکز ایمپلنت در شرق تهران است و انجام ایمپلنت توسط متخصصان این مرکز شانس موفقیت ایمپلنت خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

 

سوالات پرتکرار شما

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

از علائم پس زدن ایمپلنت میتوان به لق شدن ایمپلنت دندان کاشته شده، ورم و التهاب لثه، بوجود آمدن واکنش های آلرژیک اشاره کرد.

مهم ترین درمان پس زدن ایمپلنت چیست؟

باید اشاره کرد که اگر دچار علائم پس زدن ایمپلنت هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در موارد خفیف، ممکن است دندانپزشک بتواند با تجویز آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی، وضعیت را مدیریت کند. در موارد حادتر، ممکن است لازم باشد ایمپلنت برداشته شود و جراحی برای ترمیم استخوان و لثه انجام شود. در این صورت معمولا از روش های جایگزین ایمپلنت استفاده می شود.

علت پس زدن ایمپلنت چیست؟

بیماری و ضعف لثه، سیگارکشیدن، کمبود حجم و تراکم استخوان یا ابتلا به بیماری پوکی‌استخوان، آرتریت روماتوئید و دیابت، مصرف برخی داروها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم ترین دلایل پس زدن ایمپلنت می باشند.

۶ دیدگاه در “علت پس زدن ایمپلنت چیست؟ بهترین درمان پس زدن ایمپلنت را بشناسید!

  1. mina می گوید:

    ببخشید بعد عید قراره قیمت ایمپلنت بیشتر بشه یا در همین حد ثابت می مونه؟ چون من امسال که نتونستم دندونمو ایمپلنت کنم امیدوارم تا سال بعد خیلی گرون نشه

  2. ایمان یاوری می گوید:

    گفتید سن هم میتونه یکی از دلایل پس زده شدن ایمپلنت باشه سن ایده آل برای انجام ایمپلنت چه بازه ایه و از چه سنی به بعد احتمال پس شدن ایمپلنت دندان بالا میره؟

  3. علی می گوید:

    با روش کاشت ایمپلنت پانچ هم امکان پس زدن ایمپلنت هست
    اگر اره مثل همین روش معمول خطر وجود داره یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .