درمان دندان درد فوری در خانه

برای دندون درد چیکار کنیم

برای درمان دندان درد هیچ راهی بهتر از مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت وجود ندارد. اما وقتی نمی‌توانید فورا به متخصص مراجعه کنید، ممکن است مجبور شوید دندان دردتان را برای مدتی تحمل کنید.

برای کاهش ناراحتی تا وقتی که نوبت ویزیت‌تان شود، می‌توانید برای درمان دندان درد خود از روش‌های بی‌خطرِ زیر استفاده کنید.

درمان دندان درد؛ درک انواع دردها و تفاوت‌شان

رفع دندان درد فوری

پیش از اینکه ببینیم باید برای دندان درد چکار کنیم، اجازه دهید چهار دسته اصلی دندان درد و رایج‌ترین دلایل آنها را کوتاه بررسی کنیم:

1- درد ثابت و مداوم

این نوع دندان درد تیز یا حاد نیست، اما به طور مداوم شما را آزار می‌دهد. رایج‌ترین دلایل چنین دردهایی اینها هستند:

  • گیر کردن غذا بین دندان‌ها یا لثه‌ها
  • آبسه دندان
  • دندان قروچه (براکسیسم)

درمان دندان درد در این حالت می‌تواند به سادگیِ مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باشد. البته اگر دندانپزشک آبسه دندان یا دندان قروچه را به عنوان علت تشخیص داد، باید سراغ درمان‌های تخصصی برای معکوس کردن این مشکلات رفت.

2- دندان درد شدید

رفع دندان درد فوری

اگر درد شدید دارید، به پاسخ‌های گوگل برای سوال “برای دندون درد چیکار کنیم” اکتفا نکنید و سریعا به متخصص مراجعه کنید. چون درد شدید معمولا به کمک فوری دندانپزشک احتیاج دارد.

این نوع ناراحتی بیشتر به دلیل شل بودن پرکردگی دندان‌هاست، که باعث می‌شود قسمت‌های حساس و آسیب‌دیده دندان به راحتی تحریک شوند. سایر دلایل دندان درد عبارت‌اند از:

  • شکستگی دندان
  • پوسیدگی دندان
  • ترک خوردن مینای دندان
  • ایجاد حفره روی دندان (در اثر پوسیدگی)

 

برای دندان درد چی خوبه

3- حساسیت به سرما یا گرما

آیا زمانی که یک نوشیدنی سرد می‌نوشید یا غذای داغ میل می‌کنید، دندان‌تان درد می‌گیرد؟ اگر بله، این احتمال وجود دارد که مینای دندان شما ساییده شده باشد.

اگر مشکل جدی نباشد، برای درمان دندان درد فوری در این حالت کافی‌ست چیزهای خیلی سرد یا خیلی داغ را نخورید، و از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس

اما اگر دردی که حس می‌کنید بیشتر از 30 ثانیه ادامه دارد، می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تری باشد. مسائل زیر می‌توانند منجر به حساسیت شدید به سرما یا گرما شوند:

  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان
  • فرسوده یا شل شدن پرکردگی دندان
  • بیرون‌زدگی و دیده شدن ریشه دندان
  • بیماری لثه

4- دندان درد ضربان‌دار

درد شدید و ضربان‌دار هم باید سریعا توسط متخصص رسیدگی شود، و روش‌های درمان دندان درد خانگی به کار آن نمی‌آید. پس اگر درد دندان‌تان غیر قابل تحمل است، به اورژانس دندانپزشکی مراجعه کنید.

اگر مشکل فوری باشد (مانند تغییر رنگ و خونریزی لثه)، همان روز تحت درمان قرار خواهید گرفت. در غیر این صورت، می‌توانید برای یک روز دیگر نوبت بگیرید، و در این مدت درمان‌های خانگی دندان درد را که دندانپزشک توصیه می‌کند، امتحان کنید.

 

برای دندان درد چکار کنیم؟

روش‌های زیادی تحت عنوان “درمان دندان درد فوری” موجود هستند؛ اما تمام آنها نه موثر هستند و نه بی‌خطر. در ادامه چندین روش خانگی را به شما معرفی می‌کنیم که مطالعات علمی متعددی مفید بودن آنها را اثبات کرده‌اند.

1-میخک

محال است بپرسید برای دندون درد چیکار کنیم، و نام میخک را نشنوید. میخک شاید پرکاربردترین روش طبیعی برای دندان درد باشد. گاهی اوقات حتی می‌توان بوی میخک را در مطب دندانپزشک‌ها حس کرد. چون اسانس میخک در بسیاری از محصولات استفاده‌شده توسط متخصصان دندانپزشکی به کار می‌رود.

چندسال پیش، دانشمندان تأیید کردند که روغن میخک خواص باکتریایی و ضد درد دارد، و می‌تواند به درمان دندان درد فوری کمک کند.

یک میخک را له کنید و آن را روی دندان دردناک قرار دهید. همچنین، می‌توانید کمی روغن یا اسانس میخک را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را مستقیما روی دندان بگذارید. دقت کنید که آن را بیشتر از دو دقیقه مستقیما روی دندان نگذارید. در صورت استفاده طولانی‌مدت، اسانس می‌تواند باعث سوزش لثه‌ها شود.

برای اینکه احتمال این ریسک را کاملا از بین ببرید، سه تا چهار قطره از روغن را در نصف فنجان آب گرم بریزید و دهان خود را با آن بشویید. این روش امن‌تر است، اما ممکن است به اندازه روغن خالص برای درمان دندان درد فوری موثر نباشد.

میخک به عنوان یک مسکن قوی دندان درد خانگی استفاده می شود.

 

درمان دندان درد فوری با روغن میخک

2-سیر

سیر یک گزینه عالی دیگر برای تسکین درد دندان در خانه است. اگر طعم قوی و بوی تند آن منصرف‌تان نمی‌کند، باید بگوییم این گیاه بی‌نظیر خواص گوناگونی دارد (مثلا آنتی باکتریال است) که آن را برای درمان دندان درد خانگی به کاندید خوبی تبدیل می‌کند و شاید بتوان از آن به عنوان سریع ترین راه خلاصی از دندان درد نام برد.

برای درمان سریع دندان درد با استفاده از سیر، یک حبه را از وسط نصف کنید و یکی از نیمه‌ها را روی لثه دندان آسیب دیده بمالید. همچنین، می‌توانید یک حبه سیر را روی دندان دردناک قرار دهید و سپس آن را بجوید. در آخر و برای از بین بردن طعم سیر دندان‌هایتان را مسواک خوب بزنید یا از دهان‌شویه استفاده کنید.

سریع راه خلاصی از دندان درد
سریع راه خلاصی از دندان درد

3-آب گرم و نمک

محلول آب گرم و نمک یک پاسخ قدیمی دیگر به این سوال است که برای دندان درد چی خوبه. آب نمک برای دندان درد به عنوان یک محلول ضد عفونی‌کننده عالی است؛ سریع آماده می‌شود؛ و اگر مشکوک به داشتن دندان عفونی هستید، گزینه خوبی برای درمان خانگی دندان درد است.

یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوش حل کنید، و هربار حداقل 30 ثانیه دهان خود را با مقدار کمی از محلول بشویید. از آب گرم و نمک برای تسکین گلودرد هم بسیار استفاده می‎شود، و پزشکان آن را به عنوان مکمل درمانی توصیه می‌کنند. در صوت زیر متخصصان ما در مهرآوید در این باره بیشتر صحبت کردند.

4-نعنا فلفلی

اسانس موجود در برگ نعنا فلفلی دارای خواص ضد عفونی‌کننده و ضد التهابی قوی است. بنابراین، می‌توان از آن به عنوان درمان خانگی دندان درد برای تسکین التهاب استفاده کرد. نعنا فلفلی طعم خوبی هم دارد که آن را به گزینه‌ای مناسب برای کودکان بالای پنج سال تبدیل می‌کند.

برای استفاده صحیح از نعنا فلفلی، یک قاشق چای‌خوری از برگ‌های آن در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید بیست دقیقه خیس بخورند. با محتویات همین یک فنجان، سه‌بار در روز هرمرتبه 30 ثانیه، دهان‌تان را بشویید.

اگر نمی‌توانید برگ نعنا فلفلی را تهیه کنید، می‌توانید چای کیسه‌ای آن را خیس کنید و روی دندان دردناک قرار دهید. گفتنی است استفاده از نعناع و مصرف روزانه آن برای از بین بردن بوی بد دهان نیز موثر است.

 

درمان خانگی دندان درد با نعنا فلفلی

5-زنجبیل و بره موم

چای زنجبیل خواص تسکین‌دهنده و ضد التهابی دارد. بره موم هم دارای اثر درمانی و ضد باکتریایی است. تصور می‌کنیم حالا می‌دانید باید برای دندون درد چکار کنیم. ترکیب این دو ماده راهی عالی برای تسکین درد و پاکسازی ناحیه ملتهب است.

برای تهیه این دهانشویه طبیعی، پنچ قطره بره موم را به یک فنجان چای زنجبیل اضافه کنید و سپس دوبار در روز دهان‌تان را با این ترکیب بشویید.

بد نیست اشاره کنیم که زنجبیل یکی از موادی است که از آن برای سفید کردن دندان استفاده می شود؛ در این لینک بیشتر درباره ی آن صحبت کردیم.

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای سفیدی دندان‌ها استفاده از زنجبیل است. برای این کار باید یک تکه زنجبیل را با رنده خرد کنید. 1/4 قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. سپس مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. حال از این ترکیب برای مسواک کردن دندان‌ها استفاده کنید.

6-کمپرس یخ

کمپرس یخ برای تسکین دندان درد

بیشتر افراد پیش از اینکه بپرسند برای دندون درد چیکار کنیم، کمپرس یخ را امتحان می‌کنند. منطقی‌ست. یخ به تسکین سریع درد دندان کمک می‌کند، چون گیرنده‌های درد را بی حس می‌کند.

برای امتحان این روش، باید کیسه یخ را روی صورت‌تان و نزدیک به ناحیه دردناک قرار دهید. مراقب باشید که پوست‌تان نسوزد. کمپرس باید به مدت 15 دقیقه روی ناحیه ملتهب بماند. این فرآیند را می‌توانید تا سه یا چهاربار در روز تکرار کنید.

 

7-عصاره وانیل

وانیل یک ضد التهاب طبیعی دیگر است که می‌تواند برای درمان دندان درد خانگی مفید ظاهر شود. کافی‌ست مقدار کمی از آن را روی انگشت خود یا یک گوش پاک‌کن قرار دهید، و چندبار در روز آن را روی ناحیه دردناک بمالید.

درمان دندان درد خانگی با عصاره وانیل

8- آبغوره

درمان فوری دندان درد با آبغوره یکی از راه‌های ایده‌آل برای استفاده است. برای این کار به ‌چند قاشق آبغوره و یک قاشق نمک نیاز دارید. نمک را در آبغوره موجود حل کنید و اجازه دهید با جوشیدن بر روی گاز، به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس محلول را کناری بگذارید تا سرد شده و آماده استفاده شود. چند بار محلول سرد را درون دهان خود به‌خوبی بچرخانید و اجازه دهید همه دندان‌های شما با آن آغشته شود. به‌این‌ترتیب به‌سرعت درد شما تسکین پیدا خواهد کرد.

داروهای بدون نسخه

داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن التهاب را هدف قرار می‌دهند، و در می‌توانند تا حدودی درد را تسکین دهند و در وافع به عنوان یک مسکن قوی دندان درد خانگی شناخته می شوند .

استفاده متناوب از استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل) می‌تواند به درمان دندان درد فوری بیشتر هم کمک کند. گفتنی است برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی نیز از ایبوپروفن استفاده می شود که در مقاله مربوط به آن اشاره شد.

همچنین استفاده از ژل های بی حس کننده مانند لیدوکائین و یا قطره های گیاهی مثل دنتول نیز باعث تسکین دندان درد فوری می شود و یک گزینه عالی برای درمان سریع دندان درد در شب می باشد

 

درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان با دنتول

بالا بردن سر

این روش هرچند دقیقا یک درمان خانگی برای دندان درد نیست، اما ناراحتی شما را تا حد زیادی کنترل می‌کند. وقتی دندان درد دارید، به خواب رفتن مشکل می‌شود. چون وقتی دراز می‌کشید، فشار خون به سر افزایش می‌یابد. موقع خواب سرتان را با بالش بالا نگه دارید، یا در صورت امکان روی صندلی بخوابید.

سایت nhs در رابطه با کارهایی که برای تسکین دندان درد می توانیم انجام دهیم پیشنهاد زیر را می دهد:

eat soft foods, like yoghurt or scrambled eggs, and try to avoid chewing with the sore tooth

درمان دندان درد فوری نزد دندانپزشک

در اینجا چند روش برای درمان درد دندان در دندانپزشکی وجود دارد، که مهم ترین آن ها در ادامه اشاره می کنیم:

  • پر کردن: اگر دندان شما پوسیده شده باشد، دندانپزشک می تواند آن را با مواد ترمیمی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر کند.
  • عصب کشی: اگر عفونت به عصب دندان رسیده باشد، دندانپزشک باید عصب کشی را انجام دهد.
  • جرمگیری: جرمگیری برای از بین بردن جرم و پلاک از روی دندان ها انجام می شود که می تواند به درمان بیماری لثه و کاهش درد دندان کمک کند.
  • کشیدن دندان: اگر دندان به شدت آسیب دیده باشد یا قابل ترمیم نباشد، ممکن است نیاز به کشیدن آن باشد. که یک متخصص ترمیمی دندان این مورد را به بهترین شکل تشخیص می دهد.
  • جراحی لثه: در برخی موارد، ممکن است برای درمان بیماری لثه به جراحی نیاز باشد.

درمان دندان درد نزد پزشک

در این مطلب سعی کردیم علمی‌ترین و مفیدترین پاسخ‌ها به سوال برای دندان درد چی خوبه را برای شما گردآوری کنیم. امیدواریم روش‌هایی که مرور کردیم، درد و التهاب شما را تا خوبی تسکین دهد. اگر دوباره درد خود را نشان داد یا بهتر نشد، حتما به متخصص مراجعه کنید. مخصوصا اگر درد شدید، تیز و ضربان‌داری را حس می‌کنید.

متخصصان مرکز «مهرآوید» به عنوان یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند، حتما در صورتی که درد دندانتان ادامه دار بود به متخصصان مرکز مراجعه کنید تا نسبت به رفع مشکل شما اقدام شود.

 

سوالات رایج

برای دندان درد چکار کنیم؟

اگر دچار دندان درد شدید و نتوانستید سریعا به پزشک مراجعه کنید، میتوانید با انجام کارهای درمان خانگی دندان درد را کاهش دهید.

چه چیزی برای درمان دندان درد خوب است؟

برای رفع دندان درد فوری میتوانید از قطره میخک، محلول آب نمک ، سیر، کمپرس یخ ، مسکن دندان درد فوری و … استفاده کنید

برای دندان درد بچه ها چی خوبه؟

برخی از روش هایی که برای درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان گفتیم مثل غرغره آب نمک یا کمپرس یخ برای کودکان نیز مناسب است، در مطلب رفع دندان درد کودکان به روش های دیگری نیز اشاره کردیم.

علت دندان درد چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به دندان‌های شما آسیب وارد کند. در صورتی‌که این درد را تجربه کردید، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت درد پیدا شود و به طور کامل درمان شود. این احتمال وجود دارد دردی که در اطراف دندان احساس می کنید، مربوط به خود دندان باشد و یا اینکه اصلا ارتباطی به آن نداشته و مربوط به بخش دیگری از دهان یا بدن باشد.

۱۶ دیدگاه در “درمان دندان درد فوری در خانه

  1. اهورا یاوری می گوید:

    برای کاهش درد دندان تو خونه استفاده از روش های فشار درمانی که قدیمیا استفاده می کردند چطوره؟ من حقیقتش درباره کار کردنش مطمئن نیستم این که چقدر بشه روش حساب کرد به عنوان یه روش درمانی که روی همه جواب بده ولی خب من تجربه شخصی خودمو بخوام بگم یه بار خونه مامانبزرگم بود و دندونم بد درد گرفت هممونطور که داشت ماساژ می داد گردنم رو یکی دو جا از بدنم رو فشار داد و درد خیلی آروم شد حقیقتش

  2. فریبا می گوید:

    سلام من زمانی که دندون درد داشته باشم برای این که درد موقتا ساکت شه تا حالا برم دکتر از اسپری لیدوکائین استفاده می کنم یه سوالی که داشتم اینه که اگر آفت زده باشیم این که این ماده به آفت برخورد کنه ضرر نداره؟

  3. yashar می گوید:

    یتکه قرص استامینیفون بزارید داخل یک قاشق روشعله کم بزارید اب بشه بعد وقتی اب شد تاسعت نشده اون رو بزارید رودندونی ک درد میکنه یعنی دردش دیگه میره توقصها عالیه

  4. فاطمه می گوید:

    ژل دنتافورت پلاس برای درمان فوری دندان درد شدید خوبه من استفاده کردم واقعا آرومم کرد تا زمان رسیدن به دندونپزشگی

  5. هادی می گوید:

    سرکه هم برای درمان دندان درد خیلی خوبه. حتما امتحانش کنید. من مادرم هر موقع که دندونش درد میکنه یک مقدار سرکه سفید با سرنگ روی دندونش میریزه چند دقیقه بعد دردش خوب میشه

    • یه دکتر خیر می گوید:

      یک پیشنهاد فوق فوق فوق خوب دارم ولی از طرفی هم اگر مدت دار ازش استفاده کنید باعث نابودی دندوناتون در زمان کمی میشه.
      دردهای معمولی و حتی شدید که هیچ،بلکه در دردهای فوق سنگین،کافیه مقداری مایع موجود در کپسول ژلوفن رو تخلیه کرده و روی محل درد دندون بریزید و چند ثانیه،صبر کنید و می‌بینید ک زیر سی ثانیه احساس اینکه اصلا توی دهنتون دندون هست،ندارید!!!
      اما یک،نباید اون آب رو قورت بدین.
      دوم،مایع مذکور طعم تندی داره ک باید صبر کنین تادیگه اون تندی رو توی دهنتون حس نکنید،وقتی ک این حس رو داشتین،یعنی میتونین آب رو از دهنتون پرت کنین،هر چند اگر خواستین بیشتر هم نگه دارین،مشکلی نیست

  6. حمیدرضا می گوید:

    توی روش های خانگی یکی سیر خیلی جوابه ، یعنی من از دندون درد شدید داشتم میمردم سیر گاز زدم مثل اب روی اتیش بود، دنتول هم یه بار استفاده کردم ، یکم تیزه و زبون رو اذیت میکنه ولی تاحدودی موثر بود در تسکین دندان درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .