مراحل ایمپلنت دندان ( 0 تا 100) | قدم به قدم با مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندانی که شیوه‌ای بسیار مرسوم برای داشتن دندان‌هایی زیبا و یکدست است، شاید عمل جراحی سختی به نظر برسد؛ اما بسته به شرایط فک و دندان شما، متخصصی که قرار است این کار را برای شما انجام دهد، باید مراحل متفاوتی را طی کند. آنچه اهمیت دارد این مطلب است که بدانید مراحل ایمپلنت دندان باتوجه‌ به شرایط شما و با نظر متخصص، انجام می‌شود.

ما در این مقاله به‌تفصیل این مراحل را برای شما توضیح می دهیم. چنانچه شما کاندیدای ایمپلنت هستید، حتماً با بهترین متخصص ایمپلنت در تهران مشورت کنید تا نتیجه‌ای که به دست می‌آورید، برابر با ارزش هزینه و وقتی باشد که صرف کرده‌اید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به‌صورت کلی به دو شکل انجام می‌شود. در واقع بسته به تشخیص متخصص شما، مراحل کاشت ایمپلنت می‌تواند در یک مرحله یا دو مرحله با فاصله زمانی 6 ماه صورت پذیرد. هر کدام از این شیوه‌ها دلایل خاص خود را دارد و بسته به شرایطی انجام می‌شود که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

در تکنیک یک‌ مرحله‌ای که در یک جلسه انجام می‌شود، دندانی که قرار است ایمپلنت جایگزین آن شود، کشیده شده و در همان مرحله پایه ایمپلنت (فیکسچر) قرار داده می‌شود. در این مورد اباتمنت اتصال‌دهنده در زمان جراحی قرار داده شده و از بافت لثه بیرون است تا پس از 3 الی 6 ماه که قرار است تاج در جای خود گذاشته شود، نیاز به عمل جراحی دوباره نباشد. درصورتی‌که فک بیمار دچار مشکل حادی نبوده و استخوان از کیفیت خوبی برخوردار باشد، از این شیوه استفاده می‌شود.

تکنیک دو مرحله‌ای زمانی انجام می‌شود که کیست یا عفونت در لثه تشخیص داده شود. در این صورت پس از کشیدن دندان باید به لثه حدود دو تا سه ماه زمان داده تا مشکلات به وجود آمده برطرف شود و لثه آمادگی لازم را برای پذیرش جسم خارجی پیدا کند. پس از این مدت درصورتی‌که عفونت یا کیست برطرف شود، پایه ایمپلنت در لثه کاشته شده و سایر مراحل ایمپلنت دندان انجام می­شود.

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب

آنچه در قسمت قبل خواندید، در واقع تکنیک‌های کلی ایمپلنت بود. استخوان فک، لثه و شرایط بیمار تعیین‌کننده آن است که متخصص کدام یک از این تکنیک‌ها را برگزیند تا بیمار دچار هیچ مشکلی پس از عمل جراحی نشود. اگر نگاهی دقیق‌تر به ایمپلنت دندان بیندازیم، متوجه می­شویم که به‌صورت کلی ایمپلنت دارای مراحل مقدماتی و مراحلی نیز برای انجام عمل جراحی است. در ادامه می­خواهیم ابتدا کارهای مقدماتی و بعد از آن کارهایی که در زمان جراحی انجام می­شود را بیان کنیم. با ما در مقاله مراحل انجام ایمپلنت همراه باشید.

مراحل مقدماتی ایملنت
در مراحل مقدماتی دکتر وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند.

مراحل مقدماتی

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب می‌تواند اول شامل بخش‌های مقدماتی و پس از آن شامل گام‌هایی باشد که در طی عمل جراحی انجام می‌پذیرد. مراحل مقدماتی که بیشتر مربوط به پروسه قبل از کشیدن دندان است، زمانی انجام می‌شود که شما به یک متخصص یا جراح فک و دندان مراجعه می‌کنید و دندان شما به‌صورت ابتدایی معاینه می­شود تا وارد مرحله عمل جراحی شوید. مراحل مقدماتی جهت آماده‌شدن برای جراحی عبارت هستند از:

  • مشاوره و معاینه اولیه: در معاینه و ویزیت اولیه، متخصص بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا بتواند تعیین کند که آیا شما کاندیدای ایمپلنت دندان هستید یا خیر. سن ایمپلنت دندان در مرحله اول بسیار تاثیرگزار است. برای تشخیص بهتر باید مراحل بعدی انجام پذیرد.
  • معاینه تخصصی: در این مرحله پزشک باید تاریخچه دندان شما را بررسی کند. برای مشخص شدن فرم دندان و به‌دست‌آوردن اطلاعات تکمیلی و همچنین تشخیص اینکه آیا لثه شما مشکل خاصی دارد یا خیر، لازم است عکس‌برداری انجام شود.

این عکس‌برداری باید از ناحیه‌ای صورت بگیرد که ایمپلنت قرار است در آنجا کاشته شود. در برخی از موارد نیاز است از دهان شما سی‌تی‌اسکن گرفته شود تا مشخص شده که آیا نیاز به پیوند استخوان نیز وجود دارد یا خیر. این گزینه بیشتر برای افرادی که استخوان قوی ندارند، ضروری خواهد بود.

  • معاینه نهایی: در این مرحله از مراحل ایمپلنت دندان جراح فک و دندان شما باید تصاویر و عکس‌ها را بررسی کند تا بتواند نظر نهایی خود را اعلام کرده و بر اساس شرایط فک شما ایمپلنت مناسب را انتخاب کند. پس از آن وارد مراحل عمل جراحی ایمپلنت خواهید شد.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

مراحل مختلف عمل جراحی ایمپلنت

ایمپلنت دندانی در واقع دندانی مصنوعی است که جایگزین دندان اصلی شما می‌شود. این دندان از نظر طراحی و کاربرد کاملاً مشابه دندان اصلی شما است. دارای ریشه‌ای بوده که در استخوان فک مستحکم می‌شود تا بتواند مانند دندان اصلی غذا را بجود و برای سال­های طولانی در جای خود باقی بماند. مراحل ایمپلنت دندان برای عمل جراحی به‌این‌ترتیب است:

  • کشیدن دندان: اولین مرحله این است که دندان اصلی شما که قرار است ایمپلنت جایگزین آن شود، کشیده شده تا بتوان بخش‌های مختلف ایمپلنت را جایگزین آن کرد. پس از آن باتوجه‌به دو تکنیکی که در بالا ذکر شد، سایر مراحل برای عمل انجام می‌شود.
  • برش اولیه: اگر بین کشیدن دندان و قراردادن ایمپلنت فاصله باشد، جراح شما در محلی که قرار است ایمپلنت قرار بگیرد، برشی در لثه ایجاد می‌کند. این برش انجام می‌شود تا متخصص به حفره­ای که دندان اصلی در آن قرار داشت، دسترسی پیدا کند. درصورتی‌که به تشخیص پزشک ایمپلنت شما به‌صورت یک ‌مرحله‌ای انجام شود، این مرحله به‌خودی‌خود حذف می­شود. بهترین زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان حدود 10 هفته بعد از کشیدن است

سوراخ‌کردن: در این قسمت از مراحل ایمپلنت دندان پس از برش لثه و دسترسی به حفره دندانی، متخصص شما سوراخی را در استخوان فک شما ایجاد می‌کند. این کار بدان دلیل است که بتوان پایه فلزی ایمپلنت را در آن قرار داد. در برخی شرایط پس از قراردادن فیکسچر اصلی، لثه بخیه می‌شود و به استخوان برای ترکیب با فلز قرار داده شده فرصت بهبود داده می‌شود. این بخش به دو صورت انجام می‌شود:

    • هیلینگ بر روی پیچ نصب می‌شود تا پس از گذشت چند ماه دوباره نیاز به برش لثه نباشد.
    • لثه بخیه می‌شود و پس از گذشت چند ماه دوباره برش داده شده تا جراح به ایمپلنت دسترسی پیدا کند.
  • قراردادن اباتمنت و تاج: درصورتی‌که از هیلینگ استفاده شده باشد، ابتدا باید کلاهک برداشته شود؛ ولی اگر عمل به‌صورت یک ‌مرحله‌ای انجام شود، اباتمنت در جای خود قرار می­گیرد و سپس تاج اصلی یا همان پروتز دوباره به آن متصل می‌شود. به‌این‌ترتیب دندان در جای خود محکم شده و مانند دندان اصلی برای وظیفه خود یعنی جویدن و گازگرفتن آماده است.

مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب

پیوند استخوان

در برخی موارد بسته به نظر پزشک، شما ناچار به پیوند استخوان هستید تا ایمپلنت بتواند در جای خود محکم شود. این مرحله از مراحل ایمپلنت دندان در مناطقی از استخوان فک انجام می‌شود که استخوان بیمار از بین رفته باشد. با این شیوه به حجم و تراکم آن محدوده افزوده می‌شود تا قابلیت نگهداری فیکسچر و در نتیجه ایمپلنت را پیدا کند.

در این شیوه بسته به تشخیص جراح فک و دندان گاه ممکن است پیوند استخوان از خود بیمار گرفته شود و گاه این امکان وجود دارد که از محل دیگری استخوان به فک اضافه شود. بافت انسانی یا آلو گرافت، بانک بافت حیوانی یا گزنو گرافت، استخوان مصنوعی یا آلوپلاست از انواع این پیوندها هستند.

پایه فیکسچر ایمپلنت

همان طور که گفتیم، ممکن است در یکی از مراحل ایمپلنت دندان، نیاز به پیوند استخوان وجود داشته باشد که در سایت دکتر وزیری به آن اشاره داشته

این روش اغلب برای افرادی انجام می شود که دچار تحلیل رفتن استخوان فک شده یا از تراکم کافی در ناحیه استخوان فک بالا و پایین بی بهره هستند. در واقع کاشت ایمپلنت، کیفیت و استحکام آن تا حد زیادی به میزان تراکم استخوان در ناحیه فک وابسته است. به همین سبب تشخیص جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت بر عهده دندانپزشک زیبایی حرفه ای و متخصص می باشد. تا ضمن انجام معاینات دقیق و آزمایش های مختلف، اقدام به جراحی پیوند استخوان لثه کنند. شما نیز اگر قصد کاشت ایمپلنت دارید، حتماً این آزمایشات را در کلینیک ها و مطب های تخصصی دندانپزشکی انجام دهید. تا در صورت نیاز از این روش مؤثر برای افزایش استحکام لثه و تراکم استخوان فک استفاده نمایید.

کلام پایانی

ایمپلنت دندان گاه پروسه‌ای طولانی است که نیاز به 4 الی 6 ماه زمان دارد تا بتوان دندان‌ مصنوعی را در جای خود قرار داد و گاه تنها در یک جلسه انجام می­شود. اینکه برای شما کدام گزینه بهتر است انجام شود، به تشخیص پزشک شما بستگی دارد.

ایمپلنت خوب و قوی زمانی انجام خواهد شد که متخصص شما اشراف کامل به همه مراحل ایمپلنت دندان داشته باشد و بتواند به بهترین شکل آن را پیش ببرد. برای اطمینان از نتیجه، کافی است با متخصصان سایت ما مشورت کنید. در این صورت می‌توانید با خیال راحت دندان خود را ایمپلنت کنید.

 

سوالات متداول

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

مراحل کاشت ایمپلنت دندان به این صورت است که بعد از گرفتن دندان و کشیدن آن، در صورت نیاز باید پیوند استخوان و یا سینوس لیفت انجام داد، و بعد از گذشت زمان، عملیات کاشت ایمپلنت دندان مثل جایگذاری فیکسچر، هیلینگ و اباتمنت، تاج و …  انجام خواهد گرفت.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است ؟

انجام جراحی ایمپلنت به عنوان سخت ترین مرحله یاد می شود و علت آن حساسیت و تهاجم در آن است. در صورتی که احتیاج به پیوند استخوان داشته باشید.

مرحله اول و مرحله آخر ایمپلنت کدام است؟

مرحله اول ایمپلنت دندان شامل مشاوره اولیه و انتخاب روش ایمپلنت دندان و در در آخرین مرحله نیز روکش دندان روی اباتمنت نصب می‌شود که نقش زیادی روی زیبایی ظاهری دندان‌ها دارد.

۷ دیدگاه در “مراحل ایمپلنت دندان ( 0 تا 100) | قدم به قدم با مراحل کاشت ایمپلنت دندان

  1. آرین می گوید:

    اگر نیاز به پیوند استخوان باشه روش جایگزینی به جای ایمپلنت دندان وجود نداره که نیاز به جراحی و پیوند استخوان نداشته باشیم؟ اصلا همین عمل پیوند استخوان امکان داره موفقیت آمیز نباشه و مشکل ساز بشه؟

  2. فاطمه می گوید:

    عکس opg هم نیازه برای کاشت ایمپلنت یا نه؟ من عکس Opg یکسالی ازش گذشته برای ترمیم دندون گرفته بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .