دندان درآوردن نوزاد (0 تا 100) + ترتیب دندان درآوردن نوزاد به چه شکل است؟

دندان درآوردن نوزاد

بعضی از نوزادان با اولین دندان های خود به دنیا می آیند. برخی دیگر قبل از چهار ماهگی و برخی بعد از 12 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. اما بیشتر نوزادان در حدود شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. هنگامی که دندان نوزاد شما از طریق لثه ها شروع به بیرون زدن می کنند، معمولاً به آن دندان درآوردن نوزاد می گویند.

در سن سه سالگی، کودک شما معمولاً تمام دندان های شیری خود را خواهد داشت. اصطلاح پزشکی اولین مجموعه دندان‌ نوزاد ، دندان‌های شیری است. اگرچه به آنها دندان‌های شیری گفته می‌شود اما در نهایت می‌ریزند.

اگرچه اولین دندان های کودک شما در نهایت می ریزند، اما این دندان ها برای سلامت کودک شما بسیار مهم هستند. به این دلیل که آنها به کودک شما در خوردن غذای جامد، رشد گفتار و همچنین عزت نفس کمک می کنند.

توضیح متخصص اطفال درباره دندان درآوردن نوزاد :

نشانه ها و علائم دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان درآوردن کودک

گاهی اوقات، علائم دندان درآوردن کودک ممکن است حدود سه تا چهار روز قبل از اینکه خود دندان قابل مشاهده باشد شروع شود. در حالی که در موارد دیگر، دندان ممکن است بدون هیچ علامتی ظاهر شود.

با رشد دندان های شیری و شکستن لثه ها، علائم دندان درآوردن نوزاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

کج خلقی

ممکن است نوزاد شما کمی بهانه گیرتر از حد معمول به نظر برسد و بیشتر گریه کند.

دندان در آوردن نوزاد

اختلال خواب

کودک شما ممکن است نیمه شب به دلیل درد یا ناراحتی مربوط به علائم دندان درآوردن کودک از خواب بیدار شود. برای درمان دندان درد کودکان میتوان از روش های خانگی بی خطر استفاده کرد.

آبریزش آب دهان

آبریزش آب دهان یکی از علائم رایج دندان درآوردن نوزادان است. به گفته متخصصان، بزاق اضافی می تواند به تسکین درد لثه ها کمک کند.

لثه های دردناک و متورم

ممکن است ناحیه ای که دندان در حال رویش است حساس، متورم و قرمز باشد.

جویدن اشیا

هنگامی که دندان نوزاد درآوردن است، ممکن است اسباب بازی، حلقه دندان یا حتی انگشتان خود را بجود تا فشاری که روی لثه هایش احساس می کند را از این طریق کاهش دهد. جویدن چیزی سفت به ماساژ لثه ها و همچنین به کاهش هر گونه درد در هنگام دندان درآوردن نوزاد کمک می کند.

دندان در آوردن نوزاد و جویدن اشیا

کدام دندان ها اول درمی آیند؟

اگرچه هر نوزادی منحصر به فرد است، اما معمولاً ابتدا دو دندان جلویی پایین و به دنبال آن دو دندان جلویی بالا درمی آیند. جدول زمانی دندان درآوردن که در زیر ارائه شده است، به جزئیات بیشتری در مورد تاریخ رویش دندان های شیری می پردازد.

جدول زمانی دندان درآوردن نوزاد

ترتیب و زمان رویش هر دندان از کودکی به کودک دیگر متفاوت است، اما موارد زیر یک آگاهی کلی از جدول زمانی رویش دندان ارائه می دهد:

دندان های بالایی

  • دندان های مرکزی (دندان های جلو) : 8 تا 12 ماهگی
  • دندان های جانبی (دندان های دو طرف دندان های جلو) : 9 تا 13 ماهگی
  • دندان های نیش (دندان های تیز و نوک تیز در دو طرف دندان های جانبی) : 16 تا 22 ماهگی
  • دندان های آسیاب اول (دندان های عقبی که برای جویدن غذا استفاده می شود) : 13 تا 19 ماهگی
  • دندان های آسیاب دوم (دندان های عقبی که شکاف های باقی مانده را پر می کنند) : 25 تا 33 ماهگی

دندان های پایینی

  • دندان های مرکزی (دندان های جلو) : 6 تا 10 ماهگی
  • دندان های جانبی (دندان های دو طرف دندان های جلویی) : 10 تا 16 ماهگی
  • دندان های نیش (دندان های تیز و نوک تیز دو طرف دندان های جانبی) : 17 تا 23 ماهگی
  • دندان های آسیاب اول (دندان های عقبی که برای جویدن غذا استفاده می شود) : 14 تا 18 ماهگی
  • دندان های آسیاب دوم (دندان های عقبی که آخرین شکاف ها را پر می کنند) : 23 تا 31 ماهگی

چگونه درد دندان درآوردن نوزاد خود را آرام کنیم؟

دندان درآوردن نوزاد ممکن است برای برخی از نوزادان ناراحت کننده باشد. از آنجایی که هیچ درمان جادویی وجود ندارد، ممکن است لازم باشد برای اینکه نوزاد شما آرام شود، چیزهای مختلفی را امتحان کنید. در اینجا دو راه حل برای تسکین درد دندان درآوردن نوزاد آورده شده است.

حلقه دندان

یک حلقه دندان به نوزاد خود بدهید. دندان درآوردن نوزاد می تواند با جویدن یکی از این حلقه ها لثه های خود را ماساژ دهد. برخی از انواع این حلقه ها را می توان در یخچال خنک کرد تا برای دندان درد نوزاد تسکین بیشتری داشته باشد، اما از قرار دادن حلقه دندان در فریزر خودداری کنید زیرا ممکن است برای لثه های ظریف نوزاد شما خیلی سرد و سخت شود. برای ایمن نگه داشتن نوزادتان، هرگز حلقه دندان را به نخی که دور گردن او حلقه زده شده است، نبندید.

ماساژ لثه

لثه های کودک خود را ماساژ دهید. با استفاده از انگشت تمیز، لثه های دردناک نوزاد خود را به آرامی ماساژ دهید.

دندان درآوردن نوزاد

بهترین راه برای مراقبت از دندان های جدید نوزاد

به محض بیرون آمدن اولین دندان نوزاد ، باید مراقبت از آن را شروع کنید. فاصله زمانی بین از دست دادن دندان‌های شیری و جایگزینی آن‌ها با دندان‌های بزرگسالی، تنها چند سال است. بنابراین انجام اقدامات بهداشتی مناسب، به کودک شما کمک می‌کند تا در طول عمرش دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشد.

به منظور محافظت از دندان‌های دائمی که بعد از دندان‌های شیری درمی‌آیند و همچنین برای جلوگیری از سایر مشکلات دندانی مانند درد و عفونت، اقدامات لازم برای جلوگیری از پوسیدگی در دندان‌های شیری ضروری است.

مسواک زدن دندان نوزاد

مسواک زدن منظم بخش مهمی از مراقبت از دندان است. نکته کلیدی در این مرحله این است که دندان های شیری را دو بار در روز به آرامی تمیز کنید و کودک خود را به روال مسواک زدن عادت دهید.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی کودک نقش بسزایی در سلامت دندان های او دارد. به کودک خود نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه و نوشابه های گازدار یا شیرینی های چسبناک مانند آدامس، تافی و کارامل چسبنده ندهید. همچنین اجازه ندهید کودکتان با یک شیشه شیر، شیر خشک، آبمیوه یا هر نوشیدنی شیرین دیگری بخوابد، زیرا این امر می تواند منجر به تجمع مایعات شیرین در دهان او شده و باعث بوجود آمدن دندان خراب کودکان شود.

همان طور که در سایت بیتوته اشاره شده:

 تغذیه نوزادان به طور انحصاری با شیر مادر از بدو تولد تا 6 ماه اول زندگی برای یک رژیم سالم مهم است. همچنین استفاده از انواع غذاهای مکمل بی خطر و مغذی در 6 ماهگی بسیار مهم است ، ضمن ادامه دادن شیر مادر تا زمانی که فرزند شما دو ساله شود.

در مجموع چند دندان شیری بیرون می آید؟

اولین مجموعه دندان نوزاد شما به عنوان دندان شیری شناخته می شود. تا زمانی که نوزاد به 2 و نیم تا 3 سالگی برسد، یک مجموعه کامل از 20 دندان شیری خواهد داشت. دندان های شیری در حدود 6 یا 7 سالگی شروع به افتادن می کنند تا جایی برای دندان های دائمی که به عنوان دندان های ثانویه نیز شناخته می شوند، باز شود. از آنجایی که سال ها طول می کشد تا تمام 32 دندان ثانویه در بیایند، بنابراین برای مدتی کودک شما ترکیبی از دندان های شیری و ثانویه خواهد داشت. در مورد بهداشت دندان شیری در ویدیو زیر صحبت شده که پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید.

سوالات پرتکرار

در زمان دندان درآوردن کودک چه اقداماتی انجام بدیم ؟

توصیه ما در این مورد مشورت با دندانپزشکی کودکان و همچنین انجام ماساژ لثه توسط والدین و استفاده از حلقه دندان برای کاهش درد لثه است .

رژیم غذایی مناسب بعد از رویش دندان ها چیست ؟

رژیم غذایی کودک نقش بسزایی در سلامت دندان های کودکان دارد. به کودک خود نوشیدنی های شیرین مانند آب میوه و نوشابه های گازدار یا شیرینی های چسبناک مانند آدامس، تافی و کارامل چسبنده ندهید. همچنین اجازه ندهید کودکتان با یک شیشه شیر، شیر خشک، آبمیوه یا هر نوشیدنی شیرین دیگری بخوابد

۱۰ دیدگاه در “دندان درآوردن نوزاد (0 تا 100) + ترتیب دندان درآوردن نوزاد به چه شکل است؟

  1. زهرا رحیم نژاد می گوید:

    بی قراری کودک فقط برای رشد دندان های اولیه هست یا در زمان رشد تمام دندان های شیری این مورد وجود داره ؟

  2. زهره وند می گوید:

    عکس لثه نوزاد هنگام دندان درآوردن رو میتونیم بفرستیم تا علائم دندان دراوردن کودک رو برامون تشخیص بدین؟

    • mehravidclinic می گوید:

      خیر از روی عکس نمیشه دقیق دندان دراوردن نوزاد رو بهتون توضیح داد باید به ذکتر دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا درباره دندون نوزاد توضیح بدن

    • mehravidclinic می گوید:

      باید از تمام مواردی که در این مقاله راجع به دندان دراوردن نوزاد و علائم دندان درآوردن کودک نوشتیم استفاده منین یا برای چکاپ به کلینیک دندونپزشکی و نزد متخصص کودکان تشریف بیارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .