ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟ 3 تفاوت بین ایمپلنت زیگوماتیک و ایمپلنت معمولی

ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک یکی از مدرن‌ترین ایمپلنت‌های موجود در جهان است که برای به‌کارگیری آن نیازی به پیوند استخوان وجود ندارد. این خبر بسیار مهم برای بیمارانی است که جهت کاشت ایمپلنت برای آن‌ها نمی‌توان به‌سراغ چنین پیوندهایی رفت. در واقع مهم‌ترین دلیل محبوبیت ایمپلنت‌های زیگوماتیک نیز همین امر است. البته باید به این نکته اشاره کرد که به‌کارگیری ایمپلنت‌های زیگوماتیک به تجربه و تخصص بالای دندانپزشک ارتباط دارد. در ادامه متن با ما همراه باشید تا شما عزیزان را به‌طورکامل با این ایمپلنت‌ها آشنا کنیم.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

برای معرفی این نوع ایمپلنت لازم است به بخش‌های گوناگون همه ایمپلنت‌ها اشاره داشته باشیم. به‌طورکلی، ایمپلنت‌های دندان دارای سه قسمت مختلف هستند. این سه بخش شامل فیکسچر یا پایه ایمپلنت، اباتمنت (اتصال بین فیکسچر و بخش پایینی) و در نهایت بخش رویی یا مصنوعی دندان می‌شوند. قسمت فیکسچر باید در درون استخوان فک شما جای بگیرد. به نقل از سایت cliniquemaxillo درباره این نوع ایمپلنت:

Zygomatic implants are a special type of dental implant. While regular implants are placed into the jawbone, zygomatic implants are designed to be anchored to the zygomatic bones (cheekbones)

در برخی از بیماران، تراکم فک به حدی نیست که بتوان فیکسچر را در درون آن قرار دارد. در واقع، لازم است که یک اتصال (جوش) قوی بین فیکسچر و فک صورت بگیرد تا بتوان از قرارگیری صحیح ایمپلنت اطمینان داشت. اگر فک بیمار دارای تراکم مناسب نباشد، باید به‌سمت پیوند استخوان برویم.

ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک با قرارگرفتن در استخوان زیرین گونه (به‌جای فک) این مشکل را به‌طورکامل حل کرده‌اند. در واقع، برای استفاده از ایمپلنت‌ها دیگر نیازی به افزایش میزان تراکم فک و در نتیجه، پیوند استخوان نیست. این نوع ایمپلنت‌ها می‌توانند برای بسیاری از بیماران بهترین گزینه موجود باشند.

ایمپلنت زیگوماتیک چگونه انجام می‌شود؟

اولین مرحله از نصب ایمپلنت‌های زیگوماتیک، مشاوره با دندانپزشک است. در این گام، مواردی همچون سلامت دهانی شما به‌طورکامل مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. پس از این مرحله، باید یک برنامه درمانی مشخص توسط پزشک تعیین شود. این برنامه معین می‌کند که به‌کارگیری ایمپلنت‌ها در چه زمانی و به چه صورت خواهد بود.

روش انجام این ایمپلنت بسیار پیچیده است و به همین دلیل، باید توسط دندانپزشکان ماهر صورت بگیرد. برای به‌کارگیری این ایمپلنت لازم است بیمار بیهوش شود. این بیهوشی می‌تواند از نوع خفیف یا فراگیر باشد. درهرصورت، پزشک موظف است برای استفاده از ایمپلنت‌ها چندین برش در لثه ایجاد کند و سپس ایمپلنت‌ها را در استخوان زیرین گونه جای دهد. در همین مرحله، پروتز‌های موقت بر روی ایمپلنت قرار داده می‌شوند.

حال نوبت به مراقبت از ایمپلنت‌ها در دوران نقاهت می‌رسد تا به‌خوبی جوش بخورند. بعد از دوران نقاهت، فرایند قالب‌گیری آغاز می‌شود که در طی آن از دهان شما یک قالب ویژه تهیه می‌کند تا بتواند به کمک آن پروتزهای نهایی را آماده کند. پس از پایان آماده‌سازی پروتزهای نهایی، آن‌ها را به‌جای پروتز موقت بر روی ایمپلنت زیگوماتیک قرار می‌دهند.

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک

مهم‌ترین مزیت به‌کارگیری این نوع ایمپلنت همان بحث عدم نیاز به پیوند استخوان است که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم؛ اما این مورد تنها مزیت چنین ایمپلنت‌هایی محسوب نمی‌شود. یکی دیگر از مزایای مهم به‌کارگیری ایمپلنت‌های زیگوماتیک، درصد موفقیت بسیار بالای آن‌ها است. می‌توان با اطمینان گفت که تمامی بیمارانی که از این ایمپلنت‌ها بهره می‌برند، رضایت خاطر کامل خود را بیان کرده‌اند.

در این نوع ایمپلنت نیازی به ارائه دندان مصنوعی به بیماران وجود ندارد و به‌جای آن از پروتزهای موقت استفاده می‌شود؛ بنابراین، حتی در طول دوره نقاهت نیز می‌توانید زیبایی خود را حفظ کنید و دردسرهای به‌کارگیری دندان مصنوعی را نداشته باشید. این موضوع بخصوص برای بیماران جوان اهمیت بالایی دارد.

میزان استحکام ایمپلنت زیگوماتیک نیز بسیار بالا است و این موضوع را می‌توان مزیت بعدی آن دانست. محل قرارگیری این ایمپلنت‌ها موجب شده است تا استحکام بسیار خوبی داشته باشند و به مرور زمان هیچ‌ مشکل خاصی برای آن‌ها به وجود نیاید. باتوجه‌به این مزایا می‌توان به‌سادگی درک کرد که چرا تقاضا برای ایمپلنت‌های زیگوماتیک افزایش چشمگیری داشته است.

یکی دیگر از مزایای ایمپلنت زیگوماتیک طول درمان آن است که سایت cliniqueevoro در این باره گفته است:

The time required for the implant to fuse completely with the zygomatic bone is approximately 4 to 6 months, whereas a bone graft followed by the placement of traditional implants requires a total of 9 to 12 months.

عوارض ایمپلنت زیگوماتیک

عوارض ایمپلنت زیگوماتیک

مزایای مربوط به ایمپلنت‌های زیگوماتیک به حدی جذاب هستند که معمولاً به عوارض این نوع درمان توجهی نمی‌شود؛ اما درهرصورت ایمپلنت‌های زیگوماتیک نیز دارای یک سری عوارض بسیار جزئی هستند که باید به آن‌ها اشاره کنیم. اولین عارضه خون‌دماغ‌شدن است که در برخی از بیماران مشاهده شده و به‌راحتی نیز برطرف می‌شود.

مورد بعدی را می‌توان ایجاد مشکلات کوتاه‌مدت در اعصاب حسی داخل دهان دانست. این امر نیز پس از کاشت پروتز‌های نهایی به‌طورکامل حل می‌شود و لازم نیست که نگرانی خاصی دررابطه‌با آن داشته باشید. شایع‌ترین عارضه‌ای که دررابطه‌با ایمپلنت‌های زیگوماتیک باید از آن یاد کرد، سینوزیت است. به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل سینوزیت، لازم است که حتماً پیش از به‌کارگیری ایمپلنت‌های زیگوماتیک، بررسی کاملی از سینوس‌ها نیز صورت بگیرد.

تفاوت ایمپلنت دندان زیگوماتیک با ایمپلنت عادی

اگرچه ایمپلنت زیگوماتیک از نظر کارایی تفاوتی با ایمپلنت‌های عادی ندارد، نمی‌‌توان آن‌ها را کاملاً یکسان دانست. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که دراین‌رابطه از آن یاد می‌شود، طول ایمپلنت‌های زیگوماتیک است. به‌علت محل خاص قرارگیری این ایمپلنت‌ها، طول آن‌ها نسبت به ایمپلنت‌های عادی بیشتر خواهند بود. درباره طول متوسط ایمپلنت‌های زیگوماتیک باید بگوییم که این ایمپلنت‌ها بین سه الی پنج سانتی‌متر طول دارند.

تفاوت دیگر این دو نوع ایمپلنت به میزان استحکام بالاتر مدل زیگوماتیک برمی‌گردد که پیش‌ازاین نیز به آن پرداختیم. از دیگر تفاوت‌های این ایمپلنت با ایمپلنت عادی نیز می‌توان به محل قرارگرفتن آن‌ها اشاره کرد. در این ایمپلنت فیکسچرها را داخل استخوان زیگوماتیک قرار می‌دهند؛ اما در ایمپلنت معمولی این اتفاق نمی‌افتد.

توجه داشته باشید که موارد گفته‌شده به‌معنای نامناسب‌بودن ایمپلنت‌های عادی نیست. درصورتی‌که بتوان جراحی فک را انجام داد، می‎توان به سراغ ایمپلنت‌های عادی رفت و التزامی به استفاده از ایمپلنت‌های زیگوماتیک وجود ندارد. درهرصورت، دندانپزشکتان باتوجه‌به شرایط کنونی استخوان فک شما بهترین گزینه ممکن را انتخاب خواهد کرد.

هزینه ایمپلنت دندان به شکل زیگوماتیک

 

هزینه ایمپلنت دندان به شکل زیگوماتیک

یکی دیگر از موارد مهمی که دررابطه‌با ایمپلنت زیگوماتیک باید به آن اشاره کرد، هزینه به‌کارگیری این نوع ایمپلنت‌ها است. به‌طورکلی، امکان بیان یک قیمت مشخص دراین‌رابطه وجود ندارد؛ زیرا قیمت ایمپلنت‌های زیگوماتیک خود تحت‌تأثیر پارامتر‌های گوناگونی قرار گرفته است. از جمله این پارامتر‌ها می‌توانیم به نوع جنس ایمپلنت‌ها، کیفیت ساخت و تعداد ایمپلنت‌های به کار گرفته شده اشاره کنیم.

شاید در نگاه اول ایمپلنت‌های زیگوماتیک کمی گران‌تر از ایمپلنت‌های عادی به نظر برسند؛ اما نکته مهم آن است که در اکثر بیماران، به تعداد کمتری از آن‌ها (نسبت به ایمپلنت‌های عادی) نیاز داریم. این امر خود منجر به کاهش هزینه‌های کلی می‌شود که موضوع مثبتی به شمار می‌آید. اگر بودجه چندان زیادی ندارید، می‌توانید به‌راحتی از خدمات کلینیک مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران محسوب می شود، بهره ببرید. ما آماده‌ایم تا برترین خدمات حوزه دندانپزشکی را با نازل‌ترین قیمت ممکن به شما عزیزان ارائه کنیم.

 

سخن پایانی

ایمپلنت‌ها به ما کمک می‌کنند تا جای خالی دندان‌هایی که از دست رفته‌‌اند را به بهترین شکل ممکن پر کنیم. اگرچه روش‌های گوناگونی برای انجام این امر وجود دارند، اما در سال‌های اخیر نوع «زیگوماتیک» بیش از هر مدل ایمپلنت دیگری نظر بیماران را به‌سمت خود جلب کرده است.

مهم‌ترین مزیت ایمپلنت زیگوماتیک را می‌توان عدم نیاز آن به پیوند استخوان دانست؛ بنابراین، اگر تا پیش از این تنها به‌دلیل همین موضوع از ایمپلنت‌ها دوری کرده‌اید، بهتر است نظر خود را تغییر دهید. کلینیک مهرآوید آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در این رابطه است. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت‌های زیگوماتیک می‌توانید با کارشناسان مهراوید که بهترین مرکز ایمپلنت در شرق تهران می باشد، تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک نوعی ایمپلنت‌ است که به استخوان‌ زیگوماتیک یا همان استخوان گونه متصل می‌شود. این روش برای بیمارانی که استخوان فک کافی جهت حمایت از ایمپلنت دندان را ندارند، استفاده می‌شود.

2- تفاوت ایمپلنت دندان زیگوماتیک با ایمپلنت معمولی چیست؟

در روش ایمپلنت عادی پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و از این قسمت بالاتر نمی‌رود. اما در در ایمپلنت زیگوماتیک پایه ایمپلنت در استخوان گونه (استخوان زیگوماتیک) قرار می‌گیرد. در نتیجه پایه آن بلندتر بوده و پایداری بیشتری دارد.

3- استخوان زیگوماتیک چیست؟

استخوان زیگوماتیک یا همان استخوان گونه است که در روش ایمپلنت زیگوماتیک، فیکسچرها را داخل این استخوان قرار می‌دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .