میناکاری دندان و چگونگی انجام آن: از کجا بفهمیم مینای دندان از بین رفته؟

میناکاری دندان

 مینا سخت ترین ماده ای است که در بدن شما تولید می شود. این ماده هر دندان را می پوشاند و یک لایه بیرونی سخت ایجاد می کند. سطح دندان های شما از مینا ساخته شده است و ظاهر مناسبی را به آنها می دهد. دندانها، سختی باورنکردنی خود را مدیون ساختار و ترکیب مینا ی خود می باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت، بیشتر مینای دندان را تشکیل می‌دهد. با این حال، همچنین حاوی منیزیم، سدیم، فلوراید و کربنات است. این لایه  از سطح دندان شما با تمام ضخامتی که دارد به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و مواردی از این قبیل ممکن است از بین برود که در این صورت باید با  انجام یکی از روشهای میناکاری دندان در صدد حفظ دندان بکشیم. در ادامه در مورد مینا کاری و چگونگی آن توضیح خواهیم داد.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان چیست

مینای دندان یا (tooth enamel) بیرونی‌ترین پوشش دندان انسان است. این بخش حتی سخت ‌تر از استخوان‌ ها است. با این‌ وجود، مینا دندان در اثر قرار گرفتن در معرض اسید و تجمع باکتری‌ ها در دهان، می‌ تواند پوسیده شود. درباره tooth enamel در سایت معتبر clevelandclinic آمده :

Your enamel is the protective, outer covering of your tooth. It shields your tooth crown (the part you can see above your gums) from cavities and damage

Tooth enamel is incredibly durable. In fact, it’s the hardest substance in your body — even harder than your bones

میناکاری دندان چیست؟

زمانی که دندانهای ما مورد حمله ی قندهای موجود در دهان قرار می گیرند، مینای دندان را مورد هدف قرار داده و آن را در خود حل میکنند. در این صورت ما باید به دنبال راه چاره ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندانهای خود باشیم و به پزشک مراجعه کنیم . به انجام روش هایی نظیر پر کردن دندانها، ایمپلنت، لمینت و رزین کامپوزیت و …. که به منزله ی حفظ دندانها انجام می شود، مینا کاری دندان می گویند.

چرا مینای دندان مهم است؟ 

مینا از نواحی داخلی و شکننده‌تر دندان‌های شما که به عاج و پالپ معروف هستند، محافظت می‌کند. این اولین و مهمترین خط دفاعی در برابر پوسیدگی دندان است. اگر مینای دندان شما آسیب دیده باشد، ممکن است حفره، حساسیت به دما و حتی عفونت دندان ایجاد شود. پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های دندانی در سراسر جهان است. محافظت از مینای دندان باید در اولویت برنامه غذایی و روال دندانپزشکی شما باشد، زیرا بدن شما در طول زمان نمی تواند مینای جدید تولید کرده و جایگزین آن کند. 

چگونه مینای دندانم را حفظ کنم؟ 

چگونه مینای دندانم را حفظ کنم?

مینای دندان از باکتری های پلاک، قندهای اضافی و اسیدها تخریب می شود، که می تواند به مرور زمان به حفره ای در دندان شما تبدیل شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که مینای دندان شما توسط مواد اسیدی مانند نوشیدنی ها یا غذا فرسوده می شود. پلاک روی دندان ها نیز با تبدیل قند به اسید به میزان قابل توجهی حفره ها را افزایش می دهد. بزاق بخش مهمی از سلامت دهان شما است و در برابر اسیدها و آنزیم ها محافظت می کند و مواد معدنی را به دندان های ضعیف باز می گرداند. به طور کلی، هر چیزی که به شما امکان تولید بزاق بیشتری را بدهد، به دندان های شما کمک می کند. در مقابل، هر چیزی که تولید بزاق را کاهش دهد، به آن آسیب می رساند. 

غذاها و نوشیدنی هایی که با پوسیدگی مبارزه می کنند؛ میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند و آدامس های بدون قند نیز تولید بزاق را افزایش می دهند.

چای سیاه و سبز با باکتری های پلاک مبارزه می کنند. همچنین  محصولات لبنی به تولید بزاق کمک می کنند و تمایل به کلسیم بالایی دارند. هر غذا، نوشیدنی یا محصول حاوی فلوراید به تقویت دندان ها کمک می کند. 

همچنین انجام فلوراید تراپی نیز میتواند به جلوگیری از بین رفتن مینای دندان کمک کند.

نکات ساده تر برای مراقبت از مینای دندان

مینای دندان، بخشی منحصر به فرد از بدن شما است و مراقبت از آن برای سلامتی و ظاهر شما حیاتی است. اگرچه مراقبت از آن می‌تواند پیچیده باشد، روال‌ها و عادت‌های ساده‌ای که به آن‌ها پرداخته‌ایم؛ می‌تواند کمک زیادی به اطمینان از قوی ماندن مینای دندان شما کند. 

میناکاری و چگونگی انجام آن

  • آب زیاد بنوشید.
  • از سیگار کشیدن و مصرف  تنباکو بپرهیزید.
  • از جویدن یخ یا هر ماده خیلی سفت خودداری کنید.
  • برای مراقبت از سلامت دهان و جلوگیری از بوجود آمدن بیماری های دهان به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • دندان های خود را دو بار در روز به آرامی به مدت دو دقیقه با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

 برای محافظت از مینای دندان خود، این موارد را زیاد مصرف نکنید 

آبنبات و شیرینی های چسبنده، نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین، غذاهایی که به راحتی بین دندان های شما گیر می کنند و نوشیدنی های الکلی، می توانند دهان شما را خشک کنند و اغلب حاوی قند بالایی هستند.  به یاد داشته باشید که بیشتر غذاها در حد اعتدال خوب هستند و اگر نگران این هستید که در هر یک از این موارد زیاده روی کنید، سعی کنید بعد از مصرف آن، دهان را با آب یا دهانشویه بشویید. رژیم غذایی بخش مهمی از سلامت دندان است، اما عادات دیگر نیز می توانند به آن کمک کنند.

آیا مینای دندان قابل ترمیم است؟

مینای دندان عضو بسیار سخت و محکمی از دندان است که مقاومت بسیار بالایی دارد، اما زمانی که از بین برود دیگر قابل ترمیم نیست و فقط با استفاده از روش هایی نظیر پرکردن دندان ها، لمینت و رزین کامپوزیت، ایمپلنت و… می توان آن را جایگزین کرده و یا به عبارتی مینا کاری کرد و از فرسودگی و تخریب آن جلوگیری کرد. دکتر درویش پور نیز در این باره می فرماید:

اولین نکته ای که باید درباره مینای دندان بدانید این است که مینا اگر تحلیل برود و ضخامتش به اندازه زیادی تحلیل رفته باشد، دیگر قابل ترمیم نیست. به عبارتی خودش نمی تواند خودش را ترمیم کند. زیرا در داخل ساختار مینای دندان هیچ سلول زنده ای وجود ندارد تا مینا را دوباره از نو بسازد و ترمیم کند.

دلیل انجام میناکاری روی دندان ها چیست؟

دندانها نقش بسیار مهم و حیاتی در طول زندگی ما دارند، به همین دلیل برای حفظ  آنها باید اقداماتی که مربوط به بهداشت و سلامت دهان و دندان است را رعایت کنیم. در غیر این صورت، مینای دندان ما از دست رفته و ما باید سراغ راه های جایگزین باشیم. میناکاری به منزله ی جلوگیری از پوسیدگی دندان و جایگزینی مینای از دست رفته ی دندان استفاده می شود تا دندان مورد نظر حفظ شده و دچار بی دندانی نشویم.

هزینه ی میناکاری دندان

هزینه ی میناکاری دندان

انجام روشهای میناکاری بر روی دندان، نسبت به شدت آسیب وارد شده به مینای دندان متفاوت است. هرچند جغرافیای  کلینیک منتخب شما، دستمزد و تجربه ی دندانپزشک مورد نظر و متریال مواد مصرفی که دندانپزشک  برای درمان دندان شما در نظر میگیرد نیز در قیمت میناکاری دندان شما بسیار تاثیر گذار می باشد.

سخن پایانی

اگر به دنبال کلینیک تخصصی با متخصصان با تجربه وبا مهارت برای انجام میناکاری دندان خود هستید، ما کلینیک تخصصی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی در شرق تهران است را به شما پیشنهاد میدهیم‌ . این کلینیک با دارا بودن ابزارهای به روز و تکنیک های نوین دندانپزشکی بهترین خدمات را به شما ارائه می کنند.

 

سوالات متداول

1- از کجا بفهمیم مینای دندان از بین رفته؟

تغییر رنگ دندان به رنگ زرد  و تیره، شیشه ای شدن لبه های دندان و حساسیت دندان به مواد غذایی خیلی سرد یا خیلی گرم از مهم ترین علائم از بین رفتن مینای دندان هستند.

2- آیا مینای دندان ترمیم میشود؟

اگر ضخامت مینای دندان به اندازه زیادی تحلیل رفته باشد، دیگر به خودی خود قابل ترمیم نیست و فقط با استفاده از روش هایی مثل پرکردن دندان ها، لمینت و رزین کامپوزیت، ایمپلنت و… می توان آن را مینا کاری کرد.

3- علت از بین رفتن مینای دندان چیست؟

مصرف بیش از حد نوشابه، داشتم رژیم غذایی ناسالم که حاوی مقدار زیادی قند و شیرینی باشد، خشکی دهان، کاهش بزاق دهان، بیماری ریفلاکس، عوامل ژنتیکی و مصرف برخی از داروها مانند آسپرین و آنتی هیستامین ها مهم ترین علت از بین رفتن مینای دندان هستند.

4- اگر مینای دندان از بین برود چه کنیم؟

  • استفاده از کامپوزیت ونیرهای دندانی
  • روکش دندان
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید
  • آب و مایعات شفاف بیشتری بنوشید
  • با دندانپزشک خود صحبت کنید

۲ دیدگاه در “میناکاری دندان و چگونگی انجام آن: از کجا بفهمیم مینای دندان از بین رفته؟

  1. دنیا فرضی زاده می گوید:

    سلام وقتتون بخیر
    من چند وقت پیش براکتای اتودنسیمو برداشتم. یک نقطه زرد مثل حفره روی یکی از دندونام ایجاد شده. ممکنه مینای دندان از بین رفته باشه؟ و اگه اینطوره چیکار کنم درست بشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .