علت زرد شدن دندان

دلایل زرد شدن دندان

زرد شدن دندان یکی از مشکلاتی است که برای دندان‌ها اتفاق می‌افتد و زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را زشت می‌کند؛ چرا که زردی دندان و جرم گرفتگی آن لبخند فرد را زشت و نازیبا می‌کند و در اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی می‌گذارد. این افراد به علت داشتن دندان‌های زرد و جرم‌زده تمایلی به لبخند زدن ندارند و انسان‌هایی عبوس و بداخلاق به نظر می‌آیند. در مطلب امروز قصد داریم به دلایل و علت‌هایی که در تغییر رنگ دندان نقش دارند بپردازیم؛ پس با ما تا پایان مطلب همراه شوید‌.

چرا دندان زرد می شود؟ (علت زرد شدن دندان چیست)

علت‌های مختلفی می‌توانند در زردی و تغییر یافتن رنگ دندان‌ها موثر باشند که ما در اینجا به ذکر چند دلیل از آنها می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چرا دندان زرد می‌شود؟ علت‌های زردی دندان عبارتند از:

افزایش سن 

 با افزایش سن دندان برخی از افراد رو به زردی می‌رود. چون به مرور زمان، سطح خارجی مینای دندان در اثر عوامل مختلف داخلی و خارجی، ساییده می‌شوند و در زیر مینای دندان زرد شده و تغییر رنگ دندان‌ها را موجب می‌شوند.

دلایل ژنتیکی و وراثتی

برخی از افراد به طور ارثی و ژنتیکی دندان‌های سفید یا تیره‌تری نسبت به افراد دیگر دارند. به همین دلیل یکی از علت‌های زردی دندان‌ها وراثت است.

ابتلا به برخی از بیماری ها

 برخی از بیماری‌ها تاثیر زیادی روی دندون زرد دارند. مثلا ابتلا به بعضی از عفونت‌‌‌‌‌‌هایی که زنان در دوران بارداری با آنها مواجه می‌شوند، در رشد مینای دندان جنین تاثیر می‌گذارد و زردی دندان کودک را به دنبال دارد.

تضعیف شدن مینای دندان

از میان لایه‌های دندان که سه لایه هستند لایه سفید دندان همان مینای دندان است. در زیر مینا، عاج قرار دارد که سفت و سخت و روشن نیست و رنگ آن تقریبا زرد است. چون مینا از مواد معدنی تشکیل شده است وقتی که مواد معدنی این لایه از بین برود، مینای دندان نازک شده و لایه زرد رنگ زیری آن نمایان می‌شود.

فلوروزیس دندان

همه می‌دانیم که فلوراید برای دندان افراد مفید است. اما استفاده از مقادیر زیاد فلوراید، لکه‌های زرد یا زرد مایل به قهوه‌ای به نام فلوروز را به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل استفاده زیاد از آب حاوی فلوراید، خمیر دندان حاوی فلوراید و قرص‌ها و روش‌های فلوراید تراپی، دندان‌ها را زرد می‌کند و روی سطح دندان لکه‌هایی ایجاد می‌شود. 

مصرف برخی داروها

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک، تتراسایکلین و داکسی سایکلین به کودکان زیر ۸ سال که دندان‌های آنها در مرحله رشد هستند رنگ دندان‌ها را زرد می‌کند.

مصرف برخی دهانشویه ها

مصرف دهانشویه‌هایی که دارای کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید هستند، در سطح دندان‌ها لکه‌هایی به وجود می‌آورند. آنتی هیستامین‌ها، داروهای اعصاب و روان و داروهای درمان فشار خون بالا هم روی زرد شدن دندان‌ها موثر هستند. فراموش نکنید که هنگام درمان ارتودنسی با براکت ثابت باید از دهانشویه‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید و از مصرف محلول دهانشویه کلرهگزیدین خودداری کنید تا دندان شما زرد نشود. 

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

فلوراید

عواملی مانند تجمع پلاک دندانی، رنگ ناشی از مصرف انواع غذاها و نوشیدنی‌ها، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب زردی دندان‌ها می شوند.

 

آسیب به دندان‌‌‌‏ها

یکی از دلایل زرد شدن رنگ دندان، وارد شدن ضربه به آن است. به این ترتیب که در اثر ضربه به دندان، پالپ دچار خونریزی شده و عاج دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه رنگ دندان زرد می‌شود. 

براکسیم یا دندان قروچه

دندان قروچه چیست؟ براکسیسم یعنی دندان‌ها به صورت عمد یا غیرعمد به هم ساییده شوند. البته دندان قروچه ممکن است به دلیل استرس، خشم و عصبانیت و اضطراب باشد یا زمانی که خواب هستید اتفاق بیفتد. این امر مینای دندان را از بین می‌برد و لایه زیرین آن یعنی عاج دندان که زرد رنگ است نمایان می شود. با نازک شدن مینای دندان و نمایان شدن عاج دندان، ظاهر دندان هم تغییر می‌کند و زرد می‌شود. 

مصرف دخانیات

یکی دیگر از دلایل زردی دندان‌ها مصرف سیگار، قلیان و دخانیات حاوی توتون و تنباکو هستند که به لک شدن، بدرنگی و زردی دندان‌ها می‌انجامد. 

اثر دخانیات بر دندان

در اینجا از شما دعوت می کنیم اگر دوست دارید درباره ایمپلنت و سیگار بیشتر بدانید، مقاله مربوط به آن را در مجله مهرآوید مطالعه کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌‌‌‌‏های رنگی

مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی همچون نوشابه، چای، قهوه، غذاهای پر ادویه، زعفران، رب گوجه و… هم در زرد و بدرنگ شدن دندان‌ها تاثیر می‌گذارند.

موثرترین روش ها برای جلوگیری از زرد شدن دندان و برطرف کردن آن

درمان زردی دندان

برای رفع زردی دندان‌ها از روش‌های سنتی و خانگی استفاده نکنید. برخی از افراد برای درمان زردی دندان خود از روش‌‌های خانگی مانند استفاده از زغال، جوش شیرین و… کمک می‌گیرند؛ اما این روش‌ها از نظر علمی ثابت شده نیستند و حتی ممکن است سایش و خرابی دندان ها را به دنبال داشته باشند و در نتیجه حساسیت دندان‌ها را افزایش دهند. 

جالب است بدانید سایت seebmagazine یکی از راه های سفید کردن دندان را استفاده از سرکه سیب بیان کرده است:

استفاده از سرکه سیب نیز یکی دیگر از راه‌های درمان زرد شدن دندان‌ها است. استفاده از سرکه سیب به مقدار کم لکه‌های روی دندان‌ها را کاهش می‌شود و دندان‌ها را سفیدتر می‌کند.

دقت کنید که، سرکه سیب به این منظور باید با احتیاط مصرف شود چراکه درصورت استفادۀ زیاد از حد آن، به‌دلیل خاصیت اسیدی موجب آسیب دندان‌ها می‌شود.

برای برطرف کردن زردی دندان‌ها و سفید کردن آنها باید از روش‌های علمی بهره جست. موادی که برای رفع زردی دندان استفاده می‌شوند باید از داروخانه ‌تهیه شده و تایید شده سازمان غذا و دارو باشد. بهترین روش‌های برطرف کردن زردی دندان و سفید کردن آنها شامل موارد زیر هستند:

  • مسواک زدن به دندان و کشیدن نخ دندان باید به روش درست و طبق روشی که دندانپزشکان توصیه می‌کنند، انجام شود.
  •  مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و … که دندان‌ها را زرد می‌کنند، کاهش پیدا کند. 
  • باندینگ دندان انجام شود.
  • دندان‌های آسیب‌دیده روکش شوند.
  • از مواد سفیدکننده دندان که دندانپزشک تجویز کرده استفاده شود.
  •  دندانپزشک اقدام به سفید کردن دندان، بلیچینگ و جرم‌گیری دندان بیمار کند. 
  • بیمار به صورت مرتب آب بنوشد و بعد از خوردن و آشامیدن آب را در دهان بچرخاند تا رنگ دندان او به علت مصرف مواد غذایی تغییر نکند.

بلچینگ دندان

سخن پایانی

زرد شدن دندان‌ها روی لبخند ما تاثیر می‌گذارد و آن را زشت می‌کند. به همین دلیل ما در مطلب امروز به دلایل زردی و روش‌های رفع زردی دندان پرداختیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و به فکر رفع زردی دندان هستید به کلینیک مهرآوید مراجعه کنید و از درمان‌های موثر دندانپزشکان متخصص این کلینیک بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

 

سوالات رایج

علت زرد شدن دندان چیست؟

جرم گرفتن دندان، مصرف زیاد از حد برخی از نوشیدنی ها مثل قهوه و چای، سیگار کشیدن ، مصرف زیاد فلوراید از علت زرد شدن دندان است.

برای جلوگیری از تغییر حالت دندان به دندان زرد چه باید کرد؟

به طور مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، نوشیدن مداوم آب در طول روز، استفاده از خمیر دندان سفید کننده و… برای جلوگیری از زرد شدن دندان موثر است.

۶ دیدگاه در “علت زرد شدن دندان

  1. محمدجواد می گوید:

    باندینگ دندان چیه؟ همون جرم گیریه؟ اگر امکانش هست یه مقدار بیشتر در این باره توضیح بدید مرسی ازتون

  2. Mahyar می گوید:

    این روش استفاده از سرکه سیب برای سفید تر کردن دندان ها رو من تو اینستاگرام هم دیدم قبلا اگر بخوایم استفاده کنیم باید مسواک رو بزنیم تو سرکه یا مثلا انگشت رو هم سرکه ای کنیم بمالیم به دندونامون کافیه؟

  3. شاهین می گوید:

    سلام من چند وقت پیش ارتودنسی هامو برداشتم دندونام کمی زرد شدن.میخوام بلیچینگ کنم اما پشت دندونام نگهدارنده هستش. مشکلی بوجود نمیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .