علت درد لثه چیست و چگونه درمان می‌شود؟ 12 علت لثه درد

علت درد لثه چیست

یکی از بیماری های دهان و دندان، درد لثه می باشد که تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. لثه درد، تورم و خونریزی آن می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند، از موارد ساده‌ای که با کمی مراقبت کاملا برطرف می‌شوند، تا دلایل جدی‌تری که کمک یک متخخص را می‌طلبد. برای حل مشکل درد لثه، نخست باید دلیل آن را به طور دقیق مشخص کرد و با استفاده از روش درمانی مناسب، آن را برطرف کرد. در ادامه ضمن معرفی 12 علت درد لثه، به شما خواهیم گفت چه موقع برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت درد لثه چیست؟

بررسی دلایل لثه درد را از موارد کم‌تر نگران‌کننده آغاز می‌کنیم:

خشن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

مسواک زدن و درد لثه

یک روتین خب برای حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان، حتما شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌شود. اما اگر این کارها با شدت بالا و به صورت تهاجمی انجام شوند، درد لثه و حتی آسیب دیدن آن اصلا دور از ذهن نیست؛ مخصوصا اگر از مسواکی با برس محکم و خشن استفاده کنید.

اگر بعد از مسواک زدن لثه درد می‌گیرید، از مسواک‌هایی با برس حداکثر مدیوم استفاده کنید. این مدل‌ها هم به خوبی دندان‌ها را پاک می‌کنند؛ پس نگران نباشید. همچنین، ملایم‌تر مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

سوختگی

کمتر به این موضوع دقت می‌شود، اما گاهی اوقات ممکن است لثه با غذاها یا نوشیدنی‌های داغ سوخته باشد و بعدا ناحیه سوخته دردناک شود. اگر ناحیه ملتهب با غذاهای داغ یا مسواک زدن‌های تهاجمی تحریک نشود، دردلثه دندان طی ده روز تا دو هفته بهبود می‌یابد.

آفت دهان

آفت دهان: دلیل درد لثه

آفت دهان زخمی دردناک و غیر مسری است که روی لثه‌ها و سایر بافت‌های نرم دهان ظاهر می‌شود. آنها سفید تا زردرنگ هستند و مرزی قرمز دارند.

علت دقیق این زخم‌ها ناشناخته است؛ اما بیشتر تصور می‌شود که ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی هم بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. با این وجود، می‌دانیم که این موضوع می‌تواند دلیل درد لثه باشد.

متاسفانه توصیه پزشکی دقیق و خاصی برای درمان آفت دهان و جلوگیری از علت درد لثه در این حالت وجود ندارد. این زخم‌ها در عرض نهایتا دو هفته خوب می‌شوند. اگر آفت دهان بیش از سه هفته طول کشید، با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

استعمال تنباکو

استفاده از تنباکو به شکل‌های مختلف (مثلا سیگار کشیدن) هم می‌تواند علت درد لثه بین دو دندان باشد. استفاده از تنباکوی بدون دود (مثلا جویدن آن) حتی آسیب‌زننده‌تر است.

برای بهبود سلامت لثه‌های خود، استفاده از محصولات تنباکویی را متوقف کنید. آنها نه تنها باعث لثه درد می‌شوند، بلکه می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرند.

دلیل درد لثه

حساسیت غذایی

گاهی اوقات، علت درد لثه بین دو دندان می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک به غذایی خاص باشد. اگر علت لثه درد همین باشد، یک رژیم غذایی حذفی می‌تواند به شما کمک کند تا حساسیت دقیقا از چه چیزی ناشی می‌شود.

برای امتحان کردن این رژیم، خوردن غذایی خاص را برای یک ماه متوقف کنید. سپس آن را دوباره وارد برنامه غذای‌تان کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. البته راه سریع‌تری هم برای اینکه ببینید کدام غذا باعث حساسیت می‌شود وجود دارد: مراجعه به متخصص آلرژی.

آنها به شما کمک می‌کنند تا علت واکنش را شناسایی کنید و روش درمان مناسب را در پیش بگیرید. به این ترتیب، دلیل درد لثه هم خودبه‌خود برطرف خواهد شد.

اگر بیش از حد غذاها یا نوشیدنی های اسیدی یا شیرین مصرف می کنید، می تواند لثه های شما را ملتهب کند، در سایت colgate به این موضوع بیشتر پرداخته شده.

If you consume too many acidic or sugary foods or beverages, it could inflame your gums or cause discomfort. For this reason, it’s a smart choice to eat a healthy diet to avoid the problem in the first place. Some items that you might not consider unhealthy may be acidic, like meals with tomatoes or drinks with lemon

واکنش آلرژیک به محصولات بهداشتی

برخی افراد نسبت به (بعضی) مواد موجود در خمیر دندان‌ها، دهانشویه‌ها و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان واکنش‌های آلرژیک دارند. این می‌تواند دلیل درد لثه‌های شما هم باشد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به یک محصول بهداشتی دندان آلرژی داشته باشید، سعی کنید متوجه شوید که دقیقا چه محصولی مسئول این اتفاق است. مثلا برای مدتی از یک خمیر دندان دیگری استفاده کنید، یا دهانشویه‌تان را برای مدتی کنار بگذارید.

واکنش آلرژیک به محصولات بهداشتی

پس از شناسایی محصول، آن را با نمونه‌ای که منجر به لثه درد نشود جایگزین کنید. بهتر است برای انتخاب محصول جدید با دنداپزشک مشورت کنید.

دندان مصنوعی و پروتز پارسیل

انواع پروتزهای مصنوعی اگر به درستی در جای خود قرار نگیرند، لثه‌ها را تحریک می‌کنند. علاوه بر لثه درد، این تحریک مداوم می‌تواند منجر به آسیب بافتی و بیماری لثه هم بشود. اگر دلیل درد لثه دندان تان همین است، از دندانپزشک برای تنظیم تناسب دندان مصنوعی یا پارسیل و تسکین درد کمک بگیرید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها در دوره‌های مختلف زندگی‌شان می‌تواند روی وضعیت لثه‌ها تأثیر بگذارد و تبدیل به علت درد لثه شود، از جمله:

• بلوغ: هجوم هورمون‌ها در دوران بلوغ می‌تواند جریان خون به لثه ها را افزایش دهد، که منجر به تورم و حساسیت می‌شود.
  • قاعدگی: مدت کوتاهی قبل از هر دوره قاعدگی، لثه‌های برخی از خانم‌ها متورم شده و احتمال خونریزی آنها بیشتر می‌شود. این مشکل معمولا پس از شروع قاعدگی از بین می‌رورد.
  • بارداری: از ماه دوم یا سوم بارداری و تا ماه هشتم، برخی از خانم‌ها دچار تورم، خونریزی و لثه درد می‌شوند.
  • یائسگی: بعضا خانم‌ها در دوران یائسگی با لثه‌های بسیار خشک مواجه می‌شوند، که می‌تواند باعث درد شود و احتمال خونریزی را افزایش دهد.

اگر حدس می‌زنید تغییرات هورمونی دلیل درد لثه شماست، از دندانپزشک بخواهید وضعیت شما را بررسی و درمان مناسب را تجویز کند.

دلایل لثه درد

کمبود ویتامین

تغذیه مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان، که شامل میزان کافی از ویتامین‌های ب و ث می‌شود، ضروری است. کمبود ویتامین می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند اسکوربوت شود که علت درد لثه و تورم آن است. مشاهده علائم دیگر هم بسیار محتمل است.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل که نیاز روزانه و توصیه‌شده به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند، می‌تواند کمبود ویتامین را درمان کند و جلوی ملتهب شده لثه‌ها را بگیرد.

یکی دیگر از علت هایی که سایت drpayamhayati به آن اشاره کرده است برفک میباشد:

این عفونت قارچی دهان می تواند درد لثه را نیز به همراه داشته باشد. در صورتی که درد لثه با یک لایه زرد رنگ بر روی دهان، حلق یا درون گونه ها همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

بیماری لثه

بعضا برای پیدا کردن علت درد لثه باید احتمالِ وجود بیماری را در نظر گرفت. اگر لثه‌های شما قرمز و متورم هستند و خونریزی می‌کنند، احتمال ابتلا به بیماری لثه (بیماری پریودنتال) وجود دارد.

بیماری لثه

لثه درد در این حالت معمولا نتیجه کم یا اشتباه نخ دندان کشیدن و مسواک زدن است. شایع‌ترین بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت است. یک نوع کمتر رایج اما شدیدتر هم وجود دارد که پریودنتیت نام دارد که ممکن است نیاز به جراحی لثه باشد.

با تشخیص زودهنگام و رعایت بهداشت دهان و دندان (دوبار در روز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه) می‌توان روند این بیماری‌ها را معکوس کرد. بی‌توجهی به این موضوع التهاب ژنژیویت را به بیماری پریودنتیت تبدیل می‌کند. بیماری‌ای که می‌تواند که باعث از دست دادن دندان هم بشود.

آبسه دندان

عفونت در کنار ریشه دندان باعث آبسه می‌شود. در تعریف دقیق‌تر، آبسه در داخل دندان و وقتی اتفاق می‌افتد که عصب آن مرده یا در حال از بین رفتن باشد. در این حالت عفونت در نوک ریشه دندان آغاز می‌شود و به سمت استخوان اطراف حرکت می‌کند.

همین موضوع می‌تواند علت درد لثه بین دو دندان و تورم آن باشد. در صورت تشخصی آبسه، معمولا عمل کانال ریشه برای درمان آن تجویز می‌شود.

سرطان دهان

سرطان دهان معمولا خود را به صورت زخمی روی لثه‌ها، گونه داخلی، زبان و حتی لوزه‌ها نشان می‌دهد که بهبود نمی‌یابد. اگر این زخم (که لثه درد را به دنبال دارد) بعد از دو هفته خوب نشد، باید برای تشخیص به دندانپزشک مراجعه کرد تا مشخص شود آیا زخم سرطانی است یا خیر.

علت درد لثه بین دو دندان

دندان قروچه

یکی دیگر از علت های درد لثه دندان قروچه می باشد که در کودکان و نوجوانان بیشتر دیده می شود و بیشتر اوقات با درد همراه است. سایت nhs در این باره گفته است:

Teeth grinding is common in children and teenagers, particularly during sleep. It often stops when they reach adulthood and their adult teeth have come through.

چه موقع برای رفع لثه درد به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که این درد را به صورت شدید، مداوم یا مکرر تجربه می‌کنند، باید به دندانپزشک مراجعه کنند تا متخصص لثه‌ها، دندان‌ها و دهان را از نظر علائم عفونت، پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی معاینه کند. علاوه بر آن، در صورت مشاهده علائم زیر همراه با لثه درد هم توصیه می‌شود به متخصص مراجعه کنید:

• خونریزی لثه
  • قرمز شدن لثه‌ها
  • عقب‌نشینی کردن لثه‌ها
  • احساس درد هنگام جویدن
  • حساس شدن و یا شل شدن دندان‌ها
  • بوی بد دهان که با مسواک زدن برطرف نمی‌شود

درمان دلیل درد لثه در کلینیک دندانپزشکی «مهرآوید»

درمان لثه درد در مهرآوید

درد لثه یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است در هر زمانی در زندگی اتفاق بیفتد. همان‌طور که دیدیم، شرایط متعددی می‌توانند علت درد لثه بین دو دندان باشند. اما بسیاری از آنها را می‌توان با یک سبک زندگی سالم که شامل رعایت بهداشت دهان و دندان می‌شود، برطرف کرد.

یکی از روش های خانگی برای درمان لثه درد، استفاده از آب نمک برای دندان است. برای درمان درد لثه با آب نمک یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و سپس آن را در چند بخش غرغره کنید. پس از غرغره این محلول را بیرون از دهان بریزید. توجه داشته باشید که آب نمک را قورت نباید بدهید.

مهم: اگر درد، تورم یا زخم‌های مزمنی روی لثه‌هایتان دارید که پس از گذشت دوهفته خوب نشده‌اند، یا در حال تجربه علائمی هستید که در بخش قبل گفتیم، برای تشخیص کامل و توصیه‌های درمانی نزد دندانپزشک ویزیت شوید.

برای دریافت نوبت آنلاین در کلینیک تخصصی «مهرآوید»، از طریق راه‌های درج شده با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات رایج

علت درد لثه چیست؟

آفت دهان یا زخم های کانکر، بیماری لثه، تغییرات هورمونی، آبسه دندان، سینوزیت، خشن مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، استعمال تنباکو.

چه موقع برای رفع لثه درد به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که این درد را به صورت شدید، مداوم یا مکرر تجربه می‌کنند، باید به دندانپزشک مراجعه کنند تا متخصص لثه‌ها، دندان‌ها و دهان را از نظر علائم عفونت، پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی معاینه کند. علاوه بر آن، در صورت مشاهده علائمی مثل خونریزی لثه، حساس شدن دندان ها و… به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان درد لثه چگونه است؟

درمان با استفاده از آب نمک، استفاده از هیدروژن پراکسید، فلوراید تراپی و…

۱۱ دیدگاه در “علت درد لثه چیست و چگونه درمان می‌شود؟ 12 علت لثه درد

1. ناهید نراقی می گوید:

در دندان های آسیاب موقع مسواک زدن احساس لق شدن دارم اما پوسیدگی در دندان ها نیست چطور این مشکل میشه برطرف کرد ؟

2. لاله ماهری فر می گوید:

سلام
    مدتی هست که با فاصله یک هفته آفت میزنم در قسمت پشت فک پایین، چه دارویی برای رفع این مشکل استفاده کنم ؟

3. خزان می گوید:

من وقتی که غذا میجوم یا مسواک میزنم لثه عقب پایینی سمت راست درد می‌کنه فقط تو یه نقطه اس و فشارش میدم درد میکنه

4. زینب می گوید:

حدودا یه ماهه لثه های قسمت بالای دهانم درد میکنه بعد مسواک میزنم هیچ خونریزی نداره ضخمم نشده فقط درد دارن مسواک میزنم از دهانشویه هم چند بار استفاده کردم

5. مهسا می گوید:

من موقع هایی که مسواک میزنم ، لثه هم دچار خونریزی میشه ، حالا نمیدونم مسواک زدن رو ادامه بدم یا نه ؟ قبلا از یکی از دوستانم که مشکل مشابه داشت از دکترش پرسیده بود گفته بود مشکلی نیست ، مسواک زدن رو ادامه بده و خونریزی مقطعیه