آموزش مسواک زدن صحیح (0 تا 100)

روش صحیح مسواک زدن

برای اینکه بتوانیم دندان‌های سالم و تمیزی داشته باشیم لازم است روش صحیح مسواک زدن را بلد باشیم. اگر مسواک نزنیم، پلاک‌های دندانی به دندان‌ها می‌چسبد و آنها را پوسیده می‌کند؛ به همین دلیل مسواک زدن، نقش زیادی در سلامت دهان و دندان و حتی ارگان‌های دیگر دارد و مانع از بروز بیماری های دهان و دندان می شود. ما در مطلب امروز قصد داریم راجع به روش‌های مسواک زدن با مسواک دستی و مسواک برقی اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم تا بتوانید با پیروی از این روش‌ها از دندان‌های خود بهتر مراقبت کنید. در ادامه همراه ما باشید.

روش مسواک زدن صحیح و نقش آن در سلامت دهان و دندان

همه ما دوست داریم دندان‌های سفید و زیبا داشته باشیم و برای اینکه به مقصود برسیم نباید مسواک زدن دندان و نخ دندان کشیدن به صورت اصولی و درست را فراموش کنیم. شاید تمیز کردن دندان‌ها کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما روش‌های مسواک زدن به صورت صحیح از موارد مهمی است که باید برای حفظ سلامت دهان و دندان مورد توجه قرار گیرد.

مسواک زدن

اگر دندان‌ها به شکل درست مسواک زده نشود یا نخ دندان به درستی کشیده نشود، احتمال اینکه بیماری‌های لثه بروز کند، افزایش می‌یابد. تحقیقات زیادی در مورد تمیز نگه داشتن دندان‌ها و رابطه آن با طول عمر انسان انجام شده است. نتایج این تحقیقات بیانگر آن است که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. مسواک زدن صحیح دندان و همچنین استفاده از مسواک خوب، مزایای زیادی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مانع از ابتلا به بیماری‌های لثه می‌شود
  • از ایجاد جرم دندان جلوگیری می‌کند
  • التهابات لثه را از بین می‌برد
  • از پلاکت‌های میکروبی روی سطح دندان جلوگیری می‌کند
  • مانع از ایجاد بوی بد دهان می‌شود
  • از تغییررنگ دادن دندان‌ها جلوگیری می‌کند
  • مانع از پوسیدگی و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود
  • استفاده از نخ دندان و مسواک زدن روند جوش خوردن ایمپلنت را برای کسانی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند تسریع میکند.

به نقل از سایت drmojganazadkhah در رابطه با مزایای مسواک زدن از کودکی:

فردی که از کودکی روش صحیح مسواک زدن را آموزش دیده دندان های سالمی دارد و این عادت در بزرگ سالی نیز همراه او خواهد ماند. کودکی که یاد گرفته از دندان های شیری خود به درستی نگه داری کند از دندان های اصلی خود نیز به خوبی محافظت می کند. مسواک زدن در کودکی باعث می شود که کودک لثه های سالمی داشته باشد. دچار عفونت دندان و لثه نشود.

نحوه مسواک زدن صحیح با مسواک دستی

مسواک زدن دندان‌ها به روش صحیح باید حداقل دو دقیقه طول بکشد. برای اطمینان از اینکه دندان‌های خود را به خوبی مسواک می‌زنیم یا نه، بهتر است برای دو هفته‌ اول، یک تایمر دو دقیقه‌ای در نظر بگیریم تا از مدت زمان مسواک زدن خود آگاهی یابیم. اما چگونه مسواک بزنیم؟ برای شروع مسواک زدن با مسواک دستی باید طبق مراحل زیر پیش برویم:

نحوه مسواک زدن صحیح با مسواک دستی

مرحله اول

ابتدا مسواک را با آب مرطوب کنیم و سپس به اندازه یک نخود روی آن، خمیر دندان بزنیم.

مرحله دوم

مسواک را به صورتی در دست بگیریم که زاویه ۴۵ درجه با لثه‌ داشته باشد و مسواک را از قسمت لثه به تاج دندان حرکت می‌دهیم.

مرحله سوم

در هنگام مسواک زدن به دندان‌ها فشار ملایمی وارد می‌کنیم و باید توجه خاصی به خط لثه‌، دندان‌های آسیاب، دندان‌هایی که ترمیم یا روکش شده‌اند، داشته باشیم.

مرحله چهارم

با حرکت دادن مسواک به عقب و جلو، سطح خارجی و بالایی دندان را که با آن غذا جویده می‌شود می‌شوییم. اول سطح خارجی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را می‌شوییم.

 

مرحله پنجم

در این مرحله سطح داخلی دندان‌های بالا و سپس دندان‌های پایین را می‌شوییم و سطح جونده را هم تمیز می‌کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله زبان خود را می‌شوییم. برای این منظور مسواک را به آرامی روی زبان می‌کشیم تا باکتری‌های چسبیده به آن از بین برود.

مرحله هفتم

خمیر دندان، آب دهان و کف حاصله را از دهان خود بیرون می‌ریزیم و دهان خود را با آب سرد می‌شوییم.

مسواک دستی

نحوه مسواک زدن صحیح با مسواک برقی

 

برخی از افراد از مسواک شارژی یا برقی برای تمیز کردن دندان‌هایشان استفاده می‌کنند. در بیشتر این مسواک‌ها از تکنولوژی نوسانی چرخشی استفاده می‌شود که سبب می‌شود حرکت منظمی داشته باشد. کارکرد مسواک برقی با دستی فرق دارد‌ این مسواک، خودش حرکت می‌کند و فرد باید آن را هدایت کند. مسواک زدن با این مسواک با تمرین و تجربه راحت تر انجام می‌شود. اما با این مسواک، چگونه مسواک بزنیم؟ مراحل مسواک زدن با آن به ترتیب زیر است:

مرحله اول

قبل از استفاده از مسواک باید این مسواک‌ها شارژ داشته باشند. معمولا مسواک‌های برقی دارای چراغ نشان شارژ هستند که می‌توان شارژ داشتن مسواک را متوجه شد.

مرحله دوم

برای مسواک زدن باید از سطوح خارجی دندان‌ها شروع کنیم. مسواک باید از یک دندان به دندان دیگر هدایت و روی هر دندان چند ثانیه قرار داده شود. حرکت مسواک باید بر اساس شکل دندان و انحنای لثه‌ها باشد.

مرحله سوم

برای این مرحله مانند مرحله دوم عمل شود تنها تفاوت آن این است که باید سطوح داخلی دندان‌ها مسواک شود.

مرحله چهارم

در این مرحله سطوحی از دندان‌ها که غذا را می‌جوند؛ همچنین پشتِ دندان‌های عقب، تمیز می‌شوند.

مرحله پنجم

سر مسواک در راستای خط لثه و روی لثه‌ها حرکت می‌کند ولی روی دندان‌ها فشار وارد نمی‌شود.

مرحله ششم

در آخر سر مسواک از عقب به جلو در تمام قسمت‌ زبان و سقف دهان حرکت داده می‌شود تا دهان خوشبو شود و باکتری‌ها حذف شوند.

مسواک برقی

نکات مهم در مورد مسواک دستی

نکاتی که در مورد مسواک زدن باید رعایت کنیم شامل موارد زیر است:

  • باید مسواکی را انتخاب کنیم که به همه نواحی دندان‌های ما دسترسی پیدا کند
  • سر مسواک باید به‌ اندازه‌ای باشد که به خوبی روی دندان‌‌ها قرار گیرد. اگر سر مسواک بزرگ باشد، نمی‌توانیم به تمام قسمت‌های دندان‌های خود دسترسی داشته باشیم
  • موهای مسواک باید نرم باشد اگر سر مسواک سخت باشد به لثه‌های ما آسیب می‌زند.

همان طور که درباره علت استفاده از مسواک نرم در این لینک آمده :

While the selling point of hard bristled brushes is the fact that they can last a long time, the truth is, your toothbrush shouldn’t last you a whole year. Remember, you’re brushing your teeth every day to get rid of things like plague, germs and food debris. That brush is going to collect a lot of bacteria over time. If you don’t regularly change toothbrushes every few months, you are going to be working with a very gross brush. Soft bristles might not last a year, but they will last as long as you need them to, which should be four months at the most.

 

  • برخی از افراد محکم به دندان‌ها، مسواک می‌زنند مسواک زدن محکم روی دندان‌ها و لثه‌ها اثر منفی دارد و خونریزی لثه و حساسیت دندان‌ها را به دنبال دارد. پلاک دندانی نرم است و نیاز نیست به دندان‌ها محکم مسواک زده شود. اگر شما دوست دارید دندان‌های سفیدتر و زیباتری داشته باشید از خمیردندان مخصوص سفید کردن دندان‌ها استفاده کنید
  • مسواک زدن وقت زیادی نمی‌گیرد برای هر بار مسواک زدن در نظر گرفتن ۲ دقیقه وقت کافی است
  • خیلی از افراد چون به مسواک خود عادت کردند دوست ندارند مسواک جدید استفاده کنند. اما وقتی موهای سر مسواک فرسوده می‌شود، باید آن را دور بیندازیم. چون این مسواک، دیگر کارایی لازم را در پاک کردن پلاک‌های دندانی ندارد. بهتر است هر 3 الی 4 ماه مسواک خود را تعویض کنیم. بعد از هر بار مسواک زدن، مسواک را در فضای باز قرار می‌دهیم تا باکتری وارد آن نشود
  • خیلی از افراد به لثه‌ها و زبان مسواک نمی‌زنند اما روی لثه‌ها، زبان و دندان باکتری‌های زیادی جمع می‌شود؛ بنابراین باید به سقف دهان، لثه و زبان هم مسواک بزنیم

سخن پایانی

روش‌های مسواک زدن به صورت اصولی در داشتن دندان‌های سالم و زیبا نقش دارند. ما در مطلب امروز نحوه مسواک زدن با مسواک دستی و برقی را آموزش دادیم. اگر شما سوال یا ابهام یا تجربه‌ای در این زمینه دارید سوالات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

1- بهترین زمان مسواک زدن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مسواک زدن دندان‌ها بلافاصله پس از صبحانه و بلافاصله قبل از خواب است. اما اگر چیزی اسیدی خورده‌اید، باید 30 دقیقه قبل از شروع به مسواک زدن، صبر کنید. پس از صبحانه، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

2- عوارض محکم مسواک زدن چیست؟

از عوارض محکم مسواک زدن این است که باعث می شود بافت لثه ها از دندان ها فاصله بگیرد و از بین برود. حتی امکان دارد به حساسیت دندانی یا افتادگی دندان دچار شوید.

۴ دیدگاه در “آموزش مسواک زدن صحیح (0 تا 100)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .