اباتمنت ایمپلنت چیست؟ انواع اباتمنت ایمپلنت های دندانی را بشناسید!

اباتمنت ایمپلنت

گاهی اتفاق می‌افتد که با وجود مراقبت بسیار زیاد از دندان‌هایتان باز هم در یکی از آن‌ها اشکال به وجود می‌آید و باعث می‌شود تا نتوانید با آرامش لبخند بزنید و از ظاهر دندانتان لذت ببرید. ایمپلنت روشی است که این مشکل را حل می‌کند. این روش نیازمند صرف وقت بسیاری است و از قطعات مختلفی تشکیل شده که اباتمنت ایمپلنت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن است. اگر نیاز دارید که دندان خود را ایمپلنت کنید، بهتر است این کار را نزد متخصصان حرفه‌ای سایت ما انجام دهید تا علاوه بر تضمین کیفیت کار، از اباتمنت، پایه، تاج و سایر ابزارهای مطمئن استفاده ‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به جزئیات بیشتری از این قطعه بپردازیم.

اباتمنت ایمپلنت چیست؟

در واقع، اباتمنت ایمپلنت قطعه‌ای است که به‌ عنوان بخش میانی در ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. این قطعات وظیفه دارند که بریج یا تاج را به فیکسچری متصل کنند که در استخوان فک قرار داده شده و اکنون به استخوان پیوند خورده است‌.

از آنجایی که پروسه ایمپلنت کمی متفاوت و زمان‌بر خواهد بود، لازم است که مدتی را تحمل کنید تا بهبودی در قسمت لثه فراهم شده و در نتیجه، ایمپلنت با استخوان یکی شود‌. برای این که بدانید اباتمنت ایمپلنت چیست، باید از فرایند ایمپلنت آگاه شوید. در این عمل، دندان ساختگی که جایگزین دندان اصلی می‌شود، درون فک روی پایه‌ای پایدار قرار می‌گیرد. در این روش، لثه شکافته شده و این پایه مستقر می‌شود تا دندان بتواند در برابر عملکردهایی مانند جویدن مقاومت لازم را داشته باشد.

اباتمنت ایمپلنت چیست؟
نوع سفارشی با دندان‌ اصلی هیچ تفاوتی ندارد

برای عملکرد بهتر، بهبود لثه و ترمیم استخوان، اباتمنت در ایمپلنت قرار می‌گیرد و با کمک ابزاری به نام لگ اسکرو وارد می‌شود. این ابزار سیمان دندانی یا نوع خاصی از پیچ است که کمک می‌کند تا اباتمنت سر جای خود قرار بگیرد‌. این ابزار با کمک چسب بریج یا با کمک پروتزی متحرک به پایه متصل می‌شود‌. اباتمنت‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام برای نوع خاصی از ترمیم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب، باعث دوام و سازگاری می‌شوند‌.

درباره اینکه دندانپزشک چگونه اباتمنت را می چسباند نیز در این مقاله بیشتر توضیح داده شده که توصیه می کنیم آن را بخوانید:

Attaching the abutment is a fairly quick service. Your dentist will make an incision in your gum tissue at the implant location to expose the implant. Then the abutment is attached. Your dentist may place the prosthesis at the same time. Or your dentist may wait until your gums have healed.

انواع اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت‌ها بر اساس نوع ساخت خود به دو دسته کلی اباتمنت‌های پیش‌ساخته و اباتمنت‌های سفارشی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به شرح این دو اباتمنت می‌پردازیم.

انواع اباتمنت ایمپلنت
عکس اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت پیش‌ساخته

این نمونه از اباتمنت ایمپلنت در اندازه و تعداد تعیین شده و استاندارد ساخته می‌شود. این نوع قطعات را می‌توان بسته به تشخیص متخصص ایمپلنت در هر گونه ایمپلنت در سطح استخوان یا بافت استفاده کرد. نوع طراحی این ایمپلنت‌ها به شکلی است که پزشک بتواند به ‌راحتی قالب‌گیری کند و برای بیمار نیز از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.

پایه‌هایی که در این نمونه‌ها تولید می‌شوند، اغلب مستقیم هستند و زوایای آن‌ها دقیق نیست تا بتوانند برای همه اشکال استفاده شوند‌. با این‌ حال، شکل آن‌ها محدود است و به همین دلیل، باید تاج یا بریج را به شکلی قرار داد که یا زیر کانتور قرار بگیرد یا بسیار بالاتر از آن باشد تا مشخص نشود که یک اباتمنت استوک استفاده شده است‌.

اباتمنت سفارشی

این نوع از انواع اباتمنت ایمپلنت که به‌ صورت سفارشی تهیه می‌شود، کاملاً روی ایمپلنت قرار می‌گیرد و مانند بافتی که در لثه وجود دارد، دندان را محکم در سر جای خود ثابت می‌کند. این نوع از اباتمنت از نظر تاج کاملاً ایده‌آل است و به دلیل اصلاحات زاویه‌ای مناسب و نمای ظاهری مشابه دندان اصلی، شکل کاملاً واقعی دارد‌. حاشیه اباتمنت‌های سفارشی در زیباترین حالت خود بوده و چون تمیز کردن آن ساده است، سلامت لثه آسان‌تر حفظ می‌شود. این اباتمنت‌ها قادر هستند هم در سطح استخوان و هم در سطح بافت مورد استفاده قرار بگیرند.

در این نمونه موقعیت قرارگیری ایمپلنت و شکل لثه قالب‌گیری می‌شود و سپس لابراتوار تکیه‌گاهی را تولید می‌کند که شبیه شکل دندان طبیعی است. این نمونه هیچ مشکل و جنبه منفی ندارد و نتیجه همیشه طبیعی و زیبا خواهد بود. تنها مشکل آن مراحل بسیار زیاد سفارشی‌سازی و البته هزینه زیادی است که بیماران باید بپردازند.

جنس اباتمنت ایمپلنت

همان طور که در سایت pocketdentistry اشاره شده طیف گسترده ای از اباتمنت ایمپلنت وجود داردک

A wide variety of abutment materials are available on the dental implant market. A major challenge for clinicians today is understanding the biologic response to each material, as well as the best indication for using each of the different types.

اباتمنت ایمپلنتی که از نوع پیش‌ساخته باشد، می‌تواند در انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و البته با آلیاژهای مختلف تولید شود. این اباتمنت‌ها اغلب با ایمپلنت توسط شرکت تحویل داده می‌شوند. نمونه‌های که از نظر بالینی مشابهت بیشتری دارند، بهترین گزینه برای انتخاب هستند.

یکی دیگر از شیوه‌های رتبه‌بندی ایمپلنت‌ها بر اساس جنس آن‌ها انجام می‌شود؛ چراکه اباتمنت‌ها را می‌توان از مواد متفاوتی تولید کرد. جنس اباتمنت ایمپلنت  می‌تواند از فولاد ضد زنگ مخصوص جراحی، طلا، زیرکونیومی و تیتانیوم باشد که ما در ادامه دو نمونه اصلی اباتمنت‌های تیتانیومی و اباتمنت‌های زیرکونیومی را برای شما شرح خواهیم داد.

قبل از صحبت درباره اباتمنت های تیتانیومی از شما دعوت می کنیم سری هم به مقاله چسب دندان چیست بزنید.

اباتمنت‌های تیتانیومی

اباتمنت‌های تیتانیومی

یکی از رایج‌ترین نوع اباتمنت ایمپلنت پیش‌ساخته، نمونه‌هایی است که از جنس تیتانیوم تولید می‌شود. استحکام این موارد بسیار زیاد است و از آنجایی که از نظر سازگاری بسیار منعطف هستند، به ‌عنوان بهترین نمونه مناسب با هر پروتزی استفاده می‌شوند. از آنجایی که در هنگام جویدن فشار زیاد به وجود می‌آید و قدرت اباتمنت تیتانیومی بالا است، بسیاری از پزشکان اباتمنت‌های تیتانیومی را توصیه می‌کنند.

اباتمنت زیرکونیومی

این نوع از اباتمنت‌ها قدمت زیادی ندارند و به‌ عنوان یکی از گزینه‌های مدرن در صنعت دندانپزشکی استفاده می‌شوند و بیشترین زیبایی را به دندان می‌دهند. اگر سایر بخش‌ها از جنس زیرکونیوم باشد، انتخاب برتر شما برای جنس اباتمنت نیز باید نوع زیرکونیومی باشد. ویژگی اصلی این دندان‌ها این است که از نظر تطبیق رنگ و سایه آن‌ها با دندان‌های مجاور تقریباً هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.

مراحل ایمپلنت دندان
پایه، اباتمنت و تاج در ایمپلنت

قیمت اباتمنت ایمپلنت

نمی‌توان قیمت اباتمنت ایمپلنت را به طور دقیق پیش‌بینی کرد. این قیمت بسته به جنس، نحوه ساخت، برندی که استفاده می‌کنید و از همه مهم‌تر نوسانات بازار ارز متفاوت خواهد بود. با این ‌حال، باید بدانید که کم‌ترین هزینه در جراحی ایمپلنت متعلق به اباتمنت است. به طور کلی، بهتر است بیش از قیمت به کیفیت آن بیندیشید؛ زیرا کیفیت بالاتر عمر بیشتری هم خواهد داشت.

قیمت اباتمنت ایمپلنت
نحوه قرار دادن اباتمنت

سخن آخر

جراحی‌های زیبایی که روی دندان انجام می‌شوند، به شما کمک می‌کنند تا لبخند زیباتری داشته باشید. دلیل این امر نیز استفاده از روش‌های مختلفی برای جایگزین دندان کشیده شده مثل ایمپلنت است که تضمین می‌کند دندان جایگزین دندان اصلی شما عمری طولانی داشته باشد و از نظر ظاهر نیز مشابه نمونه‌های مجاور باشد.

اباتمنت ایمپلنت که یکی از بخش‌های عمل ایمپلنت است، وظیفه دارد تاج را به پایه متصل کرده و به این ترتیب، به بهترین شکل ظاهر دندان شما را حفظ کند. تنها نکته‌ای که باید بدانید، این است که علاوه بر هزینه یا جنس اباتمنت، تخصص دندانپزشک شما در نتیجه کار نقش اساسی ایفا می‌کند. از این رو، بهتر است با بهترین مرکز ایمپلنت در شرق تهران در ارتباط باشید و از آن‌ها کمک بخواهید تا از نتیجه کار مطمئن باشید.

سوالات پرتکرار شما

اباتمنت چیست؟

اباتمنت ایمپلنت یکی از ۳ جزء اصلی ایمپلنت دندان است، این قطعه‌ به‌ عنوان بخش میانی در ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. اباتمنت وظیفه دارند که بریج یا تاج را به فیکسچری متصل کنند که در استخوان فک قرار داده شده و اکنون به استخوان پیوند خورده است‌.

انواع اباتمنت ایمپلنت کدامند؟

اباتمنت‌ها بر اساس نوع ساخت خود به دو دسته کلی اباتمنت‌های پیش‌ساخته و اباتمنت‌های سفارشی تقسیم می‌شوند که هر کدام آن باز انواع دیگری دارند.

جنس اباتمنت های ایمپلنت چیست؟

انواع اباتمنت دندان (اباتمنت زاویه دار، کاستوم اباتمنت، اباتمنت پیچ شونده و…) معمولا با استفاده از مواد مختلفی مانند تیتانیوم، فولاد ضد زنگ جراحی، طلا و زیرکونیوم ساخته می شوند.

فرق هیلینگ و اباتمنت چیست؟

فرق اباتمنت و هیلینگ این است که اباتمنت یک قطعه ضروری در ایمپلنت دندان است، اما هیلینگ اباتمنت ضروری نیست. تفاوت دیگر اباتمنت و هیلینگ این است که اباتمنت برای همیشه ابد در زیر دندان باقی خواهد ماند. اما هیلینگ اباتمنت پس از مدتی از روی کاور اسکرو برداشته می شود.

۲ دیدگاه در “اباتمنت ایمپلنت چیست؟ انواع اباتمنت ایمپلنت های دندانی را بشناسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .