همه چیز در مورد جرم دندان: (0 تا 100) جرم گیری دندان + عکس جرم گیری دندان

جرمگیری دندان

جرم‌گیری دندان یکی از مراحل مهم در بهداشت دهان و دندان‌هاست. این فرایند شامل پاکسازی و حذف پلاک ها و سایر رسوبات موجود بر روی سطح دندان‌ها است. زمانی که پلاک، که از تجمع باکتری‌ها، پارو کربنات کلسیم و سایر اجزا تشکیل می‌شود، بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود، ممکن است باعث آسیب به دندان و بافت‌های لثه شود. وقتی جرم‌گیری صورت می‌گیرد، این رسوبات و پلاک ها از سطح دندان‌ها و اطراف آن‌ها به وسیله ابزارهای ویژه از طریق اصطکاک و ارتعاش حذف می‌شوند. این کار به دندان‌ها کمک می‌کند تا پاک و سالم باقی بمانند و از بیماری‌های لثه و دندان جلوگیری شود.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان چیست

جرم گیری نوعی تمیز کردن دندان است که به راحتی می‌تواند به زیر خط لثه برسد و تجمع بیش از حد پلاک را از بین ببرد. فرآیند کامل جرم گیری دندان همراه با برنامه ریزی ریشه معمولاً به عنوان تمیز کردن عمیق شناخته می‌شود. این درمان بسیار فراتر از تمیز کردن عمومی است که معمولاً در طول معاینه منظم یا ویزیت سالانه خود دریافت می‌کنید.

چرا انجام جرم گیری دندان ضروری است؟

همه ما در مقطعی از زندگی‌مان با تشکیل پلاک مواجه می‌شویم. پروتئین‌ها و باکتری‌ها همراه با بزاق موجود در دهان می‌توانند یک لایه باریک را تشکیل دهند که تقریباً در تمام اوقات دندان‌های شما را می‌پوشاند. هر زمان که چیزی مصرف می‌کنید، قندها، اسیدها و ذرات ریز غذا می‌توانند به این لایه نازک گیر کنند و باعث تجمع روی دندان‌های شما شوند که به آن پلاک می‌گویند.

همچنین باکتری‌های موجود در پلاک عامل اصلی پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و تمیز کردن استاندارد دندان به خلاص شدن از شر تجمع پلاک و جلوگیری از بروز مشکل جدی کمک می‌کند. با این حال، اگر لثه‌های شما سالم باشند، بافت محکم در اطراف دندان می‌جنگد و پلاک دندان را از بین می‌برد. اما اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، بافت شل می‌شود.

لثه‌های سالم حدود 1 تا 3 میلی متر زیر خط لثه به دندان می‌چسبند. بیماری لثه باعث ایجاد کیسه‌های بسیار عمیق‌تر می‌شود که به راحتی می‌توانند با پلاک پر شوند و مشکلات شما را بدتر کنند. همچنین باعث می‌شود که علائم مختلف دیگری مانند بوی بد دهان بیشتر نمایان شود. اگر عمق پاکت‌های شما 4 میلی‌متر یا بیشتر باشد، دندانپزشک شما ممکن است برای از بین بردن پلاک موجود در زیر خط لثه و درمان بیماری، جرم‌گیری دندان را پیشنهاد دهد.

تجربیات جرمگیری دندان

تجربیات جرمگیری دندان نشان داده که جرم گیری دندان برای بسیاری از افراد، می‌تواند یک تجربه ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر لثه‌های بسیار حساسی دارید. دندانپزشک شما ممکن است بی حس کننده موضعی پیشنهاد دهد که می‌تواند به بی حس شدن بافت لثه کمک کند و این روش کار را برای شما راحت‌تر کند.

همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های مختلفی که او می‌تواند برای حساسیت زدایی ناحیه، مورد استفاده قرار دهد صحبت کنید تا درد و هر نوع ناراحتی را در طول فرآیند را به حداقل برسانید.

تجربیات جرمگیری دندان

جرم گیری فرآیند پیچیده‌ای است و ممکن است چندین بار انجام شود زیرا هر جلسه به قسمت متفاوتی از دهان می‌پردازد. برخی از دندانپزشکان ممکن است دهان را به چهار ربع مختلف تقسیم کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این عمل را با جدا کردن آن به دو نیمه انجام دهند. همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا می‌توان قرار ملاقات جرم گیری خود را در یک ویزیت برنامه ریزی کرد صحبت کنید. اگرچه ممکن است این گزینه برای همه در دسترس نباشد، اما اگر از بیماری لثه‌ای رنج می‌برید که شدید نیست و قادر به نشستن برای یک روش طولانی هستید، می‌تواند ارائه شود.

بعد از جرم گیری دندان چه انتظاری باید داشته باشید؟

پس از جرم گیری، احتمالاً دهان شما حساس و دردناک خواهد شد. تعداد کمی از بیماران ممکن است بلافاصله پس از عمل دچار خونریزی لثه و تورم شوند که ممکن است چند روز طول بکشد. دندانپزشک شما ممکن است خمیر دندان مخصوصی را برای حساسیت زدایی از لثه و کاهش ناراحتی توصیه کند.

 

همچنین ممکن است دهانشویه دریافت کنید که می‌تواند به تمیز نگه داشتن لثه‌ها کمک کند. بسیار مهم است که بعد از جلسه جرم گیری از روش‌های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده کنید زیرا از تشکیل مجدد پلاک در همان مناطق جلوگیری می‌کند.

جرم گیری دندان بسیار رایج است و وقتی دندانپزشک شما این روش را پیشنهاد می‌کند، تنها نیستید. برنامه ریزی برای قرار ملاقات با دندانپزشک می‌تواند به شما در مبارزه با پلاک‌های دیده نشده کمک کند و به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک کند.

انواع جرم گیری دندان

برای تمیز کردن دندان انواع جرم گیری دندان وجود دارد، و نوعی که دندانپزشک از آن استفاده می‌کند تا حد زیادی به نیازهای خاص شما و مراقبتی که دندان شما می‌خواهد بستگی دارد. درواقع قیمت جرم گیری دندان به نوع آن، روش و تعداد جلسات مورد نیاز آن بستگی دارد.

انواع جرم گیری دندان

در زیر به چهار نوع اصلی از انواع جرم گیری دندان اشاره می‌شود.

پاکسازی پروفیلاکسی

تمیز کردن پروفیلاکسی یک روش تمیز کردن دندان است که عمدتاً برای افرادی با دهان سالم استفاده می‌شود. تمیز کردن پروفیلاکسی برای انجام مراقبت‌های معمول طراحی شده است، مانند برداشتن مقدار مورد انتظار جرم و پلاک از سطح دندان‌ها، لثه‌ها و بین دندان‌ها.

پوسته پوسته شدن و صاف کردن ریشه

جرم گیری و روت پلنینگ یک روش تمیز کردن دندان است که اندکی تهاجمی‌تر است (اگرچه غیر جراحی است) که شامل تمیز کردن عمیق لثه، خط لثه و سایر ساختارهای نگهدارنده دندان است.

دبریدمان ناخالص

در صورتی که فردی طی چندین سال به دندانپزشک مراجعه نکرده باشد، احتمالاً مقدار زیادی پلاک روی لثه، دندان‌ها و بین دندان‌ها ایجاد می‌شود. پس از آن، دبریدمان ناخالص، که یک پاکسازی عمیق است برای از بین بردن جرم و پلاک در تمام نواحی دهان استفاده می‌شود. این روش اغلب برای افرادی که مدتی است به دندانپزشک مراجعه نکرده‌اند، به کار می‌رود.

نگهداری پریودنتال

نگهداری پریودنتال به نگهداری معمول برای افرادی اطلاق می‌شود که از نگرانی‌های جدی دهان رنج می‌برند. مهم‌تر از همه، نگهداری پریودنتال ممکن است برای افراد مبتلا به ژنژیویت یا پریودنتیت ارائه شود.

روش جرم گیری دندان

جرم گیری دندان چگونه انجام میشود

جرم گیری دندان یکی از رایج‌ترین انواع تمیز کردن دندان است و نوعی از بهداشت دندان را ارائه می‌دهد که خودتان نمی‌توانید انجام دهید. نحوه جرم گیری دندان و دستگاه جرمگیری دندان تقریباً یکی است و بستگی به میزان جرم دارد. بسیاری از دندانپزشکان از دندان رادیوگرافی می‌گیرند که به وضوح رسوبات زیر خط لثه را نشان می‌دهد و تصویر دقیقی از دندان‌های شما ارائه می‌دهد. هزینه رادیوگرافی را باید جدا از قیمت جرم گیری دندان در نظر بگیرید.

جرم گیری دندان چگونه انجام میشود ؟

جرمگیری دندان چگونه است؟ طریقه جرم گیری دندان شامل خراش دادن لایه‌های پلاک، تارتار و سایر مواد مضر است که معمولاً به شرح زیر انجام می‌شود:

معاینه اولیه دندان: قبل از شروع، شما یک معاینه دندانی کوتاه خواهید داشت تا میزان جرم، پلاک، جرم یا سایر تجمعاتی که سلامت دهان و دندان شما را تهدید می‌کند، تأیید شود. این فرصتی را فراهم می‌کند تا مناطق مشکل دار را که نیاز به تمرکز ویژه دارند بررسی کنند.

استفاده از بی حس کننده موضعی: یک بی حس کننده سبک که معمولاً به شکل کرم موضعی است، ناحیه تحت درمان را بی حس می‌کند. احتمالاً حرکات ناخوشایندی را احساس خواهید کرد اما این روش غیر جراحی است و به دندان‌ها یا لثه‌ها آسیب نمی‌رساند.

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری: سپس دندانپزشک از یک جرمگیر استفاده می‌کند، یک ابزار کوچک قلاب شکل، که به آنها اجازه می‌دهد تا تمام پلاک‌های داخل پاکت پریودنتال لثه‌های شما را بتراشند. به عمق می‌رسد و پلاک را از بین می‌برد، بسیار عمیق‌تر از مسواک زدن. درواقع از دستگاه جرمگیری دندان استفاده می‌شود.

برنامه ریزی: با استفاده از ابزاری به نام کورت دندان، دندانپزشک یا متخصص بهداشت، لبه‌های ناهموار ریشه دندان‌های شما را صاف می‌کند. انجام این کار به این معنی است که لثه‌ها می‌توانند خیلی راحت‌تر و بدون هیچ گونه تجمع مضر به موقعیت خود بازگردند.

جرمگیری دندان خانگی

با رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌توانید با خیال راحت پلاک را جرمگیری دندان خانگی و بدون جرمگیری در کلینیک پاک کنید، اگر یک رژیم مراقبت از دهان و دندان در منزل دارید. بدون مراجعه مکرر به دندانپزشک، ابزارهایی که برای خلاص شدن از شر پلاک قبل از ایجاد پوسیدگی دندان یا بیماری لثه و قبل از تبدیل شدن به تارتار به آنها نیاز دارید، آورده شده است:

مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید: با استفاده از مقداری خمیردندان به اندازه یک نخود، دندان‌های خود را به طور مرتب و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید تا پلاک از بین برود. بسته به سلیقه خود می‌توانید از مسواک دستی یا برقی استفاده کنید.

جرمگیری دندان خانگی

پاک کننده بین دندانی: رسوب تارتار را روزانه از بین دندان‌ها و زیر خط لثه خود با یکی از این محصولات پاک کنید:

  • نخ دندان
  • برس بین دندانی
  • فلوسر آب

دهانشویه ضد عفونی کننده: هر روز بعد از خوردن یک رژیم غذایی، دندان‌ها را شستشو دهید.

روغن کشی: یک قاشق غذاخوری روغن، ترجیحاً روغن نارگیل را در دهان خود قرار دهید. حدود 5 تا 10 دقیقه آن را بچرخانید. آن را مانند دهانشویه تف کنید. می‌توانید از روغن زیتون، روغن بادام و روغن کنجد نیز استفاده کنید. اگر تمایل دارید درباره خواص روغن زیتون بیشتر بدانید، این مطلب را دنبال کنید.

مسواک زدن با جوش شیرین: مسواک زدن با جوش شیرین یک راه مطمئن و مؤثر برای از بین بردن و جلوگیری از تجمع پلاک است. جوش شیرین می‌تواند پلاک‌ها را بدون آسیب رساندن به مینای دندان از بین ببرد.

مزایای جرم گیری دندان

مزایای جرم گیری دندان

روش جرم گیری دندان به عنوان یک درمان دندانپزشکی بسیار توصیه شده برای بیماری مزمن پریودنتال در نظر گرفته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، جرم گیری دندان به بهبود فاصله پاکت بین دندان‌ها و لثه‌ها تا حدود 0.5 میلی متر کمک می‌کند. کاهش این فاصله باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن پریودنتال می‌شود.

دیگر مزایای جرم گیری دندان تمیز و سفید شدن دندان‌ها و در نتیجه زیباتر شدن لبخند شماست.

عوارض جرم گیری دندان

همانطور که در بالا گفته شد، ممکن است تا چند روز پس از عمل جرم گیری دندان، حساسیت لثه، درد یا سایر عوارض جرم گیری دندان را تجربه کنید. با این حال، این‌ علائم باید ظرف چند هفته متوقف شوند. در غیر این صورت، بلافاصله با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید. این مساله بخصوص درمورد کودکان مهم است. دندانپزشکی کودکان گزینه مناسبی برای چک کردن سلامت دندان‌هاست.

عوارض جرم گیری دندان

البته در نظر داشته باشید، بسیاری از عوارض جرم گیری دندان که از آن صحبت می شود، درست نیستند. برای مثال اینکه جرم گیری به عصب دندان آسیب می زند نادرست است که در سایت afterva نیز به آن اشاره شده:

It is impossible to cause nerve damage with scaling and root planing. The nerves in your mouth and face do not directly attach to your teeth so you won’t be able to damage them. The only area where the tooth nerve IS attached to is the apex or root tip and this procedure won’t be able to reach there.

نتیجه

جرم گیری دندان یک روش رایج برای درمان بیماری مزمن پریودنتال است که در کلینیک مهراوید بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران انجام می شود.  اینکار یک عمل دندانپزشکی سرپایی است که باید در مطب دندانپزشکی با یا بدون بی حسی موضعی انجام شود. عوارض جرم گیری دندان ناچیز است البته درصورتی که تعداد دفعات آن بیشتر از حد معقول نباشد. تجربیات جرم گیری دندان عمدا مثبت است. قیمت جرم گیری دندان بستگی به میزان جرم، روش درمان و تعداد جلسات مورد نیاز دارد.

 

سوالات پرتکرار شما

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن سطح دندان است که باید توسط دندانپزشک و با استفاده از تجهیزات در مطب انجام شود.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

در واقع، بستگی به شرایط و وضعیت دندان ها و فردی که درمان را دریافت می کند دارد. برخی افراد ممکن است در طول جرم گیری دندان درد و ناراحتی حس کنند، اما برای بسیاری از افراد این فرایند بدون درد و ناراحتی قابل تحمل است.

آیا جرم گیری دندان را نازک میکند؟

خیر. این اتفاق فقط زمانی می تواند رخ دهد، که پزشک سطح دندان شما را به وسیله تجهیزات مخصوص تراش دهد، در صورتی که در این روش هیچ گونه تراشی روی سطح دندان صورت نمی گیرد.

انواع جرم گیری دندان کدامند؟

پاکسازی پروفیلاکسی، جرم گیری و روت پلنینگ، دبریدمان ناخالص و نگهداری پریودنتال از انواع روش های جرم گیری دندان می باشند.

۵ دیدگاه در “همه چیز در مورد جرم دندان: (0 تا 100) جرم گیری دندان + عکس جرم گیری دندان

  1. نوشین فرهانی می گوید:

    جرم گیری انجام دادم و پلاک های ایجاد شده برداشتن و الان فاصله ین دندون ها افتاده به نظرتون طبیعی هست ؟ برای رفع مشکل ارتودنسی کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .