فشار خون

به صورت کلی دردهایی که در بدن به وجود می‌آیند احتمال بالا رفتن فشار خون را نیز به همراه خواهد داشت. چرا که درد فعالیت سمپاتیک عصب را افزایش داده و سمپاتیک نیز ارتباط مستقیمی با فشار خون دارد. در واقع در این شرایط فشار خون بیشتر می‌شود تا خود را به محل التهاب رسانده و مشکل ایجاد شده را کاهش دهد. به این ترتیب می توان گفت دندان درد نیز باعث بالا رفتن جریان خون در رگ‌ها می شود. سوالی که وجود دارد این است : ایا عفونت دندان باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دندان عقل و فشار خون

عفونت دندان

رشد دندان عقل در بسیاری از افراد با درد همراه است. اما ارتباط دندان عقل با فشار خون در چه چیزی می‌باشد؟ همانطور که گفته شد در هر قسمت از بدن که درد وجود داشته باشد تورم، گرما و فشار خون بیشتر خواهد شد تا به این شیوه التهاب ایجاد شده را کاهش دهد. در این شرایط نیز بدن اقدامات دفاعی خود را انجام می‌دهد تا اثرگذاری بهتری را به وجود آورد. حتی پس از جراحی دندان عقل توسط دندانپزشک، احتمال افزایش فشار خون به صورت کلی وجود دارد.

ایمپلنت و فشار خون

آیا ارتباطی بین ایمپلنت و فشار خون وجود دارد؟ ایمپلنت دندان در قسمت استخوانی لثه کار گذاشته می‌شود و ارتباط چندانی با رگ‌های خونی ندارد. به همین دلیل خطر چندانی برای افراد دارای فشار خون ایجاد نمی‌کنند. اما آگاهی دندان پزشک از فشار خون بیمار اهمیت بالایی داشته و در زمان بروز مشکلات احتمالی حائز اهمیت است. بنابراین اگر قصد ایمپلنت دندان دارید حتما پزشک را از فشار خون بالا یا پایین آگاه کنید.

ایمپلنت

قبل از صحبت درباره آمپول بی حسی از شما دعوت می کنیم سری هم به مقاله آیا ایمپلنت باعث سرطان می شود بزنید.

آمپول بی حسی دندان و فشار خون

آیا ارتباطی بین آمپول بی حسی دندان و فشار خون وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که آمپول بی حسی می‌تواند بر فشار خون اثر گذاشته و میزان آن را افزایش دهد. پیش از مراحل درمان دندانپزشکی معمولا از آمپول بی ‌حسی استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد بی حس کننده، از ماده‌ای به نام اپی نفرین استفاده شده که سبب طولانی‌تر شدن تایم بی حسی دندان می شود. اما این ماده یکی از هورمون‌های اثرگذار در فشار خون است که پس از قرارگیری روی سلول‌های هدف موجب بالا رفتن جریان خون در رگ‌ها می‌شود. در واقع اپی نفرین سبب منقبض شدن رگ‌های خونی می‌شود تا از این طریق درد ایجاد شده را کاهش دهد.

آمپول بی حسی دندان

اما همین امر باعث افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین بهتر است اگر از داروهای فشارخون استفاده می‌کنید یا فشار خون بالایی دارید، دندان پزشک را از این موضوع آگاه کنید.

پژوهش‌ها نشان دهنده تاثیر لیدوکائین بر فشار خون بوده‌اند. بنابراین دوز قابل استفاده از این ماده برای افرادی که زمینه فشار خون دارند نیاز به بررسی و آزمایش دارد. طبق پژوهش انجام شده توصیه می شود دندان پزشکان از محلول های بدون منقبض کننده برای بی حس کردن دندان استفاده کنند.

Local anesthetic solutions with vasoconstrictors are not contraindicated in hypertensive patients, but due to their hemodynamic effects, local anesthetics without vasoconstrictors are mainly preferred by the clinicians
Lidocaine, prilocaine and mepivacaine solutions without vasoconstrictor can be safely used in hypertensive patients. It is advisable that dental practitioners select anesthetic solutions for hypertensive patients considering their cardiovascular effects in order to provide patient comfort and safety

عفونت دندان چگونه باعث افزایش فشار خون می شود؟

همانطور که گفتیم عفونت بخشی از بدن به معنای افزایش میکروب بوده و فشار خون در آن ناحیه بیشتر می‌شود تا عوامل بیماری زا را از بین برده و شرایط نرمالی را در آن ناحیه رقم بزند. البته عکس این قضیه نیز ممکن است. افرادی که قرص فشار خون مصرف می‌کنند معمولا دچار خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق می‌شوند. این امر خود زمینه ساز پوسیدگی دندان و در نهایت عفونت آن خواهد بود. به همین دلیل مهم است که دندانپزشکان از فشار خون افراد با خبر بوده و با آگاهی از این مسئله درمان را انجام دهند. چرا که در حین درمان عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است سبب افزایش فشار خون شده و حتی به مشکلات قلبی منجر شود.

یکی از راه های جلوگیری از تجمع باکتری ها در دهن استفاده از آب نمک برای دندان است که در صوت زیر نیز به آن اشاره کردیم.

افت فشار خون بعد از کشیدن دندان

یکی از عوارض کشیدن دندان خونریزی است. ممکن است عواملی باعث خونریزی لثه حتی چند ساعت پس از کشیدن دندان شوند. در صورتی که این اتفاق شدت زیادی داشته باشد، بدن برای کاهش از دست رفتن خون بدن، فشار آن را در رگ‌ها کم کرده و در نهایت به افت فشار منجر می‌شود. بنابراین احتمال افت فشارخون بعد از کشیدن دندان وجود دارد و بهتر است داروهای تجویزی را به موقع مصرف کرده و از دستورات پزشک پیروی کنید.

سوالات پرتکرار شما

ایا دندان درد باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

دردهایی که در بدن به وجود می‌آیند احتمال بالا رفتن فشار خون را به همراه خواهد داشت.

ایا عفونت دندان باعث بالا رفتن فشار خون میشود؟

افرادی که قرص فشار خون مصرف می‌کنند معمولا دچار خشکی دهان و کاهش ترشح بزاق می‌شوند. این امر زمینه ساز پوسیدگی دندان و در نهایت عفونت خواهد شد. به همین علت مهم است که دندانپزشکان از فشار خون افراد با خبر بوده، چرا که در حین درمان عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است سبب افزایش فشار خون شده و حتی به مشکلات قلبی منجر شود.

۴ دیدگاه در “آیا دندان درد با فشار خون ارتباط دارد؟ آمپول بی حسی دندان و فشار خون تاثیر دارد؟

1. فرامرز چگینی می گوید:

در صورت داشتن فشار خون نیاز به ارائه چه آزمایش هایی به دندانپزشک هست تا ایمپلنت دندان بدون مشکل انجام بشه ؟