درمان پوسیدگی دندان در اطفال: برای دندان خراب کودکان چه کار باید کرد؟

درمان پوسیدگی دندان در اطفال

درمان پوسیدگی دندان در کودکان یکی از دغدغه‌های پدر و مادرها است.‌ کودکی که دندان او پوسیده شود در درازمدت ممکن است دندان او درد بگیرد به همین دلیل باید قبل از اینکه به اصطلاح به جاهای باریک کشیده شود پوسیدگی دندان آنها را درمان کرد. ما باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در اطفال دست به اقداماتی بزنیم تا با کمک آنها دندان‌های کودک پوسیده نشود یا پوسیدگی دندان به تعویق بیفتد و در صورت بروز پوسیدگی برای درمان آن اقدام کنیم. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد درمان پوسیدگی دندان در اطفال صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید.

توضیح دندانپزشک اطفال درباره دندان پوسیده کودکان :

پوسیدگی دندان کودکان

دندان پوسیده کودکان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همه ما پیش بیاید.‌ چون کودکان ما دندان‌های شیری دارند پوسیدگی دندان آنها به پوسیدگی دندان‌های شیری معروف است. به دلیل اینکه این مشکل ممکن است از سنین خیلی پایین شروع شود، این مشکل برای والدین و کودک اهمیت خاصی دارد.‌ پوسیدگی زودرس دندان‌های کودکان از بیماری‌های عفونی و شایع کودکان به شمار می‌رود و برای رفع پوسیدگی باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کرد. توصیه می‌شود با شروع رویش دندان‌ها کودک را نزد دندانپزشک اطفال ببرید. ویزیت‌های منظم نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و مصرف مواد قندی، باکتری‌ها از آن تغذیه کرده و مواد اسیدی تولید می‌کنند که سبب پوسیدگی دندان می‌شوند.

دلایل پوسیدگی زودرس دندان کودکان

دندان خراب کودکان

پوسیدگی دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد. دلایل پوسیدگی زودرس در کودکان عبارتند از:

تغذیه نامناسب

از مهم‌ترین دلایل پوسیدگی دندان تغذیه آنها است. خوردن غذاهای ناسالم همچون نوشیدنی‌های گازدار، تنقلات ناسالم و … سبب می‌شود دندان کودک در معرض پوسیدگی قرار بگیرد. ولی اگر کودک از غذاهای مغذی استفاده کند که سرشار از مواد معدنی و کلسیم و ویتامین D باشد لثه و بافت‌های دهان تقویت می‌شود. 

عدم رعایت بهداشت

دندان خراب بچه
عکس دندان خراب کودک

یکی دیگر از علت های دندان خراب کودکان، عدم رعایت بهداشت دهان کودک است. کودکان نمی‌توانند به خوبی مسواک بزنند، اگر کودک شما دوست دارد خودش مسواک بزند اجازه دهید روزی یک بار خود او این کار را انجام دهید و یک بار هم شما این کار را برای او انجام دهید. معمولا بعد از سنین ۷ یا ۸ سالگی کودک می‌تواند به تنهایی مسواک بزند. گفتنی است عدم رعایت بهداشت میتواند حتی باعث آفت دهان کودک نیز بشود.

عدم استفاده از نخ دندان

شاید با وجود مسواک زدن دندان کودک باز هم پوسیده شود و دلیل آن عدم استفاده او از نخ دندان است. از سن ۳ سالگی فاصله دندان‌ها کاهش یافته و مواد غذایی در لای دندان کودک گیر می‌کند. برای مراقبت از دندان و جلوگیری از دندان خراب بچه ها ، والدین باید برای کودک از نخ دندان استفاده کنند.

شیر خوردن شبانه کودک

 در دوران نوزادی وقتی کودک شیر می‌خورد شیر در اطراف دندان او تجمع کرده و لاکتوز موجود در شیر سبب پوسیدگی دندان می‌شود. به همین دلیل بعد از رویش دندان و بعد از خوردن شیر باید دندان‌ها را با گاز استریل پاک کرد تا از دندان پوسیده کودکان جلوگیری شود.‌

انتقال بزاق آلوده به دهان کودک

از آنجا که پوسیدگی دندان یک بیماری واگیردار است گاهی ممکن است بزاق پدر و مادر به بزاق کودک منتقل شود و باکتری‌ها از پدر و مادر به کودک انتقال یابد. این باکتری‌ها عامل پوسیدگی دندان هستند.

عکس دندان پوسیده

عدم مراقبت در دوران بارداری

یکی دیگر از دلایل دندان خراب بچه عدم مراقبت مادر در دوران بارداری است به این ترتیب که مادر در دوران بارداری باید به تغذیه و بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهد تا جنین او در سالیان بعد دندان‌های سالمی داشته باشد‌.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

مراحل درمان پوسیدگی دندان در کودکان

درمان پوسیدگی دندان کودکان تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارد. درمان پوسیدگی دندان به طور کلی به سه مرحله تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • فلوراید تراپی(Fluoride Therapy): فلوراید در انواع مختلفی وجود دارد و شامل ژل، محلول، فوم، وارنیش و … است‌. قرار دادن وارنیش قبل از اینکه شدت پوسیدگی زیاد شود کاربرد دارد. استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید هم از افزایش شدت پوسیدگی می‌کاهد. درمان دیگر آن قرار دادن فلوراید غلیظ روی دندان کودک تا مدت مشخص است تا دندان کودک سالم بماند.

healthline : Fluoride supports healthy tooth enamel and fights the bacteria that harm teeth and gums. Tooth enamel is the outer protective layer of each tooth

“فلوراید از مینای سالم دندان حمایت می کند و با باکتری هایی که به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند مبارزه می کند”

 

  •  فیشورسیلانت: این مرحله برای کودکانی که فاصله دندان‌های آنها زیاد است کاربرد دارد و ماده بی‌رنگی روی شیارهای دندان قرار می‌گیرد و شیارها را کم‌عمق می‌کند.
  •  روکش دندان: اگر پوسیدگی دندان کودک شدید باشد و با دو روش بالا نتوان رفع کرد از روکش دندان استفاده می‌شود. در این روش با بی‌حسی قسمت پوسیده دندان را خالی و با مواد ترمیمی یا با روکش فلزی جای آن را پر می‌کنند. در موارد شدیدتر عصب‌کشی دندان شیری انجام می‌شود.

 سخن پایانی

دندان‌های شیری کودکان هم نیاز به مراقبت دارند.

برای این منظور به دندانپزشک اطفال در کلینیک دندانپزشکی مهرآوید مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ما مراجعه کنید و سوالات خود را از ما بپرسید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

راهکار های درمان پوسیدگی دندان در کودکی چیست ؟

استفاده از درمان فلوراید تراپی، فیشورسیلانت و روکش دندان

علل تشدید پوسیدگی دندان چیست ؟

در رابطه با این موضوع به مواردی همچون تغذیه نامناسب ،عدم رعایت بهداشت ،عدم استفاده از نخ دندان ،شیر خوردن شبانه کودک ، اتقال بزاق آلوده به دهان کودک ،عدم مراقبت در دوران بارداری می توان اشاره کرد

 

۸ دیدگاه در “درمان پوسیدگی دندان در اطفال: برای دندان خراب کودکان چه کار باید کرد؟

  1. رعنا الله وردی می گوید:

    دندان خراب بچه من زیاد هست و عکس دندان خراب بچه مو هم براتون فرستادم. بنظرم یه دلیل مهمش اینه که درست مسواک نمیزنه بنظرتون چکار کنم که این وضعیت درست بشه؟

    • mehravidclinic می گوید:

      برای ذندون های فرزندتون اول نیاز هست که پیش متخصص دندانپزشکی کودکان ویزیت انجام بدن تا وضعیت تحت کنترل باشه و بعد اینکه مسواک زدن کودک تون مشکل داره بهتره شما براش مسواک بزنین که یاد بگیرن و بعد با کارهای هیجان انگیز مثل کارتونی که اکوزش میواک بچه رو داره و … ترغیبش کنین به این کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .