ایمپلنت دندان در بارداری کاری پررسیک یا کم خطر؟!

ایمپلنت دندان در بارداری

اگر شما از افرادی هستید که باردار بوده و قصد کاشت دندان و انجام ایمپلنت را دارید، باید در مورد خطرات ایمپلنت دندان در بارداری آگاهی داشته باشید. ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. با استفاده از این روش می‌توانید دندان‌هایی شبیه به دندان طبیعی خود داشته باشید؛ اما دقت کنید که در انجام ایمپلنت اغلب از داروهای بی حسی بسیار قوی استفاده می‌شود و این مسئله ممکن است روی جنین تاثیر منفی بگذارد. با ما همراه باشید تا شما را با ریسک‌های انجام ایمپلنت در بارداری آشنا کنیم.

ایمپلنت دندان در بارداری/ ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت و بارداری

درمان‌های دندانپزشکی هم چون عصب‌کشی، پر کردن دندان، جرم گیری و… در دوران بارداری هیچ منعی ندارند و شما می‌توانید در تمام دوران حاملگی خود این درمان‌ها را انجام دهید؛ اما ایمپلنت این گونه نیست. ایمپلنت یکی از درمان‌های دندانپزشکی است که برای انجام آن از بیهوشی و بی حسی موضعی استفاده می‌شود. در این درمان لثه بیمار شکافته شده و همین مسئله باعث سخت بودن این عمل در سه‌ماهه اول بارداری است.

اگر طبق نظر پزشکتان برای کاشت ایمپلنت برای شما باید از داروهای بیهوشی استفاده شود، به هیچ عنوان نباید در سه‌ماهه نخست بارداری این درمان را انجام دهید؛ چراکه این جراحی ریسک بالایی برای مادر و جنین دارد؛ بنابراین باید دقت داشته باشید که اگر در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری هستید، انجام ایمپلنت برای شما هیچ خطری ندارد. شما می‌توانید از ماه سوم به بعد به راحتی جراحی ایمپلنت را انجام دهید.

جراحی ایمپلنت در بارداری

همان طور که می‌دانید، بدن بانوان در طول دوران بارداری دچار تغییرات متنوعی شده و این مسئله باعث نیاز بیشتر مادر به مواد مغذی می­شود. همچنین مادران باردار باید به بهترین نحو از بدن خود محافظت کنند. انجام جراحی ایمپلنت دندان در بارداری ممکن است اضطراب زیادی به مادر و جنین وارد کند؛ به همین خاطر بسیاری از دندانپزشکان به مادر توصیه می‌کنند تا پایان دوره بارداری این درمان را به تعویق بیندازند.

برای انجام جراحی ایمپلنت در ابتدا دندانپزشک از داروهای بیهوشی یا بی حسی استفاده می‌کند. سپس بر اساس وضعیت استخوان فک دهان بیمار، لثه باز می‌شود و پایه ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می‌دهد. پس از آن بیمار باید مدتی منتظر جوش خوردن پایه ایمپلنت درون استخوان فک شود. پس از جوش خوردن ایمپلنت، تاج دندان که شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی دارد، روی پایه نصب می‌شود. مهم‌ترین مسئله در انجام ایمپلنت در دوران بارداری استفاده از داروهای بیهوشی بوده که ممکن است باعث آسیب رسیدن به مادر و جنین شود.

عوارض ایمپلنت در بارداری

عوارض ایمپلنت در بارداری

انجام ایمپلنت در زمان بارداری ممکن است با عوارض بسیار زیادی همراه باشد. در این زمان بدن بانوان در حساس‌ترین وضعیت خود قرار دارد و استفاده از این روش ممکن است با خطرات زیادی همراه باشد. از جمله عوارض انجام جراحی ایمپلنت در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس: یکی از مهم‌ترین عوارض ایمپلنت ایجاد استرس در مادر است. ایمپلنت نیز مانند هر نوع جراحی دیگری باعث ایجاد استرس می‌شود. زمانی که مادر استرس داشته باشید، فشار خونش بالا می‌رود و همین مسئله ممکن است به جنین آسیب برساند.
  • پایین آمدن سطح کلسیم مادر: همان طور که گفته شد، پایه ایمپلنت (فیکسچر) درون استخوان فک قرار می‌گیرد. این پایه با استفاده از کلسیم موجود در بدن به استخوان جوش می‌خورد. در دوران بارداری جنین به کلسیم بدن مادر نیاز دارد و انجام این جراحی باعث کاهش میزان کلسیم بدن مادر می­شود.
  • خطر عفونت: بدن مادر در دوران بارداری بسیار حساس است. انجام ایمپلنت دندان در بارداری ممکن است خطر عفونت لثه را افزایش دهد و سیستم ایمنی بدن مادر را در حالت دفاعی قرار دهد.
  • عوارض بیهوشی: در برخی مواقع ممکن است پزشک برای شما داروی بیهوشی تجویز کند. بیهوشی در مدت زمان انجام جراحی ممکن است به شما و جنین آسیب‌های جبران ناپذیری بزند.
  • وجود اشعه ایکس: یکی از مضرترین اشعه‌ها برای مادر و جنین اشعه ایکس است. برای این که دکتر بتواند وضعیت فک شما و دندان از دست رفته را ببیند، نیاز به عکس دارد. عکس‌های ایمپلنت نیز با استفاده از اشعه ایکس گرفته می‌شوند. این اشعه باعث ایجاد مشکلات متعددی در مادر و جنین می‌شود.

به نقل از سایت riograndeoralsurgery:

One of the reasons why dental implant surgery during pregnancy is risky is because there are changes in oral health during pregnancy that can increase the likelihood of dental implant failure.

ایا در بارداری می‌توان ایمپلنت انجام داد؟

ایا در بارداری می‌توان ایمپلنت انجام داد؟

به طور کلی بهتر است این درمان را در زمان بارداری انجام ندهید. در صورتی که دندان از دست رفته مشکل یا دردی در دهانتان ایجاد نکرده است، بهتر بوده تا پایان زمان بارداری صبر کنید؛ اما اگر می‌خواهید این درمان را در دوران بارداری خود انجام دهید، بهتر است سه‌ماهه نخست را به اتمام رسانده باشید و پزشک شما برای انجام این درمان از بی حسی‌های موضعی استفاده کند. در دوران بارداری به هیچ عنوان از داروهای بیهوشی استفاده نکنید.

برای کاشت دندان بهتر است از دندانپزشکان مجرب استفاده کنید تا خطرات ناشی از این درمان را به حداقل میزان ممکن برسانید. پزشکان مجرب می‌توانند در کمترین زمان ممکن کاشت دندان را از طریق بی حسی موضعی برای شما انجام دهند، البته دقت داشته باشید که انجام ایمپلنت در دوران بارداری ممکن است طول مدت دوران نقاهت شما را  افزایش دهد. همچنین اگر به فکر سلامتی جنینتان هستید، بهتر است از انجام این درمان صرف نظر کنید.

در انتها توصیه میکنیم ویدئوی زیر را حتما ببینید:

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با خطرات و عوارض ایمپلنت دندان در دوران بارداری آشنا کنیم. ایمپلنت ممکن است عوارض متعددی به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به کاهش کلسیم مادر، خطرات ناشی از اشعه ایکس، ایجاد استرس و… اشاره کرد.

سعی کنید برای انجام ایمپلنت دندان در بارداری تا پایان این دوره یا انتهای سه‌ماهه اول آن صبر کنید. شما می‌توانید این درمان را در کلینیک دندانپزشکی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران محسوب می شود، انجام دهید. این کلینیک با استفاده از دندانپزشکان مجرب خود در کمترین زمان دندان‌های شما را درمان می‌کند.

سوالات متداول

1- آیا ایمپلنت در بارداری امکان‌پذیر است؟

بله، با شرایط خاصی این کار انجام می شود. ولی به طور کلی بهتر است این درمان را در زمان بارداری انجام ندهید.

2- بهترین زمان برای ایمپلنت در بارداری چه زمانی است؟

اگر می‌خواهید این درمان را در دوران بارداری خود انجام دهید، بهتر است سه‌ماهه نخست را به اتمام رسانده باشید و پزشک شما برای انجام این درمان از بی حسی‌های موضعی استفاده کند. در دوران بارداری به هیچ عنوان از داروهای بیهوشی استفاده نکنید.

3- خطرات ایمپلنت در دوران بارداری چیست؟

ایجاد استرس در مادر، پایین آمدن سطح کلسیم مادر، خطر عفونت لثه، عوارض داروی بیهوشی و وجود اشعه ایکس که برای جنین مضر است از عوارض ایمپلنت در دوران بارداری می باشند.

۲ دیدگاه در “ایمپلنت دندان در بارداری کاری پررسیک یا کم خطر؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .