همه چیز در مورد دندان عقل؛ از فواید کشیدن دندان عقل تا عوارض نکشیدن آن

دندان عقل

دندان عقل یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در حوزه دندانپزشکی است. این دندان، که به عنوان دندان سوم نیز شناخته می‌شود، در دهان انسان در موقعیتی است که می‌تواند به مشکلات و عوارضی منجر شود. دندان عقل می‌تواند در دوران بالغی فراهم شود و برخی افراد ممکن است بدون آن به دنیا بیایند. در این مقاله، به بررسی جنبه‌های مختلف دندان عقل، از جمله ساختار و عملکرد، مشکلات مربوطه و روش‌های درمانی خواهیم پرداخت.

دندان عقل کجاست ؟

آخرین دندان در فک پایین و بالا که در اصطلاح دندان‌پزشکی آن را آسیای سوم می‌نامند، دندان عقل است. هر انسان ۴عدد دندان عقل دارد؛ ۲عدد در فک بالا و ۲عدد آن نیز در فک پایین.دندان عقل در سنین بالاتر و بزرگسالی که بین ۱۷ تا ۲۵ رویش پیدا می‌کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که پس از رویش دندان عقل، اگر مشکل پوسیدگی یا عفونتی در این دندان ایجاد شود، باید سریع کشیده شود. اغلب پزشکان نیزکشیدن دندان عقل را توصیه می‌کنند.

دندان عقل کجاست ؟

گفتنی است، دندان عقل به انگلیسی wisdom-teeth نامیده می شود.

فواید کشیدن دندان عقل

کشسدن دندان عقل باعث کاهش بیماری هایی نطیر بیماری لثه، پوسیدگی دندان و آسیب‌دیدگی دندان‌های مجاور می شود. به نقل از boundarytrails:

There are many oral health benefits to having your wisdom teeth removed, and the procedure is very common – within a few days you’ll be eating normally again. Having this procedure performed now can also save you from experiencing more pain due to impacted wisdom teeth or other issues.

عوارض نکشیدن دندان عقل

عوارض این دندان هم در صورت کشیدن دندان و هم در صورت نکشیدن آن رخ خواهند داد.

دندان عقل نهفته، باعث درد در ناحیه فک و صورت می‌شود. این دندان به دلیل اینکه فضای کمی برای رویش دارد و تمیز کردن و مسواک زدن آن‌ مشکل است، وجود آن منجر به پوسیدگی بقیه دندان‌ها و حتی بیماری‌های لثه می‌شود.

عوارض کشیدن دندان عقل

بعد از کشیدن دندان عقل، حفره‌ای در لثه ایجاد می‌شود که اگر مواد غذایی یا باکتری در آن جمع شود، ممکن است فرد به عفونت لثه دچار شود؛ همچنین ممکن است هنگام کشیدن دندان‌عقل به فک و بقیه دندان‌ها آسیب جدی برسد.

عوارض نکشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل

در مواردی که نیمی یا مقداری از دندان عقل در لثه نهفته مانده باشد و دندان‌پزشک معالج نتواند کامل آن را بیرون بیاورد، ناچار است که با جراحی لثه را برش دهد و دندان را بیرون بیاورد. به دلیل درد زیاد، در این جراحی اغلب بی‌حسی ضروری است و در مواقعی نیز جراح از دندانپزشکی با بیهوشی استفاده می‌کند.

هزینه جراحی دندان عقل

هزینه جراحی دندان عقل با توجه به موقعیت دندان و همچنین سختی و حجم جراحی که در نوبت دندانپزشکی فرد صورت می‌گیرد، حدوداً بین ۱ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان تخمین زده می‌شود؛ همچنین هزینه کشیدن دندان عقل بدون بیمه، ۵۰۰ هزار تومان است که اگر دندان عقل دارای عفونت، نهفته و نیمه نهفته باشد، تعرفه آن تا ۱.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

فواید دندان عقل

از جمله فواید دندان عقل به این نکته می‌توان اشاره کرد که اگر تا به حال دندان عقل شما رشد نکرده باشد،ممکن است دندان‌های دیگر شما قبل از آن پوسیده شده و مجبور به کشیدن شده باشید. در این مواقع، دندان عقل می‌تواند جایگزین مناسبی برای دیگر دندان‌ها باشد.

درد دندان عقل

ممکن است در فک شما فشار، سوزش و تورمی ایجاد شود. درد دندان عقل از فک و دهان شروع می‌شود و تا گلوو گوش نیز پیش می‌رود. این درد در سروگوش، وقتی اتفاق می‌افتد که دندان راهی برای بیرون آمدن پیدا‌ نمی‌کند. بر همین اساس است که به دیگر بافت‌های اطراف فشار وارد می‌کند.

درد دندان عقل

چه چیزی درد دندان را آرام می‌کند؟ درد بیشتر در شب شروع می‌شود و بهترین مسکن‌ها برای تسکین دندان درد عبارتند از: استامینوفن، نوافن، ایبوپروفن؛ ولی اگر مسکن با دوز قوی‌تری می‌خواهید، از مفنامیک و قرص‌های کدئین‌دار هم می‌توانید استفاده کنید.

شماره دندان عقل

اولین دندان که در فک کودکان شروع به رویش می‌کند، دندان‌های شیری است. هر کودک ۲۰ دندان شیری دارد. هرکدام از دندان‌ها نقش حیاتی برعهده دارند. دندان‌های شیری تا سن ۶ سالگی رویش دارند و پس از آن می‌افتند. تا سن ۱۲ سالگی، دندان‌های دائمی جای دندان‌های شیری را می‌گیرند که در این میان دندان‌های عقل با کمی تاخیر می‌رویند. در دهان هر فرد بالغ، ۳۲ دندان وجود دارد. در هر فک، فرد بالغ ۴ دندان پیشین، ۲ دندان نیش، ۴ دندان آسیای کوچک، ۴ دندان آسیای بزرگ و ۲ عدد دندان عقل دیده می‌شود که با کشیدن آن‌ها، تعداد دندان‌ها در هر دو فک بالا و پایین به ۲۸ عدد می‌رسد.

اگر هر دو فک را به‌صورت جداگانه بالا، پایین، چپ و راست به چهار قسمت تقسیم کنیم، در هر بخش ۸ دندان وجود دارد که آخرین دندان در آن، دندان ۸ است و عقل نیز نامیده می‌شود.

خرابی دندان عقل

خرابی دندان عقل

اگر فردی باشید که به بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دهد، برنامه روزانه منظم برای مسواک زدن ندارد و در عین حال مشروبات الکلی، خوراکی‌های ناسالم و مضر برای دندان‌ها استفاده می‌کند، حتما منتظر پوسیدن دندان‌های عقل خود باشید. دندان‌های عقل، از آنجایی که آخرین دندان آسیا هستند و چینش سختی دارند، اگر شما از مسواک هم استفاده کنید، تمیز کردن آن‌ها سخت و مشکل است. اگر دندان عقل، به‌صورت سطحی پوسیده و خراب شود، پزشک در یک جلسه پوسیدگی را برمی‌دارد و لازم است تا شما نیز بعد از آن، استفاده منظم از مسواک را رعایت کنید تا از پوسیدگی جلوگیری کنید.

اگر پوسیدگی دندان عقل به ریشه و عصب دندان وارد شده باشد، دندانپزشک تشخیص می‌دهد که عصب‌‌کشی روی دندان انجام دهد. وقتی که دندان عقل شرایطش تا حدی بد شود که درمان ترمیم و عصب‌کشی در آن فایده‌این داشته باشد، پزشک پیشنهاد می‌دهد که کشیده شود. به این نکته مهم توجه کنید که اگر دندان عقل خراب شود، آن را سریع درمان کنید؛ چون این پوسیدگی به دندان‌های کناری هم انتقال پیدا می‌کند و مشکلات را چند برابر می‌کند.

 

سوالات رایج

دندان عقل چیست؟

دندان عقل از سری دندان های دائمی است که به عنوان آخرین دندان دائمی در فک انسان رشد می کند.

جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد؟

به طور میانگین بسته به نوع دندان عقل و ریشه آن این جراحی بین 30 دقیقه تا 2 ساعت زمان می برد.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

بهتر است سعی کنید غذاهای سخت نخورید و بهتر است از غذاهایی که به راحتی جویده می شوند و مایعات مقوی استفاده کنید

چه زمانی باید دندان عقل را کشید؟

اگر دندان عقل کاملاً به طور عادی در جای خود جاگیر شود، سالم و بدون درد باشد، نیاز به برداشتن آن وجود ندارد. اما در برخی موارد، به دلیل عدم فضای کافی در دهان یا جاگیری نامناسب دندان عقل، مشکلاتی ایجاد می‌شود که ممکن است نیاز به برداشتن آن را برای رفع مشکلات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .