بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟ بهترین رژیم غذایی پس از ایمپلنت چیست؟ (آپدیت بهار 1403)

رژیم غذایی پس از ایمپلنت

 در صورتی که به هر علتی دندان تان را از دست داده‌اید، ایمپلنت دندان جایگزین مناسبی برای دندان از بین رفته است و به شما کمک می کند تا موقع جویدن غذا مشکلی وجود نداشته باشد، ایمپلنت و کاشت دندان هیچگونه محدودیتی در خوردن غذا ایجاد نمی کند و به راحتی می توانید هر غذایی که دوست دارید را میل کنید ولی تا مدتی بعد از عمل جراحی و دوره ریکاوری ایمپلنت باید مراقبت‌هایی را انجام بدهید و رژیم غذایی پس از ایمپلنت را رعایت کنید، به این معنا که ایمپلنت مانند سایر عمل ها در دوره ریکاوری دارای برنامه غذایی ویژه‌ای است و در این مدت زمان باید در خوردن غذا موارد خاصی را رعایت کنید و به تغذیه خود اهمیت بدهید، بنابراین با ما باشید تا در رابطه با تغذیه بعد از ایمپلنت دندان و اینکه بعد از جراحی ایمپلنت چی بخوریم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان در ۲ روز اول 

پس از ایمپلنت دندان بسیاری از افراد دچار دغدغه ای برای خوردن غذا می شوند، شما باید یک ساعت پس از عمل غذاهای مایع را مصرف کنید، پس از آنکه گازهای ناحیه ایمپلنت را برداشتید می توانید به تدریج غذاهای جامد را میل کنید ولی در ۲۴ ساعت نخست بعد از عمل حتماً مایعات را مورد استفاده قرار بدهید، نوشیدن آب ولرم و دیگر نوشیدنی ها که دارای قند بسیار کمی هستند مانعی ندارد ولی دقت کنید که چند ساعت پس از عمل از خوردن غذاها و مایعات داغ اجتناب کنید.

همان طور که در سایت familydentistottawa اشاره شده، هنگامی که ایمپلنت های دندانی به طور کامل بهبود یافتند می توانند قدرت جویدن مورد نیاز برای لذت بردن از تمام غذاهای مورد علاقه خود را به شما بدهند. با این حال، پیروی از رژیم غذایی پس از ایمپلنت،در هفته های بعد از عمل مهم است.

Once dental implants have completely healed and integrated with your jawbone, they can give you the chewing strength required to enjoy all of your favorite foods. However, it is important to follow a soft dental implant recovery diet in the weeks following the procedure.

 برای یک روز اول پس از عمل غذاهای نرم و بدون دانه درشت مناسب می باشد، سعی کنید در این روز نی را مورد استفاده قرار ندهید.

 غذاهای مفید در دوره نقاهت عمل جراحی ایمپلنت

بعد ایمپلنت چی بخوریم

 بسیاری از افراد در رابطه با تغذیه بعد از ایمپلنت دندان سؤالات زیادی دارند و در  مورد غذاهای دوره ریکاوری پس از عمل اطلاعاتی ندارند، بعد از عمل باید از برنامه غذایی خاصی پیروی کنید و از غذاهای که تند یا ادویه زیادی دارند خودداری کنید، غذاهایی که در سه وعده اصلی مصرف می کنید باید معمولی، مایع و نرم باشند، از جمله آن ها به شرح زیر می باشد؛

پروتئین‌ها

اگر چه گوشت یک غذای سرشار از پروتئین است اما فرد با جویدن آن بعد از ایمپلنت ممکن است احساس درد کند. شما می‌توانید از غذاهای دیگر که حاوی پروتئین هستند استفاده کنید که عبارتند از:

  • تخم مرغ: یکی از غذاهای پروتئین‌دار تخم مرغ است و شما می‌توانید به صورت پخته یا نیمرو استفاده کنید.
  • حبوبات: یکی دیگر از غذاهای حاوی پروتئین حبوبات است که جزو غذاهای نرم هستند و به راحتی جویده می‌شوند.
  • ماهی: منبع دیگر غنی از پروتئین ماهی است که پخت آن روی نرم و خشک بودن آن تاثیر دارد ماهی بخارپز شده مناسب افرادی است که ایمپلنت انجام می‌دهد.
  • سوپ: سوپ هم غذایی است که می‌توان در آن تکه‌های ریز گوشت ریخت.

غذای ایمپلنت

کربوهیدرات ها

در این دوران مصرف کربوهیدرات‌ها هم ضروری است. از غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توان به غذاهای زیر اشاره کرد: 

  • پنیر: برای رعایت رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می‌توانید پنیرهای نرم مانند پنیر بری یا پنیری که آب می‌شوند را استفاده کنید.
  • غلات پخته: غلات پخته همچون بلغور گندم، جودوسر و سبوس اگر به خوبی پخته شوند نرم می‌شوند. برنج و رشته فرنگی هم در دسته غلات قرار می‌گیرند.
  • شیرینی نرم: شیرینی‌هایی مانند کیک، کلوچه، نان و .‌‌.. جزو غذاهای نرم هستند اما حواستان باشد که مصرف این شیرینی‌ها بدون مسواک زدن ممکن است سبب پوسیدگی دندان شود.

میوه و سبزیجات

بعضی از میوه‌های نرم مانند موز و هلوی رسیده، توت و … از جمله غذاهایی هستند که در این دوران می‌توانید مصرف کنید. شما حتی می‌توانید این میوه‌ها را با بلغور جو دوسر ترکیب کنید و بخورید. سبزیجات را هم می‌توانید با پختن و سرخ کردن نرم و میل کنید.  باید یادآور شد میوه و سبزیجات جزو غذاهای مناسب ارتودنسی نیز هستند.

نوشیدنی ها

مصرف نوشیدنی‌ها در این دوران منعی ندارد ولی نباید داغ باشد. 

 به طور کلی تغذیه بعد از ایمپلنت دندان طوری است که این توانایی را دارید تا هر نوع غذایی را میل کنید، ولی باید تا جایی که می توانید آن ها را به صورت پوره ای و نرم در بیاورید، حتی قادرید چندین مواد غذایی را با یکدیگر ترکیب کنید تا در دوره نقاهت تمامی مواد بدن شما تأمین شود و انرژی لازم را داشته باشید، موقع غذا خوردن سعی کنید به تدریج لقمه را بجوید و در قسمتی که ایمپلنت ندارید غذا را بجوید، از قورت دادن لقمه خودداری کنید.

 بهبودی ایمپلنت در مدت زمان کوتاه با رعایت برخی نکات

اگر می خواهید در مدت زمان کوتاهی ایمپلنت جوش بخورد کمتر فشار روی قسمت مورد نظر وارد کنید، موقع بهبودی ایمپلنت آب بدن خود را تأمین کنید طوری که در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید زیرا این امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن کارکرد بیشتری داشته باشد و خیلی سریع بهبودی خود را به دست می آورید.

ممنوعیت برخی مواد غذایی بعد از ایمپلنت دندان

برای زود جوش خوردن ایمپلنت باید از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنید، هر عمل جراحی که در قسمت دهان صورت می‌گیرد تا موقع بهبودی کامل جای بخیه ها و دهان باید از مصرف غذاهای سخت اجتناب شود، علاوه بر اینکه هفت روز بعد از عمل دهان حساس می باشد بلکه تا موقعی که ایمپلنت جای می گیرد بعضی مواد غذایی را باید نخورید و برای اینکه موفقیت بیشتری را در عمل به دست آورید به محض اینکه ایمپلنت در جای خود ثابت شد می توانید مصرف غذاهای سفت را شروع کنید، بعضی از غذاها را در دوره نقاهت نمی توانید استفاده کنید، از جمله آن ها به شرح زیر می باشد؛

  • غذاهای تند که شامل فلفل تند یا سالسای تند باشد.
  • غذاهای ترد مانند ذرت بو داده، چیپس و آجیل و ..‌.
  • غذاهای داغ مانند قهوه، چای و سوپ گرم
  • غذاهای اسیدی همچون گوجه فرنگی، پرتقال و مرکبات
  • غذاهای چسبنده مثل تافی، آدامس و شیرینی

چه غذاهایی بعد از ایمپلنت بخوریم

 به دلیل جلوگیری از شل شدگی و دلمه های خونی و ایجاد خونریزی در لثه یا نواحی ایمپلنت از نوشیدن مایعات توسط نی خود داری نمایید، ولی در روزهای اول می توانید از قاشق یا برای نوشیدن از لیوان استفاده کنید.

 نکاتی در رابطه با مواد غذایی پس از عمل ایمپلنت دندان

همان طور که گفتیم نکاتی وجود دارد که در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اهمیت زیادی دارد و باید مورد توجه قرار دهید، یک نکته ای که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که تمامی وعده‌های غذایی را بعد از عمل جراحی مورد استفاده قرار بدهید، مصرف غذا در سه وعده اصلی را فراموش نکنید چرا که امکان دارد در دوره ریکاوری ایمپلنت دندان دچار اختلالات غذایی شوید، همچنین ممکن است روزهای اول تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اذیت کننده باشد ولی بعد از مدتی به آن عادت می ‌کنید.

اگر می خواهید در رابطه با تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید با کلینیک مهرآوید تماس بگیرید و سؤالات خود را بپرسید، با استفاده از تجربیات بهترین متخصص ایمپلنت تهران می توانید نتیجه ای ایده آل در کاشت دندان خود بگیرید.

بهترین متخصص ایمپلنت

مدت زمان استفاده از برنامه رژیم غذایی بعد از ایمپلنت

 داشتن یک برنامه غذایی مناسب و سالم برای ذخیره نیرو و درمان سریع درد به علت انجام ایمپلنت لازم می باشد، در صورتی که برای دندان های فک فوقانی و تحتانی به طور کامل ایمپلنت های زیادی را به کاربرده اید برنامه غذایی باید تا چند روز دارای مایعات لازم و غذاهای پوره ای باشد و بعد از بهبودی به حالت معمولی برمی گردد، در صورتی که فقط یک ایمپلنت را به کار برده‌اید برنامه غذایی باید حاوی غذاهای نرم و سالمی باشد به طوری که احتیاج به جویدن زیاد نباشد، این برنامه غذایی ۵ روز به طول می‌انجامد.

تغذیه بعد از ایمپلنت در ۲۴ ساعت اول باید طوری باشد که مواد غذایی شیرین در آن وجود نداشته باشد.

اگر بعد از کاشت ایمپلنت محدودیت‌ های تغذیه ای را رعایت نکنید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بعد از ایمپلنت به مواد غذایی که با ایمپلنت در تضاد هستند توجه نکنید، ممکن است درد و خونریزی زیاد شود و جوش خوردن ایمپلنت دیر انجام بگیرد. شما باید چند ماه اول روی مصرف غذا دقت کنید. نباید از نی برای خوردن مایعات استفاده کنید چون لخته خون از بین می‌رود و ممکن است به عارضه حفره خشک مبتلا شوید؛ پس باید بعد از انجام ایمپلنت با لیوان مایعات را میل کنید. شما می‌توانید بعد از اینکه زخم لثه‌ها بهبود پیدا کرد و ریکاوری اولیه پایه‌های ایمپلنت انجام گرفت مانند گذشته غذا بخورید. ولی فراموش نکنید که جنس ایمپلنت با ریشه دندان متفاوت است و تفاوت آن دو در این است که ریشه دندان، نرم و منعطف است و یک نوع ضربه‌گیر محسوب می‌شود؛ اما ایمپلنت سفت و سخت است و در صورت جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک، اگر فشاری به آن وارد شود به استخوان فک هم فشار وارد می‌شود.

 علت انجام ایمپلنت دندان 

پروسه جراحی دندان و ایمپلنت دندان باعث می ‌شود تا افراد بتوانند دندانی که از دست رفته است را جایگزین کنند، ایمپلنت با دندان های مصنوعی و شیوه های پر کردن دندان مانند پل دندانی متفاوت است، این تکنیک کاربرد بالایی دارد و موقع از دست رفتن دندان می توان آن را به کار برد، ایمپلنت هر دفعه که به کار می رود باعث نگهداری و بهبود غضروف فک می ‌شود و استحکام آن را افزایش می ‌دهد زیرا باعث تشویق استخوان فک خواهد شد، به همین علت ایمپلنت بهترین شیوه و تکنیک برای جایگزین دندان از دست رفته می باشد.

 با توجه به این که در پروسه ایمپلنت می بایست یک وسیله تیتانیومی زیر لثه نصب شود، این امر با استفاده از مواد بیهوشی صورت می گیرد و بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند، طبق اینکه لثه باز است یک دوره نقاهت معمولی و راحت وجود دارد که در آن شما باید به تغذیه بعد از ایمپلنت توجه کنید.

 دلیل اهمیت پیروی از برنامه غذایی پس از ایمپلنت

 بعد از جراحی ایمپلنت باید با کمک مواد غذایی سالم دوره نقاهت را پشت سر بگذرانید، اغلب بیماران تصور می کنند که تغذیه بعد از ایمپلنت دندان بسیار دشوار است و باید مواد غذای کمی را مصرف کنند، در حالی که اینگونه طرز تفکر کاملاً اشتباه است و اغلب دندان پزشکان تأکید می‌ کنند که بیماران باید سه وعده اصلی را میل نمایند، نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اهمیت به تغذیه بعد از ایمپلنت دندان و ذخیره مواد مغذی است، در واقع باید مواد غذایی را مصرف کنید که نیروی زیادی را ایجاد کند تا در مدت زمان کوتاهی بهبودی خود را به دست آورید.

 در صورتی که برنامه غذایی ویژه ای در رابطه با شرایط دارویی دارید باید آن را دنبال کنید یا بر اساس نسخه ای که دندانپزشک به شما تجویز کرده است برنامه غذایی را ادامه بدهید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

بهترین شیوه برای تغذیه بعد از ایمپلنت

 بهترین راه برای شروع تغذیه بعد از ایمپلنت دندان این است که مواد غذایی را له کنید، مصرف مرکبات اهمیت زیادی دارد و اغلب پزشکان توصیه می کنند که تنها از سوپ و لبنیات بدون گاز استفاده کنید، در روز عمل ایمپلنت باید مصرف مایعات را افزایش بدهید و از استفاده مواد غذایی گرم خودداری نمایید زیرا موجب خونریزی و تورم خواهد شد.

از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خودداری کنید. برخی از بیماران به مصرف صبحانه بی‌توجهی می ‌کنند در حالی که اهمیت زیادی دارد، یکی از شیوه های ذخیره مواد مغذی و پروتئین‌ها ترکیب میوه، سبزیجات و لبنیات می‌باشد، در صورتی که این پروسه برای تان دشوار است می توانید بدون جویدن غذا یک میان وعده مفید را مصرف نمایید، این ترکیب غذایی را در طول روز مصرف کنید، یک انتخاب دیگر استفاده از تخم مرغ آب پز و املت در صبحانه می باشد، این مواد غذایی دارای پروتئین زیادی است.

 موقع نقاهت ارتباط کمتری با جایگاه ایمپلنت برقرار کنید تا ایمپلنت مقاومت بیشتری به دست آورد زیرا اطراف ایمپلنت غضروف وجود می آید، توجه داشته باشید در صورتی که ایمپلنت دندان زیر پوشش لثه قرار گرفته شود ناراحتی وجود ندارد و تقریباً ۱۴ روز برنامه غذایی نرم قبل از استفاده از برنامه غذایی گذشته لازم می باشد.

 در صورتی که لثه نواحی ایمپلنت را احاطه کند یا جراحی شما تک مرحله صورت بگیرد و یک سرپوش کوتاه مدت روی آن نصب شده باشد، باید توجه زیادی داشته باشید و بیش از یک ماه از خوردن مواد غذایی خودداری نمایید، باید توجه داشته باشید که حداقل سه ماه بعد از ایمپلنت با طرف دندان هایی که ایمپلنت ندارند غذا را بجوید.

 تغذیه هفته اول بعد از عمل ایمپلنت

غذا خوردن بعد از ایمپلنت دندان در هفته اول

هفته اول تغذیه بعد از ایمپلنت طوری است که باید از دسرهایی که از شیر و بستنی درست شده اند استفاده کنید، همچنین مواد غذایی با دمای مناسب و نرم را مورد استفاده قرار بدهید، در این مدت زمان از هرگونه نیروی زیادی روی ایمپلنت خودداری کنید و مراقب آن باشید.

در این سایت خارجی نیز اشاره شده که بهتر است در روز های اولیه از مایعات و سوپ استفاده کنید.

The first couple of days after the surgery, you’ll want to stick to all-liquid meals if at all possible. This includes smooth soups (nothing too chunky), home-cooked broths and bouillon, meal replacement drinks, protein drinks, fruit smoothies, and various juices. To ensure healthier teeth, aim for nutritional drinks that have high calcium content.

 تغذیه هفته دوم بعد از ایمپلنت 

 تغذیه بعد از ایمپلنت دندان در هفته دوم استفاده از مرکبات و سبزیجات می باشد زیرا باعث بهبودی دندان خواهد شد، در این مدت زمان ایمپلنت تا حدودی جوش خورده است ولی پوشش های لثه واکنش نشان می ‌دهند و باید مراقب باشید که فشار زیادی به آن ها وارد نشود، در این هفته استفاده از سیب زمینی له شده با لبنیات مناسب می باشد همچنین سعی کنید بیشتر در برنامه غذایی خود کلسیم ها را استفاده کنید، در صورتی که می خواهید از گوشت استفاده کنید آن را به حالت چرخ کرده درآورید.

 تغذیه بعد از ایمپلنت دندان پس از یک ماه

 بعد از ۳۰ روز می توانید غذا هایی که دانه های درشت دارند را استفاده کنید ولی باید غذا کاملاً پخته شده باشد.

 تغذیه بعد از ایمپلنت دندان پس از یک ماه

 از موقعی که ایمپلنت دندان نوعی شیوه درمانی دندانپزشکی برای جایگزین دندان کشیده شده شناخته شده است، افراد زیادی برای اصلاح محیط خالی دندان آن را به کار می ‌برند، در بعضی شرایط بیماران همراه با ارتودنسی ایمپلنت را مورد استفاده قرار می دهند، بدون شک ایمپلنت در مقایسه با دندان مصنوعی تأثیر بیشتری دارد ولی نوع تغذیه بعد از ایمپلنت دندان در رسیدن به نتیجه تأثیر بسیار زیادی دارد، در این صورت به تغذیه بعد از ایمپلنت دندان اهمیت زیادی بدهید و باید به تمامی نکات پزشکی توجه کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و تأثیرات مثبت را از عمل جراحی دریافت کنید.

سخن پایانی

جنس ایمپلنت به‌گونه‌ای است که بعد از کاشت آن مدتی به مراقبت از ایمپلنت نیاز دارد و در این مدت باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.

در پایان از تمامی کسانی که این مقاله را مطالعه نمودند متشکرم و امید است مطالب آن برای شما مفید بوده باشد.

سولات متداول

1. بعد ایمپلنت چی بخوریم؟

رژیم غذایی پس از ایمپلنت بهتر است شامل: پروتئین ها مثل تخم مرغ، ماهی و حبوبات از کربوهیدرات ها و میوه و ها و سبزیجات (نرم) باشد.

2. چند روز بعد از ایمپلنت میتوان غذا خورد؟

در ۲۴ ساعت نخست بعد از عمل حتماً مایعات (ولرم) را مورد استفاده قرار بدهید.  برای یک روز اول پس از عمل غذاهای نرم و بدون دانه درشت می توانید بخورید.

۶ دیدگاه در “بعد از ایمپلنت دندان چه بخوریم؟ بهترین رژیم غذایی پس از ایمپلنت چیست؟ (آپدیت بهار 1403)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .