همه چیز درباره روکش ایمپلنت: بهترین روکش دندان برای ایمپلنت را بشناسید!

روکش ایمپلنت

استفاده از ایمپلنت‌ها یکی از روش‌های بسیار کاربردی و پرطرفدار در صنعت دندان پزشکی است. به‌دلیل شباهت زیاد ایمپلنت‌ها به دندان‌های طبیعی، مردم علاقۀ بیشتری به استفاده از آن دارند. در انتخاب بسیار مهم است که روکش ایمپلنت از چه نوعی خواهد بود. روکش آن در واقع تعیین‌کنندۀ شکل ظاهری دندان است و کیفیت نهایی کار را مشخص می‌کند. در این مقاله سعی شده است به تمام زوایای مهم در رابطه با روکش‌های ایمپلنتی پرداخته شود تا شما عزیزان پیش از هر اقدامی بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

روکش ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک دندان مصنوعی است که به افراد این امکان را می‌دهد که جای دندان از دست رفتۀ خود را به بهترین شکل ممکن پر کنند. برخی از افراد تصور می‌کنند که ایمپلنت تنها جنبۀ ظاهری دارد و به‌منظور حفظ زیبایی فضای دهان و دندان استفاده می‌شود. باید گفت که این تصوری اشتباه است و علاوه بر مزیت ظاهری، استفاده از ایمپلنت می‌تواند مشکلات به وجود آمده در تکلم را برطرف و به افراد برای جویدن غذاها کمک کند. ایمپلنت در واقع کارکردهای اصلی یک دندان را بر عهده دارد. به همین خاطر بسیار مهم است که ساخت روکش ایمپلنت از جنس و کیفیت خوبی باشد.

انواع روکش ایمپلنت

انواع روکش ایمپلنت

برای بررسی انواع روکش‌های ایمپلنت باید گفت که بر اساس چندین دسته‌بندی می‌توان آن را مدنظر قرار داد. بر اساس نوع اتصالات، جنس روکش و نوع سازنده می‌توان مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه به‌صورت جامع به بررسی موارد گفته‌شده پرداخته می‌شود.

انواع روکش ایمپلنت بر اساس نوع اتصالات

یک نوع از تقسیم‌بندی بر اساس حالتی که ایمپلنت را به اباتمنت متصل می‌کنند، صورت می‌گیرد. در دو حالت کلی زیر موارد پیگیری می‌شود:

ایمپلنت چسبی

در این نوع از اتصال، ایمپلت به‌وسیلۀ چسب‌های مخصوص یا سیمان دندان‌پزشکی کار گذاشته می‌شود. بدین صورت که روکش با چسب به اباتمنت متصل خواهد شد. معمولاً بیماران این روش را بیشتر می‌پسندند و همچنین کار گذاشتن انواع ایمپلنت برای دندان‌پزشک نیز راحت‌تر خواهد بود.

ایمپلنت پیچی

در این اتصال، روکش ایمپلنت به‌وسیلۀ پیچ متصل می‌شود. درست است که باز و بسته کردن آن خصوصاً جهت ترمیم و یا تعویض آسان‌تر خواهد بود، اما چالش‌های خاص خود را برای دندان‌پزشک به همراه خواهد داشت.

انواع روکش ایمپلنت بر اساس جنس بدنه

روکش‌های ایمپلنت در جنس‌های مختلفی بنا بر نیاز بیماران طراحی و تولید شده است. می‌توان با توجه به نیاز و میزان بودجه، هر کدام از موارد زیر را برای به‌عنوان روکش درنظر گرفت:

روکش تمام زیرکونیا

روکش تمام زیرکونیا

این ایمپلنت به‌طور کامل از جنس سرامیک است و یکی از پرطرفدارترین کارها به شمار می‌رود. کیفیت بالایی و درعین‌حال زیبایی خاصی نیز دارد. همچنین از دوام و استحکام خوبی برخوردار است و همین مسئله باعث شده که به‌عنوان بهترین روکش شناخته شود. باید توجه داشت که در کنار همۀ مزایایی که دارد از قیمت بالایی نیز برخوردار است که موجب شده افراد با حساسیت بیشتری آن را انتخاب کنند.

روکش فریم زیرکونیا

در برخی موارد تنها بخش زیرین و پایۀ روکش ایمپلنت از جنس زیرکونیا بوده و بخش‌های دیگر از فلزات مخصوص ساخته شده است. همین مسئله باعث شده که ایمپلنت از لحاظ قیمتی نسبت به مدل فول سرامیک ارزان‌تر باشد و نمی‌توان انتظار داشت که از نظر زیبایی، ظرافت و استحکام مانند مدل قبلی عمل کند.

روکش با آلیاژهای قیمتی

می‌توان روکش‌های ایمپلنت را از آلیاژهایی مانند طلا با ترکیب پالادیوم، نیکل یا کروم ساخت. این روکش‌ها از استحکام، دوام و کیفیت بالایی برخوردار هستند، اما از نظر زیبایی با دندان معمولی تفاوت دارند و ممکن است برخی از افراد این ظاهر متفاوت را نپسندند. برای دندان‌های پشتی این نوع ایمپلنت گزینۀ خوبی خواهد بود.

روکش PFM

در این مدل از ایمپلنت، پایۀ اصلی از فلزات گرانبها و مستحکمی چون طلا و تیتانیوم ساخته می‌شود و برای اینکه به دندان‌های معمولی شباهت کامل پیدا کند، رویۀ آن به‌صورت یک لایۀ سرامیکی خواهد بود. این مدل از روکش ایمپلنت مقاومت و استحکام بالایی دارد و سال‌های سال بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد. باید توجه داشت به خاطر فلزات به‌کاررفته در آن، قطعاً قیمت محصول بالا خواهد بود.

بهترین نوع روکش ایمپلنت

بهترین نوع روکش ایمپلنت

برای اینکه بدانیم کدام روکش بهترین است باید به نکاتی توجه کنیم. نوع روکش در واقع بنا به نظر پزشک و همراه با مشورت با خود بیمار مشخص می‌شود. پزشک در ابتدا باید وضعیت فک، دهان و دندان‌های دیگر بیمار و جایگاه قرارگیری ایمپلنت را بررسی کند تا مشخص شود کدام نوع ایمپلنت مناسب‌تر خواهد بود. پس برای اینکه بدانید کدام یک از روکش‌های ایمپلنت مناسب شما است، باید برای معاینه به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید.

drpourahmadi درباره بهتربن نوع روکش گفته است:

بهترین نوع روکش ها، روکشهای تمام فلزی از نوع روکشهای تمام طلا میباشند که زیبایی را تامین نمیکنند. بعد از آنها روکش دندان زیرکونیا در سطح بسیار بالایی از کیفیت میباشد

کلینیک دندان‌پزشکی مهرآوید با داشتن دندان پزشکان عمومی و متخصص در مجموعۀ خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام معاینات دندان‌پزشکی شما خواهد بود. برای انجام ایمپلنت‌های دندانی می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید و از خدمات بی‌نظیر آن‌ها بهره ببرید.

جنس روکش ایمپلنت

همان‌طور که گفته شد جنس‌ روکش ایمپلنت می‌تواند از سرامیک و فلزاتی همچون طلا، تیتانیوم، نیکل و یا کروم باشد و با مقاومت و شکل‌های متفاوت ساخته شود. بسته به نوع دندان، وضعیت فک و دهان شما همچنین میزان بودجه‌ای که می‌خواهید صرف کنید، می‌توانید جنس روکش را انتخاب کنید. بهتر است روکشی را برگزینید که مقاومت خوبی داشته باشد و مدت‌زمان طولانی‌تری سالم بماند.

روکش سرامیکی دندان

روکش‌های سرامیکی امروزه محبوبیت بیشتری در بین افراد دارند و تقاضا برای استفاده از آن بیشتر شده است. یکی از دلایل این استقبال، استحکام مواد سرامیکی در عین زیبایی آن‌ها است. رنگ این روکش‌ها با رنگ دندان‌ها یکی بوده و زیبایی فضای دهان را دچار تغییر نمی‌کند. همچنین این مدل از روکش‌ها تجمع باکتری و پلاک دندانی را کمتر از مدل‌های دیگر نشان می‌دهند.

روکش ایمپلنت دندان جلو

روکش ایمپلنت دندان جلو

دندان‌های جلو به‌دلیل اینکه در معرض دید هستند و بر زیبایی تأثیر به‌سزایی دارند باید در نهایت دقت انتخاب شوند. بهتر است جنس روکش ایمپلنت در این دندان‌ها از نوع سرامیکی باشد که زیبایی چهره به مخاطره نیفتد و دندان ایمپلنت‌شده با سایر دندان‌ها از نظر ظاهر تفاوت نکند. پروسۀ ایمپلنت دندان جلو شاید به مدت چند ماه طول بکشد، ولی جای نگرانی نخواهد بود؛ چراکه در این مدت تا پایان پروسه ایمپلنت، یک تاج یا پروتز موقت به بیمار داده می‌شود تا جای خالی دندان را به‌صورت موقت پر کند.

نصب روکش ایمپلنت چگونه است؟

در ابتدا محل قرارگیری روکش آماده شده و پایۀ ایمپلنت در جای خود قرار داده می‌شود. پس از اجرای مراحل قالب‌گیری و آماده شدن روکش، آن را به پایه متصل می‌کنند. بنا به انتخاب شما و نظر دندان‌پزشک می‌توانید ایمپلنت خود را با پیچ وصل کنید و یا از چسب مخصوص بهره بگیرید. به هر صورت، می‌توان از دو طریق گفته‌شده روکش را به‌راحتی به پایۀ ایمپلنت متصل کرد. این کار زمان‌بر نیست و در یک جلسه انجام می‌شود.

دیر گذاشتن روکش ایمپلنت

علت دیر گذاشتن و فاصله افتادن در مراحل ایمپلنت، خصوصاً قسمت جای‌گذاری پایه تا قرار دادن روکش به‌خاطر مراحل درمان و قالب‌گیری است. زمانی که پایۀ روکش ایمپلنت در فک جای‌گذاری می‌شود، به زمان نیاز است تا جای بخیه‌ها و زخم ترمیم و آمادۀ جای‌گذاری روکش شود. در طول این مدت معمولاً قالب‌گیری نهایی انجام می‌شود و پس از گذشت زمان مناسب، روکش نهایی در سرجای خود قرار داده خواهد شد.

روکش موقت ایمپلنت

روکش موقت ایمپلنت

در پروسۀ کلی ایمپلنت با توجه به زمان‌بر بودن در طول دوران کاشت پایه تا زمان اتمام کار از یک روکش موقت برای محافظت از پایۀ قرار داده‌شده، استفاده می‌شود. این روکش شبیه به دندان معمولی طراحی شده و در جای دندان نیز قرار می‌گیرد. پس از آماده‌سازی روکش اصلی، ایمپلنت موقت برداشته شده و کار نهایی می‌شود.

بهترین روکش دندان برای ایمپلنت

برای تعیین آنکه کدام روکش از دیگر موارد بهتر است، باید با یک دندان‌پزشک متخصص مشورت کنید. دندان‌پزشک با توجه به شرایط دندان و فک شما بهترین پیشنهادها را مطرح می‌کند. شما می‌توانید از میان پیشنهادهای مطرح‌شده گزینۀ موردنظر خود را انتخاب کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است تنها یگ گزینه برای انتخاب باقی بماند.

آیا روکش ایمپلنت درد دارد؟

آیا روکش ایمپلنت درد دارد؟

در تمامی مراحل اجرای کار اعم از قرار دادن پایه، قالب‌گیری و جای‌گذاری روکش ایمپلنت معمولاً در زمان انجام کار از بی‌حسی استفاده می‌شود. در نتیجه بیمار دردی را حس نمی‌کند. بعد از آن نیز در صورت داشتن درد می‌توان با داروهای مسکن درد را کنترل کرد. البته میزان درد ارتباط مستقیمی با تعداد ایمپلنت و بدن بیمار دارد.

سخن پایانی

انجام خدمات ایمپلنت در ذهن افراد بسیاری پروسه‌ای سخت و دردناک است. این تصور به‌خاطر اطلاعات کم و ناآگاهی اتفاق می‌افتد. با انتخاب یک کلینیک معتبر و با استفاده از متدهای پیشرفته می‌توان با کمترین مشکلات و درد ایمپلنت  انجام داد. اگر می‌خواهید از این خدمات استفاده کنید، حتماً به یک مجموعۀ تخصصی مراجعه کنید. کلینیک مهرآوید یک مرکز معتبر ایمپلنت در شرق تهران در زمینۀ ارائۀ خدمات دندان است. انواع روکش ایمپلنت با بهترین متریال و قیمت‌های مناسب در این مجموعه عرضه می‌شود.

 

سوالات متداول

1- بهترین روکش دندان برای ایمپلنت کدام است؟

روکش ایمپلنت زیرکونیا و  روکش ایمپلنت PFM بهترین نوع روکش ایمپلنت محسوب می شوند.

2- روکش ایمپلنت پیچی بهتر است یا چسبی؟

روکش پیچی نسبت به روکش چسبی استحکام بیشتری دارد. به همین دلیل زمانی که از آن برای ترمیم دندان استفاده می شود، احتمال لق شدن ایمپلنت کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .