همه چیز درباره ترمیم دندان + هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

ترمیم دندان

داشتن دندان‌های پوسیده یا شکسته علاوه بر این که ظاهر شما را نامرتب جلوه می‌دهد، مانع از جویدن خوب غذا  و گاهی درد معده و دندان را نیز به همراه دارد. تنها راه نجات از این مشکل، ترمیم دندان است. به همین دلیل، بهترین کار این است که با مشاهده پوسیدگی هرچند جزئی از کمک یک دندانپزشک بهره ببرید، البته از آنجایی که بهداشت دهان و دندان امری بسیار مهم است که سایر ارگان‌های شما را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، باید همیشه به دنبال بهترین متخصصی باشید که می‌شناسید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری در خصوص ترمیم کردن دندان بپردازیم.

ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان چیست؟

آیا دندان‌های شما پوسیده‌اند، آسیب‌دیده‌اند یا شکسته‌‍اند؟ در هر کدام از این حالت باید به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند که سلامت دندان‌های خود را بازیابید. آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کنند که دندان خود را ترمیم کنید؛ اما سؤال اینجا است که منظور از ترمیم دندان چیست؟

تمرکز اصلی ترمیم دندان بر حل مشکلات دندان یا جایگزین‌کردن دندان جدید به ‌جای دندان اصلی بوده که کارایی خود را از دست داده است و نمی‌توان آن را حفظ کرد. در این شیوه، هدف اصلی ارتقای سلامت و بهداشت دهان و عملکردهای دندان مانند جویدن و گاز گرفتن است. ترمیم کردن دندان نه ‌تنها مشکلات دندانی را حل می‌کند که منجر به درد شده‌اند؛ بلکه از نظر زیبایی نیز به‌ ظاهر دندان شما کمک می‌شود.

به نقل از سایت clevelandclinic در رابطه با اهمیت ترمیم دندان:

Restorative dentistry gives you the best chance at long-lasting oral health. Your dentist can help restore your smile to full function by fixing damaged or decayed teeth. This improves your ability to eat, speak and chew.

 انواع ترمیم دندان

 انواع ترمیم دندان

شاید شما هم بر این باور باشید که رفع پوسیدگی ظاهری دندان تنها شیوه ترمیمی است که دندان‌پزشکان استفاده می‌کنند؛ اما بد نیست بدانید که انواع ترمیم دندان طیف گسترده‌ای از روش‌ها را در برمی‌گیرد که بسته به مشکل شما و با نظر متخصص انتخاب می‌شوند. این تکنیک‌ها به شرح زیر هستند:

  • پر کردن دندان: رایج‌ترین نوع ترمیم دندان، پر کردن آن است. در این روش، دندان‌های پوسیده شناسایی شده و به تشخیص دکتر با کمک مواد مختلفی مانند آمالگام (فیلر نقره) یا کامپوزیت پر می‌شوند. در این بین، انتخاب این مواد به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  • روکش کردن دندان: کلاهک‌هایی که ظاهری شبیه به سایر دندان‌های شما دارند و از نظر اندازه یا شکل مشابه دندان اصلی هستند، روکش دندان نامیده می‌شوند. این کلاهک‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دندان خود را بازیابی کنید. روکش‌ها اغلب به‌ عنوان تاج در ایمپلنت یا پس از کانال‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بریج: دندان‌های مصنوعی که بریج دندان نامیده می‌شوند، می‌توانند فاصله دندان‌های از دست ‌رفته را پر کنند. آن‌ها در امتداد تاج‌ دندان‌های کناری قرار می‌گیرند و به کمک مواد مخصوص در جای خود مستحکم می‌شوند.
  • ایمپلنت: اگرچه امروزه ایمپلنت به‌ عنوان روشی برای زیبایی استفاده می‌شود؛ اما کاربرد اصلی آن در ترمیم دندان است. ایمپلنت‌ها از یک پایه مشابه ریشه دندان تشکیل می‌شوند که در استخوان قرار می‌گیرد و بعد با روکشی به نام پروتز پوشانده می‌شود.
  • پروتز مصنوعی: پروتز‌ها دندان‌هایی از جنس رزین اکریلیک هستند که با فلز ترکیب شده‌اند. ویژگی اصلی این دندان‌ها این است که قابلیت جابه‌جایی دارند و می‌توان از این روش برای تک دندان یا کلیه دندان‌ها به ‌صورت یک ‌شکل استفاده کرد. وظیفه پروتز‌های مصنوعی پر کردن شکاف و ایجاد ظاهر طبیعی است.

 چه موقع دندان به ترمیم نیاز دارد؟

 چه موقع دندان به ترمیم نیاز دارد؟

ترمیم‌ کردن دندان برای همه افراد مناسب نیست و این که چه موقع دندان به ترمیم نیاز دارد؟، به نظر متخصص شما بستگی دارد، اما به طور کلی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان‌های پوسیده و دندان‌هایی که دارای حفره ناشی از عفونت و از بین ‌رفتن مینای دندانی دارند.
  • دندان‌هایی که بر اثر ضربه ترک خورده‌اند.
  • دندان‌هایی که شکسته‌اند.
  • دندان‌هایی که نیاز به کشیدن دارند.
  • دندان‌هایی که قبلاً پر شده‌اند و در اثر مرور زمان ضعیف شده‌اند.

پیشنهاد میکنیم ویدئوی زیر را درباره پوسیدگی دندان ببینید:

 

انواع مواد برای پر کردن و ترمیم دندان

همان ‌طور که پیش ‌از این نیز ذکر کردیم، گاهی دندان دارای حفره‌ای است که پزشک تشخیص می‌دهد که پر کردن آن ضروری است. در این صورت می‌تواند بسته به شرایط دندان از بین انواع مواد برای پر کردن و ترمیم دندان بهترین گزینه را انتخاب کند، اما این مواد چه هستند و در چه شرایطی انتخاب می‌شوند؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

پرکردن دندان با آمالگام یا فیلر نقره

پرکردن دندان با آمالگام یا فیلر نقره

یکی از رایج‌ترین موادی که برای پر کردن دندان استفاده می‌شود، مواد نقره‌ای رنگی است که حتماً بارها آن‌ها را دیده‌اید. آمالگام (Dental Amalgam) در واقع ماده‌ای است که دندانپزشکان با آن راحت‌تر از سایر مواد کار می‌کنند و از آنجایی که از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، برای بیماران مناسب‌تر خواهد بود. در واقع، فیلر نقره ترکیبی از فلزاتی مانند جیوه، مس، قلع و نقره است که در میان آن‌ها نقره ماندگاری بیشتری دارد. ترکیب تشکیل‌دهنده این ماده پر کردنی دندان شامل 50 درصد جیوه، 35 درصد نقره، 15 درصد قلع و سایر مواد است.

از Amalgam بیشتر برای حفره‌های بزرگ یا ترمیم دندان‌های عقبی استفاده می‌شود. از آنجایی که در هنگام جویدن غذا دندان‌های عقبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به ماده قوی برای تحمل فشار دارند که فیلر نقره از جمله آن‌ها است. از طرف دیگر، چون جنس این ماده از  نقره‌ای است، از نظر ظاهری برای دندان‌های جلو مناسب نیست. Amalgam به طور میانگین بین 8 الی 10 سال دوام دارد، به ‌سرعت محکم می‌شود و برای کودکان و دندان‌هایی که دسترسی به آن‌ها کار سختی است، بهترین گزینه به حساب می‌آیند.

پر کردن دندان با رزین کامپوزیت

برای دندان‌های جلویی که نیاز است ظاهری زیبایی داشته باشند، باید از موادی استفاده کرد که رنگ آن مشابه دندان‌های اصلی باشد. کامپوزیت (composite) مخلوطی از کوارتز یا شیشه بوده که در کنار زیبایی از استحکام بالایی نیز برخوردار است. از آنجایی که از این ماده برای پر کردن حفره‌های کوچک و متوسط استفاده می‌شود؛ نیازی به تحمل فشار نیست و این ماده می‌تواند بهترین انتخاب باشد. سایت mouthhealthy در تعریف این نوع ماده گفته است:

Composite resins, or tooth-colored fillings, provide good durability and resistance to fracture in small- to mid-size fillings that need to withstand moderate pressure from the constant stress of chewing. They can be used on either front or back teeth.

composite در عین استحکامی که دارد، به‌ سختی فیلر نقره نیست. ویژگی اصلی این ماده آن بوده که از نظر رنگ مشابه دندان است. در حقیقت، برای ساخت آن شیشه کوارتز، سیلیس یا مواد سرامیکی به پایه رزین افزوده شده و به ناحیه چسبانده می‌شود. سپس با تاباندن نور مخصوصی محکم می‌شود. اغلب دندان‌پزشک‌ها سعی می‌کنند رنگی متناسب با سایر دندان‌های شما انتخاب کنند.

ترمیم دندان پوسیده

ترمیم دندان پوسیده

باکتری‌های دندانی می‌‌توانند مینای دندان را بخورند و حفره‌ای بزرگ در آن ایجاد کنند. این دندان‌ها که پوسیده هستند، باید پر شوند تا قدرت تحمل جویدن را داشته باشند. طی پروسه ترمیم دندان پوسیده، متخصص بخش پوسیده را برمی‌دارد و سپس آن را با مواد پرکننده پر می‌کند. با این کار دیگر پوسیدگی پیشرفت نمی‌کند و آسیب به دندان کاهش می‌یابد.

یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های ترمیم دندان برای دندان‌های پوسیده، پر کردن آن‌ها است. زمانی که پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده باشد، پر کردن دندان می‌تواند به شما کمک کند تا دندان را از آسیب کامل محافظت کنید و دیگر نیازی به استفاده از گزینه‌هایی مانند ایمپلنت نداشته باشید.

هزینه ترمیم دندان

قطعاً شما نیز قبل از رفتن به دندان‌پزشکی ترمیمی برای ترمیم پوسیدگی یا شکستگی دندان خود نکات مهمی مانند هزینه ترمیم دندان را بررسی می‌کنید. درست است که این هزینه بستگی به عوامل مختلفی مانند قیمت مواد دارد؛ اما قبل از هر اقدامی باید بدانید که این هزینه برای سلامت شما و بهداشت دهان و دندانتان ضروری است. شما با یکبار هزینه‌ کردن می‌توانید مزایای زیادی به دست آورید که قابل‌چشم‌پوشی نیستند.

آنچه باید بدانید این است که به‌ طور کلی، قیمت ترمیم دندان متغیر است و بسته به حفره، میزان پوسیدگی دندان یا شکستگی، ماده پرکننده، تعداد دندان‌ها و … می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، در نظر داشته باشید که دامنه قیمتی آن می‌تواند از 600 هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان متغیر باشد.

مراقبت از دندان ترمیم شده

مراقبت از دندان ترمیم شده

درست است که با پیشرفت تکنولوژی ترمیم دندان بسیار محکم و ماندگار شده است و به ‌سرعت دوران نقاهت آن طی می‌شود، اما لازم است بدانید چه کارهایی را باید برای مراقبت از دندان ترمیم شده خود انجام دهید تا عمر مواد درون دندانتان بیشتر شود. کارهایی که بهتر است پس از ترمیم انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • از آنجایی که ممکن است طی چند ساعت اولیه دندان‌ درد داشته باشید، بهتر است از مسکن استفاده کنید تا با کاهش درد ناچار به فشار دادن دندان‌ها روی‌ هم نباشید.
  • سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. نیازی نیست که از غذاهای بسیار نرم استفاده کنید یا به خوردنی‌های خیلی محکم و سفت روی بیاورید. سعی کنید تا کاهش تورم و درد رژیم خود را تنظیم کنید.
  • سعی کنید تا زمانی که زخم‌های ناشی از ترمیم دندان که در لثه شما ایجاد شده‌اند، از بین نرفته‌اند، با سمت مقابل غذا بخورید. به ‌این ‌ترتیب، از گیر کردن تکه‌های غذا و عفونت جلوگیری خواهید کرد.
  • تا 48 ساعت دندان خود را با آب‌ نمک بشویید و از مسواک نرم استفاده کنید. پس از آن می‌توانید دوباره مانند همیشه مسواک بزنید یا از نخ دندان استفاده کنید.
  • در صورتی ‌که پس از ترمیم دندان درد زیادی را تجربه کردید یا دچار تورم شدید، از کیسه یخ برای درمان دندان درد و تورم استفاده کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم ویدئوی معرفی خدمات کلینیک مهراوید را مشاهده کنید:

 

سخن پایانی

داشتن دندان‌های خراب می‌تواند هم جسم شما را آزار دهد و هم از اعتماد به نفستان بکاهد. از این رو، لازم است تا  دست‌ به‌ کار شوید و برای سلامت دندان‌های خود فکری بکنید و  زیبایی را به لبخند خود بازگردانید. در کنار این مزیت، دیگر هنگام جویدن نیز هیچ دردی را احساس نمی‌کنید.

ترمیم دندان یکی از بهترین شیوه‌هایی است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند، به ‌شرط آن که با متخصصان حرفه‌ای سایت ما مشورت کنید. فراموش نکنید که تخصص و تجربه در کنار هم می‌توانند شما را به نتایج بهتری برسانند. از این رو، به کلینیک مهراوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران است، مراجعه کرده و همین ‌الان برای داشتن دندانی زیبا اقدام کنید.

 

سوالات متداول

1- ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان یک راهکار دندان‌ پزشکی برای بهبود عملکرد، ظاهر و ساختار دندان‌های  پوسیده یا از دست رفته است. دندان‌پزشکان عمومی به راحتی قادرند انواع ترمیم دندان را انجام دهند. هدف اصلی از ترمیم دندان تا حد امکان حفظ دندان‌های طبیعی است.

2- هزینه ترمیم دندان پوسیده چقدر است؟

قیمت ترمیم دندان متغیر است و بسته به حفره، میزان پوسیدگی یا شکستگی، ماده پرکننده، تعداد دندان‌ها و … می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، دامنه قیمتی آن در کلینیک دندانپزشکی مهراوید از 600 هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان متغیر است.

۲ دیدگاه در “همه چیز درباره ترمیم دندان + هزینه ترمیم دندان چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .