فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر باید باشد؟ بهترین زمان کاشت ایمپلنت

فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت

 فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر باید باشد؟ شاید شما نیز تمایل داشته باشید که بلافاصله پس از کشیدن دندان ایمپلنت در جای خود قرار بگیرد؛ اما تعیین کننده اصلی دندانپزشک شما است که با توجه به برخی موارد این زمان را تعیین می‌کند. داشتن ایمپلنت موفق، نیازمند تخصص پزشکانی مانند متخصصان کلینیک مهرآوید است. با این وجود اگر کاندید ایمپلنت هستید این مقاله را خوانده و سپس با ما تماس بگیرید.

کشیدن دندان و ایمپلنت همزمان

برای اینکه بتوان ایمپلنت را در جای خود قرار داد، لازم است ابتدا دندان قدیمی کشیده شده و سپس در طی مراحلی ایمپلنت انجام شود. یکی از انواع ایمپلنت، ایمپلنت فوری است که بلافاصله پس از کشیدن دندان قدیمی و در همان زمان، ایمپلنت قرار داده می‌شود. برخی از بیماران تمایل دارند تا بلافاصله دندان جدید جایگزین دندان قبلی شود؛ اما آیا می‌توان  فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت را تا این حد کاهش داد؟

کشیدن دندان و ایمپلنت همزمان

در برخی موارد این امر امکان‌پذیر است و برخی پزشکان این کار را برای شما انجام خواهند داد؛ اما این بستگی به برخی شرایط دارد و بدون در نظر نگرفتن این شرایط ممکن است عوارضی برای شما پیش آید. اولین نکته آن است که برای ایمپلنت و کشیدن دندان نیاز به جراحی است و اگر این فاصله رعایت نشود، امکان عفونت افزایش خواهد یافت. از طرفی ممکن است جوش خوردن ایمپلنت به استخوان نیز با شکست روبه‌رو شود. به همین دلیل اغلب پزشکان معتقدند نیاز است تا فاصله زمانی استاندارد برای طی مراحل بهبودی در نظر گرفته شده و سپس ایمپلنت جایگزین شود.

سایت healthdirect.gov در تعریف ایمپلنت دندانی گفته است:

A dental implant procedure is the name of the operation used to replace your missing teeth.

Once the implant is in place, an artificial tooth, or crown, is then attached. The crown is specially made to look like your other teeth.

 بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

بهترین زمان برای ایمپلنت بعد از کشیدن دندان است با همزمان با آن؟ در اغلب مواردی که قرار است ایمپلنت جایگزین دندانی شود که هنوز در دهان موجود است، ابتدا باید دندان قدیمی کشیده شود. کشیدن دندان را شاید بتوان یکی از انواع جراحی‌های سخت و بزرگ دانست و به همین دلیل لازم است تا به فک کمی زمان بدهیم که برای مرحله بعدی آمادگی داشته باشد. بهترین  فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت 10 هفته محاسبه شده است تا فک و استخوان به حالت اولیه درآید.

 بهترین زمان ایمپلنت بعد از کشیدن دندان

درست است که ایمپلنت فوری دندان یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که توده استخوانی فک از بین نمی‌رود؛ اما به صورت کلی برای قرار دادن تاج نهایی ایمپلنت در بهترین شرایط حداقل سه ماه زمان لازم است تا فک آمادگی کافی برای پیوند ایمپلنت داشته باشد.

البته نکته بسیار مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که تعیین کننده نهایی این فاصله شما نیستید؛ بلکه این دندانپزشک شما است که تعیین می‌کند ریسک این کار چقدر است یا چقدر احتمال موفقیت و شکست وجود دارد. متخصص ایمپلنت نیز با توجه به عوامل متعددی این زمان را تعیین کرده و تشخیص می‌دهد با وجود فاکتورهای موجود بهترین وقت ایمپلنت چه زمانی خواهد بود. با این حال بهترین فاصله بین 3 تا 6 ماه یا حداقل 10 هفته خواهد بود.

 عوامل مؤثر در تعیین بهترین زمان ایمپلنت

اینکه  فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر باید باشد، تحت تأثیر عوامل متعددی است که به دندانپزشک شما کمک می‌کند تا بتواند این زمان را تعیین کند. این عوامل متناسب با وضعیت سلامت، شاخص‌های بدنی مهم در این زمینه و عوامل دیگری است که عبارت هستند از:

 عوامل مؤثر در تعیین بهترین زمان ایمپلنت

  • وضعیت حفره استخوانی: منظور از حفره استخوانی، محلی است که دندان شما در آن قرار دارد. از سه طریق می‌توان کیفیت این حفره تعیین کرد. اشعه ایکس، سی تی اسکن و کشیدن دندان از آن جمله است که بهترین آن کشیدن دندان است. در صورتی که استخوان فک ضعیف یا آسیب‌پذیر باشد ایمپلنت به خوبی جوش نمی‌خورد.
  • نحوه کشیدن دندان: اینکه پزشک شما چگونه دندان قدیمی را از جای خود بیاورد نیز بسیار اهمیت دارد که می‌تواند در حفظ این حفره کمک کند. یکی از روش‌ها کشیدن بدون تروما است که می‌تواند حفره را در بهترین شرایط نگه دارد.
  • نیاز به پیوند استخوان: لیفت سینوس یا نیاز به پیوند استخوان شرایطی است که در آن لازم است تا بافتی به استخوان فک افزوده شود تا فک به عنوان یک پایه قوی بتواند ایمپلنت را در خود نگه دارد. با این اقدام کف سینوس بالاتر آمده و فضایی برای ایمپلنت مهیا می‌شود. در صورتی که استخوان شما بافت ضعیفی داشته باشد و بدون پیوند ایمپلنت انجام شود، با جویدن یا ورود به فشار به فک، ایمپلنت از جای خود خارج خواهد شد.

 

سخن پایانی

اگر کاندید ایمپلنت هستید حتماً به خوبی می‌دانید که اولین اقدام در این زمینه، کشیدن دندان است. آیا پس از کشیدن دندان می‌توان دندان جدید را جایگزین کرد یا نیاز است تا کمی صبر کنید؟ پاسخ این سؤال بستگی به شرایط شما و تشخیص دندانپزشک دارد.

 فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت نیازمند تبحر دندانپزشک در زمینه ایمپلنت است. اگر به دنبال پزشک متبحری هستید که بتواند به خوبی ایمپلنت را برای شما انجام دهد، حتماً با کلینیک مهرآوید که بهترین مرکز ایمپلنت در شرق تهران است، تماس گرفته و از آن‌ها برای مشاوره وقت قبلی بخواهید.

 

سوالات متداول

1- فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر است؟

فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت، در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اکثر موارد توصیه می شود که بین ۳ تا ۶ ماه بعد از کشیدن دندان صبر کنید تا این ناحیه به طور کامل بهبودی خود را به دست آورد. در برخی موارد هم همزمان این اتفاق می افتد.

2- آیا کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت همزمان امکان پذیر است؟

در برخی موارد بهترین زمان کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان است. در شرایطی که بیمار مساعد باشد و اثری از عفونت نباشد می تواند کاشت ایمپلنت را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .