درمان دندان درد کودکان: برای دندان درد بچه چی خوبه؟ + صوت

درمان خانگی دندان درد کودکان

درمان دندان درد کودکان یک مسئله حساس و مهم است که نیازمند توجه و مراقبت ویژه است. اولین گامی که باید در نظر گرفته شود، تشخیص مناسب علت درد است. این امر نیازمند مراجعه به یک دندانپزشک متخصص کودک است. اما اگر علت را می دانید می توانید از روش های خانگی هم برای تسکین درد استفاده کنید. درمان دندان درد کودکان به روش خانگی حساسیت‌هایی دارد و احتیاط بیشتری می‌طلبد. افراد بزرگسال شاید بتوانند آزاردهندگی برخی درمان‌های طبیعی را تحمل کنند یا در برابر عوارض آنها مصون باشند، اما کودکان خیر.

اگر کودک‌تان دندان درد دارد، محتمل‌ترین سناریو عفونت دندانی است؛ پس در مراجعه به دندانپزشک اطفال درنگ نکنید. برای تسکین ناراحتی فرزندتان تا زمان ویزیت چند روش امن و موثر برای درمان خانگی دندان درد کودکان وجود دارد، که در ادامه معرفی‌شان کرده‌ایم.

 

توضیح دکتر صالحی متخصص دندانپزشکی کودکان راجع به درمان دندان درد کودکان به روش خانگی:

 

برای دندان درد کودکان چی خوبه؟

درمان دندان درد کودکان
درمان دندان درد کودکان

درمان‌ها و دستورالعمل‌های زیر برای کودکان سالمی که دندان درد دارند، بی‌خطر هستند. تمام این مواد احتمالا همین حالا هم در خانه شما هست.

اما پیش از آن، لطفا در نظر داشته باشید که هر کودک متفاوت است. بنابراین برخی از آنها ممکن است به مواد خاصی که در روش‌های درمان دندان درد کودکان وجود دارد، حساسیت داشته باشند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است به هرکدام از آنها آلرژی یا حساسیت دیگری داشته باشد، از آن استفاده نکنید.

hurstpediatricdentistry: Tooth pain comes in many forms. It can be persistent or just periodic. It can be severe or mild. It can occur spontaneously or in response to specific stimuli. Regardless of the form tooth pain takes in your child, the best way to help a child’s toothache is always to visit to a pediatric dentist

“دندان درد معمولاً نشانه این است که کودک شما از آسیب یا عفونت دندانی رنج می برد. قرار ملاقات فوری با دندانپزشک اطفال کودک شما می تواند به اطمینان حاصل شود که کودک شما قبل از بدتر شدن آسیب یا عفونت، درمان و مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت می کند.”

 

شست‌وشو با آب نمک

شست‌وشو با آب نمک

تمام مقالاتی که سعی می‌کنند بگویند برای دندان درد کودکان چی خوبه، حتما به این مورد اشاره می‌کنند. منطقی‌ست. شست‌وشو با آب نمک یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطرترین راه‌ها برای درمان خانگی دندان درد کودکان این حالت است.

یک قاشق چای‌خوری نمک خوراکی را در یک لیوان آب گرم حل کنید. از کودک‌تان بخواهید آن را در دهان‌اش بچرخاند و غرغره کند. هزاران سال است که از نمک به عنوان یک پاک‌کننده و نگهدارنده ضد باکتری استفاده می‌شود. این ماده با باکتری‎های موجود در دهان که می‌توانند باعث عفونت و تحریک شوند، مبارزه می‌کند.

 

استفاده از نعناع

نعناع یکی دیگر از مسکن‌های قدیمی، بی‌خطر و البته خوش‌طعم برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان است.

استفاده از نعناع

یک چای کیسه‌ای نعنای خالص که تازه استفاده شده را چنددقیقه در فریزر بگذارید (یا اجازه دهید به شکل طبیعی خنک شود). سپس آن را بین گونه‌ها و لثه‌ها قرار دهید تا مانند یک کمپرس تسکین دهنده عمل کند. چند قطره روغن نعناع فلفلی روی یک گوش پاک‌کن هم تاثیر مشابهی برای درمان خانگی دندان درد کودکان دارد.

اما اصلا از عصاره نعناع به دلیل الکل بالا که می‌تواند باعث تحریک یا تشنج در کودکان حساس به الکل شود، استفاده نکنید.

سیر برای درمان دندان درد کودکان

می‌دانیم که بیشتر بچه‌ها این داروی خانگی را دوست ندارند، اما جالب است بدانید که سیر یک انتخاب عالی برای تسکین درد دندان کودکان است. سیر خواص ضد باکتریایی بی‌نظیری دارد. این موضوع سیر را برای تسکین تحریکاتی که ممکن است به دلیل عفونت باشند، به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند و درمان دندان درد کودکان است.

یک یا دو حبه سیر (و در صورت تمایل کمی نمک) را له کنید تا خمیر شوند. به کمک یک گوش پاک‌کن این خمیر را روی دندان ملتهب بگذارید.

 

برای دندان درد بچه چی خوبه

میخک (البته با احتیاط)

تقریبا امکان ندارد بپرسید برای دندان درد کودکان چی خوبه، و کسی این ماده را پیشنهاد نکند. بین درمان خانگی دندان درد ، میخک برای بزرگسالان بسیار محبوب است و می‌تواند به عنوان قاتل دندان درد برای کودکان عمل کند. اما باید احتیاط کنید.

اوژنول، ماده‌ای که میخک را به یک مسکن فوق‌العاده تبدیل می‌کند، اگر بیش از حد یا با غلظت زیاد مصرف شود، می‌تواند درد را بدتر کند و حتی به اعصاب آسیب برساند.

برای درمان خانگی دندان درد کودکان با استفاده از این ماده، چند قطره روغن میخک روی یک گوش پاک‌کن پنبه‌ای بریزید و آن را به دندان ملتهب بمالید. اینکار باید باید به کودکانی که از دندان درد شدید رنج می‌برند، کمک کند.

هرگز از میخک کامل یا میخک آسیاب‌شده استفاده نکنید؛ و هرگز گوش پاک‌کن را بیش تر از چند دقیقه در جای خود روی دندان نگه ندارید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد

یک راه ساده برای درمان فوری دندان درد کودکان استفاده از کمپرس سرد است. قرار دادن یک کمپرس سرد با حوله‌های تمیز و مرطوب روی گونه هم می‌تواند به کاهش درد فک فرزند شما کمک کند. کمپرس سرد باعث انقباض رگ‌های خونی در ناحیه ملتهب می‌شود، شدت درد را کاهش می‌دهد، و فشار و تورم داخل دهان را بهتر می‌کند و از راه های درمان دندان درد کودکان به روش خانگی هست.

داروهای بدون نسخه

علاوه بر روش‌های بالا برای درمان فوری دندان درد شبانه کودکان، ضدالتهاب‌های بدون نسخه و متناسب با سن مانند ایبوپروفن کودکان هم می‌تواند به کاهش تورم و التهابی که باعث برخی دندان‌دردها می‌شود، کمک کند.

نکته مهم درباره درمان خانگی دندان درد کودکان

چند نکته وجود دارد که باید درباره این روش‌های خانگی بدانید. این «درمان‌»ها صرفا برای تسکین درد هستند و کاری اساسی برای رفع علت اصلی درد انجام نمی‌دهند.

این روش‌ها می‌توانند برای تحریک‌های جزئی یا درد فک که خود به خود برطرف می‌شود، خوب باشند، اما تنها یک راه‌حل موقت هستند پیش از آنکه مشکل دوباره (یا به شکلی شدیدتر) خود را نشان دهد. هرزمان که فرزندتان درد دندان یا دهان طولانی‌مدت را تجربه کرد، سریعا با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید.

دندانپزشک کودک شما می‌تواند عوارض طولانی‌مدت احتمالی را شناسایی کند. همچنین، می‌توانند پر کردن، ارتودنسی و سایر مراقبت‌ها و درمان‌های لازم برای کمک به رشد صحیح دهان و دندان‌های در حال رشد را ارائه دهند.

هزینه کم و بی‌دردسر بودن درمان دندان درد کودکان به روش خانگی آن را جذاب می‌کند، اما اتکا به آنها برای مدت طولانی خطر آسیب بیشتر و جدی‌تر را به همراه دارد.

 

درمان دندان درد کودکان به روش خانگی

 

علت دندان درد کودکان چیست؟

این درد دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اکنون شما می‌دانید برای دندان درد کودکان چی خوبه؛ اما همچنین مهم است علل درد دندان را بشناسید تا بتوانید بهتر از درمان‌ خانگی دندان درد کودکان استفاده و از آن مهمتر، از آنها پیشگیری کنید.

 

رویش دندان

رویش دندان‌های شیری و دائمی از علت‌های شایع این دندان درد کودکان هستند، که به دلیل فشار دندان به لثه ایجاد می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که نوزاد یا کودک نوپا در حال دندان در آوردن است؛ همچنین، وقتی دندان شیری کودکان بزرگ‌تر لق می‌شود.

لق شدن دندان شیری می‌تواند باعث دندان درد شود، چون هنگام گاز گرفتن به لثه فشار وارد می‌کند، و دندان دائمی هم در حال بیرون آمدن است. در این حالت، بهترین درمان دندان درد کودکان به روش خانگی استفاده از کمپرس‌ها یا مسکن‌های مناسب است.

 

پوسیدگی دندان

حفره‌ها شایع ترین علت دندان درد کودکان هستند. وقتی پوسیدگی به لایه‌های داخلی دندان که اعصاب در آن قرار دارند می‌رسد، دردی شدید ایجاد می‌شود. متاسفانه گاهی اوقات این حالت به آبسه یا عفونت دندان تبدیل می‌شود؛ و کاری از روش‌های درمان فوری دندان درد شبانه کودکان ساخته نیست.

رعایت بهداشت دهان و دندان و ویزیت منظم نزد متخصص به جلوگیری از این اتفاق به شما و فرزندتان کمک می‌کند. همچنین، به شما اجازه می‌دهد از پیشرفت حفره‎های کوچک و دردهای شدید جلوگیری کنید.

 

شکستن یا ترک خوردن دندان

اگر دندانی در اثر ضربه آسیب ببیند، درد گرفتن آن کاملا طبیعی‌ست. انواع مختلفی از تروما به دندان وجود دارد که می‌تواند باعث درد شود. شایع‌ترین آن وقتی است که دندان می‌شکند و لایه‌های داخلی آن در معرض هوا و غذا قرار می‌گیرد. و این منجر به حساسیت و دندان درد کودکان می شود.

در این حالت دانستن اینکه برای دندان درد کودکان چی خوبه کاربرد ندارد. چون تروما به دندان به رسیدگی اورژانسی احتیاج دارد.

 

گیر کردن غذا بین دندان‌ها

زمانی که تکه‌ای از غذا بین دندان‌ها یا زیر لثه گیر می‌کند، احساس درد کاملا عادی و رایج است. فرو رفتن پاپ‌کرن، آجیل و … زیر دندان یا لثه منجر به تحریک می‎شود. معمولا نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن مشکل را برطرف می‌کند، و احتیاجی به امتحان راه‌های درمان خانگی دندان درد کودکان نیست.

 

درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

 

درمان دندان درد کودکان نزد دندانپزشک اطفال

اگر فرزندتان درد مداوم دارد یا درمان دندان درد کودکان به روش خانگی موثر نبود، فورا با دندانپزشک اطفال تماس بگیرید. بهتر است کودک تا زمان مراجعه غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم نخورد تا ناراحتی او بیشتر نشود.

در کلینیک مجهز «مهرآوید» که بهترین کلینیک دندانپزشکی شرق تهران محسوب می شود، تیمی بااستعداد از متخصصان دندانپزشکی اطفال آماده پذیرایی از شما و کودک دلبندتان است. همین حالا می‌توانید از طریق سایت برای دریافت نوبت آنلاین و ویزیت نزد متخصص اقدام کنید.

 

سوالات متداول

1- علت دندان درد کودکان چیست؟

رویش دندان‌های شیری و دائمی، پوسیدگی دندان، ترک خوردن دندان و گیر کردن غذا بین دندانها از شایع ترین علل دندان درد کودکان است.

2- برای دندان درد بچه چی خوبه؟

شست و شوی دهان با آب نمک، اشتفاده از سیر، نعناع و کمپرس یخ برای درمان دندان درد کودکان به روش خانگی مناسب هستند.

۱۲ دیدگاه در “درمان دندان درد کودکان: برای دندان درد بچه چی خوبه؟ + صوت

  1. فاطمه یکتا زاده می گوید:

    بعد از شکسته شدن دندان چه اقداماتی باید انجام داد ؟
    کامپوزیت برای کودکان انجام میشه پسرم ۶سالشه ؟

  2. فاطمه علیدادی می گوید:

    دنان های دخترم پوسیده هست و بسیار دندان درد داره از درمان خانگی دندان درد کوذکان زیاد استفاده کردیم. چه راه دیگری رو برامون پیشنهاد میدین؟

    • mehravidclinic می گوید:

      بیشتر راه های درمان فوری دندان درد شبانه کودکان در این مقاله اورده شده ا/ر هنوز کودکتان درد دندان دارد باید به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید

  3. زری امامی می گوید:

    از درمان فوری دندان درد شبانه کودکان میشه به قرص های بیشتری استفاده کرد تا دندان دزد کودکان زودتر خوب بشه؟

    • mehravidclinic می گوید:

      خیر صلاح نیست که بدون تجویز دندان پرشک کودکان از داروهای بیشتر استفاده کنید اگر با این روش های درمان دندان درد کودکان به روش خانگی وضعیت کودکتان بهتر نشد باید سریعا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .