ایمپلنت زیرکونیا (0 تا 100): ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا

در مورد ایمپلنت زیرکونیا چه می دانید؟ ایمپلنت یک روش درمانی است که دندان‌های از دست رفته را جایگزین می‌کند. یکی از موادی که به وسیله آن پایه ایمپلنت را می‌سازند، ماده زیرکونیا است. استفاده از زیرکونیا در سال‌های اخیر به شدت رواج پیدا کرده است، به طوری که تعداد زیادی از افراد خواهان استفاده از آن هستند. این نوع پایه ایمپلنت برای نخستین بار در سال 2007 مورد استفاده قرار گرفت. اگر می‌خواهید بیشتر با این نوع ایمپلنت آشنا شوید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

در ابتدای مطلب بهتر است شما را بیشتر با ایمپلنت‌های زیرکونیا آشنا کنیم. زیرکونیا از یک ماده کریستالی ساخته شده است و سازگاری بسیار بالایی با استخوان‌های فک دارد. این ماده رنگی شبیه به دندان‌های طبیعی دارد و می‌توان از آن برای ساخت تاج دندان نیز استفاده کرد. علاوه بر این، در فرایند تولید این ایمپلنت‌ها از هیچ نوع فلزی استفاده نشده است و این محصولات کاملاً سرامیکی هستند. اگر از جمله افرادی هستید که نمی‌خواهند هیچ نوع ماده فلزی در دهانشان وجود داشته باشد، بهتر است از این نوع ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های آسیب دیده خود استفاده کنید.

اتصال پایه‌های زیرکونیا با استخوان فک در زمان کمی انجام می‌شود و این ماده سازگاری مناسبی با سلول‌های بدن دارد. پس از استفاده از این نوع ایمپلنت، هیچ نوع التهابی در دهان فرد مشاهده نمی‌شود. شما بدون ترس از عفونت ایمپلنت و درد می‌توانید این ایمپلنت را استفاده کنید. نرخ موفقیت در این ایمپلنت‌ها بسیار بالا است و به علت سازگاری زیستی که دارند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای ایمپلنت‌های تیتانیوم باشند.

ایمپلنت‌های زیرکونیا به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند و شما می‌توانید تنها در یک جلسه ایمپلنت دندان را جایگذاری کنید. ساختار ایمپلنت زیرکونیا شبیه به یک بلور زیبا است و این مسئله باعث محبوبیت روز افزون آن شده است. در ترکیبات این ایمپلنت هیچ نوع جیوه‌ای وجود ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت آن را مورد استفاده قرار دهید.

ویژگی ایمپلنت زیرکونیا

ویژگی ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت‌های زیرکونیا دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند. همین خصوصیات باعث شده‌اند تا تعداد زیادی از افراد خواهان استفاده از این ایمپلنت‌ها باشند. با شناخت ویژگی‌های این ایمپلنت می‌توانید راحت‌تر برای استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم بگیرید. سایت ddslab در تعریف این گونه ایمپلنت ها نوشته است:

irconia has good flexural strength and is known to be superior to other ceramics in resistance to fracture. Its white color, low modulus of elasticity, and low thermal conductivity have made this material a desirable choice for implant dentistry.

در ادامه مهم‌ترین خصوصیات ایمپلنت‌های زیرکونیا را بررسی می‌کنیم.

جنس ایمپلنت‌های زیرکونیا

این ایمپلنت‌ها از جنس کریستال ساخته شده‌اند و ظاهر بلوری شکل دارند. در فرایند تولید آن‌ها هیچ نوع فلزی از جمله جیوه به کار نرفته است. به علت این که این ایمپلنت از کریستال ساخته شده است، ظاهری کاملاً شبیه به دندان‌های طبیعی فرد دارد.

کوتاه‌تر بودن زمان کاشت ایمپلنت‌های زیرکونیا

این مدل از ایمپلنت‌ها به علت آن که به صورت یکپارچه و یک دست ساخته می‌شوند، زمان جراحی بسیار کوتاه‌تری دارند. کوتاه بودن زمان جراحی باعث کاهش درد ایمپلنت و کم‌تر شدن دوران نقاهت فرد می‌شود. دندانپزشکان اغلب عمل کاشت را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام می‌دهند و همین مسئله باعث کوتاه‌تر شدن مدت زمان جراحی می‌شود.

عدم ایجاد حساسیت

عدم ایجاد حساسیت

ایمپلنت‌های زیرکونیا هیچ نوع حساسیتی ایجاد نمی‌کنند. این ایمپلنت‌ها به علت این که با بدن افراد سازگاری بالایی دارند، از بروز التهاب و حساسیت در بدن فرد جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین، می‌توان گفت این درمان برای افرادی که با مشکلات آلرژی و حساسیت درگیر هستند، بسیار مناسب است.

طراحی یک تکه

ایمپلنت زیرکونیا به صورت یک تکه طراحی می‌شود. در این نوع از ایمپلنت معمولاً اباتمنت و پایه به هم متصل هستند و دیگر نیازی به کاشت پایه به صورت جداگانه نیست. همچنین یک تکه بودن این محصول باعث افزایش موفقیت ایمپلنت می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی های این نوع ایمپلنت، قوی و مقاوم بودن آنهاست که در همین رابطه سایت advanceddentalartsnyc گفته که:

Zirconia is very durable and inflexible in pressure. That’s why it’s a great material for dental implants. Your teeth need to withstand the enormous force of your jaw muscles when you’re eating. And zirconia teeth match this power as well.

نحوه کاشت ایمپلنت زیرکونیا

نحوه کاشت ایمپلنت زیرکونیا

حال ممکن است با خود بپرسید که این ایمپلنت‌ها چگونه کاشته می‌شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم که در ابتدا دندانپزشک فک بیمار را به طور دقیق بی‌حس می‌کند. در برخی مواقع نیز ممکن است دندانپزشک به شما بیهوشی را توصیه کند. بیهوشی در ایمپلنت برای بانوان باردار اصلاً توصیه نمی‌شود، اما اگر مشکل باز کردن دهان یا تحمل درد دارید، بهتر است بیهوشی را انتخاب کنید.

پس از بی‌حس شدن موضع، دندان قبلی فرد کشیده می‌شود و در جای خالی دندان و در قسمت استخوان یک سوراخ ایجاد می‌گردد. سپس پایه ایمپلنت درون این سوراخ قرار داده می‌شود. پس از قرارگیری پایه، پروتز یا روکش روی ایمپلنت نصب می‌شود، البته دقت داشته باشید که در صورت یک تکه بودن ایمپلنت، دندانپزشک باید مهارت بالایی برای تنظیم پایه و دندان داشته باشد. تنظیم نادرست ایمپلنت ممکن است باعث کاهش درصد موفقیت آن و فشار مضاعف بر سایر دندان‌ها شود.

مزایای استفاده از ایمپلنت زیرکونیا

استفاده از ایمپلنت‌های زیرکونیا مزیت‌های متعددی دارد. این مزیت‌ها باعث شده‌اند تا درصد استفاده از این نوع ایمپلنت به شدت افزایش پیدا کند و تعداد زیادی از افراد خواهان استفاده از آن باشند. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این نوع ایمپلنت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عدم تحریک سیستم ایمنی بدن

مواد موجود در این ایمپلنت‌ها به هیچ عنوان باعث ایجاد واکنش آلرژیک نمی‌شوند؛ چراکه هیچ نوع ماده حساسیت‌زایی در این محصولات وجود ندارد. علاوه بر این، به علت این که هیچ یک از خواص مواد ایمپلنت‌ها تغییر نمی‌کنند، می‌توانید در مدت زمان طولانی از ایمپلنت‌های زیرکونیا استفاده کنید.

زیبایی ظاهری

زیبایی ظاهری

این محصولات شکلی شبیه با دندان‌های طبیعی فرد دارند و به خوبی جایگزین دندان‌های کشیده شده می‌شوند. تعداد زیادی از افراد قادر به تشخیص تفاوت‌های ایمپلنت زیرکونیا با دندان‌های طبیعی نخواهند بود. علاوه بر این، ایمپلنت‌های زیرکونیا می‌توانند بهترین انتخاب برای دندان‌های آسیب دیده جلویی باشند.

دوران نقاهت کوتاه

مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد بهبودی کامل خود را به دست آورد، از جمله عوامل تأثیرگذار در انتخاب نوع ایمپلنت است. شما می‌توانید با استفاده از این ایمپلنت‌ها در یک جلسه درمان خود را تمام کنید. در حقیقت، استفاده از طراحی یکپارچه باعث می‌شود تا نصب ایمپلنت‌های زیرکونیا روند سریع‌تری داشته باشد.

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم

مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم

حال نوبت به آن رسیده است که ایمپلنت زیرکونیا را با تیتانیوم مقایسه کنیم. زیرکونیا در مقایسه با تیتانیوم همیشه برنده رقابت بوده است. در فرایند ساخت تیتانیوم از فلز استفاده شده است و همین مسئله باعث رسانا بودن آن می‌شود. ایمپلنت‌های تیتانیومی اغلب در دهان افراد ایجاد حساسیت می‌کنند و برخی مواقع ممکن است فرد مجبور به جایگزینی آن‌ها شود.

ایمپلنت تیتانیوم به صورت چند تکه ساخته می‌شود و همین مسئله طول دوره جراحی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، مدت زمان جوش خوردن استخوان به پایه ایمپلنت تیتانیومی بسیار بیشتر است و همین مسئله دوره نقاهت فرد را طولانی‌تر می‌کند. ذکر این نکته الزامی است که دندانپزشکان معمولاً از ایمپلنت‌های تیتانیومی استفاده می‌کنند و این مسئله به این علت است که طراحی دو تکه این محصولات باعث می‌شود تا دندانپزشک راحت‌تر بتواند پایه و تاج را نصب کند و فشاری به سایر دندان‌ها نیاورد.

ایمپلنت‌های تیتانیومی برای دندان‌های از دست رفته‌ای که در قسمت جلویی دهان قرار دارند، اصلاً مناسب نیستند. این مسئله به این علت است که این ایمپلنت از جنس فلز ساخته شده‌ است و رنگ تیره‌ای دارد؛ از این رو، استفاده از آن‌ برای جلوی دهان باعث بد شکل شدن لبخند فرد می‌شود.

سخن پایانی

ایمپلنت زیرکونیا ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی فرد دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استخوان‌های فک جوش می‌خورد. علاوه بر این، ایمپلنت‌های زیرکونیا به شکل یک تکه ساخته می‌شوند و همین مسئله باعث کاهش طول درمان می‌شود. بیمارانی که از این ایمپلنت استفاده می‌کنند، دوران نقاهت کوتاه‌تری دارند. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت کلینیک مهرآوید از کارشناسان ما برای انجام ایمپلنت مشاوره بگیرید. کلینیک دندانپزشکی مهرآوید به عنوان بهترین مرکز ایمپلنت در تهران، با کمترین هزینه ایمپلنت را برای شما انجام می‌دهد.

 

 

سوالات متداول

1- ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت زیرکونیا یک روش غیرفلزی برای کاشت دندان مصنوعی و با کیفیت است. این نوع ایمپلنت از جنس سرامیک بوده و سفید رنگ است.

2- فواید استفاده از ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

عدم تحریک سیستم ایمنی بدن، دوران نقاهت کوتاه و شباهت زیاد آن به دندان های طبیعی از مهم ترین فواید ایمپلنت زیرکونیا می باشد.

3- ایمپلنت زیرکونیا چه تفاوتی با ایمپلنت تیتانیوم دارد؟

ایمپلنت تیتانیوم از فلز تیتانیوم خالص ساخته شده است، در حالی که ایمپلنت زیرکونیا از مواد زیرکونیوم دی‌اکسید سرامیکی ساخته شده است. ایمپلنت‌های تیتانیومی اغلب در دهان افراد ایجاد حساسیت می‌کنند و برخی مواقع ممکن است فرد مجبور به جایگزینی آن‌ها شود. ایمپلنت تیتانیوم به صورت چند تکه ساخته می‌شود و همین مسئله طول دوره جراحی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، مدت زمان جوش خوردن استخوان به پایه ایمپلنت تیتانیومی بسیار بیشتر است و همین مسئله دوره نقاهت فرد را طولانی‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .