همه چیز درباره انواع ایمپلنت دندان (جنس، برند، طول درمان و …)

انواع ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی راه‌حلی پایدار و مؤثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. با پیشرفت‌ تکنولوژی، انواع ایمپلنت دندان برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت بیماران طراحی شده است. ایمپلنت دندان می‌تواند به شما کمک کند تا عمل جویدن و صحبت کردن خود را بهبود ببخشید، زیبایی و اعتماد به نفستان را افزایش دهید. فشار وارده بر دندان‌های باقیمانده را کاهش داده و استخوان فک خود را حفظ کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه چند نوع ایمپلنت داریم، مراحل درمان آن و انواع مختلف ایمپلنت از نظر جنس و برند صحبت کنیم.

قبل از شروع به خواندن، ابتدا ویدئوی زیر را ببینید تا با پروسه کاشت ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید:

 

انواع ایمپلنت براساس نوع فیکسچر

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های مدرن ترمیم دندان به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر به شدت محبوب شده است. این روش می‌تواند امکان جایگزینی دندان‌های از دست رفته را با یک دندان مصنوعی که به طور مستقیم در استخوان فک قرار می‌گیرد، فراهم ‌کند. انتخاب ایمپلنت مناسب نیازمند در نظر گرفتن عوامل زیر است:

انواع ایمپلنت براساس نوع فیکسچر

  • مشاوره با یک دندانپزشک متخصص برای ارزیابی وضعیت دهان و فک.
  • تعیین کیفیت و میزان استخوان موجود برای حمایت از ایمپلنت.
  • بررسی سابقه پزشکی برای اطمینان از نبود موانع درمانی.
  • در نظر گرفتن هزینه‌های کلی درمان و گزینه‌های مالی موجود.

اما تمام ایمپلنت‌ها یکسان نیستند. برخی از ایمپلنت‌ها در داخل استخوان فک قرار گرفته مانند مینی ایمپلنت، در حالی که برخی دیگر بر روی آن قرار می‌گیرند. در این قسمت از مقاله کلینیک دندانپزشکی مهرآوید به بررسی تفاوت انواع ایمپلنت دندان بر اساس نوع فیکسچر می‌پردازیم.

ایمپلنت اندواستیل (داخل استخوان)

ایمپلنت اندواستیل رایج‌ترین نوع ایمپلنت دندان است که در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و به دلیل پایداری و دوام بالا محبوبیت زیادی دارد. این نوع ایمپلنت با استفاده از فیکسچرهای خاصی ثابت می‌شود و سپس یک تاج دندانی بر روی آن قرار می‌گیرد. این ایمپلنت‌ها معمولاً از تیتانیوم ساخته می­شوند و به خاطر قدرت بالای اتصال به استخوان می‌توانند یک راه‌حل بلند مدت برای جایگزینی دندان شما باشند. به نقل از سایت verywellhealth درباره این نوع ایمپلنت دندانی:

These implants are placed in the bone. A support structure–such as a specialized screw or cylinder–is put into the underlying jaw bone and becomes incorporated into its structure. This type of implant can be used for one or multiple crowns

ایمپلنت ساب پریو استیل (روی استخونی)

ایمپلنت ساب پریو استیل نوع دیگری از انواع ایمپلنت است که بر روی استخوان فک قرار می‌گیرد. این ایمپلنت‌ها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که حجم استخوان کافی برای نصب ایمپلنت اندواستیل وجود نداشته باشد. ایمپلنت ساب پریو استیل با استفاده از فیکسچرهای خاصی بر روی استخوان فک ثابت می‌شود و سپس یک تاج دندانی بر روی آن قرار می‌گیرد.

ایمپلنت زایگوماتیک

ایمپلنت زایگوماتیک نوع خاصی از ایمپلنت است که در استخوان زایگوما یا گونه کاشته می‌شود. این ایمپلنت‌ها برای بیمارانی که فقدان شدید استخوان در ناحیه فک دارند، مناسب است. ایمپلنت زایگوماتیک به دلیل موقعیت خاص خود نیاز به مهارت و دقت بالایی در هنگام نصب دارد. به یاد داشته باشید که نوع ایمپلنتی که برای شما انتخاب می‌شود، بر اساس نیازها و شرایط خاص شما است؛ بنابراین برای انجام ایمپلنت لازم است با دندانپزشک­های کلینیک مهرآوید مشورت کنید تا با بهره­گیری از تخصص خود بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.

انواع ایمپلنت براساس مراحل درمان

انواع ایمپلنت براساس مراحل درمان

ایمپلنت‌های دندانی تنها برای زیبایی و بهبود عملکرد دهان نیستند، بلکه می‌توانند تأثیر مثبتی بر سلامت کلی فرد داشته باشند. مطالعات نشان داده‌اند که ایمپلنت‌ها می‌توانند به بهبود تغذیه و هضم غذا کمک کنند؛ زیرا افراد می‌توانند غذاهای مغذی‌تر و سخت‌تر را به راحتی بجوند.

درمان ایمپلنت دندان معمولاً شامل چند مرحله بوده که بسته به شرایط هر بیمار متفاوت است؛ اما به طور کلی برخی از ایمپلنت‌ها در یک مرحله نصب می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به دو مرحله برای نصب دارند. در این بخش به بررسی انواع روشهای ایمپلنت دندان بر اساس مراحل درمان می‌پردازیم.

ایمپلنت یک مرحله ای

ایمپلنت یک مرحله‌ای نوعی از ایمپلنت است که در یک جلسه جراحی در دهان قرار داده می‌شود و نیازی به جراحی دوم برای قرار دادن اباتمنت نیست. ایمپلنت یک مرحله‌ای به دلیل سادگی و سرعت انجام آن برای بسیاری از بیماران جذاب است. با این حال، این روش نیاز به مراقبت دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت به درستی ادغام شده است و عملکرد صحیح را ارائه می‌دهد.

در این روش، ایمپلنت در استخوان فک کاشته می­شود و بلافاصله یک تاج مصنوعی بر روی آن قرار می‌گیرد. در نتیجه زمان درمان کاهش می‌یابد و دیگر نیازی نیست شما برای چندین جلسه جراحی بارها به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. سایت icoi درباره معایب این نوع ایمپلنت گفته است:

Despite these advantages, one-piece dental implants do have a disadvantage in that they are less flexible than the two-piece implant due to their single-unit construction. This lack of flexibility prevents more detailed adjustments once placed.

ایمپلنت دو مرحله ای

ایمپلنت دو مرحله‌ای یکی از انواع ایمپلنت است که نیاز به دو جلسه جراحی دارد. ایمپلنت دو مرحله‌ای با ارائه زمان بیشتر برای بهبود و ادغام استخوان می‌تواند نتایج مطلوب‌تری را به همراه داشته باشد. این نوع ایمپلنت با استفاده از یک پایه قوی برای تاج دندانی، می‌تواند به ایجاد دندان‌هایی طبیعی‌تر کمک کند.

در مرحله اول، ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس پوست روی آن بسته می‌شود. پس از چند هفته یا چند ماه، در جلسه دوم جراحی، تاج مصنوعی بر روی ایمپلنت قرار داده می­شود. در این روش به زمان بیشتری برای بهبود استخوان فک و ادغام آن با ایمپلنت نیاز است.

ایمپلنت فوری

در روش ایمپلنت فوری، ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان نصب می‌شود. ایمپلنت فوری با ارائه یک راه‌حل سریع برای جایگزینی دندان برای بیمارانی که به دنبال نتایج فوری هستند، مناسب است. این روش، زمان درمان را به حداقل می‌رساند و بیمار را از نیاز به مراجعه برای چندین جلسه جراحی راحت می‌کند.

با این حال ایمپلنت فوری فقط در موارد خاصی مناسب است و انجام آن باید توسط یک دندانپزشک متخصص تصمیم‌گیری شود. در نهایت، انتخاب نوع ایمپلنت به نیازها و شرایط خاص هر فرد بستگی دارد؛ بنابراین در اسرع وقت با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کرده و از یک لبخند سالم و زیبا لذت ببرید.

انواع ایمپلنت براساس جنس

انواع ایمپلنت براساس جنس

ایمپلنت دندان می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد که معمولاً از لحاظ مقاومت، سازگاری، قیمت و عوارض متفاوت هستند. ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر اعتماد به نفس و روحیه فرد داشته باشند. داشتن دندان‌هایی که به نظر طبیعی و زیبا می‌آیند، می‌تواند به افراد کمک کند تا در اجتماع احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

اما در پاسخ به سؤال چند نوع ایمپلنت دندان داریم؟ باید بگوییم که به طور کلی ایمپلنت دندان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: ایمپلنت دندان فلزی و ایمپلنت دندان غیرفلزی. ایمپلنت­های دندان فلزی ایمپلنت‌هایی هستند که از جنس فلز یا آلیاژهای فلزی ساخته شده‌اند. ایمپلنت­های دندان غیرفلزی نیز ایمپلنت‌هایی هستند که از جنس سرامیک، پلیمر، کربن یا مواد دیگری ساخته شده‌اند.

ایمپلنت دندان فلزی معمولاً مقاوم‌تر، پایدارتر و ماندگارتر از انواع ایمپلنت دندان غیرفلزی بوده؛ اما از طرف دیگر ایمپلنت غیرفلزی زیباتر، طبیعی‌تر و سازگارتر با بافت‌های دهانی است. برای انتخاب از بین این دو نوع ایمپلنت دندان باید با توجه به نیازها و بودجه خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا یکی از جنس‌های جدید و مدرن در دنیای ایمپلنت دندان است که از سرامیک زیرکونیا ساخته می‌شود. زیرکونیا دارای رنگ سفید، زیبایی بالا، شفافیت و سازگاری با بافت‌های دهانی بوده و گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی است که به فلز حساسیت دارند. زیرکونیا می‌تواند باعث کاهش احتمال عفونت، التهاب یا ناسازگاری ایمپلنت شود؛ اما برای بیمارانی که دارای استخوان کم یا ضعیف هستند، مناسب نیست. به نقل از سایت edimplant درباره طول عمر ایمپلنت زیرکونیا:

Zirconia implants can last decades, even a lifetime in certain scenarios.

ایمپلنت تیتانیوم

تیتانیوم یکی دیگر از انواع ایمپلنت است که به دلیل سازگاری بالا با بافت‌های بدن و دوام طولانی‌مدت جزو پرکاربردترین و محبوب‌ترین جنس‌ها برای ایمپلنت‌های دندان محسوب می­شود. این ایمپلنت از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده و همان‌طور که می­دانیم جنس تیتانیوم مقاومت بالا، سبکی، سازگاری با استخوان و مقاومت در برابر خوردگی دارد و معمولاً باعث عوارض یا حساسیت خاصی نمی‌شود. همچنین می‌تواند با دندان­های مصنوعی از جنس‌های مختلف نیز سازگار باشد. این نوع ایمپلنت برای بیمارانی که نسبت به فلزات حساسیت دارند، گزینه خوبی نیست.

انواع ایمپلنت براساس برند

انواع گوناگون ایمپلنت دندان از برند‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که معمولاً از لحاظ کیفیت، قیمت، ضمانت، خدمات پس از فروش و شهرت تفاوت دارند. در حالت کلی برندهای ایمپلنت دندان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: برند ایمپلنت ایرانی و برند ایمپلنت خارجی.

برند ایمپلنت ایرانی معمولاً ارزان‌تر، دردسترس­تر و مطابق‌تر با شرایط بازار داخلی است؛ اما ایمپلنت‌های خارجی از کیفیت بالا‌تر و طراحی پیشرفته‌تری برخوردار بوده و برندهای شناخته‌شده‌تری دارند. برندهای خارجی ایمپلنت دندان را در خارج از کشور طراحی کرده و می‌سازند و سپس این ایمپلنت‌ها وارد کشور می‌شوند. برخی از کشورهای مطرح در تولید بهترین برند ایمپلنت دندان عبارت­ اند از: آمریکا، سوئیس، آلمان و کره جنوبی. در ادامه بعضی از برند‌های خارجی را به شما معرفی می­کنیم.

انواع ایمپلنت براساس برند

استراومن (Straumann)

استراومن یکی از پیشروان در زمینه تولید انواع ایمپلنت دندانی با فناوری‌های نوآورانه است که در کشور سوئیس تأسیس شده و در بیش از 100 کشور فعالیت دارد. این برند‌ معروف و معتبر ایمپلنت دندان دارای تکنولوژی‌های پیشرفته، محصولات باکیفیت، ضمانت بلندمدت و خدمات پس از فروش عالی است. استراومن برای بیمارانی که ایمپلنت دندان با کیفیت بالا و مطمئن می‌خواهند یک گزینه ایده آل محسوب می‌شود.

نوبل بایوکر (Nobel Biocare)

نوبل بایوکر معروف به عرضه ایمپلنت­های باکیفیت، یکی از برند‌های مشهور و محبوب ایمپلنت دندان است که این برند نیز در سوئد تأسیس شده و در بیش از 80 کشور فعالیت دارد. نوبل بایوکر دارای تکنولوژی‌های نوین، محصولات متنوع، ضمانت متوسط و خدمات پس از فروش است.

آلفا بیو (Alpha Bio)

آلفا بیو یکی از برند‌های معروف و مورد اعتماد انواع ایمپلنت دندان بوده که برای اولین بار در اسرائیل تأسیس شد و هم‌اکنون در بیش از 60 کشور فعالیت دارد. این برند با تکنولوژی‌های ساده، محصولات کارآمد، ضمانت کوتاه و خدمات پس از فروش متوسط خود توانسته است با بسیاری از بیمارستان‌ها همکاری داشته باشد. آلفا بیو از برند‌های ارزان‌تر ایمپلنت دندان محسوب می­شود و برای بیمارانی که به دنبال ایمپلنت دندان با کیفیت خوب و قیمت پایین هستند، مناسب‌تر است.

بیوهورایزن (BioHorizons)

بیوهورایزن یکی از برند‌های جدید و روبه‌رشد ایمپلنت دندان محسوب می­شود. این برند نوپا در آمریکا تأسیس شد و با تأکید بر طراحی مبتنی بر تحقیقات و عملکرد بالا در بیش از 40 کشور فعالیت دارد. بیوهورایزن دارای تکنولوژی‌های پیشرفته، محصولات نوآورانه، ضمانت بلندمدت و خدمات پس از فروش عالی است. این برند آمریکایی از برند‌های گران ایمپلنت دندان محسوب می‌شود.

انواع مختلف ایمپلنت

نتیجه گیری

ایمپلنت‌های دندانی یکی از شگفت‌انگیزترین پیشرفت‌ها در عرصه دندانپزشکی هستند که به افراد امکان می‌دهند تا عملکرد و زیبایی دندان‌های خود را بازیابند. این روش مؤثر، جایگزینی مناسب برای دندان‌های از دست رفته است و نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

ایمپلنت حرفه ای تهران

با توجه به نیازهای فردی و با مشاوره با متخصصان کلینیک دندانپزشکی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران است ، ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند به یک راه‌حل دائمی و مطمئن برای بازیابی لبخند زیبا و عملکرد طبیعی دهان شما تبدیل شوند. امیدواریم که این مقاله به شما در فهم عمیق‌تر انواع ایمپلنت دندانی و انتخاب بهترین گزینه کمک کرده باشد.

 

سوالات متداول

1- ایمپلنت چند نوع است؟

ایمپلنت زیگوماتیک، ایمپلنت زیرکونیا، تیتانیوم، ایمپلنت اندو استیل، ساب پریو استیل، ایمپلنت یک مرحله ای، دو مرحله ای و فوری و …. از انواع مختلف ایمپلنت دندانی هستند.

2- تفاوت انواع ایمپلنت ها در چیست؟

انواع ایمپلنت های دندانی بر اساس نوع فیکسچر، مراحل درمان، جنس ایمپلنت و نوع برند با هم تفاوت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .