آفت دهان؛ علل و راه‌ های درمان

تاریخ بروزرسانی:مهر ۲۵, ۱۴۰۱
آفت دهان

شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که گاهی روی زبان و مخاط دهان، ضایعات دردناک نکروتیک را مشاهده می‌کنید.‌ تعداد افرادی که با این مسئله روبرو هستند کم نیستند؛ پس شما تنها نیستید. به طور متوسط ۲۰ درصد از افراد جامعه با این ضایعات مواجه هستند و معمولا تعداد خانم‌های درگیر بیشتر از آقایان است. این ضایعات دردناک که به آفت دهان معروف هستند معمولا خطرناک نیستند و پس از مدتی خود به خود خوب می‌شوند اما اگر به صورت مداوم با ان درگیر هستید یا بیش از سه هفته طول کشید باید برای بررسی علت آفت مکرر دهان به پزشک مراجعه کنید. ما را همراهی کنید تا شما را بیشتر با علت آفت دهان آشنا کنیم.

علل آفت دهان

علت‌های ایجاد اکثر آفت‌های دهان هنوز کاملا مشخص نیست. برخی علت اصلی آفت دهان خفیف آن را ناشی از استرس می‌دانند و برخی علت ایجاد آن را به عوامل محرک مختلف نسبت می‌دهند. برخی از علت‌های آن شامل موارد زیر می‌شوند که عبارتند از:

برفک دهان

وقتی قارچ کاندیدا آلبیکنس بیش از اندازه رشد کند در دهان برفک ایجاد می‌شود و بریدگی‌های سفید وکرم رنگی را به وجود می‌آورد. گاهی ترک‌هایی در گوشه‌های دهان به وجود می‌آورند و حس چشایی را از بین برده و دهان را خشک می‌کنند.

آسیب

گاهی اوقات علت ایجاد آفت، آسیب‌هایی است که به دهان در هنگام مسواک زدن، گاز گرفتن یا مراجعه به دندانپزشکی و اقدامات دندانپزشکی وارد می‌شود‌.

حساسیت غذایی

گاهی اوقات بعد از خوردن برخی از غذاها همچون تخم مرغ، شکلات، توت فرنگی و … مخاط دهان حساس می‌شود و تبدیل به زخم و آفت می‌شود.

حساسیت

از آنجا که در دهان ما بسیاری از باکتری‌ها زندگی می‌کنند و گاهی اوقات بدن قصد دارد آنها را از بدن بیرون کند در دهان زخم ایجاد می‌شود که به علت قرار گرفتن بافت دهان در مسیر عبور آن است.

باکتری و ویروس

بعضی باکتری‌ها و ویروس‌ها هم سبب ایجاد آفت دهان می‌شوند. یکی از آنها هلیکوباکتر پیلوری است که سبب بروز تبخال می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است تبدیل به آفت دهان شود.

اختلالات ایمنی

اگر سیستم ایمنی فرد تضعیف شود می‌تواند به آفت دهان تبدیل شود. بیماری‌های خودایمنی باعث حمله نیروی دفاعی بدن به بافت دهان می‌شوند و عفونت‌های مختلف را در دهان به وجود می‌آورند.

حساسیت شیمیایی

در ترکیب بعضی از خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌ها، سدیم لوریل سولفات وجود دارد که برای دندان‌ها مفید است اما گاهی ممکن است به دهان آسیب برساند و آفت دهان را موجب شود.

سطح تیز دندان یا تجهیزات دندانپزشکی

سطح تیز دندان‌ها یا تجهیزات دندانپزشکی همچون سیم‌کشی دندان و … ممکن است به بافت دهان صدمه بزند و موجب آفت دهان شود.

ترک سیگار

آنهایی که سیگار را ترک می‌کنند ممکن است دچار آفت دهان شوند اما این مشکل به مدت محدود و موقتی است.

دارو

مصرف بعضی از داروها مانند مسکن‌ها و مسدود کننده‌های بتا و … ممکن است موجب ایجاد آفت دهان شود.

سطخ تیز دندان باعث ایجاد آفت
راه های درمان آفت دهان

برای درمان آفت دهان می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید که عبارتند از:

• مراقبت از خود: معمولا آفت دهان خود به خود خوب می‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک نیست ومی‌توان به درمان خانگی آفت دهان پرداخت؛ اما اگر علت عفونت آن زمینه‌ای باشد باید به پزشک مراجعه کرد. می‌توانید از آب نمک یا دهان‌شویه برای شستشوی دهان استفاده کنید یا با دهان‌شویه خمیری تهیه کرده و با گوش پاک کن به زخم بزنید.
  • لیزر: روش درمان دیگر استفاده از لیزر است که برای درمان سریع آفت دهان کاربرد دارد. این روش تنها در چند دقیقه انجام می‌شود. با لیزر ویروسی که سبب آفت شده است از بین می‌رود و به سرعت تسکین می‌یابد و از پیشروی ضایعه بعد از درمان جلوگیری می‌کند.
  • دارو: روش دیگر استفاده از داروها برای تسکین علائم هستند. شما می‌توانید داروهایی همچون قطره آفت دهان بدون نسخه از داروخانه دریافت کنید. البته از مسئول داروخانه بخواهید دارویی به شما بدهد که مناسب باشد چون بعضی از داروها برای افراد زیر ۱۶ سال مناسب نیست. برخی از این داروها مسکن‌هایی هستند که معمولا تحت عنوان بنزیدامین به صورت دهان‌شویه یا اسپری استفاده می‌شوند. داروی دیگر کورتیکواستروئید است که با استفاده از آن التهاب کاهش می‌یابد. اگر آفت دهان بعد از گذشت یک هفته، بهبود نیابد یا دچار آفت مکرر شوید ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان تجویز کند.

همان‌گونه که عکس آفت دهان را مشاهده کردید آفت دهان به ضایعه دردناکی می‌گویند که در مخاط دهان و زبان ایجاد می‌شود. ما در مطلب امروز به علت‌ها و راه‌های درمان آفت دهان پرداختیم. شما می‌توانید برای درمان بیماری‌های دهان و دندان و اخذ نوبت آنلاین دندانپزشکی به کلینیک تخصصی ما مراجعه کنید؛ همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید یا با ما تماس بگیرید.