عوارض بیهوشی

عوارض بیهوشی

عوارض بیهوشی بعد از استفاده از ماده بیهوشی ممکن است در بدن باقی بماند. اولین ماده بیهوشی اتر بود که کم کم در جراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از بیهوشی باعث می‌شود که بیمار درد را در حین جراحی احساس نکند. امروزه استفاده از انواع مواد بیهوشی در جراحی‌های گوناگون نیاز به حضور دکتر متخصص بیهوشی دارد تا با توجه به شرایط بیمار در آن تعیین شود تا عوارض کمتری برای بیمار داشته باشد. در دندانپزشکی نیز انواع بیهوشی‌ها کاربرد دارد که ما در مطلب امروز ضمن معرفی انواع بیهوشی به عوارض استفاده از آنها هم می‌پردازیم؛ پس با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

انواع بیهوشی

برای اینکه انواع بیهوشی را توضیح دهیم نیاز است در مورد اینکه اصلا بیهوشی چیست؟ تعریفی ارائه کنیم. بیهوشی یعنی اینکه فرد به طور ارادی یا غیرارادی روی قسمتی از بدن یا تمام بدن خود کنترل ندارد. استفاده از انواع بیهوشی‌ها با توجه به نوع جراحی، شرایط بیمار، طول عمل و نظر متخصص بیهوشی بستگی دارد. برای مثال دندانپزشکی کودکان با بیهوشی متفاوت با بزرگسالان است.

انواع بیهوشی و عوارض آنها شامل موارد زیر می‌شود که عبارتند از:

بیهوشی عمومی و عوارض آن

عوارض داروی بیهوشی
عوارض بیهوشی تا چه مدت طول میکشد

با این بیهوشی قوی‌، شما به صورت موقت بیهوش می‌شوید. از آن برای جراحی‌های طولانی و دردناک استفاده ، مثل بعضی از عمل های کاشت ایمپلنت دندان می‌شود و انجام آن با ماسک گاز بیهوشی یا با تزریق ترکیبی دارو است. در این بیهوشی عضلات و اندام‌های تنفسی شما فلج می‌شوند. برای این منظور برای کار با دیافراگم و عضلات دیگر از دستگاه اکسیژن رسانی استفاده می‌شود تا بتوانید دم و بازدم داشته باشید. متخصص بیهوشی باید علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و تنفس شما را در هنگام عمل کنترل کند. اما عوارض این بیهوشی عبارتند از:

  •  تهوع
  • استفراغ
  • گلودرد 
  • کوفتگی خفیف
  • سردرگمی
  • اختلال شناختی بعد از انجام عمل
  • هیپرترمی بدخیم
  • مشکلات تنفسی در هنگام عمل یا بعد از عمل
  • لرزه

نکته مهمی که میتواتد در کم کردن عوارض بیهوشی بعد از عمل به شما کمک کند، اطمینان از وجود یک متخصص بیهوشی کار درست است که در این مطلب نیز به اشاره شده.

The most important thing you can do to prevent anesthesia side effects is make sure an anesthesiologist is involved in your care. An anesthesiologist is a medical doctor who specializes in anesthesia, pain management, and critical care medicine

بی حسی منطقه ای و عوارض آن

در این نوع بی‌حسی، داروی بی‌حس کننده در محل آسیب‌دیده تزریق می‌شود و تزریق آن به وسیله سوزن یا سوند قابل انعطاف انجام می‌شود. در این نوع بی‌حسی تنها قسمتی که قرار است جراحی انجام شود بی‌حس می‌شود و شما در حین جراحی هوشیار هستید و می‌توانید تمام مراحل جراحی را ببینید.

اپیدورال یکی از آنهاست که به پشت کمر شما تزریق می شود و دارو با یک سوزن به کیسه نخاع و مایع مغزی نخاعی منتقل می شود. تزریق اپیدورال درد را به طور مداوم تسکین می‌دهد و عوارض جانبی ندارد. از آن در موارد مختلف جراحی اندام‌های شما و به طور خاص و بنا به درخواست مادر در هنگام زایمان استفاده می‌شود. یکی دیگر از این بی‌حسی منطقه‌ای، بلوک عصبی است که در شانه، بازو، پشت یا پا استفاده می‌شود. عوارض بی‌حسی منطقه‌ای عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک 
  • خونریزی در اطراف ستون فقرات
  • مشکل در ادرار کردن
  • افت فشار خون
  • عفونت در ستون فقرات
  • آسیب عصبی
  • تشنج
  • سردرد شدید

عوارض دارو بیهوشی

بیهوشی تحت نظارت MAC و عوارض آن

این بیهوشی از نوع آرام‌بخشی و خواب بوده و معمولاً به “سدیشن” معروف است. از آن برای درمان‌های سرپایی مانند کولونوسکوپی یا جراحی آب مروارید استفاده می‌کنند و به صورت وریدی تزریق می‌شود. شما بعد از تزریق از نظر شیمیایی فلج نیستید و در تنفس شما مشکلی پیش نمی‌آید ولی علائم حیاتی شما کنترل می‌شود تا در طول درمان یک وضعیت پایدار داشته باشید. اثر این بیهوشی تا ۱۰ دقیقه باقی می‌ماند که البته به داروها و دزهایی که دریافت می‌کنید بستگی دارد و تحت تاثیر آنها ممکن است بعد از عمل تمام اتفاقات را به یاد بیاورید یا به یاد نیاورید. عوارض این بیهوشی بسته به میزان سطح بیهوشی دارد و هر چه سطح بیهوشی بیشتر باشد عوارضش هم بیشتر است.

بی حسی موضعی و عوارض آن

عوارض داروی بیهوشی در دراز مدت

این نوع بیهوشی معمولاً برای بیهوشی قسمت کوچکی از بدن مانند درمان‌های دندانپزشکی یا درمان‌های پوستی کاربرد دارد. برای این منظور از کرم بی‌حس کننده یا اسپری به پوست یا از تزریق استفاده می‌شود. این بی‌حسی در هوشیاری فرد تاثیری ندارد و فقط بیمار درد را حس نمی‌کند. در نوع تزریقی از چند تزریق کوچک استفاده می‌شود. چند دقیقه پس از اتمام کار باید کاملاً بی‌حس شود. اگر هنوز کامل بی‌حس نبود باید به تزریق یا اقدامات اضافی دیگر روی آورد تا بی‌حسی به صورت کامل انجام شود.

بی‌حسی موضعی در دندانپزشکی با بیهوشی معمولا برای بی‌حس کردن محلی که نیاز به بخیه دارد استفاده می‌شود. بی‌حسی موضوعی معمولا عوارضی در پی ندارد اما ممکن است بدن فردی به آن حساس باشد و در ضربان قلب، گردش خون و تنفس او مشکل پیش بیاید که در این گونه موارد به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز است.

عوارض داروی بیهوشی در دراز مدت چیست؟

عوارض داروی بیهوشی در دراز مدت

یکی از عوارض داروی بیهوشی در دراز مدت، کاهش عملکرد کلیه است. این دارو باعث کاهش فشار خون و کاهش جریان خون به کلیه ها می شود که می تواند باعث کاهش عملکرد کلیه و افزایش خطر بروز عفونت های ادراری شود. همچنین، استفاده بلند مدت از بیهوشی می تواند باعث کاهش حافظه و تمرکز بیمار شود و باعث افزایش خطر بروز افسردگی و اضطراب شود. عوارض دیگری که ممکن است در نتیجه استفاده بلند مدت از بیهوشی رخ دهد، شامل افزایش خطر بروز عفونت های تنفسی، کاهش فعالیت قلبی و .. می باشد.

سایت jamshidianhealth در رابطه با عوارض بلند مدت بیهوشی گفته است:

  اختلال شناختی دارای دو نوع خفیف و شدید می باشد. اختلال شناختی خفیف گاهی در افراد به هوش آمده دیده می‌شود که در همان ساعات اولیه رفع می‌شود. اختلالات شناختی شدید در سالمندان و بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند بیشتر بروز می‌کند. بهبود اختلالات شناختی شدید گاهی ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

 

سخن پایانی

بیهوشی

بیهوشی یکی از روش‌های مهم درمانی است که در بسیاری از عملیات‌های پزشکی استفاده می‌شود. با این حال، عوارض بیهوشی کامل نیز می‌تواند برای بیماران خطرناک باشد. برای جلوگیری از این عوارض، باید از پزشکان و متخصصان مجرب در این زمینه استفاده کرد و همچنین باید از رعایت دقیق دستورات پزشکی پیروی کرد. با این کار، می‌توان بهبودی سریعتر و کاهش خطرات بیشتر را تجربه کرد.

کلینیک تخصصی مهرآوید برای کودکان، افراد معلول یا افرادی که دارای بیماریهای خاص هستند، از روش های دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده می کند. این کار به بیماران کمک میکند تا در بیهوشی اقدامات مربوط به دندان هایشان را بدون نگرانی و استرس و با رضایت کامل انجام دهند.

سوالات متداول

عوارض داروی بیهوشی تا چه مدت طول میکشد؟

عوارض داروهای بیهوشی بسته به میزان استفاده از داروی بیهوشی، و نوع عمل متفاوت است . این میزان از چند ساعت تا چند روز میتواند متغیر باشد.

 

عوارض داروی بیهوشی (بیهوشی عمومی) چیست؟

تهوع، استفراغ، گلودرد، سردرگمی، اختلال شناختی بعد از انجام عمل، هیپرترمی بدخیم، مشکلات تنفسی در هنگام عمل یا بعد از عمل، از عوارض بعد از بیهوشی هستند.

 

۲۶ دیدگاه در “عوارض بیهوشی

  1. seyedeh maryam hosseini می گوید:

    سلام من ۱۴خرداد۱۴۰۲ عمل ترمیم بینی داشتم و دقیق۱۹ماه قبلش هم عمل اصلی بینیم بوده و الان حافظه کوتاه مدتمو از دست دادم البته کم کاری تیروئید دارم و تحت درمان و کنترل شده است .چون داروهامو سرتایم میخورم .برای حافظم دو دوره قرص نروزان خوردم و یه دوره منتال انرژی البته تاثیری نداشت . این موضوع خیلی اذیتم میکنه نمیدونم چیکارکنم .حافظه ام رو حرف زدنم هم تاثیر گذاشته .ممنون میشم راهنمایم کنید .

  2. ساناز می گوید:

    علت تنگی نفس بعد از بیهوشی چیه؟ من از وقتی سزارین کردم شبا دچار تنگی نفس میشم نمیدونم چیکار کنم.

  3. اراد می گوید:

    وقتتون بخیر
    من خواهرم حدود ۱۰ روز پیش جراحی کرد و از اون موقع دچار تکرر ادرار شده. دکترش گفت این از عوارض داروهای بیهوشی و تا دو سه روز بعد قطع میشه ولی همچنان ادامه داره باید چیکار کنیم؟

  4. محسن می گوید:

    سلام در قسمت پشت زیر شانه سمت راستم یک غده چربی (fat hump) به مدت چندین سال رشد کرده و اندازه اش تقریبا به اندازه یک پرتقال بزرگ است آیا امکان جراحی و برداشتن آن بدون بیهوشی مثلا با بی حسی موضعی هست؟ ممنون

  5. ارتاش می گوید:

    سلام من ۱۶ سالمه عمل شدم و بیهوشم کردن والان ریزش مو پیدا کردم ایا از عوارض بیهوشی هستش و اگه هست تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟!

  6. nazanin می گوید:

    من مادرم امروز عمل داشتن برای دیسک کمرش بهوش ک اومد چشاش درد میکرد الانم ورم کرده میشه گف از عوارض داروی بیهوشیه؟

  7. امیری می گوید:

    ایا استفاده از خدمات بیهوشی شامل بیمه میشه یا خیر ؟
    و اینکه تاثیر داروی بیهوشی بر فشار خون به چه صورته؟
    ممنون میشم این دوتا سوالمو جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .