بهترین سن ایمپلنت دندان چیست؟ این افراد مناسب کاشت ایمپلنت نیستند!

سن ایمپلنت دندان

دندان‌های طبیعی افراد در سنین مختلف ممکن است در اثر عوامل متعددی آسیب ببینند یا از دست بروند. تفاوتی ندارد که این افراد در چه سنی هستند، از دست دادن دندان معمولاً برای همه ناخوشایند است. نبود دندان می‌تواند روی ظاهر افراد تأثیر منفی بگذارد؛ به همین علت این افراد می‌توانند برای جایگزین دندان از دست رفته خود از روش ایمپلنت استفاده کنند؛ اما آیا می‌دانید بهترین سن ایمپلنت دندان چند سال است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین سن برای ایمپلنت دندان را بررسی کنیم.

سن ایمپلنت دندان

سن ایمپلنت دندان

ممکن است با خود بپرسید که بهترین سن برای انجام ایمپلنت دندان چه زمانی است؟ در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که ایمپلنت معمولاً در تمامی افراد با سن‌های مختلف موفقیت‌آمیز بوده است و همین مسئله موجب می‌شود تا سن مشخصی برای انجام این روش درمانی وجود نداشته باشد؛ اما در برخی مواقع نیز ممکن است متخصص ایمپلنت محدودیت‌هایی را برای انجام کاشت در نظر بگیرد. برخی مواقع ممکن است بیمار در سنین نوجوانی بوده و ساختار استخوانی و فک او همچنان در حال رشد و تکامل باشد.

در این زمان متخصص ایمپلنت، درمان را تا زمانی که استخوان‌ها به تکامل برسند به تعویق می‌اندازد. همچنین اگر بیمار اصرار به دریافت ایمپلنت داشته باشد می‌توان آن را انجام داد؛ اما در سن 18 سالگی باید پروتز ایمپلنت تعویض شود تا دندان ایمپلنت شده با سایر دندان‌ها اندازه یکسانی داشته باشد. همچنین در برخی افراد مسن نیز ممکن است این درمان توصیه نشود. چرا که احتمال پس زدن ایمپلنت وجود دارد. سلامت عمومی بدن افراد مسن معمولاً مناسب نیست و برای انجام ایمپلنت بدن فرد باید در بهترین حالت خود قرار داشته باشد.

کلینیک vesaldc درباره زمان کاشت ایمپلت دندان اینگونه می گوید:

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت دندان زمانی است که از راه رفتن با یک دندان از دست رفته خسته شده اید. ایمپلنت‌های دندانی به شما این امکان را می‌دهند که لبخند بزنید، غذا بخورید و راحت‌تر صحبت کنید. علاوه بر این، به شما کمک می کند سبک زندگی فعال تر و اجتماعی داشته باشید.

شرایط ایمپلنت

حال که با بهترین زمان ایمپلنت آشنا شدید، بهتر است به بررسی شرایط کاشت انواع ایمپلنت بپردازیم. به طور کلی تمامی افراد بالای 18 سال که بدنشان از سلامت عمومی مناسبی برخوردار است، می‌توانند ایمپلنت انجام دهند. برای انجام ایمپلنت بیمار باید شرایط به خصوصی داشته باشد. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت لثه‌ها

سلامت لثه

همان‌طور که می‌دانید لثه‌ها مهم‌ترین حامی دندان‌ها پس از استخوان فک هستند. لثه از دیده شدن ریشه دندان جلوگیری کرده و از ورود عفونت و باکتری به قسمت پالپ دندان‌ها پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید ایمپلنت دندان شما با موفقیت انجام شود باید از سلامت لثه‌های خود اطمینان حاصل کنید. دقت داشته باشید که اگر دچار بیماری پریودنتیت هستید نباید این درمان را انجام دهید. وجود این بیماری در لثه‌ها باعث می‌شود تا عمل ایمپلنت شما با شکست مواجه شود.

بالا بودن تراکم استخوان فک

مسئله بعدی برای داشتن یک ایمپلنت موفق بالا بودن تراکم استخوان‌های فک است. پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و برای این که بتواند به بهترین شکل ممکن جوش خوردن ایمپلنت اتفاق بیفتد، به بافت متراکم استخوان نیاز دارد. هر چه بافت استخوانی فک شما متراکم‌تر باشد، دوران نقاهت ایمپلنت شما نیز کم‌تر خواهد بود.
دقت داشته باشید در صورتی که بافت استخوان فک شما نرم یا غیرمتراکم است نباید از این روش برای کاشت دندان استفاده کنید. مسئله مذکور به این علت است که در این زمان بافت استخوان‌های فک قادر به پوشاندن پایه ایمپلنت یا فیکسچر نیست و ممکن است به استخوان‌های فک شما آسیب برسد.

تعهد به نگهداری مناسب از ایمپلنت دندان

اگر سن ایمپلنت دندان را دارید بهتر است بدانید که پس از کاشت باید از دندان‌هایتان محافظت کنید. پس از کاشت باید به بهترین شکل از دندان‌هایتان نگهداری کنید. سعی کنید به صورت روزانه از نخ دندان بهره ببرید و مسواک بزنید. همچنین به هیچ عنوان آجیل‌های مختلف را به وسیله دندان‌هایتان نشکنید. دقت داشته باشید که ایمپلنت شما بسیار حساس بوده و ممکن است در اثر ضربه و فشار آسیب ببیند.

برای اینکه بدانید چه مراقبت هایی را باید بعد از کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید، توصیه میکنیم حتما مقاله مراقبت های بعد از ایمپلنت را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست
ایمپلنت برای چه سنی مناسب است؟

در برخی افراد بهتر است به هیچ عنوان از عمل ایمپلنت برای کاشت دندان‌ها استفاده نشود. این افراد ممکن است شرایط مختلفی داشته باشند که باعث عدم موفقیت ایمپلنت در آن‌ها شود. از جمله این افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کودکان و نوجوانان

همان‌طور که گفته شد برای موفقیت ایمپلنت باید استخوان‌های فک متراکم و کامل باشند. استخوان‌های فک نوجوانان و کودکان در حال رشد بوده و به همین علت بهتر است برای این افراد از ایمپلنت استفاده نشود. این افراد می‌توانند از 18 سالگی به بعد این عمل را انجام دهند تا بهترین نتیجه را از آن بگیرند.

ایمپلنت کودکان

  • مصرف الکل و دخانیات

اگر از افرادی هستید که در سن ایمپلنت دندان قرار دارید اما از دخانیات و الکل استفاده می‌کنید، بهتر است ایمپلنت انجام ندهید. الکل به میزان زیادی روی انعقاد خون تأثیر می‌گذارد. همچنین سیگار و ایمپلنت نیز با هم نمی سازند. چرا که سیگار ممکن است روی میزان اکسیژن بافت‌ها اثر منفی داشته باشد و گردش خون را به میزان زیادی ضعیف کند. اگر می‌خواهید ایمپلنت انجام دهید و الکل و دخانیات مصرف می‌کنید بهتر است چند هفته پیش از انجام این عمل مصرفتان را قطع کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

در این رابطه بد نیست اشاره کنیم که یک مطالعه بالینی برای بررسی ارتباط احتمالی بین از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت و عادات گسترده سیگار کشیدن و مصرف الکل انجام شد. یکصد و هشتاد و پنج بیمار که 514 ایمپلنت دریافت کرده بودند به مدت 3 سال پیگیری شدند. نتایج نشان می‌دهد که مصرف روزانه الکل و استفاده از تنباکو ممکن است تأثیر منفی بر نتایج قابل پیش‌بینی طولانی‌مدت درمان ایمپلنت داشته باشد، باعث از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت و به خطر انداختن درمان ترمیمی با پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت شود.

A prospective clinical study was conducted to explore the possible link between peri-implant bone loss and the widespread habits of tobacco smoking and alcohol consumption. One hundred and eighty-five patients who received 514 implants were followed up for 3 years. Peri-implant marginal bone loss was evaluated by digital panoramic radiography and image analysis techniques. Multivariate analysis showed that peri-implant marginal bone loss was significantly related to a daily consumption of >10 g of alcohol, tobacco use and increased plaque levels and gingival inflammation. The present results indicate that daily alcohol consumption and tobacco use may have a negative influence on predictable long-term implant treatment outcomes, producing peri-implant bone loss and compromising restorative treatment with implant-supported prostheses.

  • زنان باردار

ایمپلنت در بارداری به ماه بارداری شما بستگی دارد.اگر در سه ماهه دوم و سوم بارداری خود قرار دارید، هیچ نوع محدودیتی برای انجام کاشت ایمپلنت برای شما وجود نخواهد داشت؛ اما اگر در سه ماهه اول هستید بهتر است به هیچ عنوان این روش را انجام ندهید. داروهای بی‌حسی که برای کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار قوی هستند و ممکن است تأثیرات منفی روی مادر و جنین بگذارند؛ به همین علت بهتر است پس از دوره سه ماهه اول بارداری خود از این درمان استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با سن ایمپلنت دندان آشنا کنیم. افرادی که در دوران نوجوانی یا کودکی هستند بهتر است از ایمپلنت استفاده نکنند. این مسئله به این علت است که استخوان‌های فک این افراد به بلوغ نرسیده و ممکن است ایمپلنت با شکست مواجه شود. اگر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید، استخوان‌های فکتان متراکم است و لثه‌های سالمی دارید می‌توانید از این درمان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود استفاده کنید. شما می‌توانید درمان ایمپلنت را از طریق کلینیک دندانپزشکی مهرآوید به عنوان ایمپلنت شرق تهران با کمترین هزینه انجام دهید.

سوالات رایج

سن مناسب ایمپلنت دندان چیست؟

بعد از سن ۱۸ سالگی که رشد فک کامل شده، در صورت از دست دادن دندان، کاشت ایمپلنت امکان پذیر است .

بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه موقعی است؟

بعد از معاینه اگر متخصص ایمپلنت دندان متوجه شود که تراکم استخوان فک شما کم است، شما را برای پیوند استخوان جهت کاشت ایمپلنت دندان آماده می کند. بعد سپری کردن 6 تا 9 ماه، حالا شما آماده کاشت ایمپلنت هستید.

۷ دیدگاه در “بهترین سن ایمپلنت دندان چیست؟ این افراد مناسب کاشت ایمپلنت نیستند!

  1. نسرین می گوید:

    سلام پسرم ۱۷ سالش هست و متاسفانه دوتا دندونش کشیده شده ، امکان انجام ایمپلنت دندان هست یا باید صبر کنه دندون عقل دربیاد؟

  2. نگار مومنی می گوید:

    پسرم ۱۶ سالش هست اما ی دندون متسفانه مجبور به کشدن شدیم میتونه ایمپلنت انجام بده یا تا ۱۸ سالگی صبر کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .