فیکسچر ایمپلنت چیست؟ همه چیز درباره فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر ایمپلنت

ایمپلنت دندانی مصنوعی است که جایگزین دندان اصلی می‌شود. ایمپلنت طی یک عمل جراحی یک یا دومرحله‌ای در دهان شما قرار می‌گیرد و از چند قسمت مهم تشکیل شده است. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن فیکسچر ایمپلنت دندان بوده که در استخوان قرار می‌گیرد و باقی قسمت‌ها به آن متصل می‌شوند.

انتخاب قسمت‌های مختلف و انجام یک جراحی موفق به تخصص پزشک بستگی دارد؛ به همین دلیل لازم است برای انتخاب پزشک خود کمی تحقیق کنید. برای اینکه به بهترین شکل ممکن ایمپلنت را انجام دهید، میتوانید با متخصصان ما مشورت کنید.

فیکسچر دندان چیست؟

فیکسچر دندان چیست؟
عکس فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر چیست؟ زمانی که صحبت از فیکسچر ایمپلنت دندان به میان می‌آید، منظور پیچ کوچک استوانه‌ای ‌شکلی است که از آن به نام پست ایمپلنت نیز یاد می‌شود. این پیچ در استخوان فک کاشته شده و نقش ریشه دندان ‌مصنوعی یا همان ایمپلنت را بازی می‌کند.

اگر تمایل دارید بیشتر بدانید که فیکسچر دندان چیست، باید بگوییم که طراحی این پیچ به‌گونه‌ای بوده که مانند ریشه اصلی دندان دارای پایه‌ای مخروطی شکل است. این قسمت پس از کاشت نیاز به زمان دارد تا بتواند با استخوان فک ترکیب شود. فیکسچرها متناسب با دندانی که قرار است جایگزین آن شوند، دارای اندازه‌های مختلفی هستند. به‌عنوان‌مثال پست ایمپلنت دندان‌های مولر نسبت به سایر دندان‌ها قطر بیشتری دارد. در حالی که فیکسچر دندان‌های ثنایا از قطر کم‌تری برخوردار هستند.

فیکسچر، به عنوان یکی از اجزای ایمپلنت دندان  اغلب زمانی کاربرد دارد که استخوان فک توده مورد نیاز برای نگه‌داشتن ایمپلنت را نداشته نباشد. فیکسچرهای کنونی به‌صورت کلی بسیار تخصصی‌تر از فیکسچرهای سنتی هستند.  فیکسچرها پس از اینکه با استخوان به‌خوبی ادغام شدند، قابلیت اتصال به بخش‌های دیگر ایمپلنت مانند اباتمنت را پیدا می­کنند. به نقل از سایت meetdandy درباره فیکسچر ایمپلنت:

The implant fixture is a screw-shaped metal rod that is inserted into the jaw bone to serve as a replacement for the tooth root. It is typically made of titanium, a biocompatible material that fuses well with bone. In some instances zirconia is used, particularly for patients who may have an allergy to titanium

جنس فیکسچر ایمپلنت
پایه فیکسچر مانند ریشه، مخروطی شکل است.

جنس فیکسچر ایمپلنت

عکس پیچ ایمپلنت

تکنولوژی مورد استفاده در زمینه بهداشت دهان و دندان، توانسته است مواد و آلیاژهای مختلفی را به دست آورد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و خواص منحصربه‌فردی هستند. بااین‌حال محبوب‌ترین و رایج‌ترین آلیاژهایی که فیکسچر ایمپلنت دندان از آن ساخته می‌شود، تیتانیوم و زیرکونیوم هستند که در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر کدام خواهیم داد:

  • تیتانیوم: می‌توان گفت که متداول‌ترین ماده­ای که به‌عنوان جنس فیکسچر ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیتانیوم است. دلیل آن نیز این بوده که علاوه بر دوام بسیار بالایی که دارد، به‌خوبی نیز می‌تواند با استخوان فک ترکیب شود و البته نسبت به سایر آلیاژها مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • زیرکونیوم: این ماده که به‌تازگی به دنیای دندانپزشکی معرفی شده است، مناسب کسانی بوده که به فلز حساسیت دارند و تیتانیوم برای آن‌ها ماده مناسبی نیست. در ضمن به دلیل قابلیت ساخت یک‌تکه نوید جراحی آسان‌تری را می‌دهد.

کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟

کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟

برای اینکه فیکسچر ایمپلنت دندان در دهان شما کاشته شود، ابتدا لثه برش داده می­شود. پس از آنکه لثه باز شده و استخوان دیده شد، در استخوان سوراخ‌هایی ایجاد می­کنند تا پست ایمپلنت در آن به‌عنوان ریشه کاشته شود. در این عمل برای کاهش درد از تزریق موضعی استفاده می‌شود. به نقل از سایت willowglendentalspecialists درباره این پروسه:

The dentist will first move the gums away and then drill a precise hole in the bone before placing the fixture directly inside the hole. This component will essentially serve as the new “roots” for the prosthetic tooth. The implant fixture is given time to heal and achieve osseointegration, in which the bone fuses to the fixture, creating a solid and permanent base.

اکنون که دانستید کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟ باید از این موضوع نیز مطلع شوید که برای جلوگیری از برش‌های چندباره ممکن است پروتزی موقت بر روی پست ایمپلنت قرار داده شود. دلیل آن نیز این است که باید مدت زمانی بین گذاشتن پست و باقی عمل ایمپلنت فاصله بیفتد تا پست و استخوان با یکدیگر ترکیب شوند.

فیکسچر چگونه انتخاب می ‌شود؟ (توسط پزشک)

کاشت فیکسچر دندان
پزشک شما باید پیت ایمپلنت را انتخاب کند.

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز ذکر کردیم، فیکسچر ایمپلنت دندان دو نوع تیتانیومی و زیرکونیومی دارد. این دو جنس فیکسچر از نظر پایه نیز با یکدیگر تفاوت دارند؛ اما آیا می‌دانید فیکسچر چگونه انتخاب می ‌شود؟ برای انتخاب پست ایمپلنت تنها مرجع مهم برای تصمیم‌گیری، خود پزشک است. او باتوجه‌ به نوع برش، دندانی که قرار است جایگزین شود و موارد بسیار زیاد دیگر تصمیم می‌گیرد پستی که مناسب­ تر است، در درون دهان شما جای دهد.

مراقبت ‌های پس از کاشت فیکسچر

پس از اینکه فیکسچر ایمپلنت دندان را طی یک عمل جراحی در لثه قرار دادید، لازم است از آن مراقبت کنید تا بتواند در بهترین شرایط با استخوان فک شما ترکیب شود و قابلیت نگه‌داری باقی قسمت‌ها را داشته باشد. برای این کار بهتر است بدانید که نه‌تنها این عمل، بلکه هر عمل جراحی دیگری 2 تا 3 روز زمان نیاز دارد تا بتواند شروع به بهبود یافتن کند. پس بهترین کار این است که در این دوران به‌خوبی مراقبت‌های ذکر شده را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

یکی از اولین اقدامات به‌عنوان مراقبت های پس از کاشت فیکسچر این است که برای کاهش التهاب و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. احتمال خونریزی تا 24 ساعت امری طبیعی است، پس نگران نباشید و یک گاز استریل را با فشار دندان به محل خونری زی محکم کنید. می‌توانید از داروهای ضددرد برای تسکین دردتان کمک بگیرید. درباره درمان دندان درد مطلب جامعی داریم که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید.

بهتر است از نوشیدن مایعات گرم و خوردن غذاهای گرم خودداری کنید تا انعقاد خون به‌خوبی انجام شود. غذاهای نرم و خنک مانند بستنی یا تخم‌مرغ آب‌پز خنک بهترین گزینه ­ها هستند.

مراقبت ‌های پس از کاشت فیکسچر

توصیه می‌کنیم 2 الی 3 روز اول هیچ فعالیت بدنی شدیدی نداشته باشید تا هم دوران نقاهت را به‌آرامی سپری کنید و هم فیکسچر از محل خود خارج نشود. در روز اول بهتر است از مسواک‌زدن خودداری کنید و پس از آن نیز باید با آرامش این کار را انجام دهید. درصورتی‌که پس از 3 روز، خونریزی و درد غیرقابل‌تحمل بود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

کاشت ایمپلنت‌ زمانی به بهترین شکل انجام می‌شود که همه بخش‌های آن به‌درستی انتخاب شده و به بهترین شکل در جای خود قرار داده شوند؛ چراکه ایمپلنت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و هرکدام وظیفه خاصی دارند. فیکسچر ایمپلنت دندان یکی از بخش‌های اصلی ایمپلنت است و وظیفه آن این بوده که نقش ریشه دندان ‌مصنوعی شما را بازی کند. با این‌حال بهترین کار این است که از متخصصان حرفه‌ای بهترین مرکز ایمپلنت تهران کمک بگیرید تا از همان گام اول از نتیجه نهایی مطمئن باشید.

 

 

سوالات پر تکرار شما

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

فیکسچر یا پایه‌ ایمپلنت، قسمتی از ایمپلنت دندان است که درون استخوان فک، قرار داده شده و از مهم ترین اجزای ایمپلنت دندان است.

انواع فیکسچر ایمپلنت چیست؟

از انواع فیکسچر ایمپلنت میتوان به اندوستال، ساب پریوستئال و زیگوماتیک اشاره کرد.

کاشت فیکسچر دندان چگونه است؟

برای کاشت فیکسچر ایمپلنت در دهان شما، ابتدا لثه برش داده می­شود. پس از آنکه لثه باز شده و استخوان دیده شد، در استخوان سوراخ‌هایی ایجاد می­کنند تا پست ایمپلنت دندان در آن به‌عنوان ریشه کاشته شود. گفتنی است در این عمل برای کاهش درد ایمپلنت دندان از تزریق موضعی استفاده می‌شود.

۵ دیدگاه در “فیکسچر ایمپلنت چیست؟ همه چیز درباره فیکسچر ایمپلنت

    • mehravidclinic می گوید:

      برای یک فک، ایمپلنت کامل انجام دهد به طور متوسط به ۶ ماه زمان نیاز خواهد داشت. البته در صورت نیاز به پیوند استخوان و سینوس لیفت این زمان افزایش پیدا خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .