همه چیز در مورد دندان شیری(Deciduous Teeth) + تفاوت دندان شیری و اصلی چیست؟

تفاوت دندان شیری و اصلی

وقتی اولین دندان شیری کودکان می‌روید پدر و مادرها حس خوبی را تجربه می‌کنند. از زمانی که این دندان می‌روید تا زمان افتادن آخرین دندان که معمولا تا سن ۱۲ سالگی طول می‌کشد این دندان‌ها در دهان کودکان باقی می‌مانند‌. شاید شما هم فکر می‌کنید این دندان‌ها اهمیت زیادی ندارند اما حقیقت چیز دیگری است. این دندان‌ها راهنمای رویش صحیح و درست دندان‌های دائمی هستند. در مطلب امروز قصد داریم به تفاوت دندان شیری و دائمی بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

دندان شیری چیست؟

دندان شیری، اولین دندانی است که از لثه رویش پیدا می‌کند. تشکیل این دندان‌ها در دوران جنینی و در رحم مادر اتفاق می‌افتد و از ۶ ماهگی تا یکسالگی رویش می‌یابند. تعداد آنها به ۲۰ عدد می‌رسد و به صورت موازی می‌رویند که شامل ۸ دندان قدامی بالا و پایین، ۴ دندان نیش و ۸ دندان آسیای شیری می‌شوند.

دندان شیری مانند دندان اصلی عمل می‌کند و کودکان تا زمانی که دندان شیری آنها بیفتد و دندان دائمی آنها بروید از این دندان‌ها برای جویدن غذا استفاده می‌کنند. علاوه بر استفاده از دندان شیری برای غذا خوردن، برای تلفظ صحیح کلمات هم نقش مهمی ایفا می‌کنند. این دندان‌ها در شکل گیری و رشد استخوان فک موثر است و فضا را برای رشد دندان‌های دائمی حفظ می‌کنند. مراقبت از این دندان‌ها بسیار مهم است و باید از پوسیده شدن آنها پیشگیری شود. جنس دندان شیری از اصلی متفاوت است. اگر این دندان‌ها پوسیده شوند و پوسیدگی به پالپ برسد باید برای درمان ریشه اقدام شود.

فرق دندان شیری و دائمی از زبان متخصص اطفال:

ریشه دندان شیری

دندان اصلی یا دائمی چیست؟

دندان‌ دائمی، دندانی است که در سن ۶ تا ۱۲ سالگی به جای دندان‌های شیری از لثه بیرون می‌آید. تشخیص دندان شیری از دائمی جنس آن ها با هم فرق دارد. همه دندان‌های دائمی تا ۱۲ سالگی به صورت موازی روییده می‌شوند. جالب است بدانید که دندان‌های آسیای راست و چپ در فک بالا همزمان با هم در می‌آیند. تعداد دندانهای انسان بالغ سی و دو دندان است.

دندان‌های عقل هم که از سن ۱۸ سالگی در می آیند ۴ عدد هستند که دو عدد از آنها در سمت راست و چپ فک پایین و دو عدد در سمت راست و چپ فک بالا وجود دارند. تعداد دندان‌های دیگر در هر فک، شامل ۴ دندان جلویی، ۲ دندان نیش، ۴ دندان آسیای کوچک، ۴ دندان آسیای بزرگ هستند. ۲ دندان عقل که در هر فک بالا و پایین می‌روید ممکن است بنا به دلایلی چون خراب شدن یا نهفته بودن، کشیده شوند و در کل ۲۸ دندان دائمی در دهان افراد بالغ باقی بماند.

 

 

انواع دندان و کارکرد آنها

اکنون که با تفاوت دندان شیری و دائمی آشنا شدید لازم است با اسامی دندان‌ها و کارکرد آنها آشنا شوید. این دندان‌ها عبارتند از:

  • دندان‌های پیشین: با استفاده از این دندان‌ها که چهار دندان میانی در فک بالا و پایین هستند، غذا را نگه می‌داریم و پس از تکه تکه کردن، می‌بریم.
  • دندان نیش: به دندان نوک تیزی که برای نگه داشتن و بریدن غذا کاربرد دارد، دندان نیش گفته می‌شود.
  • آسیای کوچک: به برآمدگی‌هایی که مخروطی شکل است و برای خرد کردن و له کردن غذا استفاده می‌شود دندان آسیای کوچک می‌گویند.
  • آسیا: در عقب دهان دندان‌های صافی وجود دارند که از آن برای له کردن و ساییدن غذا استفاده می‌شود. این دندان‌ها را دندان آسیا می‌نامند.
  • دندان عقل: به دندانی که رویش آنها از سن ۱۸ سالگی شروع می‌شود و اغلب اوقات آن را می‌کشند، دندان عقل گفته می‌شود. درباره این مورد میتوانید در مقاله همه چیز در مورد دندان عقل بیشتر بخوانید.

دندان اصلی

 

چگونه بفهمیم دندان شیری است ؟ (تفاوت دندان شیری و دائمی)

تفاوت دندان شیری با دائمی را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. معمولا دندان‌های شیری کودک از ۶ ماهگی می‌رویند و از ۶ – ۷ سالگی یکی یکی خواهند افتاد. اگر رویش یا افتادن دندان‌ها با تاخیر باشد تاخیر تا ۶ ماه اشکالی ندارد اما اگر مدت تاخیر آن بیشتر باشد باید به دندانپزشکی کودکان مراجعه کرد. اما فرق دندان‌ شیری و اصلی در چیست؟! برای اینکه این دندان‌ها را تشخیص دهید می‌توانید به موارد زیر دقت کنید.

مینا و عاج دندان شیری نازک‌تر و پالپ آن بزرگ‌تر از دندان‌های دائمی است.

به علت نازک‌تر بودن عاج دندان شیری، اگر این دندان‌ها پوسیده شود پوسیدگی سریع به عصب می‌رسد. به همین دلیل باید به طور منظم کودک را نزد دندانپزشک برد تا دندان او را بررسی کند و در صورت مشاهده پوسیدگی زودتر ترمیم شود.

دندان شیری سفیدتر از دندان اصلی است

اگر به دندان‌های شیری و دائمی کودک خود توجه کنید متوجه می‌شوید که دندان‌های دائمی او زردتر از دندان شیری هستند.

دندان شیری ریشه کوتاه دارند

به دلیل متصل نبودن دندان شیری به استخوان فک، اگر کودک از ارتفاع بیفتد یا به دندان ضربه وارد شود دندان شیری کنده می‌شود. اما اگر دندان اصلی، ضربه بخورد و فضای بیشتری برای رشد داشته باشد همچنین دندان دائمی از فک بیرون بماند، ریشه آن راحت‌تر حل می‌شود.

دندان شیری می افتد

حتی اگر از دندان شیری خوب مراقبت شود باز هم می‌افتد‌ اما اگر از دندان دائمی به خوبی مراقبت کنیم ممکن است تا آخر عمر هم حفظ شوند. سلامت دندان شیری می‌تواند کمک کند دندان اصلی سالم و زیبایی داشته باشیم.

عکس ریشه دندان شیری

 

دندان دائمی ماملون دارند

یکی دیگر از تفاوت‌‌ دندان شیری و دندان همیشگی وجود ماملون در دندان دائمی است. ماملون برجستگی‌هایی هستند که روی دندان وجود دارند. این برجستگی‌ها به مرور زمان صاف می‌شوند. ماملون سبب می‌شوند دندان‌های دائمی در دهان راحت‌تر رشد کنند.

رایا دنتال:

“ماملون های دندانی مضر نیستند. آنها همچنین با سلامتی دهان یا در عادت های جویدن اختلال ایجاد نمی کنند”

سخن پایانی

دندان شیری و اصلی از لحاظ رنگ، طول ریشه، ضخامت عاج و مینای دندان و با هم… تفاوت دارند. ما در مطلب امروز این دندان‌ها را معرفی و فرق بین دندان شیری و اصلی را بررسی کردیم. اگر شما قصد دارید از سلامت دندان‌هایتان باخبر شوید می‌توانید با مراجعه به کلینیک مهرآوید که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران است، از خدمات تخصصی دندانپزشکان کودک باتجربه این کلینیک بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید یا به وب‌سایت ما سر بزنید.

 

سوالات متداول

1- چگونه بفهمیم دندان شیری است؟

رنگ دندان شیری سفید تر از دندان دائمی است. از دیگر تفاوت دندان شیری و دائمی این است که لبه های دندان شیری بر خلاف دندان دائمی که دندانه دار است، صاف است.

2- دندان های شیری کدامند؟

دندان شیری، اولین دندانی است که از لثه رشد میکند. تشکیل این دندان‌ها در دوران جنینی و در رحم مادر اتفاق می‌افتد و از ۶ ماهگی تا یکسالگی رویش می‌یابند و تعداد آنها به ۲۰ عدد می‌رسد.

3- تفاوت دندان شیری و دندان دائمی در چیست؟

در رابطه با تفاوت این دوباید گفت مینا و عاج دندان شیری نازک‌ تر و پالپ آن بزرگ‌تر از دندان‌های دائمی است. حتی اگر از دندان شیری خوب مراقبت شود باز هم می‌افتد‌ اما اگر از دندان دائمی به خوبی مراقبت کنیم ممکن است تا آخر عمر هم حفظ شوند.

4- از چه سنی اولین دندان های دائمی جایگزین دندان شیری می شوند ؟

از سن 6 سالگی تا 12 سالگی به طور معمول دندان های دائمی جایگزین دندان شیری می شوند.

۱۲ دیدگاه در “همه چیز در مورد دندان شیری(Deciduous Teeth) + تفاوت دندان شیری و اصلی چیست؟

    • mehravidclinic می گوید:

      بله و جنس دندان شیری از اصلی متفاوت است. اگر این دندان‌ها پوسیده شوند و پوسیدگی به ریشه برسد باید برای درمان ریشه و عصب کشی دندان کودکان باید اقدام شود.

    • mehravidclinic می گوید:

      تا ۷ سالگی دندان شیری کودک شما میوفتد و تفاوت هایی که دندان شیری با دندان اصلی دارد میتوان به ریشه کوتاه دندان شیری ، رنگ دندان شیری و… اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .