آموزش نحوه صحیح کشیدن نخ دندان با ویدئو + 5 فایده باورنکردنی نخ دندان

نخ دندان مفید است یا مضر

نخ دندان مانند مسواک برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. شاید شما فکر می‌کنید با وجود مسواک زدن نیازی به کشیدن آن ندارید. نظرات متفاوتی در مورد این موضوع وجود دارد. برخی معتقدند که این نخ برای سلامت دندان‌ها مفید است و تا حدی از بوجود آمدن بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند و برخی دیگر نظر مخالف دارند. البته کشیدن آن به صورت اصولی و درست یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود. در مطلب امروز قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا واقعا کشیدن این نخ لای دندان مفید است یا مضر؟ برای رسیدن به جواب این سوال با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان

نخ دندان به نخ چند رشته‌ای می‌گویند که از جنس نایلون یا رشته‌ای از جنس تفلون است. با این نخ، پلاک دندانی از لای دندان‌ها خارج می‌شود. چون با مسواک زدن نمی‌توان به لای دندان‌ها دست پیدا کرد و فقط سطح دندان را می‌توان با مسواک تمیز کرد. اگر از این نخ برای تمیز کردن لای دندان‌ها استفاده نشود، مواد غذایی در آنجا باقی می‌ماند و پلاک دندان تولید می‌شود و این پلاک‌ها سبب می‌شوند دندان‌ها خراب شوند و ممکن است لثه فرد، بیمار شود. با این اوصاف، نخ مزبور نه تنها برای دندان مضر نیست بلکه جلوی خراب شدن دندان‌ها را می‌گیرد. علاوه بر آن روش جدیدی برای رژیم غذایی است که باعث می‌شود برای تمیز نگه داشتن دندان‌ها از زیاده خواری جلوگیری شود. 

روش صحیح استفاده از نخ دندان 

شاید شما هم اطلاعات زیادی در مورد روش صحیح استفاده از نخ دندان ندارید و با روش نادرست، ممکن است به لثه خود صدمه بزنید. بهتر است بعد از اینکه دندان‌های خود را مسواک زدید نخ هم بکشید. روش درست استفاده از آن به ترتیب زیر است:
  1. ابتدا به اندازه ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از نخ را بریده و دو سر آن را گره بزنید و به صورت حلقه در بیاورید و در انگشتانتان قرار دهید.‌
  2. حلقه نخ را به گونه‌ای در دستانتان قرار دهید که انگشت شست و سبابه شما آزاد نگه داشته شود به صورتی که به آن مسلط باشید. برای پاک کردن دندان‌های پایین از انگشت سبابه و برای تمیز کردن دندان‌های بالا از انگشت شست کمک بگیرید.
  3. انگشتان شما باید به گونه‌ای قرار بگیرند که بین دو انگشت یک و نیم تا دو سانتی‌متر فاصله باشد. با کمی تمرین و تجربه فاصله مناسب دستتان خواهد آمد.
  4.  در این مرحله، نخ را محکم و کشیده در دست خود نگه دارید و آرام آرام به لای همه دندان‌های بالا بکشید و باید نخ را به جلو و عقب ببرید به گونه‌ای که به لثه‌ها برخورد نکند. همین کار را برای دندان‌های پایین هم انجام دهید. فراموش نکنید که هرگز نخ را نباید با فشار بین دندان‌ها وارد کنید. در غیر این صورت به لثه آسیب می‌رسد. 

روش کشیدن نخ دندان

فواید نخ دندان

همان طور که در سایت oralb نیز اشاره شده ، تنها با مسواک زدن سلامت دندان شما تامین نمی شود، بلکه نیاز است تا روزانه از نخ دندان نیز استفاده کنید.

Even though brushing your teeth twice daily is essential for good oral hygiene, brushing alone may not protect you from gum disease that can result in tooth loss

استفاده از نخ دندان علاوه بر تمیز کردن لای دندان‌ها از مواد غذایی و زیبایی ظاهری دندان‌ها فواید دیگری هم دارد که به قرار زیر هستند:

جلوگیری از پلاک دندانی

پلاک دندان، یک باکتری چسبنده است که در اطراف و لای دندان‌ها جمع می‌شود. وقتی باکتری‌های دهان با غذا و نوشیدنی شیرین ترکیب شوند، پلاک ایجاد می شود. یکی از دلایل ایجاد پلاک دندان، مسواک نزدن است‌. پلاک‌ها اسیدهایی آزاد می‌کنند که به مینای دندان صدمه می‌زنند. تجمع پلاک‌ها سبب سفت شدن و تارتار شدن آن می‌شود و به این ترتیب امکان ابتلا به بیماری لثه وجود دارد. کشیدن نخ دندان به صورت منظم، ذرات غذا و پلاک‌ها را از اطراف دندان پاک می‌کند. 

کاهش ایجاد پوسیدگی و حفره

کاهش ایجاد پوسیدگی و حفره

با پوسیدگی دندان ممکن است حفره‌ای ایجاد شود و سوراخ ریزی در سطح دندان به وجود بیاید. هرچقدر پلاک بیشتری روی مینای دندان جمع شود، امکان به وجود آمدن حفره بیشتر می‌شود. استفاده از نخ دندان، ذرات مواد غذایی و تجمع پلاک‌ها را از بین می‌برد و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری لثه

وقتی لثه التهاب دارد هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ ممکن است دچار خونریزی شود. در صورتی که التهاب لثه معالجه نشود، عفونت شدت می‌یابد و ممکن است پریودنتیت ایجاد شود. اگر پریودنتیت هم درمان نشود ممکن است در بدن عفونت و التهاب ایجاد شود. برای دوری از این مشکلات، دو بار مسواک زدن و یک بار نخ دندان کشیدن در روز ضروری است. تمیز کردن‌های حرفه ‌ای توسط دندانپزشک هم سلامت لثه را به دنبال دارد.

کاهش بوی بد دهان

 وقتی در بین دندان‌ها غذا گیر می‌کند، دهان فرد بوی بد می‌گیرد و نفس او را بدبو می‌کند. اگر در دندان‌ها پلاک جمع شود مینای دندان فرسوده شده و در دندان، حفره و در لثه، بیماری لثه ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید با کشیدن نخ دندان مانع از ایجاد پلاک شد.

بوی بد دهان

 امکان کمک به سلامت قلب

به تازگی مطالعه‌ای انجام گرفته است که مشخص شد آنهایی که به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌دهند ممکن است کمتر دچار بیماری قلبی شوند. این مطالعه در سال ۲۰۱۹ انجام شد و مشخص شد افراد شرکت کننده‌ای که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند مشکل فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی ندارند؛ بنابراین نخ دندان کشیدن یک روش ساده و کم هزینه برای تقویت بهداشت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن افراد است.

مضرات نخ دندان

مضرات نخ دندان
عوارض نخ دندان

کشیدن نخ دندان مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما درست نکشیدن آن یا نامناسب بودن الیاف نخ آن، ممکن است در فرد مشکلاتی به وجود بیاورد. مثلا اگر الیاف نخ خوب نباشد و از نخ‌های خشن استفاده شود آسیب زیادی به لثه می‌زند. انواع آنها در دو نوع واکس دار و بدون موم موجود هستند و انتخاب آنها بر اساس الویت‌های فردی یا پیشنهاد کلینیک دندانپزشکی انجام می‌شود. 

مشکلی که ممکن است برای برخی از افرادی که نحوه درست کشیدن آن لای دندان را بلد نیستند پیش بیاید این است که چون آنها ممکن است این کار را با حرکت رو به بالا یا پایین انجام ندهند به لثه‌هایشان آسیب می‌رسد. افرادی هم هستند که در مورد آن وسواس نشان می‌دهند و ممکن است در روز بیش از حد این کار را انجام دهند یا با فشار زیاد اقدام به این کار کنند و به این ترتیب به لثه آسیب وارد می‌کنند؛ بنابراین یکی دیگر از معایب درست نکشیدن این نخ، آسیب به خط لثه است. 

سخن پایانی

فواید نخ دندان

نخ دندان، وسیله‌ای است که لای دندان کشیده می‌شود و مواد غذایی و پلاک‌ها را خارج می‌کند. در مطلب امروز به بررسی مفید یا مضر بودن آن پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که نه تنها ضرری برای ما ندارد بلکه اگر درست از آن استفاده شود از بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جلوگیری می‌شود.

سوالات متداول

 1- آیا نخ دندان ضرر دارد؟

کشیدن نخ دندان عوارض خاصی ندارد. اما اگر درست کشیده نشود و یا الیاف آن نامناسب باشد، ممکن است آسیب زیادی به لثه بزند.

2- آیا نخ دندان باعث فاصله بین دندانها می شود؟

خیر به هیچ وجه. اگر از نخ دندان به درستی استفاده شود هیچ آسیبی به لثه ها نمی رسد و همچنین نخ دندان هرگز قادر به ایجاد فاصله در بین دندان ها نمی باشد.

فواید نخ دندان چیست؟

از جمله خواص نخ دندان میتوان به پاکسازی عمیق، جلوگیری از تراکم پلاک، پیشگیری از بیماری‌های دهان و لثه و بهبود عمق حفرات اشاره کرد.

۴ دیدگاه در “آموزش نحوه صحیح کشیدن نخ دندان با ویدئو + 5 فایده باورنکردنی نخ دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .