اصلاح طرح لبخند چیست؟ بهترین روش اصلاح طرح لبخند را بشناسید!

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند به بهبود ظاهر دندان‌ها و لثه افراد کمک می‌کند. برای اصلاح لبخند روش‌های مختلف جراحی و دندان‌پزشکی وجود دارند که دندان‌پزشک باتوجه‌به سوابق درمانی، وضعیت قرارگیری دندان‌ها و مشکلات دهان و دندان شما، یک یا چند روش را به شما پیشنهاد می‌کند. اگرچه همه روش‌های اصلاح لبخند جنبه زیبایی دارند، اما نباید فراموش کرد که بسیاری از این روش‌ها برای سلامت دهان و دندان شما ضروری هستند. در این مقاله می‌خواهیم روش‌های اصلاح لبخند را بیشتر معرفی کنیم.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

برای اصلاح خط خنده یا طرح لبخند باید روش‌های مختلف درمانی دهان و دندان انجام شوند. کسانی که مشکلات دهان، لثه و دندان دارند بهترین کاندیدا برای این روش‌ها هستند. پزشک برای اصلاح لبخند ابتدا دندان‌های شما را بررسی کرده و پس از بررسی کامل روش‌های درمانی موردنیاز را به شما معرفی می‌کند. گاهی با یک روش ساده زیبایی مانند ایمپلنت ظاهر دندان‌های شما اصلاح شده و لبخند شما زیباتر و ماندگارتر می‌شود؛ اما گاهی مشکلات دهان و دندان جدی‌تر هستند و شما به روش‌های اصلاح لبخند بیشتر یا مؤثرتری نیاز دارید.

انواع روش‌های طراحی لبخند

انواع روش‌های طراحی لبخند

طراحی لبخند فقط مخصوص کسانی نیست که مشکلات عدیده‌ای در دهان و دندان‌های خود دارند، گاهی برخی افراد برای افزودن زیبایی دندان‌ها و ایجاد لبخندی زیباتر و دندان‌هایی یکدست‌تر و خوش‌رنگ‌تر، از روش‌های طراحی لبخند استفاده می‌کنند. اگر مشکلات دندان شما خیلی عمده نباشد، پزشک با استفاده از یک روش زیبایی، درمانی یا زیبایی – درمانی خط لبخند شما را بهبود می‌بخشد. در قسمت پایین تعدادی از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌های طراحی لبخند در ایران و جهان را معرفی می‌کنیم.

روش لمینت دندان

لمینت یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند و بهبود ظاهر دندان است. لمینت‌ها از مواد بسیار مقاومی تولید شده و پس از قالب‌گیری دقیق از دندان‌های شما در لابراتوار دندان‌سازی ساخته می‌شوند. در حقیقت لمینت یک روکش ضخیم است که جای دندان‌های اصلی شما را می‌گیرد.

روش لمینت دندان

لمینت‌ها بسیار مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند. شباهت زیاد لمینت به دندان‌های طبیعی باعث شده است که بیشتر از روش کامپوزیت طرف‌دار داشته باشد. علاوه‌برآن، لمینت‌ها ماندگاری بالاتری دارند و به ترمیم مداوم نیاز ندارند. لمینت علاوه بر ایجاد ظاهری جذاب در دندان‌ها، رنگ سفید و زیبایی به دندان‌ها بخشیده و هر مشکلی که دندان‌های اصلی شما دارند را پوشش می‌دهد.

 

روش کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر

یکی از روش‌های اصلاح طرح لبخند که در کشور ما بسیار مرسوم بوده کامپوزیت ونیر دندان‌ها است. روش کامپوزیت یک تغییر اساسی در ظاهر دندان‌های شما ایجاد می‌کند. این روش علاوه بر بهبود ظاهر دندان‌ها، می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را بهبود داده و در زیبایی طبیعی صورت شما هم نقش بزرگی ایفا کند. یکی از دلایل استقبال زیاد از کامپوزیت، هزینه‌های نسبتاً پایین‌تر آن نسبت به لمینت دندان است. البته از جهت طبیعی بودن و شباهت به دندان‌های اصلی لمینت حرف اول را می‌زند.

بلیچینگ دندان

یک روش مؤثر برای بهبود رنگ دندان‌ها و سفیدکردن آن‌ها تا چند درجه بلیچینگ است. در این روش اصلاح طرح لبخند، دندان‌پزشک شما دندان‌های طبیعی شما را با استفاده از مواد سفیدکننده و مخصوص تا چند درجه روشن‌تر و سفیدتر می‌کند.

باتوجه‌به اینکه بلیچینگ روی دندان‌های طبیعی خود شما انجام می‌شود، برای کسانی که مشکلات دندانی مانند فاصله بین دندان‌ها، لب پر شدن دندان‌ها یا کجی در دندان‌های خود ندارند، بلیچینگ روش بهتر و کم‌هزینه‌تری است. این روش تنها برای سفید و روشن‌کردن دندان‌ها است و نقشی در اصلاح وضعیت قرارگیری دندان‌ها ندارد.

ارتودنسی

ارتودنسی

ارتودنسی علاوه بر اینکه یک روش زیبایی است، بلکه یک روش درمانی هم به شمار می‌آید. درمان ارتودنسی مانند روش‌های قبلی با یک یا چند جلسه و ظرف مدت‌زمان کوتاهی انجام نمی‌شود، بلکه دست‌کم 2 تا 3 سال زمان میبرد تا دوره درمان ارتودنسی پایان پذیرد. این روش برای بهبود وضعیت دندان‌ها، قرار دادن آن‌ها در محل اصلی و صاف و مرتب کردن دندان‌های شما انجام می‌شود. به نقل از سایت clevelandclinic در رابطه با معنی واژه ارتودنسی:

Orthodontics is a dental specialty focused on aligning your bite and straightening your teeth. You might need to see an orthodontist if you have crooked, overlapped, twisted or gapped teeth. Common orthodontic treatments include traditional braces, clear aligners and removable retainers.

با استفاده از ارتودنسی می‌توان به بهبود ظاهر فک هم کمک کرد و برخی مشکلات دهان مانند فک بیرون‌زده یا عقب‌رفته را هم می‌توان با ارتودنسی اصلاح کرد. در این روش با کمک براکت‌های ریزی که روی دندان‌ها قرار می‌دهند به بهبود و اصلاح جایگاه دندان‌ها می‌پردازند.

 

کانتورینگ لثه

گاهی اوقات لثه افراد به‌گونه‌ای است که بیش از حد روی دندان‌ها را می‌پوشاند و باعث می‌شود دندان‌ها کوتاه و زشت دیده شوند. این مشکل اغلب به شکل ژنتیکی در دهان ایجاد می‌شود و برای بهبود این مشکل دهانی باید از روش جراحی کانتورینگ لثه یا روش لیفت لثه استفاده کرد. در این روش جراح دندان‌پزشک کمک می‌کند که لثه فرد لیفت شده و دندان‌ها در جایگاه اصلی خود قرار بگیرند.

در جراحی لیفت لثه، دندانپزشک باید مقداری از بافت استخوانی لثه را با کمک لیزردرمانی یا روش‌های دیگر از بین ببرد تا لثه فرد کوتاه‌تر شود. این جراحی نقش مؤثری در اصلاح طرح لبخند فرد داشته و علاوه‌برآن در بهبود مشکلات فک و دهان هم مؤثر است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک روش درمانی و زیبایی برای بهبود و ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده است. در واقع ایمپلنت همان کاشت دندان است. دندان‌هایی که ریشه معیوب داشته و قابلیت ترمیم و بازسازی ندارند باید ایمپلنت شوند. در این روش یک دندان مشابه دندان اصلی شما داخل لثه کاشته می‌شود. این دندان‌ها با پیچ‌ها و بریج‌هایی داخل لثه کار گذاشته می‌شوند و جایگزینی مؤثر و بادوام برای دندان‌های آسیب‌دیده و معیوب شما هستند. دندان‌های خراب شما در این روش با دندان‌های سالم جایگزین می‌شود.

 

مزایا اصلاح طرح لبخند

اصلاح کردن طرح لبخند کمک می‌کند که شما لبخندی جذاب‌تر، ماندگارتر و زیباتر داشته باشید. کسانی که مشکلاتی در دندان و لثه خود دارند، اغلب اعتمادبه‌نفس پایینی برای خندیدن داشته و نمی‌توانند دندان‌های خود را هنگام خنده نمایش دهند. با استفاده از روش‌های اصلاح لبخند شما زیبایی را به دهان و دندان خود هدیه می‌دهید. این زیبایی نقش مؤثری هم در زیبایی کلی صورت و چهره فرد دارد.

علاوه بر جنبه زیبایی، روش‌های اصلاح لبخند اغلب جنبه درمانی داشته و کمک می‌کنند برخی مشکلات فرد برای جویدن غذا، صحبت‌کردن و مواردی مانند این حل شوند. به جز آن برخی درمان‌ها مانند جرم‌گیری یا ارتودنسی کمک می‌کنند که دندان‌های اصلی شما سلامت و طول عمر بالاتری پیدا کرده و دیرتر خراب یا پوسیده شوند.

ماندگاری اصلاح طرح لبخند

ماندگاری اصلاح طرح لبخند

روش‌های اصلاح طراحی لبخند اغلب روش‌هایی دائمی یا طولانی‌مدت هستند که برای سال‌ها و حتی تا پایان عمر فرد دوام می‌آورند. البته برخی عوامل در مدت‌زمان ماندگاری این روش‌ها مؤثر هستند که از جمله آن می‌توان به روتین مراقبت بهداشت دهان بیمار، مراجعات دوره‌ای و منظم به دندانپزشک، عادات شخصی تغذیه‌ای یا عادات مصرف موادی مانند سیگار، قلیان و… اشاره کرد.

در صورت رعایت موارد ذکر شده طول عمر روش‌های درمانی و زیبایی اصلاح طرح لبخند معمولاً بالا است. البته توجه کنید باتوجه‌به نوع درمان ممکن است دوره ماندگاری متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال دوام کامپوزیت از لمینت کمتر است و همچنین بلیچینگ دندان هم اغلب باید هر 6 ماه یا 1 سال یک بار تمدید شود. ایمپلنت دندانی و ارتودنسی عموما نتایج بسیار طولانی تر و حتی تا پایان عمر فرد دارند.

کلام پایانی

دومین عامل تأثیرگذار در زیبایی چهره فرد پس از چشم‌ها، فرم دهان و دندان‌های فرد است. اگر دندان‌های شما زیبایی خود را از دست بدهد یا دچار مشکلات سلامتی مانند پوسیدگی و خرابی شود، باید برای درمان و اصلاح طرح لبخند خود اقدام کنید. پزشکان با بررسی وضعیت شما بهترین روش درمانی یا زیبایی را به شما معرفی می‌کنند. برای مشاوره و اخذ نوبت برای اصلاح لبخند خود می‌توانید با ما در کلینیک تخصصی مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران است، تماس بگیرید. ما در این مرکز انواع روش‌های اصلاح لبخند را با کمک پزشکانی مجرب انجام می‌دهیم.

 

سوالات متداول

1- طرح اصلاح لبخند چیست؟

طرح اصلاح لبخند مجموعه ای از درمان های زیبایی دهان و دندان است که به ایجاد لبخندی زیبا منجر می شود. این درمان ها شامل ایمپلنت دندان، بلیچینگ ، لمینت دندان ، کامپوزیت ونیر ، روکش دندان و غیره است.

2- انواع طرح لبخند کدام اند؟

ایمپلنت دندان، بلیچینگ، لمینت دندان، کامپوزیت ونیر، روکش دندان، ارتودنسی و کانتورینگ لثه از انواع طرح لبخند می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .