فلوراید تراپی و کاربردهای آن 

فلوراید تراپی و کاربردهای آن 

دندانپزشکی کودکان از بدو تولد یک نوزاد، همواره بهداشت دهان و دندان را به والدین کودک آموخته و یادآوری می کنند. سلامت دهان و دندان یک فرد از همان آغاز کودکی و رویش اولین دندانهای شیری شکل می گیرد؛ بنابراین والدین موظفند برای حفظ سلامت دندانهای فرزند خود، نکاتی را که مربوط به بهداشت دهان و دندان کودک است از همان ابتدا رعایت کنند. 

در این میان استفاده از فلوراید یکی از مهمترین مواردی است که دندانپزشک اطفال به شما توصیه خواهد کرد. فلوراید در اشکال و روشهای مختلفی به افراد ارائه می شود که در ادامه ی مقاله درباره ی آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

توضیح پزشک اطفال راجع به فلوراید تراپی دندان چیست؟ :

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید یک ماده ی معدنی است که به طور طبیعی در طبیعت موجود است و در سنگها، آبها و خاک به صورت طبیعی یافت می شود. این ماده بسیار در سلامت و استحکام دندانهای افراد، اعم از کودک و بزرگسال تاثیر گذار است. فلوراید تراپی به استفاده از فلوراید به روشها و اشکال متفاوت گفته می شود. 

 

فلوراید تراپی به منزله ی جلوگیری از پوسیدگی دندان و مقاوم ساختن مینای دندان در مقابل اسیدهای موجود در پلاک های دندانی انجام می شود. فلوراید تراپی انواع متفاوتی دارد که شامل:

فلوراید تراپی سیستمیک

در وارنیش تراپی یا فلوراید تراپی سیستمیک، فلوراید به آب آشامیدنی، نمک، شیر و .. اضافه می شود یا  در مناطقی که آب آنها فاقد فلوراید است به صورت قرص حاوی فلوراید استفاده می شود که این مورد برای کسانی که در آب آشامیدنی خود فلوراید دریافت می کنند، توصیه نمی شود.

وارنیش دندان کودکان

فلوراید موضعی

فلوراید موضعی، همانگونه که از نامش هم پیداست، روی سطح دندان قرار داده می شود. این روش شامل استفاده از وارنیش فلوراید، خمیر دندانهای حاوی فلوراید، ژل فلوراید و استفاده از دهانشویه است‌. استفاده از هر کدام از این روشها دارای محدودیت ها و مراقبت هایی است که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم.

وارنیش فلوراید

وارنیش همان فلوراید غلیظ شده است که به صورت ژل در آمده و از ۳ سالگی در مراکز بهداشت و مطب دندانپزشکی اطفال هر ۶ ماه یکبار برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است که پیش از استفاده از وارنیش فلوراید، به کودک خود غذای مناسب و آب آشامیدنی بدهید، زیرا تا یک ساعت پس از استفاده از وارنیش، کودک اجازه خوردن و نوشیدن را ندارد. همچنین پیش از انجام وارنیش حتما دندانهای کودک را مسواک بزنید؛ زیرا اگر دندانهای مورد نظر تمیز باشند، وارنیش بهتر عمل خواهد کرد‌.

پس از انجام وارنیش برای دندان کودک، بهتر است تا ۲۴ ساعت بعد از مسواک و غذاهای سفت و چسبناک  استفاده نکنید. وارنیش فلوراید یک روش ایمن است که برای درمان پوسیدگی و تقویت مینای دندان در کل دنیا انجام می شود؛ روی سطح دندان مالیده می شود و در مقابل بزاق دهان که قرار می گیرد، سفت می شود.

به نقل از سایت medicalnews :

Fluoride treatments are typically professional treatments containing a high concentration of fluoride that a dentist or hygienist will apply to a person’s teeth to improve health and reduce the risk of cavities. These in-office treatments may take the form of a solution, gel, foam, or varnish

“فلورایدتراپی ها معمولاً درمان های حرفه ای حاوی غلظت بالایی از فلوراید هستند که دندانپزشک یا متخصص بهداشت برای بهبود سلامت و کاهش خطر پوسیدگی روی دندان های فرد اعمال می کند. این درمان‌های داخل مطب ممکن است به شکل محلول، ژل، فوم یا لاک باشد.”

خمیردندان

خمیردندان

یکی از روش های فلوراید تراپی در منزل استفاده از خمیردندان است. استفاده از خمیر دندان پس از ۳ سالگی شروع می شود؛ درست زمانی که کودک شما توانایی تف کردن بزاق دهان خود را داشته باشد و خمیر دندان را نبلعد. بلعیدن خمیر دندان ممکن است عارضه هایی نظیر تهوع، استفراغ و مسمومیت را در پی داشته باشد. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید از ۳ سالگی شروع شده و به اندازه ی یک عدد برنج باید روی مسواک قرار بگیرد. همچنین در سن ۶ تا ۸ سالگی نیز باید به اندازه یک نخود خمیردندان باید برای کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

تحقیقات نشان داده که زیاد بودن میزان فلوراید در خمیردندان نگران کننده نیست و آسیبی به افراد وارد نمیکند؛ مگر در کودکانی که نتوانند آن را بیرون بریزند و خمیردندان را ببلعند.

دهانشویه 

بهداشت دهان و دندان از پایه ای ترین اصول بهداشتی و سلامت شخصی است. اغلب بیماری های دندانی از محیط دهان آغاز شده و سلامت آن بر تمام محیط بدن اثرگذار است. استفاده از دهانشویه یکی دیگر از روش های فلوراید تراپی در منزل است. پس از مسواک زدن، استفاده از دهانشویه موجب افزایش سلامت دهان و دندان می شود. دهانشویه علاوه بر پاکسازی دندانها و محیط دهان، اثر ضدعفونی و ضد پوسیدگی دارد و باعث خوشبو شدن دهان می شود. 

استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر ۷ سال مناسب نیست؛ زیرا قورت دادن آن موجب تهوع و مسمومیت او می شود. پس از مصرف دهانشویه تا ۳۰ دقیقه دهان خود را نشویید تا مواد موثر در دهانشویه در دهانتان باقی بماند.

فلوراید تراپی در خانه بهداشت
کاربردهای فلوراید

ژل فلوراید

ژل فلوراید طبیعی حاوی مقادیری سدیم فلوراید است که استفاده از آن موجب مراقبتهای پیشگیرانه از دهان و دندان می شود. از این محصول برای جلوگیری از ایجاد حفره بر دندانها استفاده می شود.

فلوراید تراپی از چه سنی شروع می شود؟

فلوراید تراپی معمولا پس از رویش دندان شیری و پس از ۳ سالگی کودک آغاز می شود. این عمل معمولا ۲ بار در سال و در دندانپزشکی کودکان یا مراکز بهداشت و درمان انجام می شود. ترجیحا انجام فلوراید تراپی کودک را تحت نظر و توسط  دندانپزشک کودکان انجام دهید.  

فلوراید تراپی در بزرگسالان

فلوراید تراپی در بزرگسالان

فلوراید تراپی یا وارنیش تراپی علاوه بر کودکان در بزرگسالان نیز نقش بسیار مهمی دارد. با انجام فلوراید تراپی ژل فلوراید برای بزرگسالان می توانید حساسیت های دندانی که بخاطر از دست رفتن مینای دندان است را از بین ببرید. پوسیدگی دندان را کاهش دهید و متوقف کنید و در برخی موارد نیز موجب افزایش طول عمر روکش دندان، پل و پرکردگی دندان می شود.  این عمل ریشه دندان را تقویت کرده و از تشکیل مجدد پوسیدگی پیشگیری می کند و به درمان بیماری های لثه کمک می کند.

هزینه فلوراید تراپی (وارنیش تراپی)

هزینه ی فلوراید تراپی نسبت به سایر روشها کمتر بوده و بستگی به تعداد دندانهای تحت درمان، دستمزد دندانپزشک و مکان کلینیک مورد نظر دارد.

 

سوالات رایج

فلوراید تراپی چیست؟

فلوراید یک ماده ی معدنی است که به طور طبیعی در طبیعت موجود است و در سنگها، آبها و خاک به صورت طبیعی یافت می شود. این ماده بسیار در سلامت و استحکام دندانهای افراد، اعم از کودک و بزرگسال تاثیر گذار است.

فواید فلوراید تراپی چیست ؟

از فواید فلوراید تراپی میتوان به موارد زیر اشلره کرد :

تقویت مینای دندان ،پیشگیری از پوسیدگی دندان ،کاهش حساسیت دندان ،کاهش ابتلا به خطر بیماری لثه

۵ دیدگاه در “فلوراید تراپی و کاربردهای آن 

  1. نوید سالاروند می گوید:

    برای سلامت دندان فلوراید تراپی بهتر هست یا جرم گیری و برساژ دندان ؟
    به صورت معمولی فلوراید تراپی هر چند وقت یکبار باید انجام بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .