مهم ترین نکات کاشت ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی که باید بدانید!

ایمپلنت برای دیابتی ها

برای ترمیم و زیبایی دندان‌ها، ایمپلنت بهترین گزینه‌ای است که می‎‌توان تصور کرد. اما نکته اینجا است که همه افراد کاندیدای مناسبی برای این روش محسوب نمی‌شوند و باید بررسی‌های لازم انجام شود تا هیچ خطری جان بیمار را تهدید نکند. یکی از مواردی که جای سؤال دارد، ایمپلنت برای دیابتی ها است.

این که بیماران مبتلا به دیابت بتوانند از این روش برای ترمیم و زیبایی استفاده کنند، به تخصص پزشک و عوامل بسیار دیگری بستگی دارد که ما در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم. پس قبل از هر اقدامی این مقاله را بخوانید و سپس با متخصصان مجموعه ما مشورت کنید.

در صوت زیر درباره شرایط  انواع ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی صحبت کردیم.

آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟

ایمپلنت و دیابت

به نظر شما شرایط کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟ آیا آن‌ها کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت محسوب می‌شوند؟ اولین پاسخی که باید به این سؤال بدهید، این است که در این زمینه هیچ خطری بیماران دیابتی را تهدید نمی‌کند. تنها نکته مهم این است که شرایط باید کاملاً توسط افراد متخصص بررسی شوند و اقدامات مهمی قبل و بعد از انجام این عمل صورت پذیرد.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟ یا خطر بیهوشی برای بیماران دیابتی وجود دارد، تنها باید یک شرط مهم را در نظر بگیرید و آن نیز کنترل دقیق قند خون است. البته در مقاله عوارض بیهوشی بیشتر در این باره صحبت کردیم.

اگر دیابت شما کنترل شده است، جای هیچ نگرانی نیست. افراد مبتلا به دیابتی که قند خون خود را پایش نکرده باشند و هیچ کنترلی بر آن ندارند، ممکن است در زمینه قند خون بالا دچار شکست شوند. اگر قند خون تحت کنترل نباشد، زخم‌ها با سرعت کمتری بهبود می‌یابند و احتمال ابتلا به عفونت در اطراف ناحیه ایمپلنت شده بسیار زیاد است، اما اگر بتوانید با قند خون کنترل شده مراجعه کنید، هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد.

همچنین در اینجا پیشنهاد می کنیم خواندن مقاله آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود را نیز از دست ندهید.

دلیل شکست ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی چیست؟

همان طور که گفته شد، با کنترل قند خون افراد دیابتی خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. اما سؤالی که اغلب مطرح می‌شود، این است که دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی چیست؟ چه مواردی می‌توانند باعث این نگرانی برای پزشکان و بیمارانی شوند که با وجود داشتن دیابت خواهان انجام ایمپلنت نیز هستند.

ایمپلنت و دیابت

به این دلیل ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی  ایجاد نگرانی می‌کند که این افراد بیشتر در معرض عفونت قرار دارند. بدن این افراد به‌ صورت طبیعی توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت دارد و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را در این افراد افزایش دهد. این خطر که در عمل‌های جراحی چندین برابر است، می‌تواند اصلی‌ترین عامل نگرانی برای شکست ایمپلنت باشد.

از طرف دیگر، اگر قند خون فرد تحت کنترل نباشد، احتمال این که ایمپلنت به ‌کندی بهبود پیدا کند، بسیار زیاد است. علت این امر نیز عدم ترکیب قسمت‌های مختلف ایمپلنت با استخوان و بافت‌های دهانی است و به این ترتیب، ممکن است این عمل زیبایی دندان با شکست روبه‌رو شود. در این باره مقالات متعددی به زبان های مختلف نوشته شده، که در اینجا بخشی از آن را قرار دادیم. در این لینک بیشتر بخوانید.

It is necessary to take certain special considerations into account for the placement of implants in diabetic patient. A good control of plasma glycaemia, together with other measures, has been shown to improve the percentages of implant survival in these patients.

مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی

برای این که بتوان از نتیجه ایمپلنت مطمئن بود، رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت دندان برای افراد دیابتی لازم و ضروری است. به‌ این ‌ترتیب، دکتر شما نیز با همکاری شما می‌تواند تضمین کند که ایمپلنت کاملاً موفقی خواهید داشت، اما در این زمینه چه مراقبت‌هایی را باید انجام دهید؟ در ادامه بیشتر به این موارد می‌پردازیم.

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت برای دیابتی ها زمانی موفق خواهد بود که قبل از عمل به ‌خوبی اقدامات خودمراقبتی و مراحل ایمپلنت دندان را  به شکل درستی انجام دهند. به‌ این ‌ترتیب، این افراد می‌توانند با خیال راحت مانند افراد غیر دیابتی برای انجام این عمل اقدام کنید و هیچ خطری سلامت آن‌ها را تهدید نخواهد کرد. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • همان‌ طور که پیش ‌از این نیز بیان کردیم، کنترل و پایش قند خون از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آن دقت کافی داشته باشید. از این رو، بهتر است حتماً با دکتر غدد خود در تماس باشید.
  • حتماً دندانپزشک خود را در جریان نوع و دوز داروهای مصرفی قرار دهید.
  • زمان جراحی خود را به نحوی تنظیم کنید که کاملاً سطح قند خون شما ثابت است.
  • حتماً دقت کنید که پزشک غدد و دندانپزشک شما چه‌ کارهایی را توصیه می‌کنند. سپس آن‌ها را به‌ دقت بررسی و پیگیری کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل ایمپلنت

در ویدیو فوق دکتر نصیری جراح فک و صورت درباره مراقبت های بعد از ایمپلنت صحبت کردند.

مراقبت‌های عمل ایمپلنت تنها محدود به اقدامات قبل از عمل نمی‌شود، بلکه باید بعد از انجام این کار نیز برخی کارها را انجام داد تا بتوان با اطمینان اعلام کرد که ایمپلنت برای بیماران دیابتی هیچ‌ گونه مشکلی ندارد و سلامت آن‌ها را تهدید نمی‌کند. این مراقبت‌ها شامل مدیریت دارو، مراقبت از دهان و دندان، تغییر در رژیم غذایی و کنترل مداوم قند خون هستند.

در خصوص مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در مطلبی مفصل پرداخیتم که در صورت تمایل میتوانید آن را دنبال کنید.

میزان قند خون برای ایمپلنت

میزان قند خون برای ایمپلنت

منظور از کنترل قند خون، نگه‌داشتن قند خون در محدوده سلامت است. میزان قند خون برای ایمپلنت که می‌توان با کمک دارو یا انسولین تنظیم کرد، بین محدوده 70 تا 180 است. در واقع، همیشه باید قند خود را در محدوده سلامت نگه دارید. در صورتی ‌که تحت‌ نظر پزشک غدد هستید، در ارتباط با بهترین محدوده قند خون خود با او مشورت کنید یا از مراقبان بهداشتی بخواهید که در این زمینه به شما کمک کنند.

روش‌های کاشت ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی

علاوه بر این که برای ایمپلنت دندان لازم است تا حتماً مراقبت‌هایی را قبل و بعد از عمل انجام دهید، متخصص شما نیز باید با بررسی روش های کاشت ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی بهترین گزینه را انتخاب کند. در این راستا، روش‌های زیادی برای ایمپلنت وجود دارند که گزینه مناسبی برای افراد دیابتی نیستند. بهترین گزینه برای این افراد All on Four است. در این روش، 4 ایمپلنت دندان هم‌زمان به فک منتقل می‌شوند تا بیشترین سطح حمایت از استخوان انجام می‌شود و نیازی به پیوند نباشد. درباره این روش ای از اینجا بیشتر بخوانید.

عوارض ایمپلنت برای دیابتی‌ها
بیماران دیابتی با قند کنترل شده می‌توانند ایمپلنت کنند

اگر به‌ خوبی نکات گفته شده را رعایت نکنید و سطح قند خون خود را در محدوده سلامت نگه ندارید، ممکن است علاوه بر این که ایمپلنت شما دچار شکست می‌شود، عوارض دیگری نیز رخ دهند. از جمله عوارض ایمپلنت برای دیابتی ‌ها  این است که فرد دچار بیماری پریودنتال می‌‍‌شود. در این بیماری، عفونت ایجاد شده بافت‌های لثه را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه، لثه دیگر قادر به نگه‌ داشتن دندان نیست. به ‌این‌ ترتیب، ایمپلنت با استخوان ترکیب نمی‌شود.

از این رو، بیشترین عارضه ایمپلنت، عفونت بوده و دلیل آن نیز کند بودن فرایند بهبود زخم در این افراد است. به این ترتیب، عفونت وقت کافی برای حمله به بافت‌ها را دارد و آنچه حاصل می‌شود، این است که ایمپلنت دندون از جای خود تکان می‌خورد و در جای نامناسبی قرار می‌‌گیرد و حتی با استخوان نیز ترکیب نمی‌شودو

بد نیست در اینجا اشاره کنیم که بیمارانی که دیابت نوع دو دارند که شایع ترین نوع دیابت نیز هست، شانس بیشتری برای دریافت ایمپلنت دارند . اطلاعات بیشتر در sierradental

Diabetes TypeType 2 diabetes is the most common type of diabetes. It is also easier to treat and control compared to type 1 diabetes. Because of this, patients who have type 2 diabetes are generally considered better candidates for implants than those with type 1 diabetes

 

سخن پایانی

همه افراد با هر شرایط جسمانی که هستند، نیاز دارند تا از روش‌های دندانپزشکی برای ترمیم دندان‌ های از دست ‌رفته خود استفاده کنند. بیماران دیابتی، افراد با فشارخون بالا یا بیماران قلبی و عروقی از جمله گروه‌هایی به شمار می‌آیند که در معرض خطر بالا هستند و باید بیشتر به همه جوانب امر دقت کنند.

این روزها استفاده از ایمپلنت برای دیابتی ها به واسطه پیشرفت علم امکان‌پذیر شده است، اما به شرطی که این افراد به ‌صورت دقیق سطح قند خون خود را کنترل کرده و پزشکی را انتخاب کنند که در این زمینه تخصص بسیار کافی داشته باشد. از این رو، انتخاب تیم پزشکی اهمیت بالایی دارد. شما می‌توانید برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن این عمل به بهترین مرکز ایمپلنت مراجعه کنید و از دندان‌های زیبای خود لذت ببرید.

 

 

سوالات پرتکرار شما

آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟

به این سوال اینگونه میتوان پاسخ داد که خطری بیماران دیابتی را در مراحل کاشت ایمپلنت تهدید نمی‌کند. اما بیماران دیابتی ممکن است در فرآیند بهبود و ریکاوری پایه ایمپلنت به مشکل برخورند.

دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی عفونت است.بدن این افراد به‌ صورت طبیعی توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت دارد و همین امر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را در این افراد افزایش دهد. این خطر که در عمل‌های جراحی چندین برابر است، می‌تواند اصلی‌ترین عامل نگرانی برای شکست ایمپلنت باشد.

میزان قند خون برای ایمپلنت چقدر است؟

بهترین جواب را برای این سوال قطعا پزشک شما خواهد داد، اما بهترین میزان قند خون برای ایمپلنت همان مقداری است که در حالت عادی بهتر است قند خون شما به همان میزان باشد یعنی بین 70 تا 180.

آیا کاشت ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده امکان پذیر است؟

پاسخ منفی است، به این خاطر که میزان قند خون این دسته از افراد دیابتی بیش از حد مجاز است. این مشکل مانع جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک می شود.

۷ دیدگاه در “مهم ترین نکات کاشت ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی که باید بدانید!

  1. محبی می گوید:

    من دیابت دارم و میخوام کاشت ایمپلنت انجام بدم، منتها از اون که جا شنیدم خیلی خون و خونریزی داره میخوام از بیهوشی استفاده کنم، میخوام بدونم خطر بیهوشی برای بیماران دیابتی وجود داره یا نه؟

  2. سمیرا می گوید:

    سلام
    اگر چند سال بعد از کاشت ایمپلنت دندان دیابت بگیریم، امکان پس زدن ایمپلنت وجود داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .