همه چیز درباره لق شدن ایمپلنت: علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علت لق شدن امپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های رایج دندانپزشکی است که به کمک آن می توان جای خالی دندان های افتاده را به شکلی طبیعی پر کرد. در این روش، معمولا از یک پیچ مخصوص به عنوان ریشه دندان و یک روکش به عنوان تاج دندان استفاده می شود. در برخی مواقع، افراد به دلیل لق شدن ایمپلنت دندان به مراکز درمانی مراجعه می کنند. ما قصد داریم در این مطلب به علت های شل شدن ایمپلنت دندان بپردازیم.

علت لق شدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های مناسب برای جایگزینی دندان های از دست رفته است که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است. تعداد مراجعین به مراکز دندانپزشکی برای کاشت ایمپلنت روز به روز در حال افزایش است. با افزایش تقاضا برای انجام ایمپلنت، مراکز درمانی زیادی را می توان مشاهده کرد که اقدام به فعالیت در این زمینه کرده و خدمات خود را به شکل های مختلف در اختیار مراجعین قرار می دهند.

ایمپلنت دندان

همان طور که در اینجا اشاره شده:

Dental implants are one of the go-to options to replace missing teeth. Like any other medical device, their longevity could be threatened by a complication. Screw loosening is one of the top complications impacting dental implants. This article will address two potential causes for this and possible solutions for achieving the proper preload.

البته با توجه به آمار افرادی که به دلیل لق شدن ایمپلنت دندان به مراکز درمانی مراجعه می کنند، می توان نتیجه گرفت تمامی این مراکز دندانپزشکی از اعتبار کافی برخوردار نیستند. برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان، حتما به مراکز دندانپزشکی تخصصی و معتبر مراجعه کنید. شل شدن ایمپلنت دندان معمولا به دلایل مختلفی رخ می دهد که در ادامه با این موارد آشنا خواهیم شد.

1- عدم تخصص جراح

جراح ایمپلنت

یکی از مواردی که می تواند باعث لق شدن ایمپلنت دندان شود، عدم تخصص و مهارت کافی جراح است. در صورتی که برای کاشت ایمپلنت به مراکز درمانی نامعتبر مراجعه کنید و فرایند ایمپلنت را به دست فردی غیر متخصص بسپارید، احتمال شل شدن ایمپلنت دندان وجود دارد.

2-رعایت نکردن مراقبت های بعد از ایمپلنت

بی توجهی بیمار به مراقبت های بعد از جراحی می تواند احتمال لق شدن ایمپلنت دندان را افزایش دهد. مراقبت از بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین کارهایی است که می بایست به آن توجه زیادی داشته باشید. متاسفانه برخی افراد با نادیده گرفتن این موضوع، شرایط را برای خود سخت تر می کنند. برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان، مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان با کیفیت را حتما در روتین روزانه خود قرار دهید.

3-جوش استخوانی نامناسب

بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت، انتظار می رود تا به مرور زمان، استخوان فک در اطراف و روی ایمپلنت رشد کرده و سطح آن را به طور کامل در بر گیرد. این فرایند به جوش خوردن استخوانی معروف است. گاهی اوقات بدن بیماران از توانایی کافی برای ترمیم برخوردار نبوده و از این رو، جوش استخوانی به طور کامل انجام نمی شود. همچنین در صورتی که ایمپلنت تحت فشار باشد یا به طور صحیح در بافت استخوانی قرار نگرفته باشد، احتمال لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد.

جوش نامناسب استخوان

4-عفونت

عفونت ایمپلنت که تا حدودی مشابه بیماری لثه است، یکی دیگر از علل لق شدن ایمپلنت دندان است. با هجوم باکتری ها به بافت لثه، عفونت تشدید می شود. در صورتی که مواد استفاده شده برای نصب کردن تاج دندان از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، یا بیمار به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خود بی اهمیت باشد، امکان بروز عفونت افزایش پیدا می کند. عفونت می تواند موجب التهاب لثه شده و به دنبال آن استخوان های این ناحیه رو به تحلیل می روند. همین عوامل در نهایت منجر به لق شدن ایمپلنت دندان می شوند. دکتر فلاح در این باره گفته است:

لق شدن ایمپلنت اگر پس از مدتی که از جایگذاری گذشته یا پس از سالها رخ دهد، بیشتر به علت عفونت در اطراف ایمپلنت دندان است که به موکوزیت اطراف ایمپلنت شناخته میشود و یا ممکن است علت آن بار زیستی مکانیکی بیش از حد باشد که تحت تاثیر رفتارهای میزبان است.

5-پروتزهای بی کیفیت و بدساخت

دندان مصنوعی، تاج دندان یا پل های دندانی چند نمونه از پروتزهایی هستند که در صورت بی کیفیت بودن و عدم پایداری کافی، می توانند به ایمپلنت دندان آسیب وارد کرده و باعث لق شدن آن شوند.

دیگر دلایل لق شدن ایمپلنت دندان

در این بخش با چند مورد مهم دیگر از دلایل لق شدن ایمپلنت دندان آشنا می شویم.

• استعمال دخانیات
  • داشتن سبک غذایی ناسالم
  • بیماری کلیه
  • بیماری دیابت
  • مشکلات کبد
  • مشکل دندان قروچه در خواب
  • مناسب نبودن شرایط لثه بیمار برای کاشت ایمپلنت
  • لق شدن فیکسچر ایمپلنت بر اثر کاشت غیر اصولی
  • جراحت در حین جراحی
  • فشار بیش از حد به ایمپلنت و…

مواد ایمپلنت

در صورتی که به هر دلیلی ایمپلنت دندان شما دچار لق شدگی شد، به هیچ عنوان با زبان یا انگشتان خود آن را تکان ندهید. همچنین تحت هیچ شرایطی اقدام به بیرون کشیدن ایمپلنت در خانه نکنید. این کار می تواند سلامت شما را به خطر انداخته و موجب عفونت و خونریزی شدید در دهان شود. برای این کار می توانید به مراکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید.

سوالات رایج

علت لق شدن ایمپلنت چیست؟

گاهی اوقات شل شدن فیکسچر ایمپلنت، میتواند باعث لق شدن ایمپلنت می شود.

هزینه درمان لق شدگی ایمپلنت به چه شکل است؟

بسته به نوع لق شدگی ایمپلنت  هزینه درمان این دسته از مشکلات دهان متغیر است. به طبع، هرچه ضعیت ایمپلنت دندان حادتر باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد.

۲ دیدگاه در “همه چیز درباره لق شدن ایمپلنت: علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

1. ناهید فلاح می گوید:

چه اقداماتی بعد از اینکه متوجه شدم ایکپلنت لق شده باید انجام بدم ؟
    چه مسکنی برای کاهش درد توصیه می کنید ؟