• با جدیدترین متدها
  • سریعترین زمان
تماس با ما فرم نوبت‌دهی

عصب کشی دندان چیست؟ همه چیز درباره نحوه عصب کشی دندان + درمان

در گذشته که علم‌ و تکنولوژی پیشرفت چندانی نکرده بود و هر کسی که دندانش درد می‌گرفت مجبور می‌شد دندان خود را بکشد. آن زمان حتی برای کشیدن دندان هم امکانات آنچنانی وجود نداشت؛ اما امروزه وقتی دندان فردی درد می‌گیرد به دندانپزشک مراجعه کرده و اگر امکان عصب‌کشی دندان وجود دارد، توسط متخصص دندانپزشکی انجام می‌شود.

عصب کشی دندان با جدیدترین روش‌های روز دنیا

ما در مطلب امروز قصد داریم به روش عصب کشی دندان پوسیده توسط متخصص عصب کشی بپردازیم. اگر شما هم مشکلی در دندان خود حس می‌کنید،

عصب کشی دندان
روش عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟

قبل از شروع این مطلب ابتدا باید بدانیم عصب‌کشی دندان چیست؟ عصب‌کشی یا درمان ریشه دندان عبارت است از در آوردن ریشه دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال تراپی و پر کردن دندان. بدین ترتیب از نفوذ باکتری‌ها و بازگشت آنها به سیستم اعصاب جلوگیری می‌کنند. در حقیقت هدف عصب‌کشی، اجازه نگه داشتن دندان بدون وجود عصب زنده است. با عصب‌کشی می‌توان از درد دندان در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد. عصب‌کشی خصوصا عصب‌کشی دندان جلو باعث می‌شود ظاهر زیبایی داشته باشیم و دندان ما را هم از دست ندهیم. در دندان ما مغز یا پالپ وجود دارد که به رگ و اعصاب دندان معروف هستند‌.

پیش از هرگونه عملیات دندانپزشکی مانند کاشت ایمپلنت دندان، پر کردن دندان و حتی کشیدن دندان باید عصب کشی انجام شود.

چه زمانی فرد به عصب کشی دندان نیاز دارد؟

در تاج دندان، حفره‌ای مرکزی وجود دارد که به آن اتاق پالپ می‌گویند. مجرای ریشه دندان هم همان کانال دندان است. در حالت عادی مغز دندان همه ما زنده و فعال بوده و در صورتی که پوسیده یا رگ و عصب آن دچار ناراحتی شود به مرگ مغز دندان می‌انجامد. درمان ریشه دندان باید زمانی انجام شود که پالپ دندان دچار عفونت شود و برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه کنید. او بعد از بررسی و مشاهده عکس رادیولوژی، عفونت را تشخیص می‌دهد. اگر چه برخی از افراد ادعا می‌کنند که عوارض عصب‌کشی دندان برای بدن زیاد است، اما هنوز شواهدی برای تایید این نظریه وجود ندارد.

اگر هر علائمی مانند درد دندان یا ورم کردن لثه یا هر چیز دیگری که غیر معمول است تجربه می کنید به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندانها را بررسی کند. همچنین مرتبا برای بررسی پرکردگی های قدیمی دندان به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر از دندان جدا شده یا ترک خورده است هر چه زودتر تعویض شود.

شایع‌ترین علائم عفونت دندان که شما می‌توانید متوجه شوید دندان شما عفونی شده است عبارتند از:

• دندان شما بدون دلیل و خود به خود درد می‌گیرد
  •  شب‌ها دندان شما دچار درد می‌شود
  •  هنگام خوردن غذا و یا نوشیدنی‌های سرد و گرم در دندان احساس درد می‌کنید
  •  دندان شما لق یا سیاه می‌شود
  •  چرک از لثه خارج می‌شود و غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن درد می‌گیرد
  •  لثه شما ورم می‌کند

مراحل عصب کشی دندان

مراحل درمان ریشه دندان یا عصب‌کشی در چهار مرحله اصلی خلاصه می‌شود که عبارتند از:

1- عکس برداری و بی حسی

عکس دندان

در مرحله اول برای اینکه دندانپزشک به معاینه و بررسی وضعیت دندان بیمار و میزان آسیب دندان بپردازد ابتدا نیاز به گرفتن عکس رادیولوژی است. برای اینکه بیمار درد را در هنگام عصب‌کشی حس نکند از داروی بی‌حسی استفاده می‌شود. درد ممکن است به علت وجود آبسه و عفونت بسیار شدید باشد. بعد از بی‌حسی، میله پلاستیکی را برای خارج کردن بزاق در داخل دهان قرار می‌دهند؛ سپس پوسیدگی را برداشته و عاج دندان باز می‌شود و به این ترتیب با وسیله کوچکی عفونت را خارج می‌کنند.

2- برداشتن پالپ دندان و تزریق دارو

در این مرحله بعد از برداشتن پالپ، ساقه پالپ و کانال ریشه پاک‌سازی شده و داروهایی در کانال ریخته می‌شود اگر عفونت شدید باشد و به لایه‌‌های داخلی نفوذ کرده باشد از انتی بیوتیک استفاده می‌شود و اگر درمان چند جلسه طول بکشد دندان به صورت موقت پر می‌شود تا دندان با مواد غذایی و بزاق تماس پیدا نکند.

3- پر کردن شکاف عصبی کشی شده

در این مرحله دندانپزشک عصب‌کشی، کانال دندان را پر می‌کند و اگر لازم باشد از بی‌حسی هم استفاده می‌شود. اگر دندان به صورت موقت پر شده باشد باید دندانپزشک ابتدا آن را باز کرده و بعد از دسترسی به ناحیه داخلی با مواد خاصی آن را پر کند تا از کانال‌های ریشه در برابر بزاق و نفوذ مواد خارجی محافظت کند.

4. قرارگرفتن روکش روی دندان

روکش دندان از مراحل عصب کشیاز آنجایی که پس از یک دوره عصب کشی، دندان دیگر مانند گذشته قوی و مقاوم نیست، باید از روکش دندان برای محافظت از آن استفاده شود. روکش‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند معمولا از جنس طلا، پرسلاین یا ترکیبی از پرسلاین و فلز هستند. دلیل انجام ترمیم هم این است که چون دندان به علت پوسیدگی ضعیف و پر شده است باید برای حفاظت از آن در برابر آسیب‌های احتمالی و بازگشت به روند طبیعی این کار انجام شود.

عصب کشی دندان درد دارد؟

نیازی به نگرانی در مورد دردناک بودن این روش نیست زیرا حتی اگر در طول این عمل بیدار باشید، بیهوشی های با کیفیت بالا، شما را بدون درد نگه می دارند.

تنها ناراحتی که ممکن است تجربه کنید ناشی از تزریق بی حسی است که بسته به هر بیمار ممکن است باعث درد خفیف و احساس سوزش زودگذر شود.

مراقبت های بعد از عصب کشی

لثه ها ممکن است بعد از اتمام عصب کشی دندان، با از بین رفتن داروی بیهوشی متورم شوند و باعث درد دندان بعد از عصب کشی و لثه ها شوند. اکثر دندانپزشکان برای درمان این علائم استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) را تجویز می کنند.

به طور کلی موارد زیر باید بعد از عصب کشی دندان رعایت شود:

• از جویدن غذاها یا شیرینی ها با دندانی که اخیراً عصب کشی شده و آسیب دیده است، خودداری کنید.
  • غرغره اب نمک را فراموش نکنید.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • اگر درد دندان و لثه شما بدتر شد یا بیش از چند روز ادامه داشت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

به طور کلی روش برداشتن عصب ساده است و هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی کند. یک روز پس از عصب کشی، می توانید فعالیت های معمولی و زندگی روزمره خود را از سر بگیرید.

پس از روت کانال، مراقبت ویژه از دندان آسیب دیده برای چند هفته بسیار مهم است. می توانید طبق معمول روتین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را رعایت کنید، اما مطمئن شوید که در اطراف ناحیه تحت درمان به آرامی عمل کنید. در اینجا بیشتر بخوانید

After a root canal, it’s important to take special care of the affected tooth for a few weeks or until your tooth is fully restored by your endodontist or dentist recommends otherwise. You can brush and floss as usual, but make sure to be gentle around the treated area. Avoid chewing on hard foods or using the treated tooth for biting down heavily until you’ve been cleared by your endodontist or dentist

مراحل عصب کشی

دندان شما با انجام عمل روت کانال (عصب کشی) نجات خواهد یافت. با این حال، گاهی اوقات آسیب پالپ خیلی شدید است یا مینای دندان شما آنقدر شکننده است که نمی‌تواند عصب کشی را تحمل کند. از دست دادن دندان ممکن است ناشی از این عوامل باشد. در نتیجه، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد دندان عصب کشی شده را بکشید.

در قسمتی از سایت babakanclinic درباره اینکه آیا جایگزینی برای عصب کشی دندان وجود دارد یا نه گفته است:

حفظ دندان ‌های طبیعی به عنوان راهکار اولیه در حفظ عملکرد طبیعی دهان مطرح می ‌شود. در صورتی که عمل عصب ‌کشی ممکن نباشد یا دندان آسیب دیده باشد، جایگزینی با استفاده از بریج، ایمپلنت یا دندان مصنوعی متحرک انجام می ‌شود. این روش‌ ها علاوه بر هزینه ‌های بالاتر، نیازمند زمان درمان طولانی تری نیز هستند.

قیمت عصب کشی دندانعصب کشی تخصصی در مهرآوید

هزینه عصب کشی دندان تحت تاثیر عوامل متفاوتی تعیین می شود. برای برآورد هزینه دقیق حتما باید دندان و شرایط آن توسط دندانپزشک بررسی شده و میزان آسیب مشخص شود.

در حال حاضر (خرداد 1402) ، قیمت عصب کشی دندان بسته به اینکه چند کاناله باشد، بین 1 تا 4 میلیون تومان است.

یکی از کارهایی که در دندانپزشکی انجام می‌شود عصب‌کشی دندان است. اگر شما هم دندان‌های پوسیده دارید که نیاز به عصب‌کشی دارد می‌توانید با گرفتن نوبت دندانپزشکی در کلینیک مهرآوید به متخصصان ماهر و باتجربه ی ما مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه عصب‌کشی دندان با ما تماس بگیرید یا به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

سوالات پر تکرار شما

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان تکنیکی است که بخش داخلی و نرم ‌تر دندان که در آن عصب و ریشه دندان قرار دارد، برداشته شده، از عفونت پاک می‌شود و سپس با مواد مخصوص پر می‌شود.

عصب کشی دندان درد دارد؟

درصورتیکه بی حسی موضعی به درستی و به شکل کامل انجام شود، بیمار هیچ دردی را حین درمان اندو دندان تجربه نخواهد کرد. تصور اشتباه افراد از اینکه درمان عصب کشی درمانی دردناک است به علت عدم بی حسی کامل دندان است.

مراحل عصب کشی دندان چیست؟

فرآیند عصب کشی دندان مستلزم چند مرحله اساسی است، این مراحل شامل این موارد است: بی حسی، برداشتن پالپ دندان، پاکسازی و تزریق آنتی بیوتیک، پر کردن شکاف عصبی کشی شده و روکش گذاری .

عصب کشی دندان چقدر طول میکشد؟

مدت زمان لازم برای عصب‌کشی دندان، به میزان پوسیدگی و تعداد کانال آن بستگی دارد. هر چه تعداد کانال‌های عصبی بیشتر باشد، قطعاً زمان کار طولانی‌تر خواهد شد. معمولا، اندو دندان بین 1 تا 3 جلسه درمان نیاز دارد.

برای ارام شدن درد دندان بعد از عصب کشی چکار کنیم؟

میتوانید با مشورت پزشک از قرص های مسکن استفاده کنید

عصب کشی دندان در خانه امکان پذیر است؟

زمانی که درد دندان شما زیاد شود، احتمالا پوسیدگی به ریشه دندان شما رسیده و در این مرحله عصب کشی دندان در خانه امکان پذیر نیست و باید مراحل عصب کشی دندان در نزد متخصص ریشه انجام شود.

۱۰ دیدگاه در “عصب کشی دندان چیست؟ همه چیز درباره نحوه عصب کشی دندان + درمان

1. ژینا می گوید:

سلام وقتتون بخیر
    من چند وقت پیش رفته بودم برای عصب کشی ولی نتونستن کامل انجامش بدن دکترم گفت مشکل از ریشه س باید بعدا اگه دردم اومد دوباره برم. الان دور اون دندونم که عصب کشی میخواستم بکنم سیاه شده ولی درد ندارم. لازمه برم واسه درمان؟

2. جواد می گوید:

درود یه سوال من یکی از دندون هایی که قبلا پر کرده بودم ، الان خیلی گهگداری درد خفیف میگیره یا سرد و گرم که میشه اذیت میکنه ؟ میخواستم بدونم ممکنه فقط حساسیت باشه باتوجه به اینکه دائم درد نمیکنه یا نه در هر صورت باید عصب کشی بشه ؟