علت تورم لثه در کودکان(علت و درمان آن)

تورم لثه در کودکان

هنگامی که از دهان و دندان کودک صحبت میکنیم، عموم توجه ها بر روی دندان ها می باشد؛ در حالی که لثه ی کودک به عنوان عضو نگهدارنده ی دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سلامت لثه برای پایداری و ثبات دندانها بسیار مهم و ضروری است. بنابراین ما باید از همان دوران نوزادی بهداشت دهان و دندان کودک خود را رعایت کنیم و به آنها نحوه ی درست مسواک زدن را بیاموزیم. اگر بهداشت دهان و دندان کودک ما به درستی انجام نشود منجر به تجمع جرم، باکتری و پلاک ها می شود که این امر به لثه آسیب جدی وارد می کند و منجر به بیماری های لثه خواهد شد.

توصیه متخصص کودکان برای ترغیب کردن کودک به استفاده از مسواک:

تورم لثه در کودکان

در حالت عادی لثه های سالم از بافت صورتی رنگ، سفت، فیبری و پر از عروق خونی تشکیل می شود. اما در صورت تورم، ممکن است حجیم و به رنگ قرمز تیره دیده شود.

اگر دلبند شما نوزاد است ممکن است این حالت او مربوط به رویش دندانهای شیری او باشد؛ در این حالت لثه ها حساس و قرمز می شوند.
برای تشخیص این موضوع دست خود را با آب و صابون بشویید و انگشت خود را روی لثه به آرامی حرکت دهید تا برآمدگی دندان را حس کنید. ورم لثه کودکان در این حالت طبیعی است و خطری ندارد.

علت ورم لثه کودکان یک ساله و ورم لثه کودک دو ساله عموما رویش دندان شیری، التهاب لثه ، یا تروما(ضربه ناگهانی) است؛
البته به دلیل  افزایش حجم لثه با دارو و التهاب اولیه هر پسی نیز ممکن است این اتفاق برای کودکان بیفتد.

اما گاهی ممکن است به خاطر سهل انگاری والدین و وارد شدن بزاق دهان دیگر به دهان کودک از طریق بوسیدن کودک، باکتری های مضر وارد دهان کودک شده و  لثه او را دچار  التهاب کرده باشد.

بیماری لثه چیست؟

اول از همه، بیماری لثه چیست؟ بیماری لثه یا بیماری پریودنتال یک عفونت در بافت هایی است که از دندان ها حمایت می کنند.
همه، از جمله بچه های کوچک، مقداری باکتری در دهان خود دارند. این باکتری با ذرات غذا، بزاق و مخاط مخلوط می شود و پلاک ایجاد می کند
که یک لایه باکتری چسبنده است و روی دندان ها و در امتداد خط لثه ایجاد می شود. اگر پلاک با مسواک زدن منظم، نخ دندان و تمیز کردن حرفه ای دندان پاک نشود، می تواند منجر به عفونت لثه در کودک شود.

در مراحل اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود. با تشکیل پلاک  لثه ها ملتهب و تحریک می شوند، اما همچنان کار خود را برای حمایت از دندان ها انجام می دهند.
خوشبختانه، التهاب لثه قابل برگشت است و بعید است که این نوع از بیماری لثه در کودکان در صورت درمان توسط دندانپزشک اطفال به آسیب دائمی منجر شود .

با این حال، اگر ژنژیویت درمان نشود، می تواند به پریودنتیت، شکل شدیدتر بیماری لثه، تبدیل شود.
هنگامی که فردی مبتلا به پریودنتیت است، لثه ها از دندان ها جدا می شوند و فضاهایی بین دندان ها ولثه ها ایجاد می شود. زباله ها می توانند در این پاکت ها گیر کنند و باعث عفونت شوند که به زیر خط لثه گسترش می یابد.
سموم تولید شده توسط باکتری های موجود در پلاک، و همچنین پاسخ بدن به مبارزه با عفونت، باعث شکسته شدن استخوان و بافت همبند که دندان ها را در جای خود نگه می دارد، می شود. دندان ها لق می شوند و در موارد شدید می افتند.

علت ورم لثه در کودکان
تورم لثه

 

cleveland :

Swollen gums are a common symptom of gingivitis and other types of gum disease. But they can also point to other health conditions like infection, vitamin deficiencies or hormonal changes

“لثه های متورم یکی از علائم شایع التهاب لثه و سایر انواع بیماری های لثه است. آن ها همچنین می توانند به بیماری هایی مانند عفونت، کمبود ویتامین یا تغییرات هورمونی نیز اشاره کنند”

علل بیماری لثه در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

تورم لثه در کودکان

 

توضیح متخصص اطفال درباره علت التهاب لثه در کودکان:

 

1. بهداشت ضعیف دهان

علت اصلی بیماری لثه در کودکان (و بزرگسالان) تجمع پلاک است و زمانی رخ می دهد که پلاک با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل پاک نشود.
هنگامی که پلاک ها به جرم تبدیل می شوند، نمی توان آن ها را در خانه با یک مسواک معمولی پاک کرد. فقط ابزارهای تخصصی مورد استفاده در مطب دندانپزشکی در هنگام تمیز کردن می توانند آن را از بین ببرند.
علاوه بر پلاک، اگر ذرات غذا در لثه گیر کرده باشد و مسواک نزنند و نخ دندان نکشند، باد کردن لثه دندان کودک نیز ممکن است رخ دهد.

2. بیماری ها و شرایط خاص

برخی از شرایط، مانند دیابت و بیماری های خود ایمنی، می توانند بیماران را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری لثه قرار دهند.

3. داروها

برخی از داروها منجر به خشکی دهان می شوند که در این حالت، تولید بزاق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
بزاق برای شستن پلاک، باکتری ها و بقایای غذا و متعادل کردن PH در دهان بسیار مهم است. سایر داروها می توانند منجر به رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند که خطر ابتلا به بیماری لثه را در کودکان افزایش می دهد.

4. تنفس دهانی

تنفس دهانی عامل خشکی مزمن دهان است و به نوبه خود خطر ابتلا به علت التهاب لثه در کودکان را افزایش می دهد.

5. رژیم غذایی

رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و نشاسته یا فاقد مواد معدنی و ویتامین های خاص برای سلامت دندان ها و لثه ها، ممکن است احتمال ابتلای کودک به بیماری لثه را افزایش دهد.
این به این دلیل است که باکتری های موجود در دهان از قند و نشاسته تغذیه می کنند. علاوه بر این، کمبودهای تغذیه ای می تواند بدن را برای مبارزه با عفونت و ترمیم بافت لثه دشوارتر کند.

بیشتر بخوانید: بهترین دستورالعمل قطره آهن در کودکان

6. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بلوغ رخ می دهد، می تواند نوجوانان را در معرض خطر بیماری پریودنتال قرار دهد.
چرا؟ خوب، در دوران بلوغ، گردش خون در لثه ها در پاسخ به افزایش هورمون ها از جمله پروژسترون و استروژن تقویت می شود
و لثه ها را حساس تر می کند و به راحتی توسط پلاک ها و ذرات غذا تحریک می شود. این حساسیت معمولاً با پیشرفت بلوغ کاهش می یابد.

7. فشردن و ساییدن دندان ها

نیروی ناشی از فشردن و آسیاب بیش از حد، ممکن است باعث تحلیل لثه شود و مناطق بیشتری برای تجمع باکتری ها ایجاد کند.
گاهی اوقات دندان قروچه در کودکان آشکار است و گاهی نیز  این عادتی است که در شب رخ می دهد و ممکن است از آن آگاه نباشید. اگر کودک شما از درد فک در صبح شکایت می کند، ممکن است دندان هایش را به هم فشار دهد.

8. ژنتیک

سابقه خانوادگی بیماری پریودنتال، می تواند کودکان را بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری کند.

درمان ورم لثه کودکان
درمان ورم لثه کودکان

علائم بیماری لثه چیست؟

  • علائم بیماری لثه در کودکان عبارتند از:
  • لثه های متورمی لثه های قرمز روشن (لثه های سالم به رنگ صورتی روشن هستند)
  • خونریزی بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کودکان
  • عقب‌رفتن لثه (لثه‌ها از دندان‌ها دور می‌شوند)
  • بوی بد مکرر که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی رود.
  • تغییرات در گاز گرفتن کودک (طرز قرار گرفتن دندان های بالا و پایین به هم)
  • لق شدن دندان ها یا دندان هایی که شروع به جدا شدن می کنند باعث ایجاد فاصله می شود
  • چرک بین لثه و دندان

 

بیشتر بخوانید: انجام عصب کشی دندان کودکان به چه صورت است؟

 

 درمان ورم لثه کودکان

در مورد نحوه ورم کردن لثه کودکان، در بیشتر مواقع، یک تمیز کردن حرفه ای در مطب دندانپزشکی کودکان و یک روال مراقبت خانگی اختصاصی از شر پلاک نرم،
جرم (پلاک سخت شده) و باکتری خلاص می شود تا التهاب لثه برطرف شود. جستجوی درمان در اولین نشانه‌های بیماری لثه در کودکان،
این احتمال را افزایش می‌دهد که بتوانیم به سرعت و به آسانی مشکل را از بین ببریم و لثه‌های آن‌ها را به حالت اولیه برگردانیم.

برای عفونت شدیدتر لثه در کودک، یا بیماری لثه که به پریودنتیت تبدیل شده است، گاهی اوقات ممکن است آنتی بیوتیک نیاز باشد.
در این موارد، درمان بیماری لثه در کودکان نیز می‌تواند مستلزم انواع شدیدتر تمیز کردن دندان و درمان‌هایی مانند دهان‌شویه‌های تجویزی باشد.
به ندرت پیش می آید که از روشهای جراحی برای متوقف کردن پیشرفت بیماری و از بین بردن عفونت فعال استفاده شود.
اما اگر نیاز به این کار باشد دندانپزشک اطفال از روشهای دندانپزشکی تحت بیهوشی برای کودک استفاده می کند تا کودک حین جراحی دردی را احساس نکند.

خطر بیماری پریودنتال(Periodontal disease) برای کودک

عوامل خطر اضافی برای بیماری پریودنتال در دوران کودکی شامل بیماری‌های مختلفی مانند:

  • سندرم کیندلر
  • دیابت نوع 1،
  • سندرم داون و سندرم پاپیلون لفور
  • ژنتیک

 

نتیجه گیری

لثه ی کودکان بسیار حساس بوده و نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان است.  در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کودک  ممکن است
تورم لثه در هر سنی  رخ دهد و برای تشخیص جدی بودن این مشکل باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا کودک دلبندتان را از خطرات احتمالی دور نگه دارید.
ما کلینیک تخصصی مهرآوید را به شما پیشنهاد میکنیم که دارای محیط مخصوص برای انجام اقدامات مربوط به  دندانپزشکی کودکان می باشد.

 

۴ دیدگاه در “علت تورم لثه در کودکان(علت و درمان آن)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .