خونریزی لثه و علت آن

خونریزی لثه

در حالی که مراقبت از دندانها مهم است، بسیاری از مردم  ارزش مراقبت از لثه ها را به عنوان بخش مهمی از بهداشت دهان فراموش می‌کنند. لثه ها پایه و اساس یک دهان و دندان سالم هستند و اگر از آنها مراقبت نکنید، در معرض خطر بیماری های دهان و دندان خواهید بود.

آیا تا به حال هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن، متوجه خونریزی لثه ها شده اید؟ خونریزی لثه ها ممکن است دلایل زیادی از مسواک زدن اشتباه گرفته تا یک بیماری جدی تر داشته باشد. با خواندن ادامه این مطلب با علل خونریزی لثه و درمان آن آشنا شوید.

خونریزی لثه چیست؟

خونریزی لثه اغلب به دلیل پلاک های مضر و میلیون ها باکتری موجود در آن که در خط لثه یا اطراف آن برای ایجاد التهاب لثه وجود دارد، ایجاد می‌شود. شایع ترین علت خون ریزی لثه معمولا وجود بیماری لثه است. خونریزی مکرر در لثه ها می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی در سلامتی از جمله: پریودنتیت (نوعی پیشرفته بیماری لثه)، لوسمی (سرطان خون)، کمبود ویتامین و کمبود سلول های لخته کننده (پلاکت ها) باشد. خونریزی لثه طبیعی نیست و باید در مراحل اولیه و برای جلوگیری از پیشرفت آن اقداماتی انجام دهید.

علت خونریزی لثه

دلایل مختلفی برای خونریزی لثه وجود دارد، از جمله:

التهاب لثه

علت اصلی خونریزی لثه تجمع پلاک دندان در خط لثه است، اگر این بیماری درمان نشود، در نهایت به التهاب لثه یا لثه های ملتهب تبدیل میشود. التهاب لثه می‌تواند باعث تورم، حساس شدن و گاهی اوقات خونریزی لثه ها در حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود.

در صورت عدم درمان، التهاب لثه می‌تواند منجر به بیماری ژنژیویت لثه شود که یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است. ژنژیویت اولین مرحله بیماری پریودنتال است که به عنوان بیماری لثه شناخته می‌شود. دیابت یک عامل خطر برای بیماری لثه است، برخی از افراد ممکن است ارتباط بالقوه‌ای بین بیماری لثه و سایر بیماری‌های شدید سلامتی، مانند بیماری قلبی و سکته داشته باشند.

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شدید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خیلی شدید، دندان هایتان را بهتر تمیز نمیکند؛ بلکه شما را در معرض خطر ابتلا به تحلیل لثه و خونریزی لثه قرار می‌دهد. اما هم مسواک زدن و هم نخ دندان کشیدن برای سلامتی دهان و دندان شما حیاتی هستند. تکنیک مسواک زدن خود را تنظیم کنید و هنگام مسواک زدن اطمینان حاصل کنید که‌ از مسواک خوب با موهای نرم و لمس ملایم تری استفاده می کنید.

داروها

داروهای رقیق کننده خون نیز یکی از دلایل احتمالی خونریزی لثه هستند، این داروها توانایی لخته شدن خون را که می تواند منجر به خونریزی لثه شود، کاهش می‌دهند. این مشکل می تواند در مورد روش‌های دندانپزشکی که باعث خونریزی می شوند، مانند تمیز کردن عمیق دندان، کشیدن دندان و ایمپلنت نگران کننده باشد. بنابراین در هر بار مراجعه به دندانپزشکی باید به دندانپزشک اطلاع دهید که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید.

رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین

برخی از مواد غذایی فرآوری شده می توانند لثه ها را تحریک کرده و باعث خونریزی آنها شوند. از غذاهای فرآوری شده و شیرین پرهیز کنید و یک رژیم غذایی متعادل پر از میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین k ،C ،A و منیزیم را انتخاب کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها با افزایش خطر لکه شدن و پوسیدگی دندان مرتبط است، بلکه می تواند بر سلامت لثه شما نیز تأثیر بگذارد. سیگار کشیدن یکی از خطرات اصلی برای بیماری پیشرفته لثه است.

سیگار کشیدن

در نظر داشته باشید از آنجایی که نیکوتین جریان خون را در لثه ها محدود می کند، سیگاری ها ممکن است این علامت هشدار دهنده اولیه بیماری لثه را تجربه نکنند. در سایت corsodyl بیشتر در این باره صحبت شده.

Bleeding gums when brushing and flossing are a common symptom of gingivitis but, because nicotine restricts the blood flow to the gums, smokers may not experience this early warning sign of gum disease
Healthy gums are pink in colour and if they become red it may be a sign that gum disease is setting in. This is another signal that can be missed if you smoke as the gums of heavy smokers can become grey and discoloured

پروتزهای نامناسب

اگر از دندان مصنوعی استفاده میکنید، خونریزی لثه ممکن است نشانه ای از عدم قرار گرفتن صحیح دندان مصنوعی شما باشد. به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که پروتزهای مصنوعی به صورت مناسب و صحیح در دهان شما هستند.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال، عفونت لثه، استخوان فک و بافت هایی است که دندان و لثه های شما را به هم متصل می‌کند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که التهاب لثه پیشرفته شود و در نهایت منجر به لق شدن و افتادن دندان ها میشود.

دندان قروچه

علت خونریزی لثه در خواب، سایش دندان ها روی یکدیگر و دندان‌قروچه در طول شب است که این سایش مکرر باعث عقب رفتن لثه تجمع باکتری و پلاک خواهد شد. در صوت زیر درباره بروکسیسم یا دندان قروچه صحبت شده که دعوت می کنیم به آن گوش دهید.

تغییرات در روال مراقبت از دندان

اگر قبلا به طور مرتب نخ دندان نکشیده اید و به تازگی شروع به نخ دندان کشیدن کرده اید، ممکن است هنگام شروع نخ دندان کشیدن، لثه های بین دندانتان خونریزی کنند که این مشکل باید طی یک هفته با مراقبت منظم برطرف شود. اگر بعد از این مدت خونریزی برطرف نشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه التهاب لثه باشد.

درمان خونریزی لثه

•  دوبار در روز مسواک بزنید. بهداشت مناسب دندان اولین قدم برای مدیریت خونریزی است، مسواک زدن منظم، لبخند شما را روشن نگه می دارد و سلامت لثه ها را حفظ میکند.
  • از مسواک نرم استفاده کنید. اگر از مسواک دستی استفاده میکنید، انتخاب مسواک برقی کمک می‌کند که فشار مناسب را برای جلوگیری از تشدید لثه ها اعمال کنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید. نخ دندان کشیدن، یک راه عالی برای حذف باکتری ها از نقاط صعب العبور دندان می باشد.
  • از دهانشویه برای خونریزی لثه استفاده کنید. این شستشوی دهانی آنتی باکتریال، برای افرادی که خونریزی لثه دارند، طراحی شده است و بسیاری از باکتریهای پلاک را از بین میبرد. بدون الکل است و با ایجاد یک لایه محافظ ضد باکتری، میکروب های بوی بد دهان را نیز از بین می برد و در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از لثه محافظت می‌کند.

• از مصرف دخانیات پرهیز کنید. مصرف دخانیات عامل اصلی بیماری لثه است و استفاده نکردن از دخانیات خطر خونریزی لثه و مشکلات سلامت دندان را کاهش میدهد.
  • از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی استفاده کنید. برنامه غذایی شما باید غنی از ویتامین های C، K، میوه ها و سبزیجات باشد تا کمبود ویتامین نداشته باشید و سلامت لثه ها حفظ شود.
  • استرس و اضطراب خود را کاهش دهید، زیرا استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند و بدن نمی تواند با عفونت لثه و خونریزی مبارزه کند و آن را از بین ببرد.
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و فاقد لوریل سولفات
  • فراموش نکنید که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، آنها می توانند سلامت لثه های شما را در معاینات کنترل کنند و هر مشکلی را تشخیص و درمان کنند.

هشدار

خونریزی دهان

اگر چه رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری می باشد، اما استفاده بیش از حد از دهانشویه و خمیر دندان های صنعتی ، مواد شیمیایی مضری را وارد بدن می‌کنند که با بافت های بدن ناسازگار هستند و با عوارض خطرناکی همراه خواهند بود. به همین دلیل برای جلوگیری از خونریزی لثه، بهترین درمان مراجعه به دندانپزشک می باشد.

نتیجه گیری

خونریزی لثه می تواند نشانه این باشد که از لثه های شما به درستی مراقبت نمی‌شود و به توجه بیشتری نیاز دارند. در صورتی که نگران خونریزی لثه هستید، یا خونریزی مکرر را تجربه میکنید. به دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید. ما می‌توانیم دهان، دندان و لثه های شما را معاینه کنیم تا هرگونه مشکلی را شناسایی و علت خونریزی را مشخص کنیم. در صورتی که هر گونه عمل در دندان پزشکی به بیهوشی نیاز داشته باشد، دندانپزشکی تحت بیهوشی در مهرآوید انجام می‌شود.

1- خونریزی لثه نشانه چیست؟

خونریزی لثه معمولا نشانه ای از وجود عفونت های موجود در دهان مانند التهاب لثه است. همچنین برخی بیماری های سیستمیک مانند دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و … نیز می توانند دلیل خونریزی لثه باشند.

2- کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه میشود؟

کمبود شدید ویتامین C در رژیم غذایی منجر به کبودی، خونریزی لثه، ضعف، خستگی، بثورات پوستی و موارد دیگر می‌شود..

3- خونریزی لثه هنگام مسواک زدن نشانه کمبود کدام ویتامین است؟

خونریزی لثه ممکن است نشانه‌ای از کمبود ویتامین C باشد. ویتامین C یکی از عواملی است که برای سلامتی لثه‌ها ضروری است. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث ضعف عروق لثه شود و در نتیجه به خونریزی لثه هنگام مسواک زدن منجر شود

۲ دیدگاه در “خونریزی لثه و علت آن

1. سهیل می گوید:

سلام
    من هر وقت نخ دندون میکشم دچار خونریزی لثه میشم البته خیلی خفیفه و فقط برای دندونای پشتیم این اتفاق میفته خیلی سعی میکنم اروم بکشم ولی باز این اتفاق میفته