دندان آسیاب در کودکان

دندان آسیاب کودکان

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان درآوردن اغلب برای نوزادان و همچنین برای والدینی که ممکن است برای حل این ناراحتی احساس درماندگی کنند، یک تجربه ناخوشایند است. سن درآوردن دندان می تواند متفاوت باشد، اما نوزاد باید تا سن 3 سالگی تمام 20 دندان شیری را داشته باشد.

توضیح متخصص دندانپزشکی کودکان درباره درآوردن دندان آسیاب در کودکان :

 

گرچه هر نوزاد منحصر به فرد است، اما معمولاً ابتدا دو دندان جلویی پایین و به دنبال آن دو دندان جلویی بالا درمی آیند. دندان های آسیاب دو ساله نیز آخرین دندان های شیری کودک هستند. دندان آسیاب اول معمولاً در اوایل دو سالگی شروع به بیرون زدن از لثه می کنند و تا 33 ماهگی ادامه خواهد داشت. رشد دندان های آسیاب کودک می تواند تجربه دردناکی برای نوزاد و والدین او باشد. خارج شدن دندان های آسیاب از لثه ها به دلیل اندازه بزرگتر و لبه های دوتایی آنها، دو برابر دشوارتر از دندان های ثنایا است.

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان

دندان های آسیاب آخرین دندان هایی هستند که وارد می شوند و ممکن است یکی یکی از لثه ها خارج شوند.

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان متفاوت است اما به طور کلی، اولین دندان‌های آسیاب ردیف بالایی بین 13 تا 19 ماهگی و دندان‌های آسیاب ردیف پایینی بین 14 تا 18 ماهگی درمی‌آیند.

دندان های آسیاب دوم در ردیف بالا نیز در سنین 25 تا 33 ماهگی و در ردیف پایین بین 23 تا 31 ماهگی بیرون می زند.

همان طور که در  Canadian Dental Association گفته شده در سن شش یا هفت سالگی، اولین دندان های بالغ (یا دائمی) وارد می شوند. آنها به عنوان دندان های آسیاب اول یا آسیاب های شش ساله شناخته می شوند.

At age six or seven, the first adult (or permanent) teeth come in. They are known as the “first molars,” or the “six-year molars”

 

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان

اگر کودک شما خوش شانس باشد، ممکن است هنگام درآوردن دندان های آسیاب خود درد کمی داشته باشد. اما برای بسیاری از کودکان نوزادان، درآمدن دندان های آسیاب می تواند بسیار دردناک باشد. در اینجا شایع ترین علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ذکر شده است:

بدخلقی

از آنجایی که خارج شدن دندان های آسیاب می تواند باعث تورم و حساس شدن لثه ها شود، احتمال اینکه کودک نوپای شما بیش از حد معمول بدخلقی کند بسیار زیاد است.

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان

درد گوش

لثه‌ها، گوش‌ها و گونه‌های کودک مسیرهای عصبی مشابهی دارند. در نتیجه، آنها به احتمال زیاد در هر سه این ناحیه دچار درد می شوند. بنابراین آنها احتمالاً درد را در گوش‌ها و گونه‌های خود احساس می‌کنند.

آب دهان

ترشح بیش از حد آب دهان نشانه آن است که دندان ها تقریباً آماده رویش هستند.

اختلال خواب

کودکان نوزادان در این شرایط اغلب در نیمه های شب از درد بیدار می شوند و به سختی می توانند دوباره به خواب بروند.

عدم تمایل به غذا خوردن

حتی کودکانی که اشتهای خوبی برای غذا خوردن دارند، زمانی که دندان های آسیاب در حال خارج شدن از لثه ها هستند، ممکن است دچار از دست دادن اشتها شوند و این ها علائم دراوردن دندان اسیاب در کودکان است.

نکاتی برای تسکین درد دندان آسیاب درآوردن کودکان

برای کمک به کودک خود در هنگام درآوردن دندان آسیاب کودک نوپا، این نکات را امتحان کنید:

غذاهای سرد

ماست یا پوره سیب سرد می تواند به تسکین درد ناشی از تورم لثه در کودکان کمک کند.

ماساژ لثه ها

قبل از دادن غذا به کودک، با فرو بردن انگشتان خود در آب سرد، لثه ها را به آرامی ماساژ دهید.

حلقه های دندان

برای تسکین و کاهش التهاب لثه، می توانید به کودک خود یک دستمال پارچه ای سرد یا یکی از این حلقه های دندان سرد بدهید.

درآوردن دندان آسیاب در کودکان

دارو

اگر کودک شما واقعاً درد دارد، با دندانپزشک کودک مشورت کنید تا به کودک شما دارویی برای تسکین درد بدهد.

 

یک نکته احتیاطی

بنزوکائین، نوعی بی حس کننده موجود در بسیاری از ژل های موضعی دندان است که نباید بدون نسخه به کودکان داده شود. سازمان غذا و دارو هشداری صادر کرده است مبنی بر اینکه بنزوکائین ممکن است منجر به متهموگلوبین (Methemoglobinemia) می شود، یک بیماری نادر اما کشنده که باعث کاهش خطرناک اکسیژن در جریان خون می شود.

 

علائم درآوردن دندان آسیاب در کودکان ۷ ساله

اولین تجربه هر والدینی با دندان‌های فرزندشان زمانی اتفاق می‌افتد که هنوز نوزاد هستند و اولین دندان‌های شیری آن‌ها شروع به رویش می کند. در حدود 6 تا 7 سالگی، دندان‌های شیری شروع به ریختن می‌کنند تا جایی برای رویش دندان های دائمی خود ایجاد کنند. دندان های آسیاب شش ساله در همان زمان شروع به خارج شدن می کنند.

 

دندان های آسیاب شش ساله چیست؟

دندان های آسیاب شش ساله، دندان های دائمی و بالغ هستند که در حدود 6 سالگی، درست پشت دندان های آسیاب دوم کودک شروع به رویش می کنند.

این دندان‌ها تازه روییده هستند، بنابراین برخلاف دندان‌های شیری فرزندتان، نمی‌افتند و با دندان‌های جدید جایگزین نمی‌شوند. از آنجایی که آنها همیشه دندان های آسیاب شش ساله خود را خواهند داشت، بسیار مهم است که مراقبت از آنها را به کودک خود بیاموزید.

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان 6 ساله

علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۶ ساله

زمانی که دندان‌های آسیاب جدید تقریباً آماده بیرون آمدن هستند، ممکن است کودک شما حدود یک هفته احساس درد در لثه های خود داشته باشد. با رویش دندان های جدید، کودک شما ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • التهاب لثه ها
  • نرمی لثه ها
  • تورم در ناحیه رویش
  • درد فک
  • سردرد
  • تب با درجه پایین
  • مشکل در جویدن غذاهای جامد
  • اختلالات خواب
  • بدخلقی

دندان‌های آسیاب شش ساله معمولاً به آرامی و بدون هیچ عارضه ای خارج می‌شوند. با این حال، با درآوردن دندان آسیاب در کودکان ۷ ساله، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد. اگر کودک شما دارای چرک، تب مداوم یا بیش از یک هفته درد و ناراحتی بود، فوراً با متخصص دندانپزشک کودکان ملاقات کنید.

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان

چگونه علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۶ ساله را کاهش دهیم؟

خوشبختانه، اقداماتی برای دندان درد کودکان و ناراحتی ناشی از درآوردن دندان آسیاب در کودکان ۷ ساله وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید بعد از گرفتن دندان آسیاب جدید کمی کمتر احساس ناراحتی کند.

تنظیم رژیم غذایی

تا زمانی که دندان آسیاب شش ساله به طور کامل خارج نشده است، از خوردن هر چیز سفت یا جامد خودداری کنید.

غذاهای سرد

نوشیدن آب سرد یا خوردن بستنی می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

ژل دندان

ژل های دندان OTC باعث بی حس شدن لثه ها و در نتیجه باعث کاهش درد می شوند.

شستشو دندان با آب نمک

غرغره اب نمک ولرم برای دندان به کاهش التهاب کمک می کند.

دارو

با تایید دندانپزشک کودک، داروی مسکن کودکان می تواند به تسکین تورم و کاهش تب کمک کند.

مراقبت از دندان های آسیاب جدید و دائمی کودک

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

آموزش عادات مناسب بهداشت دهان و دندان به کودک برای حفظ سلامت دندان های آسیاب شش ساله و همچنین دندان های دائمی او برای زندگی ضروری است. تکنیک های مناسب نخ دندان کشیدن و مسواک زدن را به آنها نشان دهید.

علاوه بر این، بسیار مهم است که آنها را برای معاینه و اقدامات پیشگیرانه مراقبت از دندان مانند کاربردهای فلوراید و سیلانت‌ها نزد دندانپزشک کودک ببرید. رعایت این موارد می‌تواند از دندان های آسیاب شش ساله در برابر باکتری‌ها و اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند محافظت کرده و تمیز کردن آن‌ها را آسان‌تر کند.

برای آگاهی بیشتر در مورد علائم دندان های آسیاب شش ساله و مراقبت های پیشگیرانه دندانی که می تواند دندان های کودک شما را برای همیشه سالم نگه دارد، می توانید با متخصصان مهرآوید در  بخش کلینیک دندانپزشکی کودکان ارتباط بگیرید.

 

سوالات متداول

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان چند است؟

سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان متفاوت است اما به طور کلی، اولین دندان‌های آسیاب ردیف بالایی بین 13 تا 19 ماهگی و دندان‌های آسیاب ردیف پایینی بین 14 تا 18 ماهگی درمی‌آیند. دندان های آسیاب دوم در ردیف بالا نیز در سنین 25 تا 33 ماهگی و در ردیف پایین بین 23 تا 31 ماهگی بیرون می زند.

مهم ترین علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان چیست؟

بدخلقی، درد گوش، ترشح بیش از حد آب دهان، اختلال خواب، عدم تمایل به غذا خوردن از مهم ترین علائم درآوردن دندان آسیاب در کودکان هستند.

چگونه علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۶ ساله را کاهش دهیم؟

تنظیم رژیم غذایی، غذاهای سرد، ژل دندان، قرقره کردن آب نمک، استفاده از دارو مسکن

۱۴ دیدگاه در “دندان آسیاب در کودکان

  1. مهیا می گوید:

    پسرم دو تا از دندون های آسیابش در اومده ولی اصلا مسواک نمیزنه و نگران پوسیدگی هستم ، فلوراید تراپی کمک می کنه به اینکه دندون دیر تر پوسیده بشه ؟

  2. معینی می گوید:

    علائم دندان آسیاب درآوردن کودکان ۴ ساله چیه؟ من شک دارم بچم دندان اسیاب داره در میاره یا نه

    • mehravidclinic می گوید:

      خیلی زیاد و چون دائمی هستند، آموزش عادات مناسب بهداشت دهان و دندان به کودک برای حفظ سلامت دندان های آسیاب کودکان و همچنین دندان های دائمی او برای زندگی ضروری است. تکنیک های مناسب نخ دندان کشیدن و مسواک زدن را به آنها نشان دهید.

    • mehravidclinic می گوید:

      دندان های آسیاب شش ساله، دندان های دائمی و بالغ هستند که در حدود ۶ سالگی، درست پشت دندان های آسیاب دوم کودک شروع به رویش می کنند و چون دائمی هستند باید زیاد از دندان آسیاب کودک مراقبت کنید

    • mehravidclinic می گوید:

      سن درآوردن دندان آسیاب در کودکان متفاوت است اما به طور کلی، اولین دندان‌های آسیاب ردیف بالایی بین ۱۳ تا ۱۹ ماهگی و دندان‌های آسیاب ردیف پایینی بین ۱۴ تا ۱۸ ماهگی درمی‌آیند.
      دندان های آسیاب دوم در ردیف بالا نیز در سنین ۲۵ تا ۳۳ ماهگی و در ردیف پایین بین ۲۳ تا ۳۱ ماهگی بیرون می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .