ایمپلنت بدون جراحی چیست؟ 7+7 مزایا و معایب

ایمپلنت بدون جراحی

ممکن است با خود بپرسید آیا کاشت ایمپلنت بدون جراحی ممکن است؟ ایمپلنت یکی از روش‌های جایگزین دندان کشیده شده بوده و در صورتی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست بدهد، می‌تواند از طریق ایمپلنت آنها را جایگزین کند. در صورتی که فرد نخواهد مدت طولانی دوران نقاهت را بگذراند، می‌تواند از روش کاشت بدون جراحی استفاده کند. در این روش مدت درمان بسیار کوتاه‌تر است و دردسرهای کمتری نسبت به شیوه جراحی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر با این روش و شیوه انجام آن آشنا شوید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

ایمپلنت بدون جراحی چیست؟

در ابتدای مطلب بهتر است به شما بگوییم که مینی ایمپلنت یا همان ایمپلنت بدون نیاز به جراحی چیست. معمولاً ایمپلنت دندان با استفاده از بریدگی‌های عمیق روی لثه انجام می‌شود. در روش بدون جراحی هیچ خبری از برش‌های عمیق و بخیه نیست. افراد با این روش می‌توانند در مدت زمان کوتاهی دندان‌های خود را درمان کنند. علاوه بر این، در این نوع از ایمپلنت هیچ نوع درد نبض داری وجود ندارد و پروسه درمان در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌پذیرد.

در این روش معمولاً در یک جلسه دندان بیمار از ریشه کشیده می‌شود و پس از آن بلافاصله عمل کاشت انجام می‌پذیرد. با استفاده از این روش می‌توان دوره نقاهت را به میزان زیادی کاهش داد و زودتر به زندگی روزمره بازگشت. توجه داشته باشید که این روش برای بیمارانی که سلامت عمومی مناسبی دارند، قابل انجام است و برای افراد بیمار انجام نمی­شود.

توجه داشته باشید که ایمپلنت بدون جراحی باید توسط پزشکان متخصص انجام شود. این مسئله به این علت است که حفره ایجاد شده روی لثه باید به دقیق‌ترین شکل و در مکانی معین ایجاد شود. در صورتی که حفره روی لثه در مکان نامناسب به وجود آید، ممکن است صدمه و آسیب به لثه و سایر دندان‌های بیمار بزند و فرد را به مشکلات متعددی دچار کند.

ایمپلنت بدون درد و جراحی

ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

حال می­خواهیم شما بگوییم ایمپلنت بدون درد و جراحی چگونه انجام می‌شود. مهم‌ترین مسئله در زمان انجام این نوع از ایمپلنت این است که فرد، فک و لثه سالمی داشته باشد. در صورتی که بیمار دارای عفونت لثه بوده یا استخوان‌های نامناسبی داشته باشد، نمی‌توان این نوع از ایمپلنت را برای وی انجام داد. پس از تشخیص سلامت استخوان و فک بیمار باید اجزای باقی مانده دندان مورد نظر کشیده شود.

پس از این که دندان کشیده شد، پزشک باید به وسیله پانچ یک سوراخ روی لثه ایجاد کند و پایه ایمپلنت را درون سوراخ قرار دهد. در مرحله آخر نیز ایمپلنت دندان روی پایه قرار داده می­شود و نیاز به هیچ نوع بخیه‌ای نیست. در برخی موارد نیز می‌توان این روش را بدون نیاز به پانچ انجام داد. در این شیوه پزشک از دستگاه لیزر برای ایجاد حفره روی لثه استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که انجام این روش به وسیله لیزر از دقت بسیار بالاتری برخوردار است.

معایب ایمپلنت بدون جراحی

بسیاری از افراد پیش از انجام ایمپلنت دندان بدون جراحی به معایب آن فکر می‌کنند. در صورتی که این عمل را نزد متخصص ایمپلنت انجام دهید، هیچ نوع عوارضی برای شما ایجاد نمی‌شود؛ اما اگر ایمپلنت توسط پزشکان غیر متخصص انجام بگیرد، ممکن است مشکلات متعددی برای شما ایجاد شود. به شما توصیه می‌کنیم برای استفاده از روش ایمپلنت بدون جراحی حتماً از افراد متخصص استفاده کنید. از جمله معایب این نوع ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد عفونت شدید در لثه و دندان‌های فرد بیمار
  • به وجود آمدن ترک سطحی یا عمیق در استخوان فک و درد شدید
  • ایجاد شکستگی‌های سطحی یا شدید استخوان فک
  • آسیب زدن به بقیه دندان‌های سالم در دهان فرد بیمار
  • آسیب زدن به عصب دندان‌ها در داخل استخوان و…
  • تحلیل رفتن شدید استخوان فک
  • در برخی موارد درصد موفقیت این عمل 10 الی 15 درصد کمتر از روش جراحی است.

برای اینکه عوارض ایمپلنت به حداقل ممکن برسد، نیاز است یک سری مراقبت ها بعد از کاشت رعایت شوند. ویدئوی زیر را مشاهده کنید تا با این مراقبت ها آشنا شوید:

مزایا ایمپلنت بدون جراحی

حال نوبت به آن رسیده است که شما را با مهم‌ترین مزایای ایمپلنت دندان بدون جراحی کردن آشنا کنیم. این روش مزیت‌های متعددی دارد و همین مزایا باعث شده‌اند تا بسیاری از افراد برای جایگزین کردن دندان خود از این روش استفاده کنند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ایمپلنت بدون جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• میزان درد ایمپلنت دندان و خونریزی در این روش نسبت به شیوه جراحی بسیار کمتر است.
  • پس از انجام ایمپلنت با این روش نیازی به انجام مراقبت نخواهد داشت.
  • معمولاً برای کاشت ایمپلنت به دو تا سه جلسه نیاز است؛ اما در این روش در یک جلسه دندانتان را جایگزین می‌کنید.
  • پس از انجام ایمپلنت بدون جراحی میزان تورم دندان و لثه شما بسیار کم است.
  • با استفاده از این روش می‌توانید لثه بین دندانی را حفظ کرده و از تحلیل آن جلوگیری کنید.
  • با این روش می‌توانید به میزان زیادی در وقت و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.
  • پس از انجام این روش نیازی به جراحی‌های ثانویه نخواهید داشت.

کاشت ایمپلنت بدون جراحی

افرادی که قصد دارند کاشت دندان بدون جراحی را دارند، باید با روش‌های آن آشنا باشند. 2 روش بر ای ایمپلنت دندان بدون جراحی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و دندان‌های از دست رفته‌تان را جایگزین کرده و لبخندی زیباتر داشته باشید. با شناخت این روش‌ها راحت‌تر می‌توانید برای درمان دندان‌هایتان تصمیم گیری کنید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمپلنت به شیوه پانچ

همان طور که گفته شد، در ایمپلنت بدون جراحی برای سوراخ کردن لثه از پانچ استفاده می‌شود. در روش ایمپلنت پانچ پزشک لثه‌های شما را بی حس کرده و سپس به وسیله دستگاه پانچ سوراخی در لثه ایجاد می‌کند. این دستگاه می‌تواند سوراخ‌هایی با عمق‌های مختلف روی لثه فرد ایجاد کند. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این دستگاه و سوراخ شدن لثه هیچ نوع درد و خونریزی ایجاد نخواهد شد.

ایمپلنت با استفاده از لیزر

روش دیگری که برای ایمپلنت بدون جراحی استفاده می‌شود، استفاده از لیزر است. در این روش با استفاده از دستگاه لیزر برش‌هایی دقیق روی لثه ایجاد می‌شود. این روش از دقت بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ وجه درد و خونریزی ایجاد نمی‌کند. در این روش دوران نقاهت بسیار کوتاه است و پایه ایمپلنت در کوتاه‌ترین زمان ممکن درون استخوان فک جوش می‌خورد و فرد به راحتی و بدون هیچ نوع تورمی می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. به نقل از سایت sobolevskyy درباره مزایای ایمپلنت با لیزر:

The use of laser in dental practice has antibacterial properties, reduces injuries and reduces the risk of complications in the postoperative period to zero.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم شما را با ایمپلنت بدون جراحی آشنا کنیم. در این روش با استفاده از پانچ یا لیزر روی لثه برش ایجاد می‌شود و پایه ایمپلنت درون لثه قرار می‌گیرد. سپس تاج دندان روی پایه قرار داده می­شود. تمامی این فرایند تنها در یک جلسه و مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. علاوه بر این، در این شیوه فرد هیچ نوع دردی را احساس نخواهد کرد. شما می‌توانید این نوع از ایمپلنت را در کلینیک دندانپزشکی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران میباشد، با کمترین هزینه انجام دهید. مهرآوید همواره در تلاش است تا با استفاده از افراد متخصص درد و خونریزی شما را به پایین‌ترین حد ممکن برساند.

1- ایملنت بدون جراحی چگونه است؟

در روش کاشت ایمپلنت بدون جراحی پس از تشخیص سلامت استخوان و فک بیمار دندان بیمار از ریشه کشیده می شود. پس از این که دندان کشیده شد، پزشک جراح به وسیله پانچ یک سوراخ روی لثه ایجاد می کند و پایه ایمپلنت را درون سوراخ قرار میدهد. در مرحله آخر نیز ایمپلنت دندان روی پایه قرار داده می­شود و نیاز به هیچ نوع بخیه‌ای نیست. در برخی موارد نیز می‌توان این روش را بدون نیاز به پانچ انجام داد. در این شیوه پزشک از دستگاه لیزر برای ایجاد حفره روی لثه استفاده می‌کند.

2-  معایب ایمپلنت بدون جراحی چیست؟

عفونت شدید در لثه و دندان‌های فرد بیمار، تحلیل رفتن شدید استخوان فک، آسیب دیدن بقیه دندان های بیمار، شکستگی سطحی یا حتی شدید استخوان فک و آسیب زدن به عصب دندان ها از معایب ایمپلنت بدون جراحی هستند.