بریج دندان یا پل دندان چیست؟

بریج دندان چیست

بریج دندان یا پل دندان جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می شود. بریج دندان شامل یک یا چند دندان مصنوعی به نام پونتیک است که توسط روکش یا ایمپلنت در دو طرف شکاف ایجاد شده توسط دندان از دست رفته در جای خود محکم می شود.

برای اصلاح لبخند و عملکرد دندان های از دست رفته می توان از بریج دندان استفاده کرد. پل دندان همچنین می تواند به جلوگیری از جابجایی دندان های اطراف از موقعیت خود کمک کند و می تواند توانایی جویدن بیمار را بهبود بخشد.

انواع بریج دندان

پل دندان

 

انواع مختلفی از بریج های دندانی وجود دارد که می توانند برای جایگزین دندان کشیده شده استفاده شوند:

1. بریج های سنتی

این مدل رایج ترین و رایج ترین نوع بریج دندان است که شامل ایجاد یک تاج برای دندان ها در دو طرف شکاف و اتصال پونتیک (دندان مصنوعی) بین آنها است. پل‌های سنتی معمولاً از پرسلن ذوب شده متصل به فلز یا سرامیک ساخته می‌شوند.

2. پل های معلق یا کانتی لور (Cantilever)

بهترین نوع بریج دندان بریج معلق یک طرف است. این نوع بریج زمانی استفاده می شود که تنها یک دندان در کنار شکاف وجود داشته باشد. پانتیک فقط از یک طرف به یک دندان تکیه گاه متصل می شود.

پل دندان

3. بریج های مریلند

به عنوان پل های رزینی یا پل های پیوندی مریلند نیز شناخته می شوند. این نوع پل از چینی ذوب شده متصل به فلز ساخته شده و توسط یک چارچوب فلزی یا چینی پشتیبانی می شود. پونتیک توسط بال های فلزی یا چینی که به پشت دندان های مجاور متصل می شوند به دندان های پایه متصل می شود.

4. پل های پشتیبانی شده با ایمپلنت

این نوع پل توسط ایمپلنت های دندانی که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرند، حمایت می شود. ایمپلنت ها به عنوان لنگر برای بریج عمل می کنند و راه حلی پایدار و ماندگار برای دندان های از دست رفته ارائه می دهند.

نوع بریج دندانی که برای بیمار مناسب است به عوامل مختلفی از جمله محل دندان های از دست رفته، سلامت دندان های مجاور و سلامت کلی و نیازهای دندانی بیمار بستگی دارد. دندانپزشک می تواند به تعیین نوع بریج دندان برای هر مورد کمک کند.

مزایای بریج دندانی

استفاده از بریج دندان برای بیمارانی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، طیف وسیعی از فواید مانند بهبود ظاهر و گفتار گرفته تا بازیابی توانایی جویدن و پیشگیری از مشکلات دندانی را شامل می شود که در اینجا چند مورد را باهم بررسی میکنیم.

مزایای بریج دندانی

اصلاح طرح لبخند

بریج های دندانی می توانند با پرکردن شکاف ها و بازگرداندن شکل طبیعی دندان ها ظاهر لبخند بیمار را بهبود بخشند. این کار می تواند اعتماد به نفس و عزت نفس بیمار را افزایش دهد.

بهبود گفتار

از دست دادن دندان ها می تواند بر توانایی بیمار برای صحبت کردن به درستی تأثیر بگذارد، به خصوص اگر دندان های از دست رفته در جلوی دهان باشد. بریج های دندانی می توانند با پر کردن شکاف ها، گفتار را به وضوح طبیعی خود بازگردانند.

بازیابی توانایی جویدن

از دست دادن دندان ها می تواند جویدن و غذا خوردن را دشوار کند، که می تواند بر تغذیه و سلامت کلی بیمار تأثیر بگذارد. بریج های دندانی می توانند توانایی جویدن و خوردن انواع غذاها را به بیمار بازگردانند و سلامت کلی او را بهبود ببخشند.

جلوگیری از جابه‌جایی دندان‌ها

زمانی که دندانی از بین می‌رود، دندان‌های اطراف ممکن است از جای خود خارج شوند و باعث مشکلات دندانی شوند. بریج های دندانی می توانند به جلوگیری از جابجایی دندان ها و حفظ تراز صحیح دندان ها کمک کنند.

بریج دندان

طول عمر بریج دندان

بریج های دندانی راه حلی بادوام و ماندگار برای دندان های از دست رفته هستند و با مراقبت مناسب می توانند تا 10 سال دوام بیاورند.

مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر گزینه های ترمیم دندان مانند ایمپلنت های دندانی، بریج های دندانی راه حل مقرون به صرفه تری برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. برای آشنایی با دیگر تفاوت های بریج و ایمپلنت دندان پیشنهاد میکنیم حتما مقاله تفاوت بریج و ایمپلنت چیست را بخوانید.

معایب بریج دندان چیست ؟

بریج های دندانی می توانند راه حل موثری برای دندان های از دست رفته باشند، اما ممکن است بهترین انتخاب برای هر بیمار نباشند. در حالی که بریج های دندانی مزایای زیادی دارند، برخی از معایب بالقوه نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

معایب بریج دندان چیست

  1. بریج های دندانی برای حمایت از دندان مصنوعی، به دندان های مجاور متکی هستند. این بدان معناست که دندان های سالم در دو طرف شکاف باید آماده و تاج گذاری شوند که می تواند آنها را ضعیف کند و خطر پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی را افزایش دهد.
  2. بریج های دندانی به نگهداری و تمیز کردن منظم نیاز دارند تا طول عمر آنها تضمین شود و از پوسیدگی یا بیماری لثه در اطراف دندان های نگهدارنده جلوگیری شود.
  3. برخی از بیماران ممکن است پس از گرفتن بریج دندان، حساسیت یا ناراحتی در لثه ها یا دندان های اطراف داشته باشند.
  4. بریج های دندانی ممکن است برای بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی دارند یا دچار تحلیل استخوان قابل توجهی در فک شده اند مناسب نباشد.
  5. در حالی که بریج های دندانی راه حلی بادوام و طولانی مدت هستند، اما ممکن است به اندازه ایمپلنت های دندانی دوام نداشته باشند.
  6. برخی از بیماران ممکن است در صحبت کردن یا تلفظ کلمات یا صداهای خاص با بریج دندان دچار مشکل شوند، به خصوص اگر بریج در جلوی دهان باشد.

بریج دندان برای چه کسانی مناسب است؟

بریج دندان می تواند گزینه درمانی مناسبی برای بسیاری از افراد دارای دندان از دست رفته باشد، از جمله افرادی که:

  • دارای یک یا چند دندان از دست رفته
  • دارای دندان های سالم در دو طرف شکاف پل
  • به دلیل شرایط پزشکی یا تراکم استخوان فک، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نباشند
  • تمایلی به انجام روش های پیچیده دندانپزشکی مانند پیوند استخوان یا جراحی ایمپلنت ندارند
  • متعهد به رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی باشند

پشتیبانی شده با ایمپلنت

در نظر داشته باشید همان طور که در سایت verywellhealth نیز گفته شده بریج دندان برای همه افراد مناسب نیست،

Not everyone is a good candidate for a dental bridge. You will need to talk to your dentist about whether it would be beneficial for you to get a bridge

در ویدیو زیر درباره نحوه تمیز کردن پل دندان صحبت شده که پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید

سخن پایانی

توجه به این نکته مهم است که بریج دندان ممکن است برای همه مناسب نباشد. بیماران مبتلا به برخی شرایط پزشکی، مانند دیابت یا اختلالات خود ایمنی، ممکن است در معرض افزایش خطر عوارض بریج های دندانی باشند.

علاوه بر این، افرادی که از دست دادن استخوان قابل توجهی در فک دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای بریج های دندانی نباشند، زیرا دندان های نگهدارنده ممکن است برای حمایت از بریج به اندازه کافی قوی نباشند.

 

سوالات پرتکرار

بریج دندان چیست؟

بریج دندان (پل دندان) می‌تواند جایگزین یک دندان یا ردیفی از دندان‌های از دست رفته شود. نحوه عملکرد بریج دندان طوری است که با پر کردن فضای خالی دندان به شما کمک می‌کند بهتر غذا بخورید و صحبت کنید و همچنین ظاهر دندان‌هایتان را بهبود دهید.

انواع بریج دندان کدام اند؟

بریج های سنتی، کانتی لور دندان، بریج های مریلند و بریج بر پایه ایمپلنت از انواع پل دندان هست.

بهترین نوع بریج دندان کدام است؟

از نظر زیبایی بهترین نوع بریج دندان، بریج ثابت یا بریج معلق یک طرفه می باشد.

۳ دیدگاه در “بریج دندان یا پل دندان چیست؟

  1. آتریسا مومنی می گوید:

    دو تا دندون از دست رفته دارم ، برای جایگزین کردن و مانگاری بیشتر بریج دندان توصیه می کنید یا ایمپلنت دندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .