0 تا 100 اجزای ایملپنت دندان را به (زبان ساده) بشناسید! + عکس

اجزای ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ دندانی شیوه‌ای نسبتاً جدیدی است که به شما کمک می‌کند بتوانید دندانی مصنوعی؛ اما با ظاهری کاملاً طبیعی را جایگزین دندان از دست رفته خود کنید. اگر شما نیز کاندید ایمپلنت دندان هستید، بد نیست اجزای ایمپلنت را بشناسید و بدانید هر کدام چه وظیفه‌ای را بر عهده دارند. به‌ این ‌ترتیب، می‌توانید به ‌خوبی برای این عمل کاشت ایمپلنت آماده شوید.

در این بین، آنچه می‌تواند به‌ عنوان گام نخست، شما را به داشتن دندانی زیبا برساند، انتخاب متخصص حرفه‌ای در این زمینه است. کافی است برای مشاوره با دندانپزشکان حرفه‌ای مجموعه ما مشورت کنید تا بتوانید از بهترین مارک های ایمپلنت‌ و خدمات دندانپزشکی مناسب بهره مند شوید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر شما را با اجزای تشکیل‌دهنده ایمپلنت آشنا کنیم.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندانی

ایمپلنت از چند قسمت تشکیل شده؟ شاید تصور کنید که ایمپلنت دندانی یک ‌دندان مصنوعی ساده است که در لثه قرار می‌گیرد؛ اما این یک تصور اشتباه است. اجزا ایمپلنت دندان بخش‌های متفاوتی هستند که هر کدام وظیفه خاصی را برعهده دارند. ترکیب این بخش‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند نقش جایگزین دندان کشیده شده را برای شما ایفا کند و سال‌ها در دهان شما باقی بماند؛ اما آیا می‌دانید این اجزا کدام هستند؟

  • فیکسچر

    عکس پیچ ایمپلنت
    عکس پیچ ایمپلنت

برای این که دندان ایمپلنت شده شما بتواند مدت طولانی در دهان شما باقی بماند، نیازمند پایه ایمپلنت یا پست ایمپلنت به عنوان مهم‌ترین جزء است. پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر پیچ بسیار کوچک فلزی است که به کمک جراحی لثه در استخوان فک قرار می‌گیرد. این بخش در واقع نقش ریشه دندان را بازی می‌کند و با گذشت زمانی حدود 6 ماه می‌تواند در اثر ترکیب ‌شدن با استخوان فک در جای خود محکم شود. سایت willowglendentalspecialists در تعریف فیکسچر ایمپلنت گفته است:

The fixture is the term to describe the implant itself. The fixture is a small titanium device that closely resembles a screw. This device is placed directly into the bone beneath the gumline.

درباره نحوه گذاشتن فیکسچر نیز باید گفت ابتدا جراح، برای اینکه استخوان فک نمایان شود، یک برش روی بافت لثه شما ایجاد می کند.

سپس بخشی از این استخوان به کمک ابزارهای مخصوص سوراخ می‌شود تا میله پیچ‌مانند و از جنس تیتانیوم فیکسچر که در انواع ایمپلنت، مدل‌های متفاوتی دارد در عمیق‌ترین جایگاه کاشته شود.

بعد از نصب این میله فلزی، استخوان فک به آرامی رشد کرده و با سطح میله آمیخته شود. این فرآیند ممکن است چند ماه طول بکشید ولی باعث شده تا یک پایه قوی برای دندان مصنوعی ساخته شود.

همچنین گفتنی است گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف نظیر مشکلات جسمی ، وضعیت و شرایط لثه و استخوان فک و همچنین عدم تجربه کافی دندانپزشک، شاهد پس زدن پایه ایمپلنت باشیم.

  • اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت

پس از این که پایه ایمپلنت در جای خود مستحکم شد، نیاز به بخشی دارد که بتواند قسمت‌های دیگر را به آن متصل کند. اباتمنت ایمپلنت یا همان پیوند در واقع آداپتوری است که از یک ‌طرف به پایه ایمپلنت متصل می‌شود و از طرف دیگر پروتز را نگه می‌دارد. این آداپتور دارای اشکال مختلف شش ‌ضلعی یا هشت‌ ضلعی است که بسته به پروتز و پیچ تعیین می‌شود.

  • پروتز یا روکش دندان

عکس روکش دندان

بخش ظاهری ایمپلنت دندانی شما را تاجی تشکیل می‌دهد که به آن پروتز یا روکش دندان می‌گویند. این بخش که به اباتمنت متصل می‌شود، از نظر ظاهر مانند دندان طبیعی است و کارایی دندان اصلی را نیز دارد. زمانی که این بخش از اجزای ایمپلنت در جای خود محکم شد، شما دیگر فراموش می‌کنید که دندانتان مصنوعی است و می‌توانید مانند دندان طبیعی با آن رفتار کنید.

سایر قطعات ایمپلنت

درست است که ایمپلنت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در قسمت قبل با آن‌ها آشنا شدید، اما لازم است بدانید که برخی از قطعات نیز وجود دارند که ممکن است بسته به شرایط فک یا عوامل دیگر دندانپزشک شما از آن‌ها استفاده کند. در ادامه به توضیح این بخش‌ها خواهیم پرداخت.

  • هیلینگهیلینگ

کلاه‌های شفابخشی که از آن‌ها با عنوان هیلینگ نیز یاد می‌شود، در زمینه ایمپلنت دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. آن‌ها کمک می‌کنند تا بافت نرم اطراف ایمپلنت به ‌خوبی ترمیم پیدا کند تا نتیجه نهایی کاملاً مطلوب و طبیعی به نظر برسد. زمانی که عمل ایمپلنت به پایان رسید، بافت نرم لثه شروع به بهبود می‌کند و اگر از این کپ‌‍‌ها استفاده نشود؛ ممکن است از نظر ظاهری به‌ درستی ترمیم نشود و شکل نامطلوبی پیدا کند.

از طرف دیگر، وظیفه این بخش از اجزا ایمپلنت این است که بتواند از دندان ‌مصنوعی در مقابل فشار اکلوزال محافظت کند. فشار اکلوزال زمانی احساس می‌شود که دو دندان مخالف یکدیگر به هم برسند. گاهی ایمپلنت برای تحمل این فشار آماده نیست؛ در این صورت، این کلاه‌ها این فشار را کانتور می‌کنند. در کنار همه موارد گفته شده، این کلاهک‌ها مانند مهر و موم از دندان جایگزین در برابر آلودگی و مواد عفونت‌زا نیز محافظت می‌کنند. این کلاهک پس از مدتی برداشته می‌شود و پروتز به ‌جای آن قرار می‌گیرد

  • کاور اسکرو

کاور اسکرو
کاور اسکرو در زمان مناسب برداشته می‌شود

از آنجایی که برای هر کدام از اجزای ایمپلنت وظیفه‌ای متصور است، این بخش نیز وظیفه دارد تا با قرار گرفتن در بخش زیرین ایمپلنت دندانی، لثه بالای خود را برای ترمیم کامل هدایت کند. این بخش که توسط ایمپلنت مهر و موم شده، پیچ اصلی در زیر لثه را دفن می‌کند و اطمینان می‌دهد که هیچ بخشی تا قبل از آن که بهبود پیدا کند، از لثه بیرون نمی‌زند.

کاور اسکرو  اغلب زمانی استفاده می‌شود که پایه ایمپلنت را نتوان در استخوان به شکل دلخواه کار گذاشت و احتمال خروج آن وجود داشته باشد. به همین دلیل، ابتدا استخوان فک سوراخ می‌شود، سپس این پیچ در آن قرار می‌گیرد و پس از آن پایه ایمپلنت در جای خود مستقر می‌شود. این پیچ بسیار نازک دهانه ایمپلنت را می‌پوشاند و پس از گذشت زمان مناسب برداشته شده و با قسمت‌های دیگر جایگزین می‌شود. اگر نمیدانید کاور اسکرو چیست، در این مطلب درباره آن بیشتر صحبت شده.

کاور اسکرو (Cover Screw) پیچ کوچک یا قطعه ریزی هست که سر ایمپلنت بسته می شود تا مواد غذایی و لثه یا بافت نرم داخل مرکز ایمپلنت که سوراخ توخالی است، نفوذ نکند.

اجزا مختلف دندان
ایمپلنت از اجزای مختلفی تشکیل شده است

سخن پایانی

انجام عمل ایمپلنت همان جایگزین‌ کردن دندان‌ مصنوعی به شیوه‌ای است که کاملاً از نظر کارایی و ظاهر مشابه دندان اصلی خواهد بود. ایمپلنت مانند دندان اصلی دارای ریشه و تاج است و از بخش‌های مختلف دیگری تشکیل می‌شود که هر کدام وظیفه مخصوص به خود را دارند.

متخصص ایمپلنت

شناخت اجزای ایمپلنت برای درک روند کارگذاری ایمپلنت مفید است و به دو قسمت قطعات ثابت یا ماندگار و قطعات موقت تقسیم می‌شود. این متخصص شما است که بسته به شرایط و نیازی که دارید، این اجزا را انتخاب می‌کند و در جای خود قرار می‌دهد. برای این که نتیجه نهایی کاملاً مطابق میل شما باشد، بهتر است با بهترین متخصص ایمپلنت در تهران که در مجموعه ی ما هستند مشورت کنید و از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرید.

 

سوالات متداول

اجزای ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی ایمپلنت دندان از چند بخش اصلی تشکیل شده که عبارتند از: پایه ایمپلنت یا فیکسچر، اباتمنت ایمپلنت، تاج دندان یا پروتز دندان

اولین مرحله نصب اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان کدام است؟

ایجاد سوراخ درون استخوان فک و قرار دادن فیکسچر دندان، درون فک اولیه مرحله نصب اجزای سازنده ایمپلنت است.

۱ دیدگاه برای “0 تا 100 اجزای ایملپنت دندان را به (زبان ساده) بشناسید! + عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .