سفید کردن دندان ها در خانه با 11 ماده طبیعی

مواد طبیعی سفید کننده دندان

سفید کردن دندان ها در کلینیک‌های دندانپزشکی یک پروسه کاملاویژه و البته موثر است. اما هزینه بر بودن آن می‌تواند برخی افراد را منصرف کند. از طرف دیگر، گاهی وضعیت دندان‌ها آنقدر وخیم نیست که احتیاجی به سفید کننده دندان تخصصی و قوی باشد.

در کنار روش‌هایی مانند بلیچینگ، لمینت زیبایی و رزین کامپوزیت، برای سفید شدن دندان می‌توان از مواد طبیعی و روش‌های خانگی (و البته بی‌خطر) هم استفاده کرد. با ما همراه باشید تا ببینیم چطور می‌توانیم در خانه دندان هایمان را سفید کنیم.

سفید کردن دندان ها با 11 روش طبیعی

قصد دارید پیش از مراجعه به مراکز دندانپزشکی ابتدا روش‌های خانگی برای سفید شدن دندان را امتحان کنید؟ ایده خوبی است. ببینید کدام‌یک از این مواد را در خانه دارید، و سفید کننده طبیعی‌تان را در منزل بسازید.

قبل از آن باید گفت، مهم ترین اقدامی که برای سفیدی دندان میتوانید استفاده کنید، مصرف روزانه مسواک است، که در اینجا نیز به آن اشاره شده که البته بهتر است بلافاصله پس از خوردن غذا مسواک نزنید و با یک فاصله ای دندان خود را مسواک کنید.

brushing your teeth daily is the most important thing to do to keep your teeth shining bright. If you have not been brushing regularly, be sure to start doing it right now. If you have been brushing your teeth daily and your teeth still turn out to be yellowish, try brushing more often, especially after having meals or drinks, which can lead to yellow teeth.

However, don’t brush immediately after taking acidic foods or drinks because it might lead to erosion

1- زردچوبه

زردچوبه تنها یک ادویه پرکاربرد نیست. از جمله نکاتی که درباره خواص زردچوبه می شود به آن اشاره داشت این است که ، زردچوبه، یک ماده نوعی مسکن طبیعی است، و به بهبود زخم‌های بریدگی کمک می‌کند. زردچوبه مقداری کورکومین هم دارد؛ ماده‌ای که از پلاک دندانی و التهاب لثه جلوگیری می‌کند و در سفیدی دندان‌ها موثر است.

برای سفید کردن دندان خانگی با استفاده از این ماده، دو واحد زردچوبه را با یک واحد روغن نارگیل و یک واحد جوش شیرین ترکیب کنید. خمیری که به دست می‌آورید یک سفید کننده قوی و طبیعی‌ست، که برخی معتقدند حتی باعث سفید شدن دندانهای زرد در یک روز می‌شود.

مقداری از این خمیر را روی مسواک بگذارید و آن را به صورت دورانی روی دندان‌ها حرکت دهید. بعد از آن هم اجازه دهید خمیر برای پنج دقیقه روی دندان‌ها بماند. سپس دهان‌تان را بشویید و دندان‌ها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید.

 2- زنجبیل

زنجبیل با طبع گرم‌اش هم به درمان بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند، هم روشی پیشگیرانه (و سریع) برای حفظ سلامت دهان و دندان محسوب می‌شود. اجازه دهید ببینیم با زنجبیل چگونه دندان هایمان را سفید کنیم.

بهترین راه این است که مقداری پودر زنجبیل را با روغن نارگیل ترکیب کنید، و دندان‌ها را یکی دو دقیقه به آرامی با آن مسواک بزنید. زنجبیل علاوه بر سفید کردن دندان ها خاصیت ضد التهابی هم دارد. همچنین، مانع از تجمع پلاک لثه می‌شود و بافت لثه را تقویت می‌کند‌. زنجبیل خام هم به پاک کردن پلاک‌ها از روی دندان کمک می‌کند.

سفید شدن دندان با زنجبیل
سفید شدن دندان با زنجبیل

توصیه می‌کنیم از آب برای ساخت این خمیر استفاده نکنید. چون آب نمی‌تواند خاصیت سایشی زنجبیل را تعدیل کند. ترکیب پودر زنجبیل با لیموترش و نمک هم راهکاری است که بعضا به عنوان سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه معرفی می‌شود. اما چنین ترکیبی بسیار قوی است؛ آنقدر که می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند. اگر نمی دانید مینای دندان چیست میتوانید به مطلب مربوط به آن سر بزنید.

3- توت فرنگی

سفید شدن دندان فوری با توت فرنگی

چیزی که توت‌فرنگی را به ماده‌ای مناسب برای سفید کردن دندان خانگی تبدیل می‌کند، اسید مالیکِ موجود در آن است.

برای سفید شدن دندان فوری با توت فرنگی نباید آن را قاچ کنید و روی دندان‌ها بکشید. به جای آن، میوه را پوره کنید، و با مسواک به آرامی آن را روی دندان‌ها بمالید. برای تاثیر بیشتر، می‌توانید کمی جوش شیرین هم به آن اضافه کنید.

درباره توت فرنگی باید اشاره داشت که یکی از طبیعی ترین، بی ضرر ترین و بهترین دارو برای خارش بدن است که میتوانید از آن استفاده کنید.

4- پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی از سفید کننده فوری دندان به شما می آید. رای اینکار، دو قاشق چای‌خوری پراکسید هیدروژن را با یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین مخلوط کنید. مقدار خیلی کمی نمک هم می‌توانید اصافه کنید. ترکیبی که به دست می‌آید را با مسواک با حرکات دورانی و آهسته روی دندان‌ها بکشید. دو دقیقه کافی‌ست.

اگر از پراکسید هیدروژن به درستی و با دقت استفاده شود، می‌تواند در سفید شدن دندان فوری موثر باشد. اما اگر خمیر سفید کننده بیش از حد پراکسید هیدروژن داشته باش، یا برای طولانی مدت از آن استفاده شود، می‌تواند باعث آسیب جدی به دندان‌ها شود.

پیش از استفاده از این ماده به عناون سفید کننده دندان، مطمئن شوید که دندان‌های حساسی ندارید. چون در صورت حساسیت به این ترکیب، دندان‌ها ملتهب و دردناک می‌شوند و خوردن و نوشیدن برای‌تان ناخوشایند خواهد بود. امکان التهاب ریشه دندان در لثه هم وجود دارد.

 

5- جوش شیرین

دیدیم که جوش شیرین معمولا پای ثابت پاسخ‌های گوناگون به این سوال است که چگونه دندان هایمان را سفید کنیم. اما این ماده به تنهایی هم می‌تواند دندان‌ها را درخشان‌تر کند. استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب می‌تواند به از بین بردن لکه‎ها با هیچگونه یا کمترین میزان تحریک کمک کند، حتی برای دندان‌های حساس

 برای اینکار، یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید. با این خمیر دندان‌ها را با حرکات دایره‌ای بشویید و سپس دهان‌تان را خوب بشویید. جوش شیرین شاید منجر به سفید شدن دندانهای زرد در یک روز نشود، اما باکتری‌ها و پلاک‌ها را از بین می‌برد و پس از مدتی لکه‌های سطح دندان را محو می‌کند.

ممکن است شنید باشید که به دلیل خاصیت اسیدی قوی، استفاده از جوش شیرین می‌تواند به سطح دندان آسیب بزند و مینای دندان را دچار سایش کند. اگر این روش در زمان معقول جواب ندهد، باید به درمان جدی فکر کرد. وگرنه تحقیقات اخیر آسیب‌زا بودن جوش شیرین برای دندان‌ها را رد کرده‌اند.

 

سفید کردن دندان ها با جوش شیرین

6- پوست موز

موز هم یکی دیگر از میوه‌هایی است که در کنار مواد مغذی گوناگون‌اش، خاصیت ضد التهابی هم دارد و به کار سفید کردن دندان خانگی می‌آید، هرچند که تحقیقات علمی هنوز آن را صددرصد اثبات نکرده‌اند. البته نه خود میوه، بلکه پوست آن.

هرروز که مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید، قسمت داخلی پوست تازه موز را یکی دو دقیقه روی دندان‌ها بکشید، دهان‌تان را خوب با آب بشویید و تا یک ساعت چیزی میل نکنید. طی دو هفته می‌توانید نتیجه را ببینید.

پوست موز

پوست موز دارای مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. وقتی آن را روی دندان‌ها می‌کشید، این مواد جذب مینای دندان می‌شوند و به سفید شدن دندان کمک می‌کنند. البته نتیجه این روش برای سفید شدن دندان می‌تواند موقتی باشد. اگر لکه‌های دندان عمیق و قدیمی هستند، روش‌های دیگر را امتحان کنید.

 

7- روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه نیست، و متخصص‌ها معتقدند که هنوز به تخقیقات بیشتری احتیاج داریم تا ببینیم آیا این روغن‌ها واقعا برای سفید شدن دندان موثر هستند یا خیر.

با این حال، طبق برخی تحقیقات، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، کنجد و آفتابگردان التهاب لثه ناشی از پلاک را کاهش می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند می‌تواند اثر سفیدکنندگی داشته باشد، چون تجمع پلاک دندان‌ها را زرد می‌کند.

اکثرا روغن نارگیل برای اینکار توصیه می‌شود که پلاک و باکتری‌های دهان را از بین می‌برد؛ البته روغن ارگانیک و باکیفیت بالا بدون هیچگونه مواد مضر.

یک تا دو قاشق چایخوری روغن نارگیل مایع را برای ده تا سی دقیقه در دهان‌تان بچرخانید. اجازه ندهید روغن به پشت گلوی‌تان برسد. همچنین، آن را قورت ندهید چون حاوی سموم و باکتری‎های دهان است. سپس دهان‌تان را با آب بشویید، یک لیوان آب هم بنوشید، و دندان‌های خود را مسواک بزنید.

 

روغن نارگیل برای سفید شدن دندان

8- پودر دندان اکالیپتوس

استفاده از پودر دندان اکالیپتوس وی وان یکی دیگر از روش‌های ساده، موثر و بی‌خطر برای سفید کردن دندان خانگی است. این محصول را می‌توانید از داروخانه‌ها یا به صورت آنلاین تهیه و از آن استفاده کنید.

این پودر سفید کننده دندان با خاصیت ضدعفونی کننده بالایی که دارد، پلاک و جرم را از بین می‌برد؛ لکه‌‌های ناشی از مصرف طولانی‌مدت چای، قهوه و سیگار را محو می‌کند؛ موجب جذب سریع فلوراید می‌شود و دندان‌ها را پاکسازی می‌کند.

 

9- زغال فعال

وقتی بپرسید چگونه دندان هایمان را سفید کنیم، زغال فعال هم زیاد پیشنهاد می‌شود. تحقیقات علمی قرص و محکمی درباره این ماده و تاثیرش وجود ندارد، اما طبق باور عمومی زغال فعال می‌تواند لکه‌های روی دندان‌ها را پاک کن، چون بسیار جاذب است. همچنین گفته می‌شود که باکتری‌ها و سمومِ دهان را هم از بین می‌برد.

مقداری ذغال فعال را از داروخانه تهیه کنید، و کمی از آن را روی یک مسواک‌ خوب قرار دهید. دندان‌ها را به آرامی با حرکات دورانی به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. لطفا اصلا با ایده سفید شدن دندانهای زرد در یک روز تهاجمی مسواک نزنید. اطراف لثه حتی باید آرام‌تر رفتار کنید تا ویژگی ساینده آن باعث التهاب نشود.

اگر دندان‌هایتان حساس است یا می‌خواهید سایندگی زغال فعال را محدود کنید، به جای مسواک زدن آن را روی دندان‌ها بکشید و اجازه دهید دو دقیقه روی آنها بماند. همچنین می‌توانید آن را با کمی آب مخلوط کنید و دهانشویه سفید کننده دندان درست کنید. این محلول را دو دقیقه در دهان بچرخانید، بیرون بریزید و دهان‌تان را خوب با آب بشویید.

هنگام استفاده از این سفید کردن دندان خانگی و خمیر دندان‌های حاوی زغال فعال تعادل را رعایت کنید، تا دندان‌ها یا ترمیم‌های هم‌رنگ دندان دچار سایش نشوند. ساییدگی‌ای که باعث می‌شود دندان‌ها حتی زردتر به نظر برسند.

همچنین استفاده از انواع خمیر دندان ذغالی نیز میتواند برای سفید شدن دندان موثر باشد.

سفید کردن دندان خانگی با زغال فعال

10- سرکه سیب

برای سفید کردن دندان ها می‌توان از سرکه سیب به مقدار بسیار کم هم استفاده کرد. طبق تحقیقات منتشر شده، این ماده به خوبی برای سفید کردن دندان حیواناتی مثل گاو جواب می‌دهد. اما به پژوهش‌های بیشتری برای انسان‌ها احتیاج داریم.

اگر مایلید این راه را امتحان کنید، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید. محلول به دست آمده را 20 ثانیه در دهان‌تان بچرخانید. سپس با آب بشویید و دندان‌های را مسواک بزنید.

دقت داشته باشید که محلول سفید کننده دندان با سرکه سیب پتانسیل آسیب رساندن به ساختار سطح دندان‌ها را دارد. پس با احتیاط و تنها برای مدت‌زمانی کوتاه از آن استفاده کنید.

گفتنی است  همان طور که در مثاله درمان سریع آفت دهان اشاره کردیم، استفاده از سرکه سیب به عنوان یکی از روش های درمان آفت دهان به مقدار کم توصیه می شود.

11- پوست مرکبات

در کنار پوست موز، ادعاهایی درباره تاثیر مالیدن پوست لیمو یا پرتقال بر سفید شدن دندان‌ها هم وجود دارد. این ایده از آنجا می‌آید که گویا ترکیب دی-لیمونن و یا اسید سیتریک که در پوست برخی از مرکبات یافت می‌شود، به سفید کردن دندان ها کمک می‌کند.

طبق یک تحقیق در سال 2010، افرادی که با خمیر دندان حاوی دی-لیمونن با فرمول سفیدکننده دوبار در روز به مدت چهار هفته مسواک زدند، لکه‌های ناشی از سیگار روی دندان‌ها به شدت کمرنگ شد. البته لکه‌های عمیق تغییری نکردند.

یک تحقیق در سال 2017 هم پتانسیل عصاره اسید سیتریک چهار مدل پوست مرکبات را برای سفید کردن دندان ها آزمایش کرد. قدرت آنها متفاوت بود؛ و عصاره پوست نارنگی بهترین نتایج را به دست آورد.

برای امتحان این روش، پوست لیمو، پرتقال یا نارنگی را به آرامی به مدت دو دقیقه روی دندان‌ها بمالید. سپس دهان‌تان را کاملا بشویید و دندان‌های خود را مسواک بزنید. این سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه نیست، اما لکه‌های تازه به خاطر برخی غذاها و نوشیدنی‌ها را می‌تواند تا حد خوبی کمرنگ کند.

هنگام استفاده از این نوع سفید کننده دندان مراقب باشید. چون این میوه‌ها اسیدی هستند و می‌توانند مینای دندان را فرسایش دهند. اگر این روش را امتحان کردید و متوجه شدید که دندان‌هایتان حساس‌ شده‌اند، از این روش استفاده نکنید.

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم

در سایت sterlingsmilesazle اشاره شده که ترکیبات داخل پرتقال میتواند لکه های دندان شما را کاهش دهد.

Although a significant chunk of teeth whitening DIYs does not have any scientific backing, orange peels are somewhat different. Anecdotal evidence suggests that the natural solvents found in orange peels may reduce teeth stains

چرا به سفید کننده دندان احتیاج داریم؟

سفید کردن دندان در خانه

قبل از اینکه سراغ روش‌های سفید کردن دندان ها برویم، بد نیست روند و دلیل زردی دندان را کمی بهتر درک کنیم. چند دلیل عمده برای زرد شدن دندان‌ها وجود دارد:

  • تغییر رنگ به دلیل رژیم غذایی: یکسری غذاها مانند قهوه، چای، الکل، نوشیدنی‌های رنگ‌دار می‌توانند در طولانی‌مدت حالت درخشنده و مرواریدی دندان‌ها را از بین ببرند و باعث سیاه شدن دندان شوند.
  • تغییر رنگ به خاطر عادات ناسالم: استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان، پیپ و اصولا هر ماده دیگری که تنباکو دارد هم می‌تواند دندان‌ها را کاملا زرد کند. مخصوصا اگر فرد برای سفید شدن دندان (حتی به روش‌های خانگی) هیچ اقدامی نکند.
  • تغییر رنگ به خاطر سایش مینای دندان: معمولا مینای دندان سفیدرنگ است. اما عواملی مثل رژیم نامناسب، مصرف دخانیات و البته عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ضخامت مینا را کاهش می‌دهند. کاهش ضخامت مینای دندان‌ها با افزایش سن هم عجیب نیست، و اهمیت استفاده از سفید کننده دندان را بیشتر می‌کند.
  • تغییر رنگ به خاطر ارتودنسی: درست تمیز نکردن دندان‌ها، چسب نگهدارنده براکت روی دندان‌ها و دهانشویه حاوی ترکیبات کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید در کنار مواردی که گفتیم هم می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر دهد. موضوعی که پس از دی باندینگ به شدت خود را نشان خواهد داد.

در کنار این موارد، خشک بودن دهان و کمبود بزاق، مصرف بیش از اندازه فلوراید و ژنتیک فرد هم باعث نیاز بیشتر به سفید کردن دندان ها می‌شوند.

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

فکر می‌کنیم حالا بهتر بدانید برای سفید شدن دندان در خانه باید سراغ چه چیزهایی بروید و سراغ چه چیزهایی نروید. این روش‌ها، مخصوصا مثلا وقتی که قراری مهم دارید و می‌خواهید لکه غذا یا نوشیدنی‌ای که میل کرده‌اید را پاک کنید، بسیار کمک‌کننده هستند. اما در آخر، با اینکه مواد طبیعیِ سفید کننده دندان کم یا زیاد موثر هستند، اما راه حل دائمی و حتی بعضا علمی نیستند.

سفید کردن دندان خانگی

 بسیاری از افراد زمانی که قصد دارند تا دندان های زیبا داشته باشند معمولا از روش های خانگی استفاده می کنند اما باید در نظر داشت استفاده از روش های خانگی باید صبر و مداومت زیادی در انجام این کارها داشته باشید تا در نهایت بتوانید به نتیجه ایده آل خود برسید. اما اگر به دنبال سفید شدن دندان ها با لمینت یا به صورت فوری هستید نیاز است تا به یک دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید و این کار را انجام دهید. راه های سفید کردن دندان متعدد هستند و شما می توانید با توجه به هر کدام از این روش ها در مدت زمان کوتاهی به دندان های زیبایی دست یابید.

برای سفید شدن دندان فوری و اصولی، کمک گرفتن از متخصصان حوزه دندانپزشکی بهترین ایده است. برای اینکار هم روش‌های متعددی (و هزینه و متد مخصوص به خود) وجود دارد، از جمله بلیچینگ، ونیر لمینت، باندینگ دندان و روکش.

در ویدیو زیر درباره تاثیرات بلیچینگ صحبت شده که پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید.

برای اطلاع از شرایط هریک از این درمان‌ها و یافتن بهترین گزینه برای شما، همکاران ما در کلینیک «مهرآوید» آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

 

نتیجه گیری

 سفید کردن دندانها

در این مقاله به بررسی روش های سفید کردن دندان در خانه  پرداختیم. همانطور که می دانید، دندان های سفید و درخشان نقش بسیار مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس ما ایفا می کنند.
استفاده از مواد طبیعی برای سفید کردن دندان ها دارای مزایا و معایب خاص خود است. یکی از مزایای استفاده از این روش ها این است که مواد طبیعی بدون هیچ گونه عوارض جانبی استفاده می شوند و می توانند به طور مداوم استفاده شوند. همچنین، این روش ها اغلب ارزان تر از روش های حرفه ای سفید کردن دندان هستند و به راحتی در دسترس قرار می گیرند.

در نهایت، امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا روش های موثری را برای سفید کردن دندان خانگی کشف کنید. با استفاده از این روش ها، می توانید دندان های خود را به راحتی سفید کنید و اعتماد به نفس بیشتری در زندگی روزمره خود داشته باشید.

 

سوالات متداول

چه عواملی باعث از دست رفتن سفیدی دندان می شوند؟

یکسری غذاها مانند قهوه، چای، الکل، نوشیدنی‌های رنگ‌دار می‌توانند در طولانی‌مدت حالت درخشنده و مرواریدی دندان‌ها را از بین ببرند. هممچنین عواملی مثل مصرف دخانیات و البته عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها نیز باعث از بین رفتن سفیدی دندان می شوند.

چطور دندان هایمان را سفید کنیم؟ (بهترین سفید کننده دندان خانگی کدامند؟)

استفاده از روغن های گیاهی مثل روغن نارگیل، برای شستشو، مالیدن ترکبیاتی از ذغال فعال(خمیردندان ذغالی)، توت فرنگی، زنجبیل، زردچوبه و … میتواند به سفید شدن دندان ما کمک کند.

روش های سفید کردن دندان در دندانپزشکی چیست؟

از روش سفید کردن دندان میتوان به بلیچینگ، استفاده از لمینت دندان، روکش و کامپوزیت استفاده کرد.

۱۶ دیدگاه در “سفید کردن دندان ها در خانه با 11 ماده طبیعی

  1. کاظم می گوید:

    من دندونام زرد شده، بیشترش هم به نظرم بخاطر سیگار کشیدنه، حالا نمیدونم با جرم گیری حل میشه یا نه باید بیام کامپوزیت کنم ، از اونجایی که هنوز سیگار رو هم ترک نکردم ، با توجه به این چه روشی مفید تره ؟ چون فکر کنم مجدد باز زردشه، به نظرتون چیکار کنم دندونام سفید بشه

  2. رسول می گوید:

    سلام
    سفید کردن دندان با جوش شیرین خطرناک نیست؟ یه وقت باعث نشه مینای دندون و لثه نابود شه

  3. رز می گوید:

    تاثیر این خمیر دندان سفید کننده ها برای سفید کردن دندان چطوره؟ مداوم استفاده کنیم ازش مشکلی پیش نمیاد

  4. شادی می گوید:

    سلام میخواستم بدونم برای سفید کردن دندان اگه از بلیچینگ استفاده کنم موندگاریش تا چند وقته؟

  5. حامد می گوید:

    یه سوال من خمیر دندان زغالی گرفتم برای سفید کردن دندان ، منتها میخواستم بدونم باتوجه به اینکه دوبار در روز مسواک میزنم،این که دائم از این خمیر دندون استفاده کنم مشکلی نداره؟

    • کلینیک مهرآوید می گوید:

      درود
      بهتره یک نوبت رو از خمیر دندون غیر سفید کننده استفاده کنید ، به طور کلی پیشنهاد میشه در یک دوره طولانی از خمیر دندون سفید کننده استفاده نشه

  6. م.رضوی می گوید:

    من از پزشک های طب سنتی شنیدم که ترکیب نمک و عسل هم میتونه یه خمیر دندون خوب باشه برای سفید کردن دندان و حتی کاهش پوسیدگی ، بهشم عمل کردم واقعا جواب گرفتم و خوب بود

    • کلینیک مهرآوید می گوید:

      درود بر شما
      بله درست میفرمایید، این بخش ویدیو درست نیست و نوشابه برای دندان مضره ،
      پیشنهاد می کنم از راه هایی که در متن صفحه اومده استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .