سفید شدن لثه

سفید شدن لثه وضعیتی است که در آن رنگ صورتی لثه کم رنگ یا سفید به نظر می رسد و می تواند نشانه ای از مشکلات مختلف سلامت دهان و دندان باشد. یکی از دلایل احتمالی لثه های سفید کم خونی است که زمانی رخ می دهد که کمبود گلبول های قرمز در بدن وجود داشته باشد. این می تواند منجر به کمبود اکسیژن در بافت های دهان شود و باعث سفید شدن لثه ها شود.

یکی دیگر از علل بالقوه سفیدی لثه عفونت است که می تواند ناشی از بهداشت نامناسب دهان، بیماری لثه یا سایر بیماری های دهان و دندان باشد. در برخی موارد، لثه‌های سفید ممکن است واکنش به داروها، مانند آنتی‌بیوتیک‌های خاص یا داروهای ضدقارچ باشد.

علت سفید شدن لثه

لثه هایی که سفید به نظر می رسند می توانند نشانه ای از چندین بیماری مختلف باشند. در اینجا برخی از دلایل احتمالی سفید شدن لثه را بررسی میکنیم.

لکوپلاکیا (Leucoplakia)

این بیماری باعث ایجاد لکه ها یا لکه های سفید روی لثه یا سایر نواحی دهان می شود. این می تواند در اثر تحریک یا ضربه به بافت های دهان یا استفاده از تنباکو ایجاد شود. در برخی موارد، لکوپلاکیا می‌تواند پیش‌ساز سرطان دهان باشد، بنابراین در صورت مشاهده لکه‌ها یا لکه‌های سفید روی لثه یا جای دیگری در دهان، مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

لکوپلاکیا

کم خونی (Anomia)

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز کافی ندارد، که می تواند باعث رنگ پریدگی یا سفید شدن لثه ها شود. این به این دلیل است که گلبول های قرمز خون اکسیژن را به بافت های بدن از جمله لثه ها حمل می کنند. بدون گلبول های قرمز کافی، ممکن است لثه ها اکسیژن کافی دریافت نکنند و رنگ پریده شوند. در این باره میتوانید در سایت colgate بیشتر بخوانید.

Anemia can cause your gums to be pale, which some have labeled “anemia gums.” Instead of a typical, healthy pink, the gums take on a faded or whiter shade of their standard color. This paleness can also impact the tongue and mucous membranes inside your mouth.

لیکن پلان دهان (lichen planus)

این یک اختلال خودایمنی است که باعث می شود لثه ها و سایر بافت های دهان ملتهب شده و لکه ها یا خطوط سفید ایجاد کنند. ممکن است دردناک باشد و ممکن است نیاز به درمان با استروئیدها یا سایر داروها داشته باشد.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی دهان

عفونت های قارچی مانند برفک دهان می توانند باعث سفید یا رنگ پریده شدن لثه ها شوند. این عفونت‌ها زمانی رخ می‌دهند که تعادل میکروارگانیسم‌ها در دهان به هم بخورد و قارچ‌ها بیش از حد رشد کنند و علائمی مانند لکه‌های سفید روی لثه‌ها ایجاد کنند.

بیماری های سیستمیک

برخی از بیماری های سیستمیک مانند لوپوس یا اسکلرودرمی می توانند باعث رنگ پریدگی یا سفید شدن لثه ها در نتیجه کاهش جریان خون در بافت ها شوند.

سرطان دهان

در حالی که نسبت به سایر علل کمتر شایع است، سرطان دهان می تواند باعث تغییر در رنگ و بافت لثه شود. این می تواند شامل سفید شدن یا تیره شدن لثه ها، همراه با علائم دیگری مانند درد، تورم یا خونریزی باشد.

علت ورم و سفید شدن لثه

تورم و سفید شدن لثه ها می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

1. التهاب لثه

التهاب لثه یک شکل شایع از بیماری لثه است که می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. هنگامی که پلاک دندان و جرم روی دندان ها ایجاد می شود، می توانند لثه ها را تحریک کرده و باعث التهاب شوند. علائم التهاب لثه شامل لثه های قرمز و متورم است که ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی کند. با پیشرفت التهاب لثه، لثه ها ممکن است شروع به عقب رفتن کنند و باعث لق شدن دندان ها شوند.

2. بهداشت نامناسب دهان و دندان

اگر به طور مرتب مسواک و نخ دندان نکشید، ذرات غذا و باکتری ها می توانند در دهان شما جمع شوند و باعث التهاب و تغییر رنگ لثه ها شوند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به بیماری لثه شود که می تواند باعث مشکلات جدی سلامت دهان شود.

التهاب لثه

3. تروما

ضربه به لثه ها، مانند مسواک زدن زیاد یا آسیب دیدگی، می تواند باعث متورم شدن و تغییر رنگ آنها شود. اگر آسیب لثه را تجربه می کنید، مراجعه به دندانپزشک برای تعیین علت و دریافت درمان مناسب ضروری است.

4. واکنش آلرژیک

برخی افراد ممکن است نسبت به برخی غذاها، داروها یا محصولات دندانی واکنش آلرژیک داشته باشند که می تواند باعث تورم و سفید شدن لثه ها شود. اگر مشکوک به واکنش آلرژیک هستید، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

5. داروها

دارو و سفید شدن لثه

برخی داروها، مانند داروهای ضد تشنج یا داروهای فشار خون، می توانند باعث تورم و تغییر رنگ لثه به عنوان یک عارضه جانبی شوند. اگر پس از شروع یک داروی جدید این علائم را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا داروی جایگزینی وجود دارد که می توانید مصرف کنید.

6. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری یا یائسگی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در لثه ها از جمله تورم و تغییر رنگ شود. این اغلب موقتی است و پس از کاهش تغییرات هورمونی برطرف می شود.

7. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث رنگ پریدگی یا سفید شدن لثه ها و همچنین افزایش خطر بیماری لثه شود. نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند رگ‌های خونی لثه‌ها را منقبض کنند و جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت‌ها را کاهش دهند.

سیگار کشیدن

به نقل از سایت drluxe.ir در رابطه با تاثیر سیگار کشیدن روی لثه:

سیگار کشیدن همچنین می تواند منجر به بیماری لثه شود. افرادی که سیگار می کشند به احتمال زیاد پلاک باکتریایی تولید می کنند که منجر به بیماری لثه می شود. لثه تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا سیگار کشیدن باعث کمبود اکسیژن در جریان خون می شود، بنابراین لثه های آلوده بهبود نمی یابند. سیگار کشیدن باعث می شود افراد پلاک دندانی بیشتری داشته باشند و باعث می شود بیماری لثه با سرعت بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری بدتر شود. بیماری لثه هنوز هم شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک برای درمان سفیدی لثه

به طور کلی، اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، باید برای درمان سفیدی لثه‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

• لکه های سفید یا خاکستری یا تغییر رنگ روی لثه ها
  • تورم یا التهاب لثه ها
  • حساسیت و خونریزی لثه ها
  • درد یا ناراحتی در دهان
  • تغییر در بافت یا ظاهر لثه ها
  • مشکل در جویدن یا بلعیدن

مراجعه به دندانپزشک

دندانپزشک شما معاینه کامل لثه و دهان شما را انجام می دهد تا علت اصلی سفید شدن لثه ها را مشخص کند. بسته به تشخیص، درمان ممکن است شامل بهبود عادات بهداشت دهان، نظافت حرفه ای، تنظیم دارو یا سایر مداخلات باشد. در برخی موارد، درمان های پیشرفته تری مانند جراحی لثه نیز ممکن است لازم باشد.

لثه های سفید می توانند نشانه ای از بیماری های مختلف دندانی مانند التهاب لثه، لکوپلاکی، لیکن پلان دهان یا حتی سرطان دهان باشند. بنابراین، اگر متوجه شدید که لثه‌هایتان سفید یا تغییر رنگ داده است، مهم است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلیل سفید شدن لثه مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

1- سفید شدن لثه نشانه چیست؟

سفید شدن لثه زمانی اتفاق می افتد که رنگ صورتی لثه کم رنگ یا سفید به نظر می رسد و  نشانه ای از مشکلات مختلف سلامت دهان و دندان باشد.

2- علت ورم و سفید شدن لثه چیست؟

تروما، مشکلات دهان و دندان، سرطان دهان، التهاب لثه، عفونت های قارچی، تغییرات هورمونی، سیگار کشیدن و مصرف برخی داروها می توانند علت سفیدی لثه باشند.

۵ دیدگاه در “علت سفید شدن لثه: بررسی عواملی که باعث سفید شدن لثه یا کم رنگ شدن آن می‌شود (آپدیت بهار 1403)

1. امیر می گوید:

سلام
    ببخشید من ۱۷سالمه و ۳ساله سیگار میکشم الان لثم سفید شده چه راه حلی میتونین جلو راهم قرار. بدین