چه کسانی به دندان مصنوعی نیاز دارند؟

دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی یا پروتز دندان معمولاً برای افرادی که از از دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند یا به دلایل دیگر نیاز به جایگزینی دندان دارند، توصیه می‌شود. افرادی که به دلایلی دندان خود را از دست می‌دهند ناگزیر هستند چاره‌ای بیندیشند. چون نداشتن دندان نه تنها ظاهر فرد را زشت می‌کند بلکه به علت خوب جویده نشدن غذا در اندام‌های دیگر مشکل ایجاد می‌کند و فرد بیمار می‌شود؛ به همین دلیل این افراد باید از دندان مصنوعی استفاده کنند. افرادی که یک یا چند دندان را به دلیل ترک خوردگی، تصادف یا بیماری از دست داده‌اند و افرادی که دندان‌های طبیعی آن‌ها ناپایدار شده یا ضعیف شده‌اند از جمله کسانی هستند که به دندان مصنوعی نیاز دارند.

اگر جزو این دسته از افراد هستید که به تازگی دندان یا دندان‌های خود را از دست داده‌اید نگران نباشید. شما می‌توانید با مراجعه به دندانپزشکان ماهر و متخصص کلینیک مهرآوید، بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران، مشکل خود را حل کنید.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی، به وسیله‌ای گفته می‌شود که جایگزین دندان کشیده شده می‌شود و به شما لبخند زیبا هدیه می‌کند. دندان‌سازها، دندانپزشکانی هستند که این دندان‌ها را می‌سازند. بیشتر افراد بالای ۶۰ سال یا افرادی که دندان‌های آنها پوسیده شده است و افرادی که دچار بیماری‌های لثه هستند و لثه آنها تحلیل رفته باشند یا افرادی که به صورت آنها آسیب وارد شده است از متقاضیان این نوع از دندان‌ها هستند. این دندان‌ها انواع مختلفی دارند و پزشکان با توجه به شرایط بیمار و تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌ است، تصمیم می‌گیرد چه نوع دندان و چه جنس دندان مصنوعی را به او پیشنهاد دهد.

انواع دندان مصنوعی

انواع دندان مصنوعی
عکس دندان مصنوعی در دهان

دندان مصنوعی که توسط متخصصان ساخته می‌شود انواع گوناگونی دارد. دندانپزشکان ابتدا شرایط شما را در نظر می‌گیرند و سپس تصمیم می‌گیرند که کدام نوع از اینها مناسب شما است. انواع آنها عبارتند از:

  • دندان کامل: این دندان‌ها به گونه‌ای هستند که روی لثه قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند به جای یک ردیف کامل دندان در لثه بالا یا لثه پایین قرار بگیرند یا برای هر دو لثه بالا و پایین استفاده شوند.
  • دندان نیمه کامل: به دندان‌هایی که به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شوند، دندان نیمه کامل می‌گویند. این دندان‌ها به دندان‌های دیگر که در دهان وجود دارند یا به ایمپلنت دندان (پیچ‌های تیتانیومی) وصل می‌شوند.
  • دندان نیمه کامل ثابت: دندان‌های مصنوعی نیمه کامل ثابت، همان بریج‌های دندانی هستند که به طور دائمی به دندان‌های دیگر وصل می‌شوند. این دندان را نمی‌توان از دهان خارج کرد و تنها متخصص دندانپزشکی می‌تواند آن را از دهان خارج نماید‌.

چگونه از دندان مصنوعی کامل یا نیمه کامل مراقبت کنید؟

نحوه مراقبت از دندان مصنوعی

برای اینکه از عوارض دندان مصنوعی در امان بمانید، لازم است مواردی را رعایت کنید که به قرار زیر هستند:

دقت در نگهداری از دندان‌ های مصنوعی

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که از خم کردن این دندان‌ها بپرهیزید و زمان تمیز کردن آنها مراقب باشید که به گیره یا پلاستیک آن آسیب وارد نشود.

خارج کردن و تمیز کردن دندان مصنوعی بعد از خوردن غذا

بعد از خوردن هر وعده غذایی باید دندان‌ها را با آب بشویید تا ذرات غذایی از روی آن پاک شوند. برای اینکه دندان از دست شما نیفتد و نشکند یک حوله تا شده را روی میز یا در داخل سینک قرار دهید.

نگهداری دندان مصنوعی در آب

مراقبت از دندان مصنوعی در آب

گاهی اوقات لازم است در طول روز، به این دندان و دهان خود استراحت بدهید. مثلا می‌توانید قبل از خوابیدن، دندان مصنوعی را از دهان خارج کنید یا دست کم شش ساعت در روز، این دندان را از دهان خود خارج کنید. این عمل، فرصتی به بافت دهان شما می‌دهد تا استراحت کند. اگر دندان شما دارای گیره فلزی بود آن را در آب گرم قرار دهید و اگر فاقد گیره فلزی بود می‌توانید آن را در مایع تمیز کننده دندان بگذارید تا از ورود باکتری‌ها جلوگیری کنید.

به نقل از سایت pezeshketo:

یک جراح دهان، فک و صورت گفت: سالمندان می‌توانند شب‌ها قبل از خوابیدن قرص جوشان ضد عفونی کننده دندان مصنوعی را داخل یک لیوان آب بیندازند، سپس دندان مصنوعی را درون آن قرار دهند. صبح نیز دندان مصنوعی را بشویند و داخل دهان قرار دهند. این کار باعث پیشگیری از عفونت‌های دهان و دندان می‌شود علاوه برآن سالمندان احساس سبکی داخل دهان خود می‌کنند.

آبکشی دندان مصنوعی قبل از قرار دادن در دهان

بعد از اینکه دندان مزبور را از محلول تمیز کننده دندان خارج کردید، آن را خوب با آب بشویید و سپس در دهان خود قرار دهید. چون ممکن است محلول مورد نظر مواد شیمیایی مضری داشته باشد که با بلع آن دچار درد، تهوع و سوزش دهان شوید.

مسواک دندان مصنوعی

همان گونه که همه باید از دندان‌های طبیعی خود مراقبت کنند و هر روز چند بار مسواک بزنند. دندان مصنوعی هم هر روز نیاز به تمیز کردن دارند. شما باید هر روز دندان‌های مصنوعی را با یک مسواک خوب نرم که مورد تایید دندانپزشک باشد، بشویید و تمیز کنید. برای این منظور باید با کمی آب گرم و مسواک نرم، با حرکاتی دایره وار همه قسمت‌های دندان را به آرامی مسواک بزنید. توصیه می‌کنیم که این عمل را روی میز انجام دهید و حوله‌ تمیزی را روی میز بگذارید تا در صورت افتادن این نوع از دندان از دست شما، نشکند.

مسواک دندان مصنوعی

مراقبت از تمام قسمت‌ های دهان

برای سلامت کامل دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز نگه داشتن لثه‌ها ضروری است. یکی دیگر از موارد مهم ثابت ماندن دندان‌های مصنوعی در جای خود است. حتی اگر هیچ دندانی روی لثه ندارید باید بهداشت دهان را رعایت کنید و مسواک زدن روی لثه‌ها، زبان و سقف دهان خود را فراموش نکنید تا از وجود جرم و باکتری‌ها جلوگیری کنید. اگر هنوز دارای چند دندان طبیعی در دهان هستید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را از یاد نبرید.

مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ کردن دندان‌ ها

پس از هر بار مراجعه به دندانپزشک از او سوال کنید چه موقعی نیاز است برای چکاپ کردن و تمیز کردن دندان‌ها به او مراجعه کنید. با هر بار مراجعه دندانپزشک، سلامت دهان شما را بررسی می‌کند و از قرار گرفتن درست دندان در دهان شما، مطمئن می‌شود و به این ترتیب مانع از لغزش و احساس ناراحتی می‌شود.

مراجعه به دندانپزشک در صورت لق شدن دندان مصنوعی

وقتی احساس کردید این دندان در دهان، لق شده است باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید. چون لق شدن این دندان زخم، آسیب و عفونت لثه را به وجود می‌آورد.

مراجعه به دندانپزشک

عوارض خوابیدن با دندان مصنوعی چیست؟

خوابیدن با دندان مصنوعی تجمع پلاک بر روی دندان و زبان را افزایش می دهد و باعث التهاب لثه و انتقال عفونت به سایر قسمت های بدن می شود.

سخن پایانی

دندان مصنوعی برای مواردی که دندان خود را از دست داده‌اید به کار می‌آید. ما در مطلب امروز به ذکر مواردی پرداختیم که باید رعایت کنید تا از عوارض این دندان در امان بمانید. اگر شما هم دندان‌های خود را از دست داده‌اید و قصد دارید از این دندان‌ها استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم به کلینیک مهراوید مراجعه کنید‌. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید یا به سایت ما مراجعه کنید‌.

 

 

سوالات متداول

1- انواع دندان مصنوعی کدام اند؟

دندان کامل، دندان نیمه کامل و دندان نیمه کامل ثابت از انواع دندان مصنوعی اند.

2- نحوه مراقبت از دندان مصنوعی چگونه است؟

شب‌ها قبل از خوابیدن، دندان‌های مصنوعی خود را در آب ولرم یا محلول مخصوص نگه‌داری دندان مصنوعی قرار دهید. صبح‌ها دندان‌های مصنوعی خود را قبل از قرار دادن در دهان بشویید. بعد از خوردن هر وعده غذایی باید دندان‌ها را با آب بشویید و به صورت روزانه آن را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

۴ دیدگاه در “چه کسانی به دندان مصنوعی نیاز دارند؟

  1. صابر می گوید:

    دندان مصنوعی تکی ثابت به مرور زمان به دندون های کناریش صدمه نمیزنه؟ چون با آهن باید متصلش کنیم میگم و یه چیز دیگه اگه دندون بغلیش هم چند سال دیگه نیاز به تعویض داشته باشه میشه عوضش کرد؟

  2. حمید پرویز می گوید:

    سلام خسته نباشید ببخشید برای مسواک زدن دندان مصنوعی باید از مسواک خاصی استفاده کرد یا با همین مسواک های عادی هم میشه مسواک زد؟ بعد یه سوال دیگه آیا روش مسواک زدن دندون مصنوعی با روشی که برای دندان های طبیعی استفاده می کنیم یکیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .