پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان برای ایمپلنت در مهرآوید

 پروسه ی دندان سالم یک پروسه ی عظیم و هدفمند برای آسایش و راحتی در تمام طول عمر انسان است که نیازمند برنامه ریزی بسیار دقیق و درستی است. آیا شما به دنبال جایگزینی مناسب برای دندانهای از دست رفته ی خود هستید؟ آیا دندانهای سالم طول عمر آدمی را افزایش میدهد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما در این مقاله همراه باشید.

از آنجایی که همه ی ما در طول شبانه روز در تعامل با اطرافیان و خویشاوندان خود هستیم، داشتن دندانهای سالم و زیبا برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین داشتن  دندانهای سالم در راحت جویدن غذا و سلامت دستگاه گوارش تاثیر بسزایی دارد، در نتیجه بر سلامت زندگی کردن و طول عمر افراد نیز اثر میگذارد.

افراد به دنبال از دست دادن دندانهای طبیعی خود به دنبال راه حلی مناسب و دائمی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته ی خود می گردند. به دلایل بسیاری از جمله عدم رعایت بهداشت، عفونت، پوسیدگی و بیماریهای لثه ای، دندانهای دائمی افراد از بین رفته و زیبایی لبخند آنها از بین می رود. به همین دلیل افراد به سراغ راه حل هایی دائمی نظیر ایمپلنت دندان می روند. ایمپلنت دندانی روشی مناسب و دائمی برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند است که از ماندگاری و دوام بالایی برخوردار بوده و به دندانهای مجاور خود آسیبی وارد نمی کند. انجام ایمپلنت دندانی نیز، نیازمند لثه ی سالم با تراکم استخوانی مناسب است که در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

هنگامی که افراد تصمیم به انجام ایمپلنت زیبایی می گیرند، در مرحله ی اول باید دندانپزشک مربوطه، دندان و لثه آنها را معاینه کند و تشخیص دهد آیا ایمپلنت برای آنها مناسب است یا نه. لثه ی برخی از افراد دچار تراکم استخوان است؛ به عبارتی استخوان لثه ی آنها تحلیل رفته است و توان حمایت از ایمپلنت را ندارد، به همین دلیل متخصص ایمپلنت دندان باید ابتدا با استفاده از یک عکس سی تی اسکن از لثه بیمار، شکل، ارتفاع و تراکم استخوان را مشاهده کرده، شرایط آناتومیکی لثه شما را بررسی کند و پس از انجام بی حسی موضعی یا بیهوشی، عمل پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد و سپس ایمپلنت را در لثه قرار دهد. پیوند استخوان یک عمل جراحی بسیار جزئی است که معمولا در مطب دکتر انجام می شود.

برای انجام پیوند استخوان جدید در ناحیه ی فک شما، دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ی شما ایجاد کرده تا استخوان زیر لثه نمایان شود؛ سپس آن را تمیز کرده و ضدعفونی می کند و مواد پیوند را اضافه می کند. اغلب ماده پیوند، یک استخوان فراوری شده است که به عنوان یک داربست عمل می کند و سپس به سلول های استخوانی جدید در اطراف استخوان فک رسوب کرده و توسط پیوند جذب شده و با استخوان جدید جایگزین می شود.

انواع پیوند استخوان فک

_ پیوند استخوانی پریودنتال

_ لیفت سینوس

_ حفظ سوکت ( حفره دندان)

_ افزایش پشته

پیوند استخوانی پریودنتال

عفونت ناشی از بیماری لثه می تواند استخوانی که از دندانها حمایت می کند را فرسایش دهد؛ این اتفاق ممکن است موجب لقی دندانها شود‌. پیوند استخوان پریودنتال در اطراف دندان قرار داده می شود تا تحرک را کاهش و حمایت بیشتری را از ایمپلنت انجام دهد. در بیشتر موارد، پیوند استخوان فک باید پیش از انجام ایمپلنت به طور کامل انجام شده و بهبود یافته باشد.

لیفت سینوس

 سینوس لیفت

اگر در فک بالای بیمار توده ی استخوانی کافی وجود نداشته باشد، احتمال میرود که سینوس ها به سمت پایین کشیده شده و به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده است، حمله کنند. در این صورت جراح دندان لیفت سینوس را پیشنهاد می کند. پیوند استخوان بین فک و سینوس بالا که در دو طرف بینی قرار دارد، قرار می گیرد‌. 

حفظ سوکت (حفره دندان)

این نوع از پیوند بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره لثه قرار داده می شود؛ فضای خالی دندان از دست رفته را پر می کند ‌واز فرو رفتگی دو طرف سوکت (حفره دندان) جلوگیری می کند.

افزایش پشته

اگر دندانهای بیمار برای مدت زمان طولانی از دست رفته باشد، استخوان فک نگهدارنده ممکن است نازک و ضعیف شده باشد. تقویت ریج باعث افزایش عرض و حجم استخوان فک می شود؛ بنابراین می تواند پایه ای پایدار برای ایمپلنت ها ایجاد کند.

پیوند استخوان برای ایمپلنت
ایمپلنت در مهرآوید

منابع مورد استفاده در پیوند استخوان چیست؟

در انجام عمل پیوند استخوان برای حفظ یا تقویت استخوان از منابع مختلفی استفاده می شود؛ این موارد شامل: 

اتوگرافت

اولین روشی که پزشکان برای پیوند استخوان ترجیحا از آن استفاده می کنند، برداشتن استخوان از یک ناحیه از بدن و انتقال آن به محل دیگری از بدن است. در روش اتوگرافت، دو ناحیه از بدن مورد جراحی قرار می گیرد؛ جایی که استخوان را از آن برمی داریم و جایی که استخوان را در آن قرار می دهیم.

آلوگرافت

در این روش، از استخوان شخص دیگری، از استخوان یک جسد یا یک فرد اهدا کننده استفاده می شود‌..

زنوگرافت

در این نوع از پیوند ازبانک بافت حیوانی مانند استخوان اسب، خوک، گاو و….. برای پیوند استفاده می شود. کلینیک روشا در این مورد گفته است:

یکی از رایج ترین پودر استخوان ها ، زنو گرافت می باشد. این پودر از استخوان گاو تهیه می شود و به صورت استریل شده فریز می شود. این پودر دارای عوارض بسیار کمی است و امکان انتقال بیماری در این روش بسیار پایین است. از معایب پودر استخوان زنو گرافت این موضوع است که برای پیوند استخوان های وسیع مناسب نیست.

آلوپلاست

در این روش از مواد مصنوعی مانند فسفات کلسیم که حاوی مواد معدنی می باشد، استفاده می کنند.

دراین باره در سایت drmostafanejad اشاره شده:

در آلوپلاست از مواد سنتزی برای تشکیل استخوان استفاده می‌شود. پیوند استخوان لازم برای ایمپلنت دندان که از مواد سنتزی تهیه می‌شود بدن را تحریک می‌کند که استخوان طبیعی را در محل ایمپلنت دندان تولید کند. کارآمدی پیوند استخوانی آلوپلاستیک کمتر از پیوند اتوژن است، اما در عوض احتمال عفونت کردن آن نیز بسیار کمتر است.

 

مزایای پیوند استخوان فک

مزایای پیوند استخوان فک

_ پیوند استخوان موجب افزایش ضخامت استخوان فک می شود.

_ ارتفاع استخوان را افزایش می دهد.

_ کیفیت استخوان لثه را بالا می برد.

_ موجب پایداری بافت لثه می شود.

عوارض پیوند استخوان فک

_ ممکن است موجب آسیب دیدگی در عصب شود.

_ ممکن است موجب عفونت شود.

_ احتمال خونریزی شدید بینی را در پی دارد.

_ احتمال پس زدن دندان وجود دارد.

_  احتمال لخته شدن خون وجود دارد.

_  احتمال درد و تورم پس از پیوند وجود دارد.

_ احتمال بی حسی و سوزن سوزن شدن زبان، گونه و لب ها وجود دارد.

پیوند استخوان برای ایمپلنت در مهرآوید
ایمپلنت دندان

جایگزین های پیوند استخوان

 رایج ترین جایگزین های پیوند استخوان عبارتند از:

ایمپلنت های زاویه دار

ایمپلنت های زاویه دار در صورتی جایگزین مناسبی برای پیوند استخوان هستند که نیاز به پیوند استخوان گسترده نباشد. 

ایمپلنت های زیگو ماتیک و ناخنک

این ایمپلنت ها در استخوان های گونه و صورت که در فک بالایی قرار دارند قرار می گیرند. آنها بلند و زاویه دار هستند، به طوری که پروتزهای متحرک یا بریج های ثابت در دهان قرار می گیرند.

آیا پیوند استخوان فک با درد همراه است؟

جراح دندان پیش از عمل پیوند استخوان فک از بی حسی موضعی و در برخی موارد خاص از دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده می کند، به همین علت اصولا بدون درد یا با درد بسیار کمی همراه می باشد.

مراقبت های پس از پیوند استخوان فک

پیوند استخوان فک بالا

به دنبال پیوند استخوان فک، ممکن است درد، تورم و کبودی داشته باشید. این عوارض جانبی بسیار طبیعی است و جای نگرانی نیست. در صورت داشتن این علائم  باید از مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که پزشکتان تجویز نموده استفاده کنید؛ برای رفع کبودی و تورم از کمپرس سرد استفاده کرده و برای جلوگیری  از عفونت لثه از دهانشویه ی  کلرهگزیدین  استفاده کنید. همچنین در چند روز اول تکه هایی از دندان به صورت نمک یا شن از لثه خارج می شود که طبیعی است و جایی برای نگرانی نیست.

هزینه های پیوند استخوان در فک

هزینه ی پیوند استخوان در فک به عوامل بسیاری نظیر محل کلینیک یا بیمارستان مورد نظر، تجربه و دستمزد دندانپزشک، میزان استخوان مورد نیاز و ناحیه ی جراحی شده برای برداشتن استخوان، در صورت استفاده از روشهای بیهوشی دستمزد دکتر بیهوشی نیز اضافه می گردد. علاوه بر هزینه های عمل، هزینه های اولیه ای نیز مانند: مشاوره و سی تی اسکن و .. نیز جزو پرداختی های فرد مورد نظر خواهد بود.

 

سوالات رایج

پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

اگر استخوان لثه تحلیل رفته باشد، و توان دریافت ایمپلنت نداشته باشد ، پس از گرفتن سی تی اسکن از بیمار و انجام بی حسی عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت را انجام می دهد

جایگزین های پیوند استخوان چیست؟

ایمپلنت های زاویه دار، ایمپلنت های زیگو ماتیک و ناخنک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .