آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟ حقیقتی ترسناک یا شایعه ای بی اساس!

ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود؟

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های تقریباً نوینی است که در دندانپزشکی ترمیمی طرفداران بسیار زیادی دارد. با وجود این که این روش می‌تواند بسیار کاربردی باشد، اما برخی شایعات افراد را برای استفاده از آن دچار شک و تردید می‌کنند. آیا شما نیز شنیده‎‌اید که ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود؟ برای اطمینان بیشتر باید این مقاله را تا انتها بخوانید.

ما در این متن به طور کامل این مورد را بررسی می‌کنیم و به دلایل مطرح برای دامن‌زدن به این اخبار می‌پردازیم. با این ‌وجود، باید بدانید، برای این که ایمپلنت شما کمتر با عوارض احتمالی روبه‌رو شود، شرط اول این است که نزد متخصصان مجرب مانند کادر حرفه‌ای مجموعه ما بروید و از آن‌ها کمک بخواهید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست
آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست

در پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت سرطان زاست؟ باید بگوییم ایمپلنت دندان روش نسبتاً جدیدی بوده و به یکی از شیوه‌های محبوب در بین بیماران و دندانپزشکان تبدیل شده است تا به واسطه آن بتوانند زیبایی دهان و دندان را حفظ کنند. با این‌ حال، به دلیل این باور که گفته می‌شود این روش می‌تواند منجر به سرطان شود، تحقیقات بسیاری انجام شده‌‌اند تا خاطر بیماران و پزشکان را آسوده کنند.

یکی از این تحقیقات توسط مجله تحقیقات دهان و فک و صورت انجام شده و به این موضوع پرداخته است که آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود یا خیر؟ نتیجه این مطالعه ثابت کرد که هیچ ارتباط مستقیمی میان سرطان و ایمپلنت وجود ندارد.

آنچه باعث دامن‌زدن به این شایعات شده، جنس ایمپلنت‌ها و آلیاژی است که از آن ساخته می‌شوند که این مورد در بین انواع مارک های ایمپلنت متفاوت است. اغلب ایمپلنت‌ها تیتانیومی هستند و ایمنی این ماده به ‌عنوان آلیاژی سمی یا حساسیت‌زا باعث وجود چنین تفکری شده است.

در همین راستا نیز مطالعات بسیاری صورت ‌گرفته‌اند که مشهورترین آن‌ها تحقیقی بوده که در مجله بین‌المللی دندانپزشکی ایمپلنت به چاپ رسیده است. بر اساس نتایج به ‌دست‌ آمده، این احتمال وجود دارد که تیتانیوم به مرور زمان فرسوده و خورده شده و رسوب آن به ‌صورت ذرات آلیاژ تیتانیوم وارد باقی قسمت‌های بدن شود‌. هر چند این امری بسیار نادر است، اما در صورت بروز این اتفاق مشکلاتی ایجاد می‌شود که شاید بتوان در این مورد از سندرم ناخن زرد یاد کرد، اما سرطان جزء این عوارض نیست.

کارسینومای دهان چیست؟

کارسینومای دهان

اولین گام برای این که بدانید ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود یا خیر، این است که با بیماری سرطان دهان آشنا شوید. اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانند شما را از این بابت آسوده‌ خاطر کند که با انجام این عمل جراحی هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند.

کارسینومای دهان چیست؟ و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شود؟ کارسینوما در واقع واژه‌ای است که طیف وسیعی از سرطان‌هایی را شامل می‌شود که در داخل دهان رخ می‌دهد‌. این بیماری می‌تواند از لب یا دهان آغاز شود. لکه‌های سفید یا حتی زخم‌هایی که خونریزی می‌کنند، نیز می‌توانند نشانه‌ای برای این بیماری باشند. تفاوت زخم‌های ساده و سرطانی در این است که کارسینوما زخم‌های ماندگاری هستند که اگر درمان نشوند، کل ناحیه دهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و سپس به گلو و سایر نواحی گردن می‌رسند.

در قسمتی از سایت mikhakdental در مورد اینکه آیا التهاب لثه همان کارسینومای دهانی است گفته شده است:

یکی از عوارض نسبتا نادر پس از جراحی ایمپلنت دندان، التهاب لثه است که در این شرایط لثه بیمار دچار التهاب و تورم می‌شود و بافت نرم لثه، سفت و سخت می‎شود. در این شرایط بعضی از افرادی ک دچار بیماری التهاب لثه پس از جراحی ایمپلنت می‌شوند به غلط تصور می‌کنند که مبتلا به سرطان یا کارسینومای دهانی شده اند که این تشخیص کاملا اشتباه است.

 علت سرطان‌زا نبودن ایمپلنت 
ایمپلنت می‌تواند رشد سلول‌های استخوان را تحریک کند

همچنین اگر میخواهید درباره علائم کارسینومای دهان بیشتر بدانید، توجه شما را به بخشی از مقاله سایت دکتر حاکم زاده جلب می کنیم:

 سرطان دهان در تمام بخش‌های دهان بروز می‌کند. تشخیص زودهنگام این بیماری در درمان کامل آن تأثیر دارد. اگر یکی از علائم یا تمام علائم ارائه شده در این بخش، بیش از دو هفته ادامه یافت، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات، این سرطان به صورت یک زخم بدون درد در دهان ظاهر شود که به‌ طور طبیعی بهبود نمی‌یابد. علاوه بر این ممکن است توده یا تورمی باشد که از بین نمی‌رود و یا لکه های سفید یا قرمز داخل دهان باشند به سرطان تبدیل می‌شوند.

به نظر شما ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود؟ اگر پاسختان منفی است، چه دلیلی برای سرطان‌زا نبودن آن می‌توانید بیاورید؟ ایمپلنت دندانی جزء معدود روش‌هایی است که می‌تواند بافت استخوانی را تحریک کند تا بازسازی لازم انجام شود. دلیل آن نیز سطوح جامدی است که به ‌عنوان فیکسچر یا داربست در استخوان قرار می‌گیرند تا بتوانند از رشد سلول‌های جدید حمایت کنند‌.

اگر کمی تحقیق کنید، متوجه می‌شوید که تقریباً غالب افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند، هیچ مشکلی در ناحیه دندان خود ندارند و عملکرد دندان ‌مصنوعی ان‌ها در قالب ایمپلنت از دندان قدیمی‌شان بسیار بهتر است. از اصلی‌ترین مواردی که می‌توان به‌ عنوان علت سرطان زا نبودن ایمپلنت یاد کرد، این است که دندان‌های جایگزین بسیار کمتر از دندان اصلی باعث بیماری‌های مرتبط با لثه می‌شوند‌. دلیل آن نیز این است که دندان طبیعی شما تنها توسط الیاف و بافت به هم متصل شده‌اند، در حالی که ایمپلنت توسط استخوان و لثه به طور هم‌زمان پشتیبانی می‌شود.

خطرات ایمپلنت دندان

اگر سرطان عارضه ایمپلنت دندانی نیست، آیا این روش عوارض دیگری نیز ندارد؟ باید بدانید که به طور کلی، ایمپلنت نیز عملی جراحی است که می‌تواند مانند هر عمل دیگری عوارض خاص خود را به همراه داشته باشد. شاید درصد بسیار بالایی از این عمل موفق باشد، اما به این آن معنا نیست که هیچ خطر و عوارضی در این رابطه وجود ندارد.

خطرات ایمپلنت دندان می‌توانند شامل عفونت، آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی، مشکلات سینوسی و شکست ایمپلنت باشند. همه این موارد به مراقبت شما، سلامت کلی جسمی و تخصص پزشکتان بستگی دارد؛ پس بهتر است قبل از انتخاب متخصص ایمپلنت تحقیقات جامعی در این زمینه انجام دهید.

متخصص ایمپلنت

سخن پایانی

داشتن دندان‌های زیبا می‌تواند یکی از کاربردهای ایمپلنت باشد. اغلب بیماران از این شیوه بسیار راضی هستند و روز به روز به تعداد متقاضیان این روش افزوده می‌شود. این در حالی است که علی‌رغم این‌ موفقیت، شایعانی نیز شنیده می‌شوند که برخی از افراد را از استفاده از ایمپلنت منصرف می‎کنند.

شاید شما هم شنیده باشید که  ایمپلنت دندان باعث سرطان میشود، اما باید بدانید که همه این‌ها تنها شایعاتی بی‌اساس هستند که هیچ پایه علمی ندارند. ابتلا به سرطان می‌تواند به دلایل دیگری رخ دهد و این بیماری به هیچ عنوان جز عوارض ایمپلنت نیست. پس با خیال راحت به مجموعه ما مراجعه کنید و از بهترین متخصصان دندان‌پزشکی بخواهید زیبایی را به خنده شما بازگردانند.

برای کاهش عوارض ایمپلنت، نیاز است یک سری موارد را که در ویدئوی زیر گفته ایم رعایت کنید:

 

 

سوالات متداول

1- آیا ایمپلنت دندان سرطان زاست؟

خیر، ایمپلنت دندان یک روش ایمن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است و هیچ ربطی به سرطان دهان ندارد.

2- عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت ایمپلنت، آسیب به اعصاب و رگ‌های خونی، مشکلات سینوسی و شکست ایمپلنت از مهم ترین عوارض ایمپلنت دندان هستند.

۴ دیدگاه در “آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟ حقیقتی ترسناک یا شایعه ای بی اساس!

  1. مینا قربانی می گوید:

    با دیدن چه مشکلی در دهان و لثه ها باید برای پیگیری احتمالی سرطان دهان به دندانپزشکی مراجعه کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .