عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ هفت عوارض بعد از جراحی ایمپلنت که باید بشناسید!

عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از راه‌هایی است که امروزه برای درمان مشکلات دندان و از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. با وجود این‌که می‌توان گفت ایمپلنت دندان یکی از کم‌خطرترین عمل‌های جراحی است، باز هم امکان دارد پس از انجام آن با عوارض یا مشکلاتی روبه‌رو شوید.

آیا می‌دانید عوارض ایمپلنت چیست و چگونه باید از آن پیشگیری کرد؟ در این مطلب به این سؤال و برخی از سؤالات دیگر پاسخ داده‌ایم؛ اما بهترین کار این است که پس از خواندن مطلب، با متخصصان سایت ما مشورت کنید. به یاد داشته باشید که تجربه و تخصص دو شرط لازم برای ایمپلنت هستند که متخصصان ما در آن‌ها تبحر دارند.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ 

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ 
عوارض ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟ ایمپلنت دندان را می‌توان یکی از جراحی‌هایی دانست که همیشه موفق بوده‌ است. بااین‌حال، در برخی موارد امکان دارد شاهد مشکلاتی باشید که خبر از شکست ایمپلنت می‌دهند. اگر عوارض ایمپلنت را بشناسید، می‌توانید به‌موقع و در صورت بروز مشکل اقدامات درستی انجام دهید و جلوی خسارات بیشتر را بگیرید. این عوارض عبارت‌اند از:

  • ایمپلنت شل: این اتفاق را می‌توان شایع‌ترین عارضه‌ای دانست که ممکن است برای انواع ایمپلنت رخ بدهد‌. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این عارضه می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر استخوان فک بیمار به‌اندازه موردنیاز قوی نبوده یا استخوان در اثر افزایش سن از بین رفته باشد، ممکن است این عارضه رخ دهد. سیگار و  بیماری‌های دهان و دندان نیز می‌توانند از دیگر دلایل آن محسوب شوند.
  • عفونت: عفونت ایمپلنت را نیز می‌توان دومین عارضه رایج پس از ایمپلنت دانست. البته این عارضه در اغلب عمل‌های جراحی ممکن است به وجود آید و ایمپلنت نیز از آن مستثنا نیست. درصورتی‌که قسمت ایمپلنت‌شده ملتهب باشد و به عفونت مبتلا شود، فرد درد شدید و تب بالایی را تجربه می‌کند. فاصله بین ایمپلنت و ایجاد عفونت بسیار کم است و در صورت رعایت‌نکردن نکات و دستورالعمل‌های پزشک رخ می‌دهد.
  • خونریزی: در برخی موارد، پس از ایمپلنت شاهد خونریزی لثه هستیم که اگر متوقف نشود می‌تواند مشکلات دیگری مانند ناراحتی معده یا کم‌خونی را به همراه آورد.
  • حرکت میکرو: درصورتی‌که ایمپلنت حرکت و جابه‌جایی بسیار خفیفی داشته باشد، به آن حرکت میکرو گفته می‌شود. برخلاف ایمپلنت شل، نمی‌توان به‌خوبی متوجه این عارضه شد. عوارض جانبی مانند احساس سفتی در دندان کناری یا مشاهده تغییر به‌صورت ظاهری، خبر از این عارضه می‌دهند. اگر حرکت میکرو درمان نشود، می‌تواند به ایمپلنت شل تبدیل شود و مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند.
  • واکنش آلرژیک: جنس آلیاژ استفاده شده در ساخت ایمپلنت تیتانیوم است و در موارد نادر، ممکن است در برخی بیماران حساسیت آلرژیک را ایجاد کند. بیشتر افرادی که به فلز حساسیت دارند دچار این مشکل می‌شوند. تغییر طعم، گزگز، التهاب یا ورم بعد از ایمپلنت می‌توانند از نشانه‌های عوارض ایمپلنت باشند. بهتر است در صورت داشتن هرگونه حساسیتی، حتماً قبل از انجام ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنید.
  • آسیب عصبی: اگر ایمپلنت به عصب نزدیک باشد، منجر به آسیب عصبی می‌شود. بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در زبان، لثه، لب و صورت از جمله نشانه های عوارض بعد از جراحی ایمپلنت است. راه درمانی بسته به شرایط متفاوت خواهد بود. گاه با برداشتن ایمپلنت مشکل حل می‌شود و گاه این آسیب دائمی است. سایت hobokenoralsurgery در این رابطه می گوید:

Nerve damage. In some cases an implant is too close to a nerve, causing damage. Signs of nerve damage include numbness or tingling in the tongue, gums, lips, and face. Removing the implant may correct the problem, but it is possible that the nerve damage could become permanent. Your oral surgeon should discuss all of the possible risks of the procedure with you beforehand, including the risk for nerve damage.

  • بیرون‌زدگی در حفره سینوسی: این اتفاق به‌ندرت می‌افتد و فقط برای ایمپلنت فک بالا به وجود می‌آید. در این موارد در هنگام انجام عمل جراحی، ایمپلنت به حفره سینوسی وارد می‌شود که این کار می‌تواند عوارض بسیار زیادی را در درازمدت داشته باشد. این سوراخ که به حفره منتهی می‌شود، علاوه بر ایجاد درد، عوارض دیگری را نیز در سینوس به همراه دارد.

پیشگیری از عوارض احتمالی ایمپلنت

پیشگیری از عوارض احتمالی ایمپلنت

با وجود این‌که عوارض ایمپلنت دندان بسیار نادر است و کمتر دیده می‌شود، نباید آن را به حال خود رها کنید؛ بنابراین، لازم است اقداماتی انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ اتفاقی ایمپلنت شما را تهدید نمی‌کند. در ادامه مطلب، این اقدامات و پیشگیری‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • بهتر است مایعات خنک یا مایعاتی با دمای اتاق بنوشید.
  • از خوردن و نوشیدن مواد داغ پرهیز کنید.
  • سعی کنید برخی غذاهای ترد مانند آجیل، چیپس یا حتی ذرت بوداده را مصرف نکنید.
  • طبق دستور پزشک مسکن مصرف کنید.
  • حتماً سر موقع داروهای آنتی‌بیوتیک را استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت، در روزی که عمل جراحی کرده‌اید دهان خود را نشویید.
  • در صورت نیاز دهان خود را با دهان‌شویه‌ای که پزشک تجویز کرده است بشویید.
  • محل ایمپلنت را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید.
  • تمرینات بدنی خود را به حداقل برسانید. حتی بهتر است از انجام تمرینات معمولی نیز خودداری کنید.

 

بااین‌حال، بهترین اقدام آن است که قبل از هر کار به‌دنبال متخصص با تجربه‌ای باشید که همه زوایا را بررسی کند و بتواند به‌خوبی این کار را انجام دهد. در این صورت، مطمئن خواهید بود که هیچ عارضه‌ای شما را تهدید نخواهد کرد.

 عوارض بعد از ایمپلنت و اقداماتی که باید کرد

 عوارض بعد از ایمپلنت و اقداماتی که باید کرد
پیشگیری از مضرات ایمپلنت دندان

همان‌طور که گفتیم، ایمپلنت ممکن است عوارض متعددی داشته باشد. ایمپلنت‌ها باید در جای خود ثابت و محکم بمانند و هیچ حرکتی نکنند؛ اما در برخی از مواقع، عدم رشد استخوان یا ازبین‌رفتن استخوان اطراف ایمپلنت همه محاسبات را از بین برده و باعث تکان‌خوردن ایمپلنت می‌شود. درست است که کاشت دندان اغلب موفقیت‌آمیز است، ولی برخی از موارد وجود دارند که در آن‌ها ایمپلنت با شکست روبه‌رو می‌شود و باید منتظر عوارض ایمپلنت باشید.

بااین‌حال، بهترین کار این است که بدانید در صورت بروز مشکل چه اقداماتی لازم است انجام دهید تا مشکلات شما شدت پیدا نکند. اولین کاری که باید کنید این است که با پزشک خود به مشورت بپردازید تا او بتواند به‌موقع اقدام مؤثری داشته باشد. اگر عوارض در مراحل ابتدایی باشد، برداشتن ایمپلنت نمی‌تواند به استخوان‌های اطراف آسیب برساند و چنانچه استخوان اطراف در شرایط ایده‌آل باشد، دیگر از پیوند استخوان بی‌نیاز خواهید بود.

درصورتی‌که پزشک متوجه شود استخوان اطراف ایمپلنت ازدست‌رفته است، باید ایمپلنت اولیه را بیرون آورده و اقدام به انجام عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت کند؛ بنابراین، در چنین شرایطی لازم است ایمپلنت برای بار دوم انجام شود. در این فاصله، باید مدتی دیگر نیز صبر کنید تا مطمئن شوید که استخوان به‌خوبی پیوند خورده است.

خود شما نیز برای تأثیر بهتر باید اقدامات دیگری انجام دهید. حتماً به دستورالعمل‌های پزشکتان دقت کنید، سیگارتان را ترک کنید و تا موعد مقرر هیچ اقدام دندانپزشکی دیگری انجام ندهید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید که در دفعات بعدی ایمپلنت شما موفق خواهد بود.

یکی دیگر از مواردی که باعث پیشگیری از خطرات احتمالی ایمپلنت می شود، چکاپ های مداوم است. سایت drtimhubbs در این باره گفته است:

Another way for patients to achieve dental implant failure prevention is through regular checkup appointments with their dentist. During the regular appointments, the dental professional can ensure that a patient’s implants are not harming the mouth. If the implants start to get infected or cause immense pain to the patient, the dentist can help by providing the necessary treatment.

در پایان پیشنهاد میکینیم توصیه های دکتر نصیری را برای مراقبت های بعد از ایمپلنت مشاهده کنید:

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم هرآن‌چه را که باید در مورد ایمپلنت دندان و عوارض آن بدانید، به شما بگوییم. شما اغلب نام ایمپلنت را شنیده‌اید و به‌خوبی می‌دانید که ایمپلنت به کمک عمل جراحی انجام می‌شود؛ به همین دلیل، ممکن است تصور کنید ایمپلنت‌ها عوارض زیادی دارند و به‌واسطه ترس از این عوارض، از انجام آن خودداری کنید.

بااین‌حال باید بدانید عوارض ایمپلنت را هرچه که باشد می‌توانید با دو اقدام مؤثر کاهش دهید و به حداقل مقدار ممکن برسانید. اولین اقدام، انتخاب یک پزشک متخصص و حرفه‌ای است که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته باشد. اقدام دوم نیز شامل مراقبت‌های پس از عمل می‌شود که خودتان باید آن‌ها را انجام دهید؛ بنابراین، بهتر است به کلینیک مهرآوید، بهترین کلینیک ایمپلنت در تهران سر بزنید و با متخصصان ما مشورت کنید تا با هیچ عارضه‌ای روبه‌رو نشوید.

 

سوالات متداول

1- عوارض خطرناک ایمپلنت چیست؟

در پاسخ به این سوال که عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ باید بگوییم عفونت ایمپلنت، کاهش حجم لثه، لق شدن ایمپلنت، کاشت ایمپلنت نامناسب، خونریزی و واکنش آلرژیک از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان می باشند.

2- چگونه می توانیم از عوارض بعد از ایمپلنت پیشگیری کنیم؟

برای مراقبت از ایمپلنت و پیشگیری از مضرات ایمپلنت دندان بهتر است مایعات خنک بنوشید و از خوردن و نوشیدن مواد داغ بپرهیزید، در روزی که عمل جراحی کرده‌اید دهان خود را نشویید و محل ایمپلنت را مسواک نزنید و نخ دندان نکشید.

۶ دیدگاه در “عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ هفت عوارض بعد از جراحی ایمپلنت که باید بشناسید!

  1. عادل می گوید:

    من حدود ۱ ماه پیش ایمپلنت کردم. اون موقع عوارض خاصی نداشت اما الان چند روزه که لثه م ملتهب شده و درد میکنه. ممکنه از عوارض ایمپلنت باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .