علائم جوش نخوردن ایمپلنت چیست؟ +5 راه برای جوش خوردن ایمپلنت

جوش خوردن ایمپلنت

ایمپلنت‌ها در دنیای پزشکی نقش بسیار مهمی دارند. اگر جوش خوردن ایمپلنت به شکل صحیح انجام بگیرد، می‌توانید بدون هیچ‌ نگرانی خاصی برای مدت‌های مدیدی از آن استفاده کنید؛ اما جوش نخوردن ایمپلنت به شکل کامل مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد می‌کند.

جوش خوردن ایمپلنت

جوش خوردن را می‌توان اصلی‌ترین مرحله پس از کاشت ایمپلنت دانست. در این روند ایمپلنت با فک شما اتصال مناسبی برقرار می‌کند و ساختاری ویژه بین این دو قطعه ایجاد می‌شود. این پیوند منجر به استحکام بیشتر ایمپلنت‌های شما خواهد شد.

زود جوش خوردن ایمپلنت

زود جوش خوردن ایمپلنت

در این قسمت می­خواهیم نگاهی به روش‌های مهم تسریع روند زود جوش خوردن ایمپلنت داشته باشیم. پیش از توضیح هر یک باید اشاره کنیم که چنین مواردی باید تحت نظر پزشک شما انجام بگیرند تا نتیجه‌ نهایی قابل قبول باشد؛ لذا از انجام خودسرانه این موارد بپرهیزید.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها

اولین راهکاری که برای تسریع روند جوش خوردن انواع ایمپلنت باید در نظر گرفته شود، استفاده‌کردن از آنتی‌بیوتیک‌ها است. آنتی‌بیوتیک‌ها در روند به‌کارگیری ایمپلنت و جوش خوردن آن نقش مهمی دارند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. آنتی­بیوتیک‌های تجویز شده توسط دندانپزشک خود را در زمان معین و در مقدار مشخص مصرف کنید. به این نکته توجه داشته باشید که افزایش تعداد آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی ممکن است خود موجب ایجاد مشکلات دیگر شود؛ بنابراین از همان دستور ارائه شده توسط دندانپزشکتان پیروی کنید.

استفاده از دهان‌شویه

استفاده از دهان‌شویه

یک راهکار دیگر که می‌توان برای سریع­تر جوش خوردن ایمپلنت از آن یاد کرد،‌ استفاده از دهان‌شویه است. دهان‌شویه‌ها محصولاتی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها میزان باکتری‌های موجود در داخل دهان را تا حد قابل قبولی کاهش داد. افزایش شدید میزان باکتری‌ها در دهان ممکن است منجر به بروز اختلالاتی در اتصال بین ایمپلنت و فک شود؛ به همین دلیل همه دندانپزشکان توصیه می‌کنند که پس از کاشت ایمپلنت از دهان‌شویه برای حفظ بهداشت دهان استفاده شود، البته بهتر است به سراغ دهان­شویه‌های فاقد الکل بروید.

دکتر محمد عاطفت در رابطه با استفاده از دهان شویه در قسمتی از سایتش گفته است:

یکی از نکاتی که بعد از کاشت ایمپلنت باید حتما به آن توجه کنید تمیز نگه داشتن دهان است. استفاده از دهانشویه و شستشوی آنتی بیوتیکی و نمکی، محل کاشت ایمپلنت را ضد عفونی می‌کند. توصیه می‌شود دو بار در روز دهان خود را به مدت ۳۰ ثانیه با محلول شستشوی خوراکی Peridex شستشو دهید. از این محلول نیازی نیست به مدت طولانی استفاده کنید و استفاده دو هفته از آن کافی است. ۳۰ دقیقه بعد از استفاده از این محلول سعی کنید چیزی نخورید و ننوشید.

عدم استفاده از سیگار

متأسفانه مشاهده می‌شود که برخی از افراد پس از کاشت ایمپلنت هم مصرف سیگار را کنار نمی­گذارند. سیگار و مواد موجود در آن نه تنها برای جوش خوردن ایمپلنت، بلکه برای سلامتی کلی دهان و دندان شما نیز خطرناک است. تفاوتی ندارد از چه نوع سیگاری با چه ویژگی خاصی استفاده می‌کنید؛ زیرا در هر صورت این محصول نامناسب یک دشمن تمام عیار برای دندان‌های شما محسوب می‌شود. اگر به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، سیگار کشیدن را به طور کامل کنار بگذارید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان

همه باکتری‌ها و باقی‌مانده‌های مواد غذایی در دهان شما با مسواک زدن و دهان‌شویه به طور کامل از بین نمی‌روند؛ به همین منظور باید استفاده کردن از نخ دندان را به عنوان یک گزینه مهم در نظر داشته باشید. نخ دندان به شما اجازه می‌دهد تا کلیه مواد غذایی موجود در لابه‌لای ایمپلنت‌ها و دندان‌های خود را خارج کنید.

توصیه اصلی آن است که نخ دندان حداقل دو بار در روز مورد استفاده قرار بگیرد، البته شما می‌توانید پس از مصرف هر ماده غذایی نیز از نخ دندان برای پاک کردن باقی مانده‌های غذا در بین دندان‌های خود بهره ببرید تا با حفظ پاکیزگی دهان، روند جوش خوردن ایمپلنت تسریع شود.

ویدئوی زیر در رابطه با مراقبت های بعد از ایمپلنت است که دکتر نصیری درباره آن صحبت کرده است:

 

افزایش میزان پروتئین و کالری مصرفی

مورد آخری که قصد داریم به آن اشاره کنیم، افزایش میزان پروتئین و کالری مصرفی پس از کاشت ایمپلنت است. بهتر است در چند روز ابتدایی پس از کاشت ایمپلنت از مواد غذایی دارای پروتئین و کالری بالا استفاده کنید تا بدنتان مواد موردنیاز جهت جوش خوردن ایمپلنت‌ها به فک را به طور کامل جذب کند.

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت

به طور کلی نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای این امر عنوان کرد. شرایط کاشت ایمپلنت در هر شخصی متفاوت است و همین امر منجر به متغیر بودن بازه زمانی مورد نیاز برای جوش خوردن کامل ایمپلنت می­شود. در هر صورت حداقل سی روز طول می‌کشد تا ایمپلنت‌ها به صورت مناسب جوش بخورند. دکتر وزیری در این رابطه می فرماید:

به هر حال طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده از نتایج کاشت ایمپلنت های دندانی مشخص شده که جوش خوردن ایمپلنت دندان فک بالا سه ماه و فک پایین پنج ماه به طول می انجامد.

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این مورد در مورد موضوع عدم جوش خوردن ایمپلنت نیز صدق می‌کند. به جای اینکه خود را درگیر راهکارهای مختلف مربوط به حل این موضوع کنید، بهتر است از همان ابتدا کاشت ایمپلنت خود را به مراکز معتبر دندانپزشکی بسپارید.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت

علائم جوش نخوردن ایمپلنت

شناخت نشانه‌های مربوط به عدم جوش خوردن ایمپلنت یک امر بسیار مهم است که باید نسبت به آن اقدام کرد. در صورت مشاهده هر یک از علائمی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، بهتر است سریعاً دست به کار شوید و به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. توجه نکردن به این علائم می‌تواند آسیب‌های ناشی از عدم جوش خوردن انواع ایمپلنت را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

حرکت کردن یا لق زدن ایمپلنت

اولین و شایع‌ترین علامت از عدم جوش خوردن ایمپلنت به شکل صحیح، لق زدن آن است. اگر ایمپلنت در درون دهان شما حرکت می‌کند (حتی به میزان چند میلی‌متر)، احتمالاً به طور کامل جوش نخورده است و هیچ اتصال محکمی بین آن و فکتان وجود ندارد. در پاره‌ای از موارد لق شدن ایمپلنت چند روز پس از کاشت آن مشاهده می­شود. در روزهای اولیه کاشت ایمپلنت این میزان لقی یا دیده نشده یا آن‌قدر کم بوده که تنها پزشکان حرفه‌ای قادر به تشخیص آن هستند. در هر صورت باید به این علامت بسیار مهم توجه داشته باشید.

ایجاد عفونت

ایجاد عفونت

نشانه‌ دیگر عدم جوش خوردن ایمپلنت وجود عفونت است. این نشانه را می‌توان یک مورد بسیار خطرناک دانست؛ زیرا اگر به شکل مناسبی به آن رسیدگی نشود، احتمال آسیب رسیدن به سایر دندان‌های شما نیز وجود دارد. احتمال عفونت وقتی افزایش پیدا می‌کند که فرد در گذشته از بیماری‌های لثه رنج می‌برده است. علاوه بر این، اگر در زمانی که کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد، لثه در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد نیز شاهد ایجاد عفونت‌های گسترده‌ای در اطراف آن خواهیم بود.

درد شدید

درد شدید در اطراف ایمپلنت می‌تواند علل مختلفی داشته باشد و تنها مربوط به جوش نخوردن آن نیست؛ اما می‌توان از این مورد به عنوان یک نشانه مهم یاد کرد. در پاره‌ای از موارد شاهد آن هستیم که درد با تورم همراه می‌شود. چنین علائمی در کنار یکدیگر وضعیت نامناسبی برای بیمار رقم می‌زنند.

سخن پایانی

ایمپلنت را می‌توان در رده برترین راهکارهای موجود در حوزه دندانپزشکی قرار داد که هر ساله افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. ایمپلنت‌ها باید به طور کامل با فک شما جوش بخورند تا بتوانید بدون مشکل خاصی به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

عدم جوش خوردن ایمپلنت شامل علائم مشخصی همچون درد ایمپلنت، عفونت و لق شدن ایمپلنت‌ها است. در صورت وجود هر یک از این علائم باید هرچه زودتر نسبت به مراجعه به یک مرکز دندانپزشکی معتبر همچون مرکز دندانپزشکی مهرآوید اقدام کنید. در صورت وجود پرسش‌های بیشتر با ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول

1- علائم جوش نخوردن ایمپلنت چیست؟

درد شدید، لق زدن ایمپلنت و عفونت ایمپلنت از شایع ترین علائم جوش نخوردن ایمپلنت میباشند.

2- چه راهکارهایی برای زود جوش خوردن ایمپلنت وجود دارد؟

رسیدگی به بهداشت دهان و دندان از جمله استفاده از دهان شویه، نخ دندان کشیدن و عدم استعمال دخانیات از جمله راهکارهایی هستند که باعث زود جوش خوردن ایمپلنت می شوند.

۲ دیدگاه در “علائم جوش نخوردن ایمپلنت چیست؟ +5 راه برای جوش خوردن ایمپلنت

  1. نیما فلاحی می گوید:

    دوره نقاهت بعد از کاشت ایمپلنت چقدر طول میکه ؟ درد ایمپلنت با مسکن قابل کنترل هست یا نیاز به مرخصی و استراحت هست ؟

  2. سمانه گیل آبادی می گوید:

    برای کاشت هر ایمپلنت دندان چند جلسه مراجعه نیاز هست ؟ در حال حاضر دوتا ایمپلنت دندان نیاز دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .