آیا بعد از ایمپلنت صورت ورم میکند؟ 4 علت ورم بعد ایمپلنت

ورم بعد از ایمپلنت

ورم بعد از ایمپلنت یکی از عوارضی است که می‌توانید شاهد آن باشید و ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. این عارضه از یک تکه غذا تا عفونت جزئی دلایل گوناگونی دارد و در هر صورت، می‌تواند احساس خوبی برای شما به همراه نداشته باشد. البته درصورتی‌که در مراکز معتبری مانند کلینیکی مهرآوید درمان خود را آغاز کنید، اغلب شاهد چنین عوارضی نخواهید بود. بااین‌حال برای آشنایی بیشتر با این عوامل همراه ما باشید.

ورم بعد از ایمپلنت

آیا بعد از ایمپلنت صورت ورم می‌کند؟ بله! این امکان وجود دارد که اندکی پس از ایمپلنت شاهد عوارضی مانند تورم در ناحیۀ فک، گونه، یا بافت‌های اطراف صورت باشید. حتی لثه نیز می‌تواند به دلایل متعددی متورم شده و دچار التهاب شود. این که تورم در چه‌ ناحیه‌ای است و چه علتی دارد می‌تواند به شما کمک کند که بهترین راه درمان را در پیش بگیرید.

ورم صورت بعد از ایمپلنت

ورم صورت بعد از ایمپلنت از جمله عوارض ایمپلنت است؛ اما سؤال اینجا است که این عارضه به چه دلیل رخ می‌دهد؟ تورم در صورت، ناشی از تجمع مایع در بافت صورت است و علت بروز آن پس از جراحی ایمپلنت به‌دلیل آسیبی است که به بدن در این قسمت وارد می‌شود. در واقع بدن برخی از افراد در مقابله با تزریق یا برش بافت، به‌صورت تورم خود را نشان می‌دهد.

بسته به‌ علت ورم صورت بعد از ایمپلنت می‌توانید شاهد میزانی از تورم در ناحیۀ فک، دهان یا گونه و حتی کنار صورت باشید و این به واکنش بدن و تعداد ایمپلنت‌ها ارتباط داشته و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بااین‌وجود باید منتظر باشید که در روزهای دوم و سوم پس از ایمپلنت بسیار تشدید شود و به اوج خود برسند. این عوارض پس از مدتی از بین خواهند رفت.

 ورم لثه بعد از ایمپلنت

علاوه بر تورم صورت بعد از ایمپلنت ممکن است لثه‌ها نیز دچار برآمدگی شوند و این می‌تواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. با توجه‌ به علل متفاوتی که وجود دارد، راه درمان آن متفاوت خواهد بود. ما در این قسمت همۀ دلایل را بررسی کرده‌ایم:

 ورم لثه بعد از ایمپلنت

باقی‌ماندۀ غذا در اطراف ایمپلنت

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث ورم لثه بعد از ایمپلنت شود، عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان است. بهتر است ابتدا دندان ایمپلنت‌شده را به‌خوبی در آینه بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ تکه‌ای از غذا در آن گیر نکرده است. این تکه‌ها می‌توانند موجب تحریک لثه شوند و تورم را به همراه داشته باشند.

درصورتی‌که شاهد چنین موردی بودید، بهترین کار این است که سعی کنید اضافه غذا را از این بخش بیرون آورید؛ اما فراموش نکنید که اگر بیش از حد این بخش را تحریک کنید تورم و قرمزی بیشتر می‌شود. درصورتی‌که خودتان نمی‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید، به پزشک مراجعه کنید تا از آسیب به ایمپلنت نیز جلوگیری شود.

موکوزیت

پری ایمپلنت یکی دیگر از عفونت‌هایی است که اغلب در اطراف لثه و پس از ایمپلنت به وجود می‌آید و علائم آن شامل قرمزی، التهاب و تورم لثه است. به این عفونت موکوزیت گفته می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که این نوع ورم بعد از جراحی ایمپلنت می‌تواند از عوامل اصلی شکست ایمپلنت محسوب لازم است تا در صورت مشاهده علائم بلافاصله درمان شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به‌سرعت با پزشک مشورت کنید تا بتوانید به‌موقع مانع از گسترش آن شوید.

تاج‌های دندانی نامناسب

روکش ایمپلنت و بریجی که برای ایمپلنت دندانی شما در نظر گرفته می‌شود باید کاملاً متناسب با اندازۀ دندان‌های شما باشد و با بافت‌های کناری، مطابقت کامل داشته باشد. هر گونه مغایرت این دو با یکدیگر می‌تواند منجر به ورم دندان بعد از ایمپلنت شده و حتی گاه در برخی موارد به عفونت تبدیل شود. درصورتی‌که این تورم در ناحیۀ لثه پس از گذاشتن روکش رخ داد، به‌احتمال زیاد دندان به‌اشتباه جایگزین شده است.

زمانی که دندان خود را ایمپلنت می‌کنید فضای کافی برای بافت لثه باید وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به ورم بعد از ایمپلنت شده و ناحیۀ مجاور را تحریک کند. درصورتی‌که روکشی که برای دندان شما قرار داده شده است با سایر دندان‌ها و محل خود هماهنگی کامل نداشته باشد، باعث می‌شود تا برای جویدن و گاز گرفتن نیرویی بیش از حد وارد کنید و همین فشار لثه را تحریک می‌کند.

از همه مهم‌تر اینکه این عدم تناسب می‌تواند باعث شود که نتوانید به‌خوبی بهداشت را رعایت کنید و غذا در میان ایمپلنت و لثه می‌ماند و در نتیجه منجر به تورم و قرمزی می‌شود. حتی گاه این گیرکردن غذا می‌تواند باعث شود که با فشار بیشتری آن ناحیه را تمیز کنید و همین می‌تواند منجر به ورم بعد ایمپلنت شود.

کبودی صورت بعد از ایمپلنت

کبودی صورت بعد از ایمپلنت

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است علاوه بر ورم بعد از ایمپلنت دندان شاهد آن باشید کبودی در این ناحیه است. کبودی اغلب به‌دلیل این است که در اثر برش و تزریق، بافت‌های نرمی که در آن نواحی وجود دارند خونریزی کرده و باعث شود شاهد کبودی باشید. درصورتی‌که شاهد کبودی هستید باید بدانید که این عارضه نشان‌دهندۀ شکست یا موفقیت ایمپلنت نیست؛ بلکه تنها نکته آن است که بافت‌های اطراف خونریزی کرده‌اند.

ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟

اغلب افرادی که ایمپلنت صورت و تورم بعد از آن را تجربه کرده‌اند مدام نگران هستند که آیا این عارضه رفع می‌شود؟ به‌ عبارت‌ دیگر، اغلب تمایل دارند بدانند ورم بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟ آنچه باید بدانید این است که این تورم تا حدودی طبیعی است و واکنش بدن شما نسبت به ترومایی است که بدنتان وارد شده است.

بااین‌حال، ورم بعد از ایمپلنت ممکن است از چند روز تا دو هفته بعد از جراحی ایمپلنت ادامه داشته باشد. البته بلافاصله پس از ایمپلنت و حتی تا ۲۴ ساعت پس از آن اغلب شاهد این عارضه نیستید. در مقابل در دو روز آینده به‌شدت متورم شده و احساس ناراحتی خواهید کرد، اما در بهترین حالت شاید بین ۸ الی ۱۰ روز این عارضه ادامه داشته باشد. در همین رابطه سایت azoralsurgery نوشته است:

Swelling can last for a few days or up to two weeks after the surgical procedure. The swelling is not usually noticeable until around 24 hours after surgery and may continue to increase up to 2-3 days after surgery. After that, the swelling should decrease slowly but may be present for up to 10 days.

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت

درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت

تورم بعد از ایمپلنت به هر دلیلی و در هر ناحیه‌ای که باشد باید آن را درمان کرد. روش‌های زیر می‌توانند اغلب در چندین روز شما را از شر این تورم نجات دهد و سرعت از بین ‌رفتن آن را بالا ببرند. اگر متوجه شدید که با این اقدامات نمی‌توانید آن را از بین ببرید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید:

  • کاهش فعالیت: بهتر است سعی کنید فعالیت‌های بدنی و فیزیکی خود را در چند روز اول کاهش دهید تا از میزان تورم کاهش پیدا کند. پس از آن دوباره آن‌ها را از سر بگیرید.
  • سر خود را بالا نگه دارید: هنگامی که استراحت می‌کنید بهتر است چندین بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید تا سر از سطح بدن بالاتر قرار گیرد. این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.
  • کیسۀ یخ: می‌توانید چند قطعه یخ یا نخودفرنگی یخ‌زده در یک پارچه یا کیسه قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه در ناحیۀ متورم قرار دهید. برای تأثیر بیشتر پس از ۲۰ دقیقه، آن را برداشته و با فاصلۀ ۲۰ دقیقه دوباره آن را قرار دهید. بهتر است این روش را تا ۷۲ ساعت امتحان کنید.
  • داروهای ضدالتهابی مصرف کنید: یکی از راه‌های درمان ورم بعد از ایمپلنت این است که از داروهای ضد استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید؛ زیرا این داروها برای کاهش تورم بسیار مفید هستند.

پیشنهاد میکنیم ویدئوی زیرا را در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت مشاهده کنید:

 

سخن پایانی

ایمپلنت یکی از راه‌هایی است که به شما در داشتن لبخندی زیبا کمک می‌کند. بااین‌حال ممکن است همراه با عوارضی باشد که هر کدام می‌توانند احساس ناراحتی را برای شما به همراه داشته باشند. تورم، کبودی و التهاب از جمله این عوارض محسوب می‌شوند.

دلیل ورم بعد از ایمپلنت هر چه که باشد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و بهترین راه درمان را انتخاب کنید. دقت کنید که اگر ایمپلنت به‌صورت اصولی و در کلینیک‌های معتبری مانند مهرآوید که بهترین مرکز ایمپلنت در شرق تهران است، انجام شود هرگز عوارضی به همراه نخواهد داشت.

 

سوالات متداول

1- آیا بعد از ایمپلنت صورت ورم می‌کند؟

بله! ممکن است مدتی پس از ایمپلنت شاهد عوارضی مانند تورم در ناحیۀ فک، گونه، یا بافت‌های اطراف صورت باشید. حتی لثه نیز می‌تواند به دلایل متعددی متورم شده و دچار التهاب شود.

2- برای درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت چکار کنیم؟

استفاده از کمپرس یخ، بالا نگه داشتن سر، کاهش فعالیت های بدنی در چند روز اول و استفاده از داروهای ضدالتهابی چند راهکار ساده برای درمان ورم صورت بعد از ایمپلنت است.

3- علت ورم لثه بعد از ایمپلنت چیست؟

باقی ماندن غذا در اطراف ایمپلنت، موکوزیت و تاج های دندانی نامناسب مهم ترین علت ورم لثه بعد از ایمپلنت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .