بعد از ایمپلنت چه کنیم؟ 7+ نکته برای مراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت

گاهی پیش می‌آید که مجبور می‌شویم دندان‌مان را ایمپلنت کنیم؛ به همین دلیل لازم است با مراقبت‌ بعد از ایمپلنت آشنا شویم. ایمپلنت یک عمل جراحی است که روی لثه انجام می‌شود و مراقبت از آن می‌تواند در سرعت بهبودی تاثیر مثبت داشته باشد؛ البته طول دوره درمان برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و معمولا این مراقبت‌ها بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. ما در این مطلب قصد داریم مطالبی در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت ارائه کنیم اگر شما هم قصد دارید در آینده نزدیک ایمپلنت دندان انجام دهید یا هم‌اکنون ایمپلنت کرده‌اید همراه ما باشید تا به اطلاعات بیشتری در این مورد دست پیدا کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

 

طول دوره درمان و مراقبت‌های بعد از ایمپلنت برای افراد متفاوت بوده و در چندین مرحله انجام می‌شود. به طور متوسط مراقبت‌ های مرحله دوم ایمپلنت بین ۲ تا ۶ ماه بعد از مرحله اول ادامه دارد. در واقع ایمپلنت برای افرادی کاربرد دارد که دندان‌شان مشکل جدی پیدا کرده است و برای این منظور یک استوانه فلزی که جنس آن از تیتانیوم است به عنوان ریشه در استخوان فک قرار می‌دهند تا بعد از جوش خوردن، آماده قرار دادن پروتز دندان شود که مدت زمان قرارگیری استوانه فلزی ۲۰ روز است و در طی این مدت به مراقبت ویژه‌ای نیاز است. این استوانه فلزی، نقش دندان طبیعی را بازی می‌کند. توصیه می‌کنیم برای انجام ایمپلنت به دندانپزشکی خوب در پیروزی و کلینیک تخصصی ایمپلنت مراجعه کنید که مهارت کافی در این زمینه را دارند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت شامل چه چیزهایی می شوند؟ (مراقبت از دندان ایمپلنت شده) 

کاشت ایمپلنت دندان
مراقبت های بعد از ایمپلنت

چند نمونه از مواردی که بعد از عمل باید رعایت کنیم عبارتند از:

استراحت بعد از ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت، باید حتما به میزان لازم استراحت کنید تا به ایمپلنت ها آسیبی وارد نشود. پیش از شروع عمل ایمپلنت، دندانپزشک توسط بی حسی موضعی  یا به روش دندانپزشکی تحت بیهوشی به شما آرامبخش می دهد که اینها موجب خواب آلودگی و بی حسی در شما می شود. پس از عمل ایمپلنت کارهایی نظیر رانندگی در ۲۴ ساعت اولیه و انجام ورزش های سنگین به مدت ۷ روز برای شما ممنوع می باشد. انجام ورزش سنگین در روزهای اول موجب آسیب به بخیه های لثه می شود و باعث التهاب و خونریزی در لثه می شود.

به دستورالعمل های پزشک توجه کنیم

ممکن است دندانپزشک توصیه کند روزهای اول بعد از عمل از مسواک زدن یا استفاده از دهان‌شویه خودداری کنیم؛ چرا که ممکن است در این دوره دهان ما با حساسیت مواجه شود یا ممکن است دکتر توصیه کند لثه‌های حساس را مسواک نزنیم و به مسواک زدن بقیه دندان‌ها اکتفا کنیم.

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنیم

پس از انجام جراحی ایمپلنت ممکن است پزشک  تا ۷۲ ساعت شما را از مسواک زدن منع کرده و به شما استفاده از دهانشویه ی کلرهگزیدین را توصیه کند. زیرا لثه ی شما التهاب دارد و ممکن است شما با مسواک به آن آسیب بزنید.

همچنین غرغره آب نمک پس از ایمپلنت باعث افزایش جریان خون شده و ایضا به خلاص شدن از شر باکتری های موجود در دهان شما کمک می کند.

مراقبت و نگهداری صحیح از ایمپلنت در طول عمر آن نقش بسیارحیاتی و مهمی دارد. با عدم رعایت بهداشت به طرز صحیح، آسیب های غیرقابل برگشتی(تحلیل استخوان و التهاب لثه) را به ایمپلنت خود وارد می کنید. ایمپلنت ها حس ندارند و بیمار دردی را احساس نمی کند؛ ممکن است بیمار زمانی متوجه مشکل شود که خیلی دیر شده باشد و نتواند ایمپلنت را نجات دهد.

ایمپلنت های تکی کاملا مشابه دندان هستند و مسواک و نخ دندان برای تمیز کردن آنها کافی می باشد. اما پروتزهای ایمپلنت ها معمولا به هم متصل می شوند و برای تمیز کردن آنها می توانید از نخ دندان سوپرفلاس و مسواک بین دندانی استفاده کنید.

دندان‌های کاشته شده شما بسیار حساس هستند و به راحتی دچار آسیب می‌شوند؛ به همین دلیل بهتر است مراقبت‌هایی همچون جرم‌گیری ایمپلنت دندان را برای پیشگیری از آسیب به آن انجام دهید.

نقاطی از دهان نیز وجود دارد که توسط نخ دندان و مسواک قابل دسترسی و تمیزی نیست؛ در این گونه موارد باید از واترجت دندان استفاده کنید. واترجت های دندانی می توانند باکتریهایی که در اعماق لثه هستند را با فشار آب خارج کنند. این دستگاه برای افرادی که دارای ارتودنسی، روکش دندان ایمپلنت، پروتز و دندان مصنوعی هستند، بسیار مناسب می باشد.

 از یخ استفاده کنیم

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت استفاده از یخ می باشد. صورت برخی از افراد ممکن است بعد از انجام ایمپلنت کبود و متورم شود. معمولا این اتفاق ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از عمل می‌افتد. در این‌گونه موارد باید حدود ۳۰ دقیقه یخ را روی فک بگذاریم و بعد حدود ۲۰ دقیقه از روی فک برداشته و دوباره روی فک قرار دهیم. اگر عمل ایمپلنت در هر دو طرف دهان ما انجام شد باید یخ را در هر دو طرف دهان بگذاریم و آن را در دهان خود جابه‌جا کنیم. بعد از گذشت چند روز احتمالا تورم کاهش پیدا می‌کند؛ اما اگر دندان ما دچار چرک شد یا تب داشتیم احتمالا دچار عفونت شده‌ایم و باید مشکل خود را با دندانپزشک در میان بگذاریم.

برای کاهش خونریزی اقدام کنیم

بعد از عمل جراحی ایمپلنت ممکن است در دهان خود خونابه را احساس کنیم. در این‌گونه مواقع باید دستمال را جلوی دهان گرفته و به آرامی خونابه را روی دستمال خالی کنیم. اگر با شدت این کار را انجام دهیم خونریزی افزایش می‌یابد و به دندان ما فشار وارد می‌شود. ما باید دو ساعت بعد از عمل، بسته گازی که پزشک روی دندان ما قرار داده است را محکم نگه داریم تا خون بند بیاید. 

باید بعد از اینکه دو ساعت از زمان عمل گذشت گاز را دور انداخته و بعد از هر ۴۵ دقیقه گاز را عوض کنیم و گاز جدیدی جایگزین آن کنیم. در روزهای ابتدایی از نوشیدن نوشابه گازدار و مصرف الکل بعد از ایمپلنت بپرهیزیم و از سیگار کشیدن خودداری کنیم.

وجود خونریزی های مکرر با ایمپلنت غیر معمول نیست. از هر 4 کاربر 1 نفر این الگو را تجربه خواهند کرد، در سایت cupag بیشتر بخوانید

It is not uncommon to have times of frequent bleeding with the implant. About 1 in 4 users will experience this pattern

It happens because the medication inside the implant causes the lining of the uterus to become very thin and at times, unstable. The bleeding that occurs can be annoying but does not usually cause significant blood loss

بعد از ایمپلنت چی بخوریم؟

مراقبت از دندان ایمپلنت شده

بعد از عمل جراحی سعی کنیم از غذاهای جامد نرم و خنک استفاده کنیم. برای تغذیه بعد از ایمپلنت می‌توان به سیب، ماست، بلغور جو دوسر و … اشاره کرد. ما در طی این دوره باید از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، جویدنی سفت یا پرادویه خودداری کنیم.

 رژیم غذایی پس از انجام ایمپلنت، یکی از مهمترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید تا ایمپلنت ها به راحتی جوش خورده و در جای خود ثابت شوند. در ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از کاشت ایمپلنت دندانی باید مراقب باشید که فقط از غذاهای نرم یا مایعات سرد برای محافظت از لثه های آسیب پذیر خود استفاده کنید. این خوراکیها عبارتند از: آب یا آبمیوه، آبگوشت قلم، سوپ، بلغور جو دوسر،چای گیاهی، موز له شده، ماست یونانی، یخ در بهشت و ……

رژیم غذایی فقط شامل خوراکیهای مجاز نیست بلکه برای سلامت ایمپلنت های خود باید از مصرف یک سری از خوردنی ها پرهیز کنید. این موارد شامل:

  • مصرف غذاها و خوراکیهای تند( فلفل)
  • مصرف خوراکیهای ترد( چیپس، آجیل، بیسکوئیت)
  • مصرف غذا و نوشیدنیهای داغ( قهوه و چای، سوپ داغ)
  • مصرف خوراکیهای اسیدی ( گوجه فرنگی، کیوی، پرتقال)

مصرف داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک

چون بعد از عمل ممکن است درد داشته باشیم می‌توانیم از دار‌وهای مسکن بدون نسخه معمولی مانند استامینوفن استفاده کنیم. اما در مواردی که دکتر تشخیص دهد ممکن است داروی قوی‌تری را تجویز کند. در مورد این سوال که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ ما باید طبق تجویز پزشک عمل کنیم و معمولا تجویز آن در کوتاه‌مدت خواهد بود. 

در پژوهش انجام شده در این مقاله علمی آمده:

The routine use of prophylactic antibiotics to prevent infection in dental implant placement was found to be not sufficiently effective to justify routine use

مراقب تب، تورم و عفونت باشیم

بعد از انجام عمل ممکن است دچار تب و تورم لثه شویم و اگر تب و تورم بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد یا در عمل تنفس و بلع مشکلی احساس کردیم و بدن ما نسبت به مصرف داروهای تجویز شده پزشک، واکنش آلرژیک نشان داد؛ حتما با پزشک خود در میان بگذاریم.

 پیگیری و مراجعه به پزشک در وقت معین

متخصص ایمپلنت دندان

ما باید طبق برنامه‌ریزی معین شده توسط دندانپزشک به او مراجعه کنیم تا دندانپزشک از روند بهبودی ما اطمینان پیدا کند. ۴۸ ساعت پس از عمل، زمان خیلی مهمی است و در این مدت، علائم و نشانه‌های ایمپلنت بیشتر از هر زمان دیگری نمایان می‌شوند. از بین نشانه‌های مذکور می‌توان ورم بعد از ایمپلنت، خارش، خونریزی مداوم  و درد را متذکر شد که این نشانه‌ها، به خودی خود نشانه بدی نیستند و حکایت از بهبود روند درمانی دارند. برای اینکه روند درمان راحت‌تر طی شود لازم است نکات زیر را رعایت کنیم:

  • بعد از عمل به ناحیه جراحی کاری نداشته باشیم و به آن قسمت دست نزنیم.
  • در شب بعد از عمل، برای مسواک زدن از مسواک نرم استفاده کنیم.
  • بعد از گذشت ۲۴ ساعت دهان خود را روزی ۲ الی ۳ بار با دهان‌شویه شستشو دهیم.
  • بعد از عمل استراحت کنیم و در صورت نیاز از یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنیم و روزی دو بار هم از غرغره آب نمک بعد از ایمپلنت بهره بگیریم.

سخن پایانی

ایمپلنت از عمل‌های جراحی محسوب می‌شود که در فک انجام می‌شود و زمانی که دندان انسان آسیب جدی دیده باشد به جای دندان اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دندان شما هم آسیب دیده است و پزشک شما عمل ایمپلنت را توصیه کرده است می‌توانید به بهترین کلینیک ایمپلنت در تهران مراجعه کنید و در صورت داشتن سوال یا ابهامی در مورد مراقبت‌های بعد از ایمپلنت با کارشناسان ما در میان بگذارید.

کلینیک مهرآوید

 

سوالات متداول

1. آیا پس از کاشت ایمپلنت مصرف الکل یا دخانیات مجاز است؟

مصرف الکل و دخانیات موجب افزایش عفونت و التهاب لثه می شود. بنابراین افرادی که عمل ایمپلنت را انجام می دهند، تا زمان بهبود درد و تورم لثه ی خود نباید از الکل ، سیگار و …. استفاده کنند.

2. آیا وجود تب پس از ایمپلنت طبیعی است؟

در برخی موارد پس از جراحی ایمپلنت دندانی، بیمار دچار تب می شود که این تب از نشانه های وجود عفونت در لثه بیمار است. بیمار باید برای رفع عفونت و تب ناشی از آن به پزشک خود مراجعه کرده تا با تجویز آنتی بیوتیک های قوی یا تزریقی، عفونت را رفع و تب را قطع کند.

3- بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

همانطور که در متن بالا گفتیم، حتما باید طبق تجویز پزشک عمل کنیم و معمولا تجویز آن در کوتاه‌مدت خواهد بود. 

۲ دیدگاه در “بعد از ایمپلنت چه کنیم؟ 7+ نکته برای مراقبت های بعد از ایمپلنت

  1. فرزانه ابراهیمی می گوید:

    پدرم فشار خون داره بعد از کاشت هیلینگ ایمپلنت چه دارویی نیازه استفاده بشه ؟ مواد غذایی چه مواردی باشه تا خون رقیق نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .