پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

پر کردن دندان

پر کردن دندان برای درمان پوسیدگی دندان انجام می شود. در طی عمل پر کردن، ناحیه پوسیده یا آسیب دیده دندان برداشته می شود و سپس این ناحیه با مواد پرکننده دندان پر می شود تا عملکرد و شکل دندان بازگردد.

در صورت عدم درمان، حفره ها ممکن است بزرگتر شده و به عمق دندان نفوذ کنند و باعث درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شوند. با پر کردن حفره دندان، دندانپزشک می تواند قسمت پوسیده دندان را برداشته و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

چرا باید پر کردن دندان انجام شود؟

پرکردن دندان یک راه نسبتا ساده و موثر برای درمان پوسیدگی دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان است. معاینات منظم دندان‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام حفره‌ها کمک کند و به دندانپزشک اجازه می‌دهد قبل از ایجاد مشکلات جدی‌تر، با پر کردن دندان درمان شوند.

پر کردن دندان همچنین می تواند:

  • زمانی که حفره باعث درد یا حساسیت می شود، پر کردن دندان می تواند به درمان دندان درد کمک کند.
  • از پرکردگی های همرنگ دندان می توان برای بازگرداندن ظاهر دندانی که تحت تأثیر پوسیدگی یا آسیب قرار گرفته است استفاده کرد.
  • با برداشتن قسمت پوسیده دندان و پر کردن حفره، دندانپزشک می تواند از ایجاد پوسیدگی بیشتر در ناحیه آسیب دیده جلوگیری کند.
  • مواد پرکننده می تواند به تقویت دندان و جلوگیری ازترک خوردن یا شکستن دندان کمک کند.

پر کردن دندان چگونه است

پر کردن دندان چگونه انجام می شود؟

عمل پر کردن معمولاً در یک جلسه تکمیل می شود. اگرچه در برخی موارد ممکن است چندین قرار ملاقات لازم باشد اما به طور کلی روشی سریع و ساده است و بیماران معمولاً می توانند بلافاصله پس از ویزیت به فعالیت های عادی خود بازگردند.

فرآیند پر کردن دندان شامل چندین مرحله است:

1. بی حس کردن

قبل از شروع عمل پر کردن، دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را با استفاده از بی حس کننده موضعی بی حس می کند. داروی بیهوشی از احساس درد یا ناراحتی در طول عمل جلوگیری می کند.

2. برداشتن قسمت پوسیده

هنگامی که ناحیه بی حس شد، دندانپزشک از مته دندان، لیزر یا ابزار سایشی هوا برای برداشتن قسمت پوسیده دندان استفاده می کند. سپس دندانپزشک از پروب استفاده می کند تا بررسی کند که آیا تمام پوسیدگی ها برداشته شده است یا خیر. اگر پوسیدگی باقی بماند، دندانپزشک آن را برمی دارد.

چگونه دندان را پر میکنند

3. آماده سازی دندان برای پرکردن

پس از برداشتن تمام پوسیدگی ها، دندانپزشک با تمیز کردن محل از باقی مانده ها و باکتری ها، دندان را برای پر کردن آماده می کند. اگر پوسیدگی، عصب دندان را تحت تأثیر قرار داده باشد، دندانپزشک ممکن است از داروی خاصی برای محافظت از عصب و بهبودی دندان استفاده کند.

4. پرکردن دندان

پس از آماده شدن دندان، دندانپزشک مواد پرکننده را داخل حفره قرار می دهد. ماده پرکننده ممکن است یک رزین کامپوزیت، آمالگام، طلا یا مواد سرامیکی باشد. انتخاب ماده به محل و اندازه حفره، ترجیحات زیبایی شناختی بیمار و توصیه دندانپزشک بستگی دارد.

5. شکل دادن و صیقل دادن به پرکردگی

پس از قرار دادن مواد پرکننده، دندانپزشک برای بازیابی شکل و عملکرد طبیعی دندان، پرکردگی را شکل داده و صیقل می دهد. این ممکن است شامل استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی برای برداشتن هر گونه مواد اضافی و کانتور کردن مواد پرکننده برای شکل دادن به دندان باشد. دندانپزشک همچنین ممکن است از نور کیورینگ برای سفت شدن مواد پرکننده استفاده کند.

پس از عمل پرکردن دندان، بیمار ممکن است حساسیت یا ناراحتی را تجربه کند ، که باید طی چند روز فروکش کند. دندانپزشک همچنین ممکن است دستورالعمل های مراقبت های بعدی مانند اجتناب از غذاهای سخت یا چسبناک و حفظ شیوه های بهداشت دهان و دندان را به بیمار ارائه دهد.

انواع مواد پر کردن دندان

انواع مواد پر کردن دندان

نوع مواد پر شده مورد استفاده به اندازه و محل حفره و همچنین ترجیحات و نیازهای بیمار بستگی دارد. دندانپزشک شما می تواند به شما در تعیین اینکه کدام مواد پر کننده برای وضعیت خاص شما بهتر است کمک کند.

انواع مختلفی از مواد پر کننده وجود دارد که می تواند برای پر کردن دندان ها استفاده شود، از جمله:

آمالگام

آمالگام از مخلوطی از فلزات از جمله جیوه، نقره، قلع و مس ساخته شده است. آمالگام ها قوی و بادوام هستند که آنها را برای پر کردن حفره ها در دندانهای پشتی ایده آل می کنند.

کامپوزیت

کامپوزیت از مخلوطی از ذرات پلاستیکی و شیشه ای ساخته شده است. کامپوزیت ها به رنگ دندان هستند و می توانند برای پر کردن حفره ها در هر قسمت از دهان استفاده شوند. گفته می شود که کامپوزیت بهترین مواد پر کننده دندان محسوب می شود. به نقل از سایت nidcr.nih درباره محبوبیت کامپوزیت:

Composite resin materials are increasingly used by dentists to fill teeth because many people prefer tooth-colored fillings and because composites continue to improve

طلا

پر کننده طلا از آلیاژ طلا ساخته شده و بسیار بادوام است. آنها نسبت به سایر انواع پر کننده ها گران تر هستند و برای قرار دادن به چندین ویزیت دندانپزشک نیاز دارند.

به نقل از سایت babakanclinic در رابطه با مزیت های پر کردن دندان با طلا:

این مواد دوام بالایی دارند و حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال برای تان عمر می کنند. اگر چه غالبا عمر آنها بیش از این است.

سرامیک

پر کننده سرامیکی از چینی ساخته شده و به رنگ دندان است. این پر کننده ها قوی و بادوام هستند.

سرامیک، ماده پر کننده دندان

یونومر شیشه ای

یونومر شیشه ای از مخلوطی از پودرهای اکریلیک و شیشه ای ساخته شده است. آنها به رنگ دندان هستند و می توانند برای پر کردن حفره ها در مناطقی که تحت فشار جویدن سنگین قرار نمی گیرند، استفاده شود.

یونومر شیشه ای اصلاح شده با رزین

یونومر شیشه ای اصلاح شده با رزین ترکیبی از یونومر شیشه ای و رزین کامپوزیت است. آنها به رنگ دندان و بادوام تر از پر کننده یونومر شیشه ای سنتی هستند.

کامپومر

کامپومر ترکیبی از رزین کامپوزیت و یونومر شیشه ای است. آنها به رنگ دندان هستند و انتخاب مناسبی برای حفره های کوچک و متوسط هستند.

 

سخن پایانی

بهتر است ابتدا با علائم عفونت و پوسیدگی دندان آشنا شوید تا مشخص شود چه زمانی باید دندان های خود را پر کنید.درد هنگام خوردن و جویدن غذای سرد و گرم می تواند از بارزترین علائم پوسیدگی دندان باشد. اگر عفونت پالپ پیشرفت کند و به موقع درمان نشود، احتمال پر کردن موفقیت آمیز دندان پوسیده کاهش می یابد.

باید توجه داشته باشید که ترمیم دندان با آسیب قابل توجه پالپ بدون کمک دندانپزشک دشوار و غیر ممکن است. اگر وضعیت اولیه (دندان درد ناشی از پوسیدگی) بدتر شد و به سایر نواحی دهان گسترش یافت، بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

1- انواع مواد پر کننده دندان چیست؟

انواع موارد پر کننده دندان شامل طلا، سرامیک ، آمالگام ، پلاستیک همرنگ دندان، یونومر شیشه ای، یونومر شیشه ای اصلاح شده با رزین و یا رزین کامپوزیت است.

2- پر کردن دندان چگونه است؟

بی حس کردن دندان، برداشتن قسمت پوسیده، آماده سازی دندان برای پر کردن، پر کردن دندان و در آخر شکل دادن به پرکردگی از مراحل پر کردن دندان می باشد.

3-بهترین مواد پر کننده دندان چیست؟

از بهترین مواد پر کردن دندان میتوان به رزین‌های کامپوزیت و آمالگام اشاره کرد

۱ دیدگاه برای “پر کردن دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .